لقت واحد ف الشركة الكانت شغالة فيها حباه بكل العندو وطلب يدها من أخوانا علشان يكمل معاها 💙🌸
"على فكرة الرجال صادقين شديد لما يحبو 💛"
رشا بعد ماناصر عرف قصتا قرر يستر بت خالتو ويحمى شرف العيلة ف البداية كانت علاقتهم أداء واجب بس شوية شوية بدأ يحبها ويرتاح ف التعامل معاها رجعت تكمل دراستا 💛
"حيتجبر كسرك وتتقبل توبتك لو كانت نصوحة وقاصدة بيها وجه الله 💙🌸"
القصص الحصلت دى لخصت لينا قدر شنو الحب حاجة عظيمة بس نحن كيف نقدر نفهمو صاح .. ماعارفة إذا قدرنا نوصل ليكم الرسالة بس كتبت لكم بحب 💛🖤
أبقو عشرة على مشاعركم وراعو لتصرفاتكم 💛
كتبت لكم بحب
#نرمين&نوودين
رايكم بهمنا 💛
#النهاية_كما_ينبغي_لها_أن_تكون 🖤💛
"على فكرة الرجال صادقين شديد لما يحبو 💛"
رشا بعد ماناصر عرف قصتا قرر يستر بت خالتو ويحمى شرف العيلة ف البداية كانت علاقتهم أداء واجب بس شوية شوية بدأ يحبها ويرتاح ف التعامل معاها رجعت تكمل دراستا 💛
"حيتجبر كسرك وتتقبل توبتك لو كانت نصوحة وقاصدة بيها وجه الله 💙🌸"
القصص الحصلت دى لخصت لينا قدر شنو الحب حاجة عظيمة بس نحن كيف نقدر نفهمو صاح .. ماعارفة إذا قدرنا نوصل ليكم الرسالة بس كتبت لكم بحب 💛🖤
أبقو عشرة على مشاعركم وراعو لتصرفاتكم 💛
كتبت لكم بحب
#نرمين&نوودين
رايكم بهمنا 💛
#النهاية_كما_ينبغي_لها_أن_تكون 🖤💛
ت قايل في الآخر:
= طب بالله عليك أنا ايه اللي حصل معايا؟ ، أنا مش فاهم أي حاجة.
"بصلي وضِحك".
= يعني أنا بعيط قدامك وأنت بتضحك؟
- بضحك عليك يابني، بضحك علي الشباب اللي زي الورد واللي بيعملوه في نفسُهم.
= طب ممكن ترُد علي سؤال وتقولي حصل معايا ايه؟؟
- أنت قبل ما تنام دعيت ربنا بـ ايه؟؟
= كُنت متخانق مع أختي بسبب حاجة ماتستاهلش وقُلت يارب إهديني، حياتي كُلها بَقِت غلط في غلط، وطلبت إنه يديني مِن عنده أي علامة، لو سامعني.
- وربنا سِمعك يابني.
= بس أنا....
"وبصيت في الأرض ودموعي بدأت تزيد".
- أنت ايه؟؟
= مش جاهز أقابله ياعم الشيخ.
- ومين قالك إنك هتقابله دلوقتي؟ هو لسه مديك مُهلة، والعُمر لسه قدامك طويل.
"رفعت وشي وبصيتله بـ استغراب"
= بيديني أنا مُهلة؟؟ ده أنا عصيته كتير أوي ياعم الشيخ.
- اللي خلقك أحن عليك مِن أمك.
= والحل؟
- مافيش واسطة بينك وبين ربنا، روحله وقوله إنك ندمان، أسجد وادعيله، وخليك متأكد إن كُل قلب مكسور، في حضرة رب العِزة مجبور.
"صوت عياطي بدأ يكون عالي"
= الحياة صعبة أوي أوي يا شيخنا.
"تعبيرات وشه بدأت تتغير وقال:
- أصعب من اليوم اللي أنت فيه ده!!
"قلبي اتنفض مِن رهبة السؤال".
- مانفسكش اليوم ده يكون أعظم يوم حياتك؟
= نفسي ياعم الشيخ.
- يُبقي تِعمل حساب اليوم ده كويس، أنا أكتر واحد في الدنيا خايف عليك.
= بس ربنا...
- بيحبك، وأنت طلبت مِنه علامة، ودلوقتي أنت عايش تفاصيلها، علشان تتعظ وتعرف إن مافيش حد هيكون جمبك، وأنت شوفت أهو لا أمك ولا أبوك ولا أختك ولا صاحبك قدروا يسمعوا همك.
اليوم ده ماحدش هيسمعك فيه غير ربنا، فذاكر كويس في الدنيا علشان تنجح في امتحان آخر العُمر.
= أوعدك إني هنجح في امتحان آخر العُمر يا شيخ.
" سابني وبدأ يمشي بعيد عني".
= بس أنت ماقولتليش أنت مين؟؟؟
" لف وشه ناحيتي وهو زعلان وقال:
- أنا العُمر يابني.
فـ ماتضيعنيش علي الفاضي
" بصيت للسما وقلبي ناوي علي التوبة وإني هبدأ صفحة جديدة في حياتي، وسجدت قدام القبر اللي ربنا وراهولي وكإنه بيقولي:
مهما كان عُمرك طويل أو قُصير ماحدش يستحق في الدنيا إنك تعصيني علشانه، ماحدش يستحق إنك تضيع صلاتك علشان تقعد معاه، الدنيا قدامك طويلة، اتعب واشتغل، افرح واتبسط، بس أرجعلي وماتقصرش في حقي.
وصوت جوايا بيقول:
"وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ".
في اللحظة دي قُلت بصوت عالي:
أشهد ألا إله إلا الله، وأن مُحمد رسول الله.
وصحيت مِن الحِلم علي صوت المؤذِن وهو بيقول:
حي علي الصلاة، حي علي الصلاة.
جريت بوست رجل أمي، وإيد أبويا ووعدتهم هعمل كل اللي يطلبوه مني، وأمي ضحكت وقالتلي ربنا يهديك يابني، وأبويا قالي اتوضي يلا علشان ننزل نصلي الجُمعة سوا.
دخلت أوضة أختي وأخدتها في حضني وقولتها عمري ماهزعلك تاني، سامحيني بالله عليكي، وباست راسي وقالت:
مسامحاك يا حبيبي.
أتصلت علي صاحب عمري وعرفته قد إيه إني بحبه، وإننا مضيعين حياتنا وناسيين نفسنا، وأتفقنا ننزل نصلي الجُمعة سوا.
دخلت أتوضيت ونزلت الجامع، وصاحبي واقف علي يميني، وأبويا علي شمالي، حاسس بيهم وشايفهم، سامعيني وسامعهم.
وأول ما سجدت دموعي نزلت زي الشلال وقُلت:
" اللهم إني عبدك وإبن عبدك، وعلي عهدك ووعدك ما استطعت، توفني مُسلمًا، والحِقني بالصالحين"
وصورة الشيخ اللي شوفته في الحلم مش مفارقاني لحظة وهو باصصلي وزعلان وبيقول:
أنا العُمر يابني، فـ ماتضيعنيش علي الفاضي.
#نرمين_طه
= طب بالله عليك أنا ايه اللي حصل معايا؟ ، أنا مش فاهم أي حاجة.
"بصلي وضِحك".
= يعني أنا بعيط قدامك وأنت بتضحك؟
- بضحك عليك يابني، بضحك علي الشباب اللي زي الورد واللي بيعملوه في نفسُهم.
= طب ممكن ترُد علي سؤال وتقولي حصل معايا ايه؟؟
- أنت قبل ما تنام دعيت ربنا بـ ايه؟؟
= كُنت متخانق مع أختي بسبب حاجة ماتستاهلش وقُلت يارب إهديني، حياتي كُلها بَقِت غلط في غلط، وطلبت إنه يديني مِن عنده أي علامة، لو سامعني.
- وربنا سِمعك يابني.
= بس أنا....
"وبصيت في الأرض ودموعي بدأت تزيد".
- أنت ايه؟؟
= مش جاهز أقابله ياعم الشيخ.
- ومين قالك إنك هتقابله دلوقتي؟ هو لسه مديك مُهلة، والعُمر لسه قدامك طويل.
"رفعت وشي وبصيتله بـ استغراب"
= بيديني أنا مُهلة؟؟ ده أنا عصيته كتير أوي ياعم الشيخ.
- اللي خلقك أحن عليك مِن أمك.
= والحل؟
- مافيش واسطة بينك وبين ربنا، روحله وقوله إنك ندمان، أسجد وادعيله، وخليك متأكد إن كُل قلب مكسور، في حضرة رب العِزة مجبور.
"صوت عياطي بدأ يكون عالي"
= الحياة صعبة أوي أوي يا شيخنا.
"تعبيرات وشه بدأت تتغير وقال:
- أصعب من اليوم اللي أنت فيه ده!!
"قلبي اتنفض مِن رهبة السؤال".
- مانفسكش اليوم ده يكون أعظم يوم حياتك؟
= نفسي ياعم الشيخ.
- يُبقي تِعمل حساب اليوم ده كويس، أنا أكتر واحد في الدنيا خايف عليك.
= بس ربنا...
- بيحبك، وأنت طلبت مِنه علامة، ودلوقتي أنت عايش تفاصيلها، علشان تتعظ وتعرف إن مافيش حد هيكون جمبك، وأنت شوفت أهو لا أمك ولا أبوك ولا أختك ولا صاحبك قدروا يسمعوا همك.
اليوم ده ماحدش هيسمعك فيه غير ربنا، فذاكر كويس في الدنيا علشان تنجح في امتحان آخر العُمر.
= أوعدك إني هنجح في امتحان آخر العُمر يا شيخ.
" سابني وبدأ يمشي بعيد عني".
= بس أنت ماقولتليش أنت مين؟؟؟
" لف وشه ناحيتي وهو زعلان وقال:
- أنا العُمر يابني.
فـ ماتضيعنيش علي الفاضي
" بصيت للسما وقلبي ناوي علي التوبة وإني هبدأ صفحة جديدة في حياتي، وسجدت قدام القبر اللي ربنا وراهولي وكإنه بيقولي:
مهما كان عُمرك طويل أو قُصير ماحدش يستحق في الدنيا إنك تعصيني علشانه، ماحدش يستحق إنك تضيع صلاتك علشان تقعد معاه، الدنيا قدامك طويلة، اتعب واشتغل، افرح واتبسط، بس أرجعلي وماتقصرش في حقي.
وصوت جوايا بيقول:
"وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ".
في اللحظة دي قُلت بصوت عالي:
أشهد ألا إله إلا الله، وأن مُحمد رسول الله.
وصحيت مِن الحِلم علي صوت المؤذِن وهو بيقول:
حي علي الصلاة، حي علي الصلاة.
جريت بوست رجل أمي، وإيد أبويا ووعدتهم هعمل كل اللي يطلبوه مني، وأمي ضحكت وقالتلي ربنا يهديك يابني، وأبويا قالي اتوضي يلا علشان ننزل نصلي الجُمعة سوا.
دخلت أوضة أختي وأخدتها في حضني وقولتها عمري ماهزعلك تاني، سامحيني بالله عليكي، وباست راسي وقالت:
مسامحاك يا حبيبي.
أتصلت علي صاحب عمري وعرفته قد إيه إني بحبه، وإننا مضيعين حياتنا وناسيين نفسنا، وأتفقنا ننزل نصلي الجُمعة سوا.
دخلت أتوضيت ونزلت الجامع، وصاحبي واقف علي يميني، وأبويا علي شمالي، حاسس بيهم وشايفهم، سامعيني وسامعهم.
وأول ما سجدت دموعي نزلت زي الشلال وقُلت:
" اللهم إني عبدك وإبن عبدك، وعلي عهدك ووعدك ما استطعت، توفني مُسلمًا، والحِقني بالصالحين"
وصورة الشيخ اللي شوفته في الحلم مش مفارقاني لحظة وهو باصصلي وزعلان وبيقول:
أنا العُمر يابني، فـ ماتضيعنيش علي الفاضي.
#نرمين_طه
👍1