روايات يمنية📚🇾🇪
22.9K subscribers
591 photos
39 videos
14 files
10.8K links
قنواتنا:
قناة روايات يمنية📚🇾🇪
@rewayatyamania

ارشيف القناة📗🗂
@archiveRY
@ArchiveRY2

قناة سلي على قلبك للنكت🤣🤪
@nokat23

قناة قصص باللغة الانجليزية📖✏️
@engstory23

للتواصل عبر البوت
@YemRewBot

🔥مااحلل من يحذف رابط اومعرف قنواتي ليوم الدين🔥
Download Telegram
روايات يمنية📚🇾🇪
قصـة بكـرة بينـا للكـاتبـة مـروى العـودي
البـارت 9

بكـرة بينــا 🥀


👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


فرغ البيت وراح بيت اهله الرجال مع زوجته كان عريس جديد عادوة جلس في الشقة هاشم وهيثم وامهم واختهم رفيدة

لاقى هاشم شغل وبدأ يشتغل على نفسه واستاجر بيت لاهله وهيثم في السيارة تكسي اشتغل .

عند الفرزة لاقى هايس فيبو نازحين هربوا من الحرب رجع وقف ونزل اشترى مي ويسال الرجال كيف عدن !

شاف فواز نازل من الباص
وقف مستغرب!
ونزلت بعده تمني!
وقليل خواته وامه ؟
عرف انهم نزحوا
لمحه فواز واشر له

قرب هيثم وسلم عليه وتمني قفت منه
ورجع ساعدو وحمل معه الشنط للسيارة وجزعهم لفندق بس فواز كان مازوق وقال صعب مامعيش الا حق اسبوع شوف لي بيت وباجر احسن قدك تعرف المكان الان

انحرج هيثم وعزمهم للبيت

الساعة 1 الظهر دخل هيثم ودخلوا بيت تمني والام انصدمت ورفيدة

سحب هيثم رفيدة وفهمه الموضوع ونزل لعند فواز بالسيارة راح جاب غذاء واتصل ب هاشم


اجتمعوا بالبيت كلهم الرجال بالديوان والحريم بالغرفتين اللي داخل .

تغذوا وفتحوا شوهه وتمني مقفية من الكل !
ومسوية حالة زعلانة ومتضايقة من جلسته.

مر اول يوم وثاني يوم وثالث يوم باب عازل بالوسط حمام وديوان منفصل فيبه الرجال وعاشوا كأنهم أسراة وحده بس الشمات طبع تمني انها ما
تتعاشرش شامقة طول الوقت .

خرجهم هاشم يمشيهم يوم الجمعة بعد مرور اسبوع
بقى هيثم مخزن فوق السيارة وهاشم وفواز يمشوا لحالهم بعيد ويتصوروا

راحت تمني لعند هيثم ولاقت فرصة تطحس من الحريم
دقت زجاج السيارة

فتح هيثم الزجاج وهو مستغرب ما كانش قادر يهدر المسكين

كان شعور قلبه مسيطر على ملامح وجهه وكانت العبرة تخنقه

كان وقوف تمني قاتل امامه
وبدأ نبض قلبه يضخ الم
يغذي خاليا الذكريات والحنين
كان ضعيف متهالك .

واستمر بالسكوت ومش عارف يرد خالص .

تمني تتفرج لوجهه كانت تمني تدمع وكأنها ندمانة عن حال هيثم الآن !

هيثم رفع زجاج الطاقة وتنهد وحط راسه على السكان وبكى

تمني قفت من السيارة مشت راجعة لحيث الحريم ماهم جالسين .

رفع هيثم راسه وتفرج لها وهي تمشي قباله من الزجاج وهو وسط السيارة.

وفي نهاية طريقها رجعت تلغت لوراء تمني بالتحديد حاطة نظرها على سيارة هيثم وسايبه كل شي حوله والناس .

هيثم فتح باب السيارة وراح شل قاروة مي من الكفتريا في المنتزه ونجع التخزينه ولصى حبه سجارة وجلس بطرف الجبل كان في حشيش وزرع
وجو حلو وبداية مطر خفيف .

وبدأ يتامل بالناس تحت والسيارات رايحة جاية ويفكر ويغرق في دوامة افكاره.

بدأ الحنين يقلب صفحات القلب والالم يتزايد عند الفقد .

كمل يشرب السجارة وطفاها بركن صخرة وشبك يداته على بعض وجلس مقرفص على ركبه ويطوس .
زاد المطر ابتل وتخسع كله وكأنه فقد الاحساس!

الناس تهرب للسيارات وتتخبي من المطر وهو عنده عادي

تجزع الناس من جنبه وتكلمه انه مطر قوم بتتخسع وتمرض .

مافيش فايدة ولا كأنه هنا ...

قربت عجوزة تلف علب وقصع حق مي سمراوية كانت البسة زي قديم اللي هو الزي التراثي ل جبل صبر عاملة مشقر وشذاب جنب فوق اذنه سنا
العيون وبراسه ربطه سودة وفيها خط احمر وبيده جونية بيضاء وفيبه دبب وقصع تلفهم من الحديقة .
دنت للأرض تشل من عند رجوله القاروة فاضية وعلبة شراب مرمية معدن .

وتتأمل في هيثم وقهرت على حالة انه زعلان!
ومهموم ومكارب ...
حست فيه طيب كيف !؟

هو الاحساس يوصل للناس اللي تعيش التجربة
لانها عاشت تجربة صعبة وتقاوم فهي الآن ضحية الهم والنصيب المزيف كمان ووراها قصة .

سحبت كرتون وقفت وغطت راس هيثم .

هيثم لفت لفوق واستحى
بالرغم من انه اجتماعي لكن طبعة خجول كمان .

بعد الكرتون من فوقة وشل الكشيده حقه وفتحه وخلى العجوزة تتغطى فيها
كانت مبلوله كمان وحتى الكشيده فيها مي المطر .

وسط المطر دار بينهم ذا الحوار :
_ياجحة مالك تتعبي نفسك

تنهدت وقالت :
_يا ابني لمو اكه انت جالس مقمبر والدنيا مطر !

=محلاها هدرتك انا مهموم يا امه ومادريتش بشي .

_كلنا بالهم واحد لكن سهل الله كريم ادعي وصلي

=ونعم بالله

فزت الحرمة وجرت بعد الجونية اخذها المطر للحاطوسة تحت حق الجبل
وجست تودع هيثم وهي تجري والكشيدة معاها .

وعزيز وهاشم يصيحوا لهيثم من فوق السيارة عشان يطلع .

قرب هيثم وطلع السيارة وكلهم موجودين عشان يروحوا قبل مايزيد المطر وهم بقمة جبل .

تحركوا وللبيت نزلوا وبقى هيثم يشوفهم من مرايا الباب في السيارة ومهتم بتمني

وقفت تمني قريب الباب حق البيت ورجعت لعند هيثم .

كانوا الباقيين في الدرج وهي اخر وحده تمشي .

دقت علوه الزجاج ثاني
فتح وهو مستغرب !
قالت:
_هيثم

رد ببحة وجع!
=خير تمني؟

دمعت ثاني ومشت

نزل هيثم بعده وهي تجري الدرج بسرعة ولاقى واحد من سكان العمارة
وقفه يسلم علوه..
























📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍24😁1
روايات يمنية📚🇾🇪
قصـة بكـرة بينـا للكـاتبـة مـروى العـودي
البـارت 10

بكـرة بينــا 🥀


👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


وانت لنا خير سند ي الله


نزل هيثم بعده وهي تجري الدرج بسرعة ولاقى واحد من سكان العمارة
وقفه يسلم علوه وتمني وقفت بالدرجه فوق تتفرج عليهم وهو مستغرب ومش قادر يقول للرجال فيسع والا بنتعرف يوم ثاني!

سلم على هيثم تعرف علوه من سكان العمارة وعزمه عشاء

تمني شلت نفسه ودخلت الببيت ونزل هيثم يقفل السيارة والرجال معه وجزعوا للمخبازة وتعشوا وتعرفوا على بعض .

رجع هيثم البيت وثيابه مبلولة والدنيا برد وبدأ يحس ضريب وزكام من الجو .

وصل غير ملابسه وتمدد فوق الفراش وتدفى ببطانية ونام قليل فز وجاب بطانيه هاشم وتكلفت فيبه ونام .


لليوم الثاني
دقت تمني الباب الحاجز عزيز نايم وهاشم كمان هيثم يحسب رفيدة زي كل يوم وتمد لهم القراع وهو او اخوه يفتحوه.

بس اليوم مش رفيدة اليوم تمني .

فتح هيثم وعاد نص عيونه مغمضة ومزكوم وتمني قبال وجهه وتبكي

طبق الباب وقال :
_روحي البسي مقرمة مالك من ورة الباب

راحت تمني لبست مقرمة صلاة ورجعت تدق دلا عشان محد يسمعها .

كلهم نوم والساعة 6 الصباح

فتح هيثم ثاني

وقالت تمني وهي تبكي:
_هيثم ضيقانه عندي لك كلام

هيثم كان قلبه ابيض وميقدرش يشوف حد يحبه يبكي وميتأثرش حاول يطمنه
ويخليها تتكلم بالعشر دقائق في وقفتهم قبال بعض

تكلمت تمني وقالت :
_كلنا نغلط صح ؟

هيثم مستغرب وفهم الحكاية قال:
=ايوه خير ؟

_وبتسامحني لو غلطت؟
كانت عيونه مليانه دموع

وكان هيثم مستغرب وموجوع.
وقف حق دقيقتين صمت ومش قادر يتكلم ويتنهد قليل وبينفجر ياحب يا فراق .

تمني بقلق منتظرة رده
تعيد تسأل وهو يتساقل
نتعنه من يده وقالت:
_تسامحني والا لا ؟

هيثم مش عارف ايش هو الغلط مع ذلك قال :
_احبك روحي نامي وارتاحي مسامح .

مسحت عيونه وابتسمت وقفلت الباب وماقالتش له احبك !

المهم راحت غسلت وجهه ونامت

شل نفسه هيثم للحمام اخذ دش وبدل وراح
يجيب لهم قراع كلهم من برع وكأنه يوم مميز

اجى ودق وفتحت رفيدة مع الساعة سبع ونص ومد له القراع وتقرعوا

وصحوا الكل .

لقريب الساعة عشر صيح لامه واجت للديوان .

_هاخير هيثم مالك

=جسي يا امه

حست الام وكانه في ابنه كلام ووجع وقهرانه علوه
=تكلم مالك

_امه انا اشتي ارجع اخطب تمني .

الام قربت منه وهي مستغربة وتخبط وجهه وتهدر دلا
= يا مجنون تمني ليش ايش هي هبالة مش قلت خلاص وايش في الآن
تلعبوا علينا والا كيف الناس بيضحكوا عليكم

_يامه انا احبه بس دخل شيطان بينا وفسخت هي عادي برجع اتقدم له

حاولت الام تقنعه انها هي اللي فسخت يمكن ترفضك لو تقدمت ثاني!

بس هيثم مصمم كان للعصر راح شل دبلة ومحبس و بوكية ورد احمر والعطر اللي تحبه تمني
وشكلاته وجهز هدية ونسق مع رفيدة وكل شي وجهز امورة على ست المغرب جزع شلهم مطعم يتعشوا.

وكان كلم عزيز انه بيرجع يتقدم ل تمني بسرعة كلفت كل شي كان متسرع وبنفس الوقت يحبه وزعل عليها لمن بكت .


اجتمعوا الحريم بمكان لحالهم بالمطعم واجى من ورة الستارة هيثم يصيح لرفيدة تخرج .

خرجت وجاب له الهدية وعلبه الدبله وقال له افتحي الموضوع انتي .

الكل انصدم لمن سمع هيثم يوشوش مع رفيدة من وراء ستارة

دخلت رفيدة وهم على الطاولة منتظرين الاكل وفتحت الموضوع وكلهم جالسين والام كانت مش مقتنعه خالص بالكلام انما تبتسم وتساير.

انتظرت رد تمني هل موافقة وترجعوا تفتحوا صفحة جديدة

ردت تمني وقالت: _اني موافقة وربي يصلح حالنا

فرحوا الاهل وبفرحتهم كانوا مستغربين

لبست رفيدة تمني الدبلة ورجعوا حبايب اجى المباشر وجاب العشاء واتعشوا

لمن كملوا خرجوا وتمشوا بالمول لمه الساعه عشر رجعوا البيت .

هيثم راح اخذ جوال بعد الخطوبة بيومين وكان يتواصل معاها وهم بنفس البييت عاشوا نازحين .


كانت ايامهم حلوة وبدأت تتغير تمني وتحب هيثم

بدأ شعور هيثم يتزايد ويحبه بزيادة

بس الحب تغير اول ما انتهت الحرب ورجعوا لعدن !

تمني بعد رجعتهم عدن باسبوع ويومين اتصلت بهيثم يلاقيها بمطعم

فرح هيثم وجزع على طريقه شل له علبة شكلاتة كانت تحبه ووردة حمراء .

كان يحب الانتكات دي والدلع

دخل وهي منتظرة فوق طاولة وتتكلم بالجوال اول ماشافنه طبقت المكالمة .
بارتباك قالت :
_جس هيثم

جلس هيثم وحط هديتة وساله عن حاله

تمني حلت الدبلة والمحبس وحطنه جنبه بدون ماترد قامت مشت .

هيثم مصدوم كان لدرجة انه مش قادر يتكلم دبج الطاولة الخشب وصاح















https://tttttt.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg







📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍19🔥21🥰1🤔1
روايات يمنية📚🇾🇪
قصـة بكـرة بينـا للكـاتبـة مـروى العـودي
البـارت 11

بكـرة بينــا 🥀


👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


اللي يتركك يوم كامل زعلان، أتركه عمر كامل وأنت راضي.



دخل وهي منتظرة فوق طاولة وتتكلم بالجوال اول ماشافنه طبقت المكالمة .
بارتباك قالت :
_جس هيثم

جلس هيثم وحط هديتة وساله عن حاله

تمني حلت الدبلة والمحبس وحطنه جنبه بدون ماترد قامت مشت .

هيثم مصدوم كان لدرجة انه مش قادر يتكلم دبج الطاولة الخشب وصاح

لمن اجى المباشر يجري افتجعوا ايش في !

كان ينهف وكأنه وقف يجري بعد مسافة طويلة وماسك يده على قلبه.

وفعلاً سقط من الكرسي ودخل بكومة

المباشر بلغ ادارة المطعم ومن حسن حظه ربي وقف له عيال الحلال وسعفوه وبالصدفة شاف تحت رجول هيثم الدبلة والمحبس وعلبه الشكلاته زجاج مكسورة بالارض والوردة اللي جزعه معه هيثم .

لف الذهب وحطه بجيبه وراح مع اثنين من العيال اللي يشتغلوا دا للمستشفى في المنصورة قريب منهم .

سعفوه وانتظروا حد يتصل من اهله مع الساعة وحده اتصلت امه لانه تاخر عن الغذاء وهم مراعين

رد حمدي على الجوال وبلغهم بعنوان المستشفى .

اجوا للمستشفى امه واخته وهاشم .

فجعانين وخايفين ايش حصل له!

يحسبوا تسمم غذائي بس وضح لهم الدكتور انه اجت له كومة وذي في علم النفس والطب النفسي تجي من الصدمات وبدأ يشرح لهم .

قال الدكتور:
ذي الغيبوبة التحولية
هي احد اشكال اضطراب التحويل، إذ يتحول فيه القلق والصراع النفسي
بعد كبته إلى عرض عضوي ويكون ذلك بطريقة لاشعورية. ولايستطيع المريض ان يربط بين أعراضه وظروفه، فالمريض هنا يواجه اعراضه
الجسدية بدلاً من الاعراض النفسية وهي بالنسبة له
أعراضاً حقيقية.

وتشبه الغيبوبة النوم الطبيعي، حيث لايستجيب المريض لأي منبه ولايأكل ولايشرب، ويحتاج الى رعاية خاصة لعمليات الإخراج ، وتُعبر هذه الحالة
نوع من الهروب من الواقع، وتختلف في شدتها، وقد تستمر لأشهر أو سنوات، إذا لم يتم علاجها.

بشكل آخر أقل شدة وهو كثرة النوم، حيث تكثر هذه كما قد تكون احياناً
الظاهرة في أوقات الاختبارات، عندما ينام الطالب فترة الظهر لساعات طويلة وحينما يصحو لاستذكار دروسه مع قصر الوقت وقلق الاختبار يغلبه
النوم ويدخل في نوم عميق مرة أخرى، وهذا يُعبر عن عدم قدرته على مواجهة الخوف من الاختبارات.

هذا الاضطراب هو آلية دفاعية لتجنب المشاعر المؤلمة عن طريق نقل هذه الشدة الى الجسم دون وعي، مصاحبة بعض الوظائف الرمزية.

............

انتهى من شرحه الطبي وطمنهم

هيثم في المستشفى جس رقود يومين ورجع ثالث يوم للبيت زاروه العيال اللي سعفوه بعد ما
تواصلو مع هاشم وردوا له الدبلة والمحبس حقه .

خطيبته ولاتطمنت ولا دارية بشي كانت!
مجرمة بحق قلب طيب

لمن رجعوا الدبلة العيال عرفت الام انه ابنه راح بسبب قساوة خطيبته.

خلنه يتحسن اسبوع ومسكنه بالغرفة تحاول تعرف ايش في بينهم !

هيثم كان رجال ومعامل ربنا بكل تصرفاته وساتر عليها بالرغم من قساوتها .

وهو من ذات نفسة مش عارف السبب!

حاول يقنع اهله انه نصيب وانا بكون بخير
بس ذي كانت كذبة من لمن انتهت الخطوبة بمرضه الى عام 2018 شهر واحد .

بقى لحالة مكتفي مش مؤمن بالحب
وانعزل عن تمني

اخوه هاشم ربي سهل اموره وتزوج بشهر اثنين بداية 2018.

وعاش في بيت مستقل ومعه الآن زوجته هند وجاهل عمره ثلاث شهور سموه هيثم .

بعد زواج هاشم كانت امه تختار له واخته كل مساع بنت بس الليد خلاص قنع وتدمر كلياً .

ولمن بيوم في الشركة اللي يشتغل فيها صادف بنت مجنونة بمعنى الكلمة مش حب بينهم ولايروح حسكم بعيد .

بس كانت مجنونة وطيبه وبينهم مزح وقت الفراغ ومنه قصف جبهات ومع ذلك تساعد هيثم في الاوراق داخل المكتب وقت الشغل ويتعاونوا بحكم انهم زملاء عمل

تاريخ 7 من شهر أغسطس كان عيد ميلاد هيثم

أصحابه اجوا له للشركة العيال وعملوا له مقلب انه واحد صاحبهم بحادث يلا جزعنا نزوره..

استاذن هيثم وراح

والمسكينة كانت حاجزة كيكة وهدية لهيثم ومتكلف عليها راحت تجيبه من مطبخ الشركة واتفقت مع الحجة اللي تعمل الشاهي انه تفاجئ هيثم وتغافله وهي تدخل تجهز مزمة المطبخ مع العيال بالشغل نهاية الدوام والبنات.

رتبت كل شي هالة وانصدمت بالحجة ترجي لمن قالت لها هيثم خرج مستعجل .

انكسعت هالة اكلوا العيال والبنات وصوروا لهيثم وهي روحت البيت
وغابت ثاني يوم .

هيثم يلفت لمكان مكتبه ومستغرب ليش هالة تغيب ومش من عوايدة قام حق شجن للمكتب حقه والطاولة والكمبيوتر وشاف تحت عند الكرسي بوكس
هدايا و ورد ثلاث حبات وسطه بالكيس ذبلان !




















📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍152👏1
روايات يمنية📚🇾🇪
قصـة بكـرة بينـا للكـاتبـة مـروى العـودي
البـارت 12

بكـرة بينــا 🥀


👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


ذبلت مشاعرنا بعد ما كان نبض قلوبنا أخضر
ذبلت وأستوطن الحزن وصار العشب رماد
ذبلت بعدما سرقت من ملامحنا الفرح !


قرب هيثم واخذ الكيس وهو متردد نفلت اوراق الوردة للأرض

لمهم بكف يده ورجعهم للسلة تبع الهدايا
شاف اطار ابيض فيه صورة اجالو الشجن نتع الاطار وبالصدفة يدخل عليهم المدير يخبي سريع ويوقف يأخذ دباسة من فوق الطاولة حق هالة ويمشي يرجع للكرسي وطاولته .

العيال جنبه أثنين على يساره وعلى يمينه كانوا يشتغلوا معه

كل واحد يلفت لوجه الثاني مستغربين !
لروحته للمكان حق هالة !

هيثم حس فيهم كمل الشغل حقة رجع الدباسة مكانه ولمن كمل الدوام غادر

ظل الكيس مكانة والهدايا !
ظل شغف هالة ومشاعرها اللي محد عارف لافين بتوديها!


وفي سيارته فاتح اغاني وفجأة رقم غريب يرسل له
غنية ! تحملت

راح تغذى بالمطعم ورجع يفتحها بالسيارة
كانت غنية
اعذريني يالهدايا
لو هـــمــلـتـك في الزوايا
ماني متحمل اشوفــك
والـلي جــــابــــك مـو مــعــايــا
اللي جابك وينه عني
ياتــــرى زعــــلان مــنـــي
مادرى اني في غيابه
كــــم شـكـيـتـــه للــمـرايــا
راح وخالني لحالي
شـــفــت وش ســــوي بحالي
خبريني وش اسوي
لو عــشـق قــلبـه ســــــوايــا
قولى لو هو حب غير
وش يكون اسمه مصــيـرى
غير اموت انا في مكاني.

هو مش عارف من وليش وقتها كان يقلب في راسه افكار كثير راح حسه لعند خطيبته اللي كانت تمني!
والهدايا اللي كان يهدي له!

واخر يوم بالتحديد يوم فسخ الخطوبة بطريقة عبثية للمشاعر.

قفل الغنية وغير طريقة راح للمنصورة حافة تمني
وهو داخل الحافة لف ورجع خرج وكأنه تذكر قساوة قلبها .


رجع البيت مهموم ومن داخله ضيقان يشتي يبكي
بس متعودش يوري دمعته لحد تعب هيثم باليوم ذا .


نام ولثاني يوم دوام شاف هالة اجت وكان مش حاطط اي اهتمام!

تمني سيطرت حتى بالغياب
رجع يغالط نفسه ويمشي شوي بالممر.

برع المكتب ويلمح الرجال بالصدفة اللي كان مع تمني !

قرب لعنده بسرعة يا اخ ...بس انعجم اول ما لفت الرجال لعنده

قفى هيثم وحس يد على كتفة من وراء
وقف الرجال مستغرب وقال:
_هاخير في شي !

هيثم يتأمل ملامحه ويشتي يتاكد من شريط ذكرياته !

بس تاكد وطلع هو الوليد اللي تمني كانت معه ثاني يوم من خطوبتهم.

دمعت عين هيثم امام الرجال ويا كبر وجع وقهر وذل الرجال
وكأنها انشقت الارض واندلع بركان

صاح هيثم بصوت مش متوقع انه يخرج منه !

بدأ يدخل بدوامة خطيرة هي المرض النفسي والارهاق البدني بذي الدقائق بس
الرجال يضحك مستغرب
_ياجبل مالك شفت جني والاكيف !

هيثم يضحك ويكابر
=ههههههههه حبيب قلبي تشبه عدي صاحبي لي سنين منه فرحت وتفاجأت

بس العفو منك غلطان انا سالم .

الرجال مستغرب رفع حاجة وشمق حق استغراب ومشى كمان سقله .

رجع هيثم وباقي معه شغل كثير جلس على مكتبه يكتب بيانات الشركة وكل مساع يغلط ويدبج يده بالطاولة حسه كان مهلوش.

العيال مشغولين كمان هالة لاحظت علوه وبنفسه تقوم تساعدو
رجعت الكرسي لوره وقربت لعنده

لفتت وهو يشتغل ويقطع الورق وحالته حاله
قالت له:
_هيثم

هيثم كان يطوس ومش منتبه وهي صوته منخفض لمن هدرت

علت صوته وقالت :
_هيثم اساعدك .

هيثم رفع راسه تفرج ل هالة وكانت دموعة عالقة وسط الجفون !.

هالة مستغربة قربت اكثر من الطاولة

_هيثم او مالك تبكي !

هيثم يغالط ويهز راسه كان ويقول :
_احم ويسعل ويغالط ويعطيها الورق

اخذتهم هالة وكملت له الشغل وهو شل نفسه واستاذن وروح من العمل.

رجع بدري امه مستغربة!

جرت بعده للغرفة قفل الباب وامه تدق
_هيثم افتح مالك ي ابني !؟

هيثم ببحة صوت موجوعة قال:
=مافيش حاجة ياماه مافيش تعبان بنام

الام مصرة يفتح تخبط بسرعة وخرجت رفيدة من المطبخ جري بالمعلقة
_او اماه مالكم !
ماله هيثم
ايش روح به بدري

الام تبكي
كانت وتقول له :
_اتصلي بهاشم الآن يجي يشوف اخوه
وترجع تدق الباب ومافيش فايدة

هيثم من وراء الباب يبكي وكاتم صوت البكاء
ينهف وتعبان انجدل بالارض ونام

هاشم اجى دق حامي لمن افتز وفتح الباب

كان مصدع وتعبان وتحت عيونه بان السواد والتعب

هاشم وامه دخلوا ورفيدة

انجدل هيثم فوق حضن امه زي الطفل

ام هيثم مسحت على راسه وهو تنهد وارتاح وحس بخوف امه واهله وابتسم محد عاد سأله منهم لانهم عارفين انه كتوم ولو رفسوا فوقه بيقفل الباب والا بيخرج من البييت .


راح ثاني يوم الشغل يشكر هالة انه ساعدته امس وعلى طريقه جزع كان لهالة هدية علبة شوكلاتة وكرت صغير مكتوب فيها شكرا هالة ورسم
وجهه مبتسم واسمة.

اول مادخل على هالة المكتب قشننت وقالت:
صباح الخير ومد يده حامل الهدية .






















📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍20
روايات يمنية📚🇾🇪
قصـة بكـرة بينـا للكـاتبـة مـروى العـودي
البـارت 13

بكـرة بينــا 🥀


👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


اول مادخل على هالة المكتب قشننت وقالت:
صباح الخير ومد يده حامل الهدية .

كان ذوق جداً هيثم ويعامل الناس بلطف
هو مش في باله حب انما يشكرها بطريقة حلوة

هالة مشاعرها بدأت ترفرف
أخذت فكرة انه معجب!


كانت من بعد اليوم ذا تزيد تهتم فيه قراع تطبخ وتزيد له وتجزع للشغل

وهيثم كان يحب اكل البيت وطبخ هالة كان حلو كمان

استمر الوضع ذا اربع شهور بالتحديد


ويوم كان مروح هيثم من الدوام كان مشى بسرعة وقت الظهر واجى تحت قاطرة السرعة كان سببها عرس صاحبه وابن حافته عمر هو حاول يستعجل بيلحق يزين السيارة عشان يزفه فيبه
وللاسف فرحة ماتمت

انرمى تحت السيارة وتفص الباب اللي من جهته وهيثم ينزف في الشارع والسيارة انقلبت وجواله يرن

الناس توالمت وهنا كانت الصدمة

.
.

مش كل الصدمات خسارة في صدمات مكسب تعطيك مناعة مع الايام ضد الاشخاص والمواقف والمنافقين.
مروى العودي


الصدمة قوية غيرت حياة هيثم وقلبته راساً على عقب

في الشارع /
الناس متجمعة ظهر والدنيا مخبوطة العيال والرجال توالمت الحادث كان شنيع بمعنى الكلمة
اللي يقلك الرجال مات
واللي يقلك راح به
اللي يقلك فاته لانجوس مفتحتت
والجوال يرن

................


بنفس الوقت ذا بقلكم حال بيت هيثم كيف كان !
ام هيثم تتلبج من غرفة لغرفة تتخاوص متى بيجي هيثم !

شعورها بغصة كان بمحلها كان شعور الخوف على فلذة كبدها صائب .

رفيدة تطمنة
قالت:
_ياماه هيا لكنك بطلي تفولي على ابنك بيجي مالك

الام وملامحة خوف وذعر !
=لا قلبي ياكلني يارفيدة اخوك وقع به شي اكيد

رفيدة أستمرت تتصل وتحاول ومافيش رد !


في الشارع
اتصلوا بالاسعاف اجى متاخر للأسف وهيثم ينزف !
وحالتة خطر واثرت فيما بعد التاخير ذا
بلغوا ونشروا صورته بالفيس انه صار الحادث الفلاني


اهله عرفوا وهاشم راح المستشفى وزوجته وامه واخته

تمني وصلها الخبر من الفيس
وعرفت شكل هيثم وهو ملطخ دم وكانت تبكي .


الاطباء كتبوا له سفر خارج اليمن باسرع وقت عشان مايخسر ساقه يعني بينشل!

كذا قالت الام للدكتور وعيونها مليانه دموع

رد الدكتور وهو مقهور
_قولي يا والدة خير بس لازم سفر لابنك .

روح هاشم تسلف من كل مكان والعيال صحابه واصحاب هيثم وقفوا وقفة رجالة جنب المستشفى وكانوا يتناوبوا عليه
وخلوا امه واخته تروح ويجوا الصبح يطمنوا للعصر


اسبوع جس هيثم على اكسجين وعناية مركزة واصحابه جنبه وقفوا له عيال مليان حتى والعيال اللي انقطعت علاقته معاهم


صاحبنا هيثم كان طيب وخلوق وبوقت الشدة ربي جابنا كلنا لعنده مكتوبة يتعذب بالحب لكن على ربكم


المهم مر الاسبوع ذا بوسطات وسلف وقطعنا تذاكر وسافر هيثم يتعالج مصر

طلعنا العيال معه اثنين اصحابة واخوه

امه باليمن محافظة عدن واخته جسوا واجت عندهم مرة اخوه .

جسوا العيال معه لمن دخل وعمل عملية وخرج والكل منتظر يتحسن

والحمدلله تحسن لابأس بس كانت في الموضوع خسارة كبيرة

ان هيثم بعد اسبوع من العملية وقف يمشي على رجوله ماعرفش
يعني فشلت !

رجع هاشم للدكتور وكلمه وشاف هيثم وللاسف قال لهم
_احنا عملنا اللي علينا والباقي على ربنا ياباشا .

هاشم مقهور والعيال يسار ويمين هيثم شايلنه .
ومتركي هيثم عليهم والعكاز حقه

رجع الدكتور شل الورقة وكتب له كرسي متحرك .

هاشم انصدم والعيال وهيثم ابتسم وقال:
_شكراً دكتور الله كريم كرسي كرسي ومالو .
كان راضي كل الرضا

واثق ان كل شي مكتوب ومقدر تعود يخسر والآن اجت الخسارة على صحته.

كمل حياته وهو معاق!

رجعوا اليمن والام منتظرة رجعتهم بلهفة


وكانت الصدمة انه تشوف هيثم اليوم يدخل عليها بكرسي متحرك

انجدلت تحت رجوله تبكي وتبوسه وتلمس وجهه

وهو يبكي ويكابر ويمسح عيونه

اما رفيدة بقت تبكي وهي واقفة قبالهم ومدرتش انه العيال واقفين بيدخلوا للديوان اصحابه اجوا من مصر معه لبيتهم وبيتحركوا

هاشم اشر له تروح

انتبهت وراحت وغلقت تبكي بالصالة ودخل هيثم وهو يحاول يكابر وينسيهم ويضحك ويسافط

وهاشم يلمح لهم انه خلاص بكاء يزيد ينوجع



مرت الايام الكل اجى يزور هيثم حتى بنات العمارة دخلوا والحريم يطمنوا على صحته وجابوا هدايا وبيتزا وخلايا نحل وكيك من دخلت جابت بيده حاجة هي وبناته وبالعبايات واقفين بالديوان كيفك وكيف صحتك ودخلوا
جسوا عند امه واخته ومرة اخوه


وهاشم والعيال كل مساع حد اجى يزوره ومقهورين الكل

الا تمني ولا قربت ولاعزيز

لمن بيوم الجمعة اجت هالة وامه حرمة كبيرة بالسن كانت بعد ما دورت العماير والشقق كله حفت رجوله لاقت بيت هيثم

دخلت وبيده خلايا نحل بالعسل وعصاير وحليب وتفاح لهيثم .

وسلمت الحجة علوه وهالة من بعيد ورجعوا ضيوفهم














https://tttttt.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg







📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍171👎1
روايات يمنية📚🇾🇪
قصـة بكـرة بينـا للكـاتبـة مـروى العـودي
البـارت 14

بكـرة بينــا 🥀


👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


مرت الايام هيثم انفصل من الشغل بسبب المرض ومايدوامش وخرجوه انقطع مصدر رزقة واصبح
في قائمة البشر يحمل حالة معاق!

كان يتحسر على سيارته المركونة تحت العمارة ومفعص الباب والتراب فوقه وكان يتحسر على قومته على رجوله وعاش ايام سودة دخل فيها لشي اسمة أكتئاب.

تحطم كثير وانعزل وبدا يعيش مع امه واخته كانهم العالم كله واخوه لمن يجي لهم.


كان هاشم هو اللي يشتغل ويقسم راتبه رشان ل اهله ولبيته ولمن شاف الحمل ثقل الغى ايجار بيتة بكريتر ورجع عاش موقتاً مع اهله في بيت واحد.

الراتب للكل رشان ومصاريف ويسدد ديون السفر


مرت الاشهر وهيثم حاسس حاله عالة على بيتهم
ومقهور بس امر ربكم ذا ومكتوبة


الوليد اللي وقف معه بالعرس وكان رايح يزين السيارة عشان هو نفسه جاب
لهيثم فرصة عمل كان يشتغل بيانات لمنظمة من البيت ويجهز كل شي في اللاب توب معه وفللش وهارد دسك ويجي صاحبع يشل الشغل يودي للمسؤول حقهم


كان راتب هيثم حلو جداً وقدر بفترة بسيطة يسدد الديوان وساعد هاشم وشال الحمل عنه


راجع الدكتور في مصر بالايميا ورسل له فحوصات عمله وقال الدكتور بتجي بعد ماتكمل كورس العلاج ذا مصر زيارة ثاني خليك مستعد وابدا
جهز مصاري للعلاج.

هيثم قفل على الموضوع وشاف فيه تكلفة شهرين

وباب الشقة يدق
مشى هيثم بالكرسي للباب وفتح شاف هالة واقفة
وتبكي!

كان مستغرب ويحاول يعرف مالها تبكي!
_هالة

=ايوة هالة

_مالك تبكي

=امي

_مالها!

=توفت واخي متوفي قدك عارف

_الله يرحمهم ايوة ايش المشكلة وفين!

=مرت اخي

_ايش في؟

=طردني من البيت

زعل هيثم ورجع بالكرسي لوراء وسع لها طريق وقال:
_ادخلي

وصيح لامه تجي تستقبله
كان هيثم مايتواصلش مع حد بس ميقدرش يسيب حد يلجأ له بالشدة كمان.

جست هالة وشكت القصة كامل لامه وطلبت منهم يستروها عندهم بزمة تشوف له عزبة مع بنات والا اي غرفة ومطبخ وحمام حته ترقد به وتستتر.

ام هيثم دقت صدرة قببلية من قلبه وقالت:
انتي بنتي من اليوم ارقدي مع رفيدة ومعي البيت اربع غرف قده غرفة لهيثم وغرفة ل هاشم وزوجته وغرفة لي ولرفيدة ولك والديوان برع ولو تشتي برع منفصل لحالك ابشري.

البنت قطعت كلامها وتبكي
=معاكم ي خالة بنام احسن

وافقت الام وقهرت على البنت والاهل محد داري بحد كان ولا معبرينها ومالها قوي ولاسند.


كانوا سندها لمدة اسبوعين واجى خالها يدق الباب بيكسره من الازعاج

خرجوا الجيران مستغربين!
ايش في ومن انت
هو زارر خبر وعمل فوضى

فتح هاشم الصبح الساعة ست ونص
مستغرب !
_من انت ؟؟

=انا عاصم خال هالة فين هالة؟

هاشم شاف الشر بعيونه
وحاول يهديه بس قليل ذوق بمعنى الكلمة كان
دخله للديوان وخلى زوجته هند تدق عليهم باب الغرفة تصحيهم.

خرجت هالة مسحت وجهه وخرج هاشم وسابهم بالغرفة

كان الصياح مليان البيت وشله غصب وخلاها ترجع للبيت وزوجة اخوها تنكر انها طردنة وعملت مشاكل!

عاشت هالة في بيت ابوها اللي اصبح حكر لمرة اخوها وطفل بينهم كان يحب هالة خالته
تعافر الايام مثل هيثم مابيعافر

لمن بيوم هيثم وصل لطريق انه بيشوف حياته وبيتزوج

بدأ يحس نفسه بيتعافي وامه دورت له على عروسة هو مش ناوي على حب كمان

فكل بيت تروحه امه يقولوا معاق ويرفضوا

راحت الام فتحت الموضوع لهيثم ان هالة طيبه وتتعاشر وبنت صبورة بس مكانتش تقله ان البنات يرفضوا كانت تطلع فيبهم الف عيب بعد ماتروح
عشان ماتوجعش ابنه

هيثم وافق على هالة

الام راحت تكلم هالة لبيتهم وكان رد هالة
_موافقة

بدون ما تلف وتدور قالتها لامه ايوة.

رجعوا عملوا بالواجب وهاشم راح وهيثم طلبوها من خاله

خاله رفض والسبب ان هيثم على كرسي متحرك!

رجع هيثم للبيت مقهور مش قادر يبكي ولايناقش بالموضوع وقفل موضوع الزواج وراح تعالج بعد شهرين مصر وذي المرة ربي جبر قلبه ورجع
يمشي على رجوله
رجع وبطل حكاية الزواج.


بدأ يدوام بالمنظمة وهو بكامل اناقته وشياكته وهبوشي من كل النواحي مع الاخلاق زادت حلت به.

هالة اجى لها نصيب وخاله زوجه للحج

هيثم منقطع تواصله معاها كان بس عرف فيما بعد لمن بالصدفة اجت المنظمة تجزع لزوجه كملت تتسوق من كريتر وجزعت الخور للمقر حقهم وشافت هيثم بالصدفة واقف على
رجوله فرحت وباركت له وقالت لزوجه:
_عماد ذا هيثم زميلي كان بالعمل

عماد اخذ الموضوع على الهامش وما انتبهش.

هالة كانت صافية نيتها وقفلت على مشاعرها زمان.

هيثم فرح لمن شاف الدبلة بيده اليسار
وقال هو بالاخير نصيب!

تمني محد عارف فين وايش عاد حياتها
كان يحاول يهرب من تفكيره لمن يفكر فيها وكمل حياته واستقر بالعمل واشترى سيارة وباع الاولى
كان له هيبه والكل يحترمه لاخلاقه.

البنات بالمنظمة يتقربوا منه بس هو طبيعي مع الكل يعامل بحدود الزمالة والاحترام.


لمن بيوم اجت تمني للعمل الساعة تسع ونص تدور على مكتب هيثم !




















📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍23🔥1👏1😁1
روايات يمنية📚🇾🇪
قصـة بكـرة بينـا للكـاتبـة مـروى العـودي
البـارت 15

بكـرة بينــا 🥀


👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


أحيانا اعطاء احدهم فرصة ثانية ِمثل إعطائهُ رصاصة إضافية لأنهُ لَم يُصبك فى المرة الأولى. .
نجيب محفوظ
..........................

دموع التماسيح كانت بعيون تمني هيثم مبتسم لمن شاف تمني واقفة قباله !
كأنه نسى كل شي
كأنه نسى انها لعبت به
ومشاعرة وقلبه
بذيك اللحظة اللي سمع فيها تمني تقول :
_هيثم كيفك !

أسترجع ماضي كله وجع ورجع شريط الذكريات قبال عيونه

يتفرج كل المواقف وكل الاحداث والاهم انه انجدل بمرض واصبح فترة زمنية معاق بس مافيش فايدة !
رد عليها بقساوة دي المرة وقال:
_كيفنا يعني!
والله مرتاح وبنعمة

بلعت ريقه تمني وبهررت انصدمت !
=بنعمة!
نسيتني ياهيثم

هيثم يتنهد تنهيدة وجع ويكآبر كان قال:
_يوة يوة من زمان !
ليش اذكرك يعني؟
=يعني
_بلا كلام زيادة
يعني لو خليتي لك ذكرى في بالي طيبة كان ذكرتك بس بيدك اخترتي
طريق انا الآن مش عارف شي غير انك متستاهليش حد يعزك ويعلي شأنك
ويحطك بقلبه وعيونه ويقفل عليك
وقف من الكرسي واشر يده للباب
وغمض عيونه يحاول يتماسك عشان لا تدمع عيونه .
تمني قفت وهي تقول :
_تطردني!
تطردني !
كذا وصلت فيك ياهيثم!
ذا الحب !

هيثم ضرب سقال جلس رجل فوق رجل وسحب الكرسي وكمل شغل

وهي واقفة عند باب المكتب
مكسورة وتبكي .

قليل ويلفت له ويأشر ويقول :
_تعالي
تنهد وهو موجوع لحالها بس كان يحس ان ذا الصح

وقفت تمني قباله

قال لها :
_جسي

ردت وهي مستغربة!.
=اجس

هز راسة ياكد له الكلام
_ايوة جسي
وياشر للكرسي

جست تمني رفعت البرقع ومسحت عيونه

هيثم بقى يتامل في ملامحة وندمان لحالهم وهو يتأمل ركز على يداته ايش
مصيرهم !
شاف الدبلة في اليسار؟
عرف انها ي عقدت يا تزوجت .

قالت تمني وهو يتفرج له :
_ياهيثم اسمعني

بصوت كله وجع وخافت رد هيثم وقال:
=تكلمي اسمعك !

تلثمت وبعدين هدرت
_هيثم اني

=انتي ايش ؟
_اني تصايحت مع عقيدي
واشتي اتطلق بالصدفة اجيت هنا المنظمة اشوف حد يدلني على محامية تمام ترفع لي قضية عرفت انه المنظمة دي حق مختصين ويفهموا بحقوق المرأة
قلت باخذ معلومات كيف ابدأ

ضحك هيثم وقال :
_اللهم لا شماتة اسف اسف
شرب من القلص جنبه مي وقال :
=كملي يلا كملي

تمني قامت دبجت الطاولة بيده وقالت:
_اني جزمة كما اجيت اكلمك
وبرجع لعقيدي وبكمل معه وبتزوج ولا تشمت فيبي

هيثم قام على دخلة بنت معاهم بالعمل وهو ينتعه من يده تجس

البنت استغربت !
قالت :هيثم تشتي شي !

بنت خالتي تمني ذي معانا موضوع بس وبعدين تعالي
هيثم لا هنادي شكراً
خذي الاوراق ..

راحت البنت وهي مستغربة !.

تمني لفتت لهيثم
_اح فك ليدي

فك هيثم بعد ما كان ناسي
ان كل مرة هي اللي تطلب انه تسيبه وترخي يدها من يده.

قال:
_اسف انا اسف
ومسح على راسه وهو محرج وجلس بالكرسي
قال ثاني بهدوء :
_تكلمي اسمعك

=لا تشمت فيبي انته

_ورب محمد لا تكلمي

=طيب كيف افسخ !

بدأ هيثم يقله فسخ العقد كيف كأنها استشارة رسمية عادية ودلها على محامية .

قامت تمني بعد الكلام وتحاول تسرق بنظراتها قلب هيثم ثاني

وهو رجع للكمبيوتر وكمل شغل وضرب سقال.
أستمر الحال ذا وأستمر هيثم عزابي

لمن بيوم الاثنين اجى صاحبه
فهمي يخطب رفيدة
تعرفوا فهمي صح !

هم أثنين طلعوا معه مصر من أصحابه فهمي وصادق

المهم ...
فهمي شاف رفيدة يوم مارجعوا من مصر وكان وجهه كله حزن وبكاء

لمحه لمحه خفيف كذا ذاك اليوم من الباب سرقت قلبه من نظرة.
بدأ يستعد ولمن مرت ذي الاشهر كله وكمل يجهز حاله تقدم لها وكلم هيثم .

هيثم كان يحب فهمي ومديون له بوقفته معه كثير .
وافق بس قال:
_فهمي حبيب قلبي بنشوف رأي رفيدة انا من ناحيتي موافق .

رجع البيت وفتح الموضوع

جست بالاول رفيدة مترددة
جست اسبوعين تفكر لثاني اسبوع
وافقت بعد ماصلت استخارة كثير مرات ..

اتصل هيثم بفهمي وبشره بشارة خير
و حددوا يوم السبت ..... خطوبة رفيدة.


الخميس راح يلقط الحاجات لاخته وخرج هو ورفيدة وامه المنصورة وكريتر يشلوا لها فستان ويعربنوا كوافير ومن ذي الخبابير.

ويمشيهم الكورنيش لمن عشر بالليل رجع البييت
وجواله يرن ..

هيثم قفل جواله ونام !

لمن ثاني يوم ....
يوم السبت
الساعة سبع وربع الصباح قام هيثم نشيط ويتمطط ويتفاوة.

راح للحمام عمل دش سريع ورجع للغرفة خرج من الكبت بدلة رياضة حق فريقه المفضل ريال مدريد ورجع لبس ومشط شعروه وتعطر واخذ مفتاح السيارة من رف الكبت الثاني عند الجرامات والمحفظة ونزل من بيتهم .

وهو نازل الدرج تذكر انه نسى جواله!
طلع فيسع يدق بس الباب انطبق وعادهم بسابع نومة ومقفلين الغرفة عشان المكيف امه واخته محد سمع .




















https://tttttt.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg








📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍191
روايات يمنية📚🇾🇪
قصـة بكـرة بينـا للكـاتبـة مـروى العـودي
البـارت 16

بكـرة بينــا 🥀


👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


تفاصيل صغيرة تغير مودك وتجي لقلبك بكمية فرح تنسيك وجع الأمس .


وهو نازل الدرج تذكر انه نسى جواله!
طلع فيسع يدق بس الباب انطبق وعادهم بسابع نومة ومقفلين الغرفة عشان المكيف امه واخته محد سمع .

امر الله قال مسح راسه يتساني ونزل والمفتاح بيده ويتفاجأ بهنادي واقفة تحت العمارة جنب سيارة هيثم !

هيثم مش مستوعب كان !

قرب لعند هنادي يتأكد كانت مبرقعة .
وقال:
_هنادي صح !

هنادي ارتبكت وضحكت وقالت له:
=ايوة اني هنادي مالك مشبه ؟

هيثم يحك شعره حق احراج كان وغالط الموضوع وقال:
_لا مافيش بس أستغربت خدمات !

هنادي بيده كان مطبقة "حافظة طعام" وسط سلة شفاف مبين لون المطبقة بني.
سكتت ومقدرتش تتكلم رجعت
تغالط وتقول:
_لا شكراً منتظرة صاحبتي تجي

=متاكدة ؟

_ايوه هههههه مالك فحاس.
وربي منتظرة البنت تجي

=لامش فحاس ولاشي بس الدنيا عاده بدري فأستغربت المهم
ماتحتاجيناش بشي؟

_اوة اوة على لوك لا يخي روح .

=اوة اوة يا خيبة تتزايدي باروح اطلعي دقي على بيتنا الشقة بالدور الثالث على جهه اليسار لو تاخرت صاحبتك امي واختي فوق ولاتوقفيش بالشارع
قفرة .

_طيب ماله روح

=اروح يعني

_اللهم طولك ياروح

تنهدت وقفت منه وطلعت الدرج .

هيثم ابتسم وطلع سيارته وفتح الراديو على غنية..
جيتني صدفة التقينا يامحاسن الصدف ..

راح جاب مخبازة من المنصورة حيث المكان اللي يعجبه ومر قريب حوافي تمني والذكريات تلعب براسه والحنين بس كان قوي ذي المرة وماعطاش مساحة اكبر للتفكير وللوجع وللخذلان ينتشل من يومه الفرح

خلا الأمور عادية جداً وحاول يتناسى.


رجع على البييت يدق فتحت الام وشلت من يده الاكياس وهي تصيح لبنته رفيدة :
_يارفيدة قومي يابنتي اكوي وجهزي عبايتك بتروحي للكوافير الساعة عشر
قلت لك افتزي قومي بس كسل .
وراحت المطبخ ...

رفيدة سمعت كلام امه ورجعت انسدحت المكيف لاصي تعبي نوم ماصدقت الكهرباء لصوها ساعتين ونص هههههههههه.

هيثم دخل الغرفة وبدأ ينفخ الزماميط "بالونات"ويجهز له الكوشة طلبت رفيدة يعمل له السقف كله زماميط كانت يعجبه على طقم فستانه احمر
وخطيبه بيلبس اسود .

عباهم وطيرهم ولبصوا بالسقف والغرفة شبه جاهزة ورفيدة ماقامتش من النوم شل زماطه وراح لجنب راسه قرحه لمن خلاها تطير من فوق القعادة وتصيح وتجري بعده وتخبط كتفه ههههههههه.

وقع بينهم مضرابة ابو خفيف ومزح وقامت مسحت وجهه

امه كانت تخرج الصحون والقلاصات الملاح للضيوف.
وتجهز بالمطبخ

دخلت رفيدة مستغربة .
_ياماه

=ها

_الآن دون القلاصات حقنا ؟

=ايوه امال كيف

ادري انه حقنا بس بتاكد قلت

=شوفي ياهبلة يابنتي ياتتهابلي انتي هههههه
ضحكت الام وضمنه رفيدة وباست راسة وقالت:
_ولا شي منهم بس ياغالية انتي متخرجيش دي الحاجات الانتكة الا بالسنة مرة وبالعيد هههههههه وعادني اول مرة اشوف ذا الطقم الذهبي !

مسكت رفيدة القلص وهي تضحك على دخله هيثم قرح زماطة"بالونة"ثاني
من ورا اذنه طير به جو من الغجعة وكرعت بالقلص وانكسر..

امهم بالمكنس تلحقهم وتضحك وتصيح مرة وحدة

رجعوا يحشو على امهم وقلاصاته المخبايين بالمكتبة هههههه ويجهزوا الكوشة والطاولة كمان .


للساعة عشر قامت رفيدة تتلبس العباية وتاخذ جواله بالشنطة وفلوس الكوافيرة وتراعي ل هيثم يبدل .

وبيخرجوا مع بعض يوديها للمحل هيثم جس ينبش الكبت يدور جرم اسود بخطين رمادي من تحت يشتي يطقم على الجنز الرمادي حقه وتأخر.

رفيدة تصيح لها وتستعجله وقده لابسة الجزمة واقفة جنب باب الشقة من داخل وفجأة امه صيحت له توصيها على اختيار المكياج تبعه
وايش تطلب من الكوافير ولاتنسي تذكره على اختياراتهم للوك تبعها .


دق الباب وهيثم كمل يتلبس ويتعطر راح فتح على وجه تمني!

طبق بوجهه وهو مقهور

تمني شلت نفسه ونزلت الدرج جري وراحت
للشارع تدور باص للمنصورة .

خرج هيثم مع اخته ومر بالسيارة جنبه ورفيدة لمحته واقفة قالت لهيثم:
_وقف هيثم وقف

هيثم مستغرب!
=ليش اوقف مالك ؟

_ذي تمني صح ؟

=ماعلينا قفلي سيرتها

_وقف اقلك شمس الآن ومبتلاقيش باص خليها تطلع بنوصله .

=لا

دعس هيثم على قلبه قبل السرعة ومشى وعدى منها .

تمني متحسرة ان حاله تغير وانه الآن افضل من زمان شكلا ومضمون .

وقفت حيرانة لمن زمط له صاحب الباص وطلعت الكرسي اللي وراء السواق.

كان السواق يبان من شكله انه مش تمام وجنبه واحد راكب بس والباص فاضي!

يتغامزوا هو وصاحبه ودخلوا حوافي لفوا عكس الطريق

تمني بالواتس مش منتبهه رفعت رأسه وتسأله :
_ويه فين بتوديني قلت لك منصورة مش الطريق حق البريقة مالك ؟

السواق ارتبك وصاحبه قام نتع الباب وطبقه وتمني فلت قلبه وبكت وصاحت بكل صوته من الطاقة .
_وقف الحقوني ياناس .















https://tttttt.me/rewayatyamania/44175







📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍18😢2🔥1🥰1😁1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
#انتظرونا مساء الغد

ومع آخر بارتات قصة

بكـرة بينـا


📚 @rewayatyamania 🇾🇪
https://tttttt.me/joinchat/AAAAAFGY-CmHlhVy8WdDdg

💕 قائمـة روابط جميـع القصص والروايات التي تـم عرضهـا والمكتملة



🔅للـوصــول للقصـص عـن طريـق اسـم
الكاتب او الكاتبـة

١. له او لهـا اكثـر من قصـة في القنـاة

☺️👇🏻
https://tttttt.me/ArchiveRY2/46

٢. له او لهـا قصـة واحـدة فقـط في القنـاة

☺️👇🏻
https://tttttt.me/ArchiveRY2/45





🔅للـوصــول للقصـص عـن طريـق اسـم القصـة

☺️👇🏻
https://tttttt.me/ArchiveRY2/59


وهـذا
☺️👇🏻
https://tttttt.me/ArchiveRY2/60


وهــذا
☺️👇🏻
https://tttttt.me/ArchiveRY2/68


👍6👎1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
👍1
روايات يمنية📚🇾🇪
قصـة بكـرة بينـا للكـاتبـة مـروى العـودي
البـارت 17

بكـرة بينــا 🥀


👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


السواق ارتبك وصاحبه قام نتع الباب وطبقه وتمني فلت قلبه وبكت وصاحت بكل صوته من الطاقة .
_وقف الحقوني ياناس .

هيثم كان يدور مكان يركن تحت المحل على جزعة الباص شاخط من جنبه وسمع الصوت قلبه مطاوعوش يسيبها عرف ان ذي تمني!

داس ولحق الباص وقع زي الافلام الاكشن في قلب عدن .

صاحب الباص افتجع مسك بريك بقوة ودقت تمني راسه بالكرسي كان في زي القصبة بين الكراسي الاثنين حق مسكه يد .

حست بدوخة وسحبت بسرعة ونزلت من السيارة وانجدلت بالشارع .

نزل هيثم شله وطلعه جنبه وروح به لبيتهم
بالطريق محد كلم حد وكأنهم اغراب .

وهي نازلة قال له:
_تمني

ردت وهي شامقة
=خير !

_ولاشي انتبهي لنفسك .

=مشغلك فيبي
طبقت باب السيارة بقوة ودخلت بيتهم
وكانها لطمنه كف بين عيونه عشان يصحى .

هيثم رجع للببيت وجاب الشراب والحاجات لامه وجلس لقريب الظهر راح مع العيال المقوات وجزعوا المطعم
وتغذوا كلهم وجزع معه لرفيدة للمحل ولامه لمن قدها الساعة اربع تلبس البدلة اللي اشتراها الخميس وكان يججنن وانيق ومرتب .

بانت حلاوة الروح قبل الملامح وطيبه قلبه وتربيته

جزع شل رفيدة ودخلت للغرفة تحل العباية وتجس جنب المكيف مزمة عشان المكياج

والبنات اجوا بالعمارة بعد المغرب واهلهم وجيرانهم ومن ضمنهم تمني .

علما انها مش معزومة كانت ؟


هيثم مش عارف وجس فوق سيارته مع العيال مخزنين بعد الساعة 7 لمن عشر .


والحريم في البيت اغاني ويزفوا رفيدة وام فهمي لبستها الدبلة وتصورت معاها كانت حرمة كبيرة بالسن وحبوبة كثير.


روحوا اهل العروس صاحب هيثم ومعازيمهم والناس وبقوا قليل بنات جيرانهم يرفعوا البيت ويساعدوا ام رفيدة ورفيدة .

لحق هيثم وفتح الباب وهرول دونك تطايروا للغرف رجع استحى ونزل يجري للسيارة هههههههههه .

وصوا له مع عمر جاهل بالعمارة يطلع خلاص

دخلوا الغرفة نظفوها وقفلوا الباب وهو دخل غرفته ورفيدة اجت لابسة الجلابية ومسرحة

هو مبهرر يسال فين الفستان ويضحك وياذيها .
انه طلعت شمات

رجعت شلت جوال اخوها فتحت الكاميرا وصيحت ل امه وتصوروا

وهاشم كان برع يرجع حاجات حجزوها المحل طلب يشتيها بنفس اليوم مالحقش يتصور مسكين

المهم وقع يوم حلو بمعنى الكلمة .
وعقبال كل سنجل بيقرأ
قولوا يارب ...


رجع هيثم دخل المطبخ اكل من الكيك وشراب وهو واقف مستعجل وخرج .

جس تحت العمارة والعيال الموجودين يلعبوا كبه واجى هاشم ولعبوا لمن قريب وحدة بالليل .


والبنات كملوا يصفو البيت مع مرة هاشم هند وامه ورفيدة
وجسوا يتشوهوا ويحشوا وضحك وسلا وكل مساع اهلهم بالعمارة وصوا لهم ي فلانة تاخرتي يلا بنرقد وهم قليل بنجي وقليل بنجي ولاحد اجى لمن واحدة ونص نزلوا الجهال وتوالموا وقلبوا البييت ملاهي

وبعدين كل وحدة تطايرت لبيتهم وراهم مدارس وكليات واشغال وازواج
ومسؤوليات ذكروا نهاية السمرة هههههههههه.


انجدلت رفيدة منعسة اجا هاشم زعلان انه مالحقش يتصور قيمه وهي منعسة ومشعتلة
وعملوا سلفي يضحك بالجلابيات وهباله وضحك لمن ثلاث الفجر .


مرضت مرة هاشم وكانت مغثية ومدوخة سعفوها وماعاد رقدوش خالص .

لمن اربع ونص ودريبات والفحوصات وطلعت حامل .
الكل فرح ان الفرحة فرحتين صارت .
وربي اكرمهم ب طفل .

وعقبى ب الذرية الصالحة لكل حد بيقرأ وحس بفرحة هاشم وهند .

رجعوا البيت وانجدلوا نوم لمن ثنتين الظهر قاموا بدلوا وتحركوا للمطعم
تغذوا
وجزعوا الكورنيش لمن تسع بالليل

رجع هاشم وهند بيتهم بكريتر ورجع هيثم مع امه واخته بيتهم بانماء.


مرت الايام حلوة ومافيش اي جديد بحياة هيثم وبدا ينسي تمني وما يعبرها وحذف رقمها وغير رقمه ..


دخل يوم الربوع المكتب ولاقى هنادي تشل دباسة من فوق الطاولة
دقت براسه انه تفتش او كيف هو قد عمل الحركة تذكروا ههههههه بالكيس مع هالة

المهم باهتة وقال:
_مجنونة ايش في ذا مكتبي

هنادي ارتبكت

=تكلمي مالك

_ولاشي شليت دباسة بس

=طيب خير

جلس وكمل شغله لنهاية الدوام مرت علوه هنادي طلبت منه طلب
_هيثم ممكن طلب صغير كذا

=امري اختي

_اني بكرة باغيب الاوراق انت اكتبها حق بكرة وانسخة بفلاش واعطيها للمدير .

=طيب مايهمك اعتبرية تم .

_اوه وربي مش عارفة كيف اجازيك

=ولاشي مابيناش هنادي

كمل شغله وهي واقفة وكأنه في كلام تشتي تقوله وتتفرج علوه

هيثم رفع راسه وشاف لعيونها
واستحى دنى ثاني وكمل شغل!

وبداخله كثير اسئلة ماللبنت تغيرت ونظراتها كثرت !
ضرب سقال ومعطاش للموضوع اي اهتمام
























📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍25👎1
روايات يمنية📚🇾🇪
قصـة بكـرة بينـا للكـاتبـة مـروى العـودي
البـارت 18

بكـرة بينــا 🥀


👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


مرت الأيام بحياة عادية لمن تاريخ 15 اجت له سفرة تبع المنظمة وذي ثالث مرة يزور مصر فيها
بس دي المرة بعافية وسعادة وراحة بال مش بمرض كان شغال حلاوة وربي فاتح علوه

وتعرف على وحده يمنية بالسفارة وبدا يتعارفوا ويساعدها ويختم له الأوراق ورجعوا اصحاب اي خدمات من هيثم كان ميقلش لا يساعده بحكم انها كانت وحيدة ابوها وامها وابوها مريض يتعالج والبنت خجولة بعض الشي وخلوقة كمان .

تطمن هيثم وفي جلسته بمصر وسفرته كان يتطمن عليهم دايما ويروح المستشفى وبدا يحس ان الاهتمام زاد وقلبه كأنه بدا يحب...
فكر كثير كيف يعترف !
للبنت او ساني يكلم امها
ونسى حتى يكلم اهله

كان ملخبط كثير وبنفس الوقت مش قادر يرتب افكارو ويتخذ قرار صح .

خوف الوقع في دوامة حب فاشل كانت كابوس مخيم في عقله...


بعد عدة محاولات قرر يكمل نص دينه ذي المرة ويحاول يصارح البنت

ويعرف هل بتوافق او ترفض !


_ نهى

=ها هيثم

_اشتيك بموضوع

=خير تكلم

_احم
يتلفت كان للسماء وهم يمشوا بطريق التحرير في القاهرة مصر وجزع تكسي مهرول كان بيصدمه.

وصاحب التكسي معصب قال:
_في ايه ماتحاسب ياعم هو انته مابتحاسبش على الطريق والا عشان المزة بقى هههههههه معاك نسيت جيبها لي المزة دي .

هيثم انحرج ودمه فار دق باب التكسي وقال :
=احترم نفسك

صاحب التكسي لفت لك لفتة انتقام وقال:
_هوريك انا هعملك ايه يابتاع الاحترام .

مشى صاحب التكسي وهيثم كمل طريقة قريب العمارة الذي هو ساكن فيها

دخل محل صغير ومعه نهى كانت
اشترى سندوتشين وعصير مانجا وعطى واحد لنهى وهو واحد وجسوا بركن المحل بكرسي وطاولة ياكلوا كانت الساعة ثمان المساء .

على صوت ام كلثوم بالحارة وجو مصري جنان .

جزع صاحب التكسي ومعه بلاطجة اثنين سحبوا هيثم وضربوه وسط الشارع

نهى تبكي وتصيح للمصارية كانت
_الحقونا ياناس هيثم ينضرب
وتجري تفارع له وللأسف واحد قطع جلد يده اليسار شخطه بطرف مطوى .

هيثم دهف الرجال وضم يد نهى وتحركوا البلاطجة مع صاحب التكسي بسرعة كبيرة وسابوا الحارة.

لفتت نهى لوجه هيثم وهي موجوعة والناس توالمت بعد ما انضربوا تسال من دون وليش وكيف ومن انتوا؟

جرى البواب الذي عايش هيثم بالعمارة مع عيال عنده وقال للناس:
_وسعوا طريق ماخلاص بقى كل واحد يروح بحالو بلاش القعدة اللي مالهاش لازمة ي رجاله.

قرب واحد يسال البواب:
_مين دول ياعم صبحي؟ بتعرفهم انته ؟

= اه بعرفهم ؛ دا هيثم يماني من عدن هنا قاعد عندنا بالشقة انسان محترم جداً.

_طب ليه البلاطجة اخذ منهم علقة؟ شرسة هو بيشتغل اية

=ماخلاص يا ايهاب فكك بقى البنت قاعدة بتبكي وموجوعة شوف تكسي نوديهم على المستشفى حالا.

تحركوا الناس وبقى هيثم غريب لحاله لولا عم صبحي البواب وايهاب وفروا له تكسي ونهى واخذوهم على المستشفى ضمدت يدها نهى وهيثم
راسه مفقوش خيطوا له ثلاث غرز مكان الجرح .


رجعوا على البيت الساعة 11 وداها للشقة حيث امها.

دق الباب ونهى واره مدوخه تعب وارهاق وماسكة على راسه من الصداع وكنيوله بيدة وعلاج مهدئ بكيس .

هيثم مستحي من امها شاف

الام والفجعة بعيونه على حالهم وهم مبهدلين
كانهم مضروبين

الام خبطت على صدره وشهقت :
_او او او مالكم ياعيال ايش حصل بنتي نهى ماله اهرب كي اهرب ونتعت نهى من يده تضمه ودخلتها الشقة
وقالت لهيثم ادخل وقفل الباب .

هيثم استاذن انه بيمشي وقال:
=العفو منك ياخالة انا بروح تعبان وربي واسف يانهى على الذي حصل .

الام وقفت محتارة ونهى ردت وقالت:
_لاعادي قدنا انضربنا سوة ههههههههه.

ضحكت وتلخبط هيثم وقف معرفش يدخل والا ينزل الدرج تسمر بمكانه وقلبه تلخبط من ضحكه نهى .

وقف يتأمل بملامحها وهي استحت وقالت :
_ يلا انتبه لحالك بس لاعاد يرجعوا

الام ردت وهي بينهم ولا دارية شي قالت :
_الآن مالكم ايش حصل؟

ضمت نهى امه وقالت:
_بفهمك اني ياماه.

مشى هيثم ونزل الدرجة .

وقفلت الام الباب وقفزت نهى للبلكونة تتفرج له وهو يمشي .

اول ما وصل هيثم لطرف الحارة لفت لفوق حيث شقة نهى

ونهى واقفة والام بالمطبخ راحت تعمل عصير لنهى .

انصدم لمن شاف نهى واقفة تتفرج .

ولخبطت قلبه وهو تحت وهي فوق وبينهم مسافة هواء وارض .

من نفس الهواء ذا والمسافة قريبة جداً بس الحلو انهم كانوا بينتفسوا.

دخل يده لجيب البنطلون وخرج جواله واتصل على نهى .

رن جوال نهى بالشنطة .
_الو هيثم

=ها مالك مقبمرة واقفة تتفرجي لافين ؟

_اتطمن عليك

=ها يلا تسلمي الآن بطلع تكسي ادخلي ارتاحي

_يلا تمام .
_سلام

=هيثم

_ها

=طمني لمن توصل

_طيب يلا باي .

=باي .

دخلت نهى وغيرت ثيابه وشربت العصير وبدأت تقص لامه ايش حصل .


























📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍221
روايات يمنية📚🇾🇪
قصـة بكـرة بينـا للكـاتبـة مـروى العـودي
البـارت 19

بكـرة بينــا 🥀


👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


في الشقة حق الشباب
وصل هيثم واصحابه العايشين معه كانوا ثلاثة مراعين بقلق بس مش قادرين يعملوا شي بعد ماروحوا للمستشفى وقالوا لهم قد خرج !
دخل هيثم زعلان من اصحابه انه ولاحد عبره.

ونسى انه غير رقم جواله قبل يومين ومعطاش لحد الرقم

قرب عماد من هيثم وقال:
_حبيبي ي ليد فينك الشر عليك

=فينا على اساس مش عارفين بالذي حصل

_الا عرفنا من عم صبحي ورحنا للمستشفى قبل نص ساعة قالوا خرج

_نص ساعة انا من بدري عندهم ولي فوق الساعة والنص ذي حقك .

=يارجال قدك داري اننا رحنا اليوم الاهرامات وجزعنا السوق ومش عارفين واتصلنا بك مغلق !

لا رقمي شغال

=طيب شوف المكالمات

خرج جواله وراه المكالمات ورن علوه ذيك الساع وجوال هيثم مارنش ههههههه.

انحرج هيثم وحك راسه وبدا يتوجع من كتفه وقال:
_حقك عليا ياعماد والشباب غيرت رقمي

صيحوا له العيال وقربوا العشاء وجسوا يتعشوا ويسألونه ايش حصل وقص لهم القصة

عماد دمه فار وقال:
_بنعمل بلاغ

هيثم خاف وقال:
=لا ياخي

_ليش ؟

=نحنا ببلد مش بلدنا مهما حصل ولا حد بيوقف معانا قده في كل مكان بلطجة قده في بلدك ماتلقيش سند اجت على هنا خليها تعدي ي خوي .

_طيب لو رجعوا تعرضوا لك بمكان دون بلاطجة لو بنيتهم يكسروك بيكسروك اسالنا انا عايش بمصر سنين

=ياخي اصابع اليد متستويش زي مافي بلاطجة في ناس بتوقف معي بالخير
وانا مبجسش عاد بالشقة من باب الاحتياط وبشوف لي شقة ثانية مع عيال وبنتقاسم الايجار ..

العيال انصدموا وزعلوا كانوا متعودين على هيثم مالي عليهم المكان والبيت بس خوفهم اكبر كان وخلوه يتخذ الخطوة دي وشجعوه.


مرت ثلاث ايام في القاهرة مصر وهيثم يدور على شقة لاقى في فيصل
والحمدلله تيسرت امورة كثير

جس مع اربع شباب من بلدنا وتقاسم معاهم الايجار والمصاريف وواحد منهم كان طباخ بامتياز ويشتغل بمطعم في مصر

كل مساع كان يدلعهم بالليل ويطبخ لهم وعاش ايام حلوة وامان مع اصحاب جدد .

وانشغل عن نهى وطافي جواله جلس ثلاث ايام !

اهله بعدن قلقانين والشغل ميروحش تواصلوا مع اخوه هاشم بعدن يسألوا عنه !

معاهم اجتماعات بالقاهرة وجواله مقفل؟
اختبط الوضع في بيت هيثم بعدن واكلهم القلق .

نهى ابوه مرض زيادة وحوشت بفلوس وسند يتابع معاها بالمستشفى تدبرت فلوس من اصحاب الخير وسلف من خاله .
وجست تقاوم الغربة والمرض لحاله مع امه

فتح جواله هيثم ورسايل مليان واتصالات من امه واخته واخوه ونهى .

رسائل نهى /
(طمني وصلت البيت)
(كيفك اليوم؟)
(فينك هيثم محتاجة لك)
(هيثم ابي تعبان تعال المستشفى)
(هيثم ما معيش حد غيرك هنا اشتيك تعرض التقرير للدكتور)
(اسفة على الازعاج)

وكثير من اخوه .
راح هيثم لبس الجزمة وشل المحفظة ونزل جري يعبي رصيد .
اتصل لعند نهى وهي تكنسل
طبق واتصل يطمن اهله
رجع يتصل ثاني ونهى ردت وهي تبكي:
_هيثم فينك

=هلنا اهداي مالك تبكي

_ابي ياهيثم ابي بيموت

=اطمني بيقع خير فينكم الآن؟

_بنفس المستشفى بتقدر تجي

=اكيد باجي

_طيب باروح اشوف الفحوصات بتلاقيني عند المختبر.

=يلا انتبهي لنفسك.

راح هيثم للمستشفى ولاقى نهى واقفة مراعية للفحص وعيونه حمراء من البكاء واقفة بوجه شاحب ارهاق وسواد تحت عيونه.

تغيرت كثير بس روحه الحلوة مازالت تنرسم على بسمته اللي بانت اول مالمحت هيثم واقف قباله.

_نهى مالك تبكي مش برع امسحي وجهك ها..
خرج فاين وعطاها وخلاها تمسح وجهها.

وراح جاب عصير له واجى وهي بيده اوارق وتبكي
_ي الله نهى اذكري الله مالك

نهى كانت ضامه الورق لصدره وتبكي من نتيجة الفحص
رفعت راسه ولفتت لعيون هيثم وقالت :
_ ابي حالته في تدهور مافيش امل يعيش.

= في امل مادام ربنا موجود تفاءلي خير

=يارب خير

عطاها العصير وطلب منه الورق والتقرير

رجعت على الغرفة حيث ماجالس ابوها ممدد وامها وراحت.

وللاسف بنفس اليوم ذا توفى ابوها.

كانت حالة الحزن مخيمة على قلب نهى والصدمة بقلب هيثم كبيرة.

اضطر هيثم يرجع معاهم لعدن
ويسيب الشغل ورتبوا امورهم بعد الدفن ورجعوا على عدن.

جهز هيثم دبلة ومحبس ورجع البيت فرحان يشتي يفتح لامه الموضوع .
_امه ي اماااااه مالي ام فالدنيا سواكي .

= ايش في التلحين ههههههه وانيفدا ابني السلي اليوم

_احم حزري كي ايش في؟

=ايش قول

_اقول يعني

=قول يا لوك

_فين رفيدة بقول؟

صيحت الام لرفيدة

اجت جري
_ها مالكم؟

=تعالي جسي اخوك معه خبارة مش راضي يقوله الا لمن تجي

قشننت رفيدة اخته وقالت:
_دام فيبه خبارة يعني حاجة حلوة في له علاقة بشغل ي اما زواج صح!

هيثم يضحك ويستفزهم وهم بالشجن قتلهم ههههههه.

نزل الشنطة الظهر من كتفة وفك الخانة الاولى وطلع العلبة حق الدبلة وبعدها المحبس
_ايش رأيكم ذواق والا لا؟

الام بهررت...










https://tttttt.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg








📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍22
روايات يمنية📚🇾🇪
قصـة بكـرة بينـا للكـاتبـة مـروى العـودي
البـارت 20

بكـرة بينــا 🥀


👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


نزل الشنطة الظهر من كتفه وفك الخانة الاولى وطلع العلبة حق الدبلة وبعدها المحبس
_ايش رأيكم ذواق والا لا ؟

الام بهررت وفرحت وزغرطت

ورفيدة صفرت وزغرطت وجابت دست من المطبخ طبلت .

وهيثم فرحان بيطير وسمعهوهم الجيران دقوا عليهم حق شجن ودخلوازغرطوا من جيز الجماعة هههههههه.

والام من فرحتها نست تسال عن التفاصيل .
سحبت هيثم للغرفة

_ويه الآن من العروسة ربشتنا لكنك

=وحده تعرفت عليها بسفرتي في مصر

_حلوة يعني

=ايش حلوة يامه خطفت قلبي والله.

_تقول بوجهي هههههههه مش عاقل ابني

=عاقل وربي بس دخلت قلبي

اسمه ماله وفين بيتهم بنروح نشوف امه وابوها .

=ابوها الله يرحمه توفى بمصر وامه هنا عايشين لحالهم قليل وبيسافروا بلادهم بس تخلص دورة المعهد حقه.

_يعني مش مستقرين بعدن

=الا كانوا هنا وسافروا مع ظروف قالت بنقل البلاد يلا ربي يسهل واخذه انا بدل مايروحو البلاد .

_يارب طيب ي ابني متى نروح ؟

=لو بيدي اليوم قبل بكرة بس خليها للخميس بكلم نهى ونروح لهم

_طيب معك وبنشوف المزة دي

استحى هيثم وقامت امه تشوف الحريم برع وتوالمؤ شوهه وسال وبدأت تفهمهم الموضوع انه عاده الا قلب هيثم دق من ثاني وادعوا له ربي
يسهل اموره.

فرحوا الحريم وبعضهم قالوا كذب يخبوا عشان العين وقلك بلك هدرة حريم

لمن رجعت كل وحده بيته .

بس العمارة كلهم فرحانين ان هيثم بيخطب البنات والصغار والكبار والعيال فرحتهم كانت وحده ان ربي جبر قلبه ويدعوا له انو تتم اموره على خير .


راحوا يوم الخميس لبيت نهى
وقف هيثم وهاشم اخوه بحافه نهى وجسوا فوق السيارة معاهم صهيرهم خطيب رفيدة وصاحب هيثم فهمي ورامز واثنين من اصحابه كمان .

انتظروا ام هيثم ورفيدة لمن خرجوا من البيت وحطوا الخبر .

وبعد مارجعوا لهم الخبر انهم موافقين جهز الخطوبة هيثم ورفيدة وعمل خطوبته في قاعة بالمنصورة .

كان يوم الخطوبة حناني طناني زيما يقولوا بعضهم قالوا فشرة وبطرة والبعض قال حقه خلوه يفرح .

نزلوا اخوال وعم من اعموم نهى الخطوبة وحضروا ماعدا خالها اللي كان يدعمهم بفلوس العلاج في مصر وهي سلف وخالتها اشفاق .


(يوم الخطوبة)
_نهى جاهزة ؟ اخلي هاشم يجزع لكم

=ايوة جاهزين

_وامي ورفيدة

=كلنا

_طيب بيجزع هاشم الآن

=وانته لبست بدلتك ؟

_عادنا بروح الآن البيت البس رجعت من عند الحلاق
=ليش الحلاق وقد حلقت امس؟

_يحدد لي السكسوكة جاب الخط اعوج رحت اسانية

=طيب حلو الله يحفظك يارب

_ويحفظك يلا نهى بتصل بهاشم وبروح ابدل وبينا بعدين

=هيا عيوني .

قفلت المكالمة نهى وراحت تلف الثياب الذي اجت بهم للكوافير وتزكن على عمتها ام هيثم ورفيدة ان هاشم بيجي


زوجته كانت تتجهز كمان وامها ما عملت شي بوجهه غير شخط حامورة
وتتفرج لبنته وبيده ثوبه حق الخطوبة والدمعه بعينه مش قادرة تبكي ولا تفرح وبقلبه حزن كبير كانت تتمنى تزف بنته نهى وابوها موجود.

نهى لمحت امه زعلانة فوق الكنبة راحت لعنده تبوسه وتبكي الام فجأة
بحضن بنته وتقول:
_والله وكبرتي يانهى ريت ابوك موجود

تشهنجت نهى وبكت وساح طرف السايل من عيونه واجت رفيدة تجري وبيده فاين تمسح له وتهديهم الثنتين ورجعت تخلي الكوافيرة تعدل له الرسمة .

الام دخلت الحمام مسحت وجهه وكملت تبكي وخرجت وهي تقاوم حزنها وتضحك عشان تفرح نهى .

اجى هاشم الساعة خمس ونص وشلهم للقاعة

وصلت والمصورة تتضابح ليش تاخروا عن العرض التشويقي؟

قالت نهى :
_مش مشكلة ياختي خالص لاتعمليش لي صوريني بس .

كان اسلوب المصورة مستفز وتتشامق فوق نهى وتتضابح

نهى مش مرتاحة والصور مافيش فيهم ابتسامة طالعة من القلب كانوا لغاية لمن اجت اللقطة اللي حضنت فيها امها ابتسمت .


للساعة سبع ونص والاغاني شغالة والمعازيم داخل القاعة على ثمان وربع
دخلت نهى بعد ماطفوا كل القاعة ولصوا ضوء خفيف
زفوها على يادبلة الخطوبة لنهاية الجسر قلبوا الزفة العدنية وحلا حلا يستاهل

وتجمعوا لك العمارة كلهم حق بيت هيثم والجيران وزفوا نهى وصديقات نهى

واهل هيثم ومرة اخوه هاشم ورفيده وامه كملت الزفة وطلعت للمسرح ام هيثم تلبسه الدبلة والمحبس والاسوارة والساعة وتصورت معاها .


نزلت وكملوا الحفله ..

برع القاعة صحاب هيثم يزفوه ويتصوروا سلفي مع بعض وجو مليح من قلب قلبه كان


كملت الحفلة وتحركوا الباصات وروح هاشم بزوجته كريتر وهيثم بامه وخطيبته وعمته جزعهم بالطريق للبيت .

طلعوا امه واخته ورجع هيثم يشتري حليب من البقالة طرف الحافة يشوفه مقفلة

معدته قلبت وكان يشتي حليب ضروري رجع مشى للبقالة بالشارع الرئيسي وجزع موتر فوقة رجال ورمى رصاصة بكتفه اليمين اجت ...

سقط هيثم ارض وصاح من الالم..





















📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍18🥰1