البـارت 49 ⚡️
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
وودعت ملاك وليا نفس الشي سلمت على هاشم باليد ومصطفى وميثم سلموا على اشتياق باليد وقبل ما تخرج مرام قالت لملاك ان هي تكون تزور ابوها وتبسر ما يشتي والا تسير تجلس عندهم في بيت ابو محمد لو هي تشتي
وبعدين خرجوا ومرام بتبكي ومصطفى بيهداها
ملاحظه:(طبعاً ما احد حضر عرس مرام وليا غير اشتياق وهاشم فقط الذي كانوا معاها من بداية العرس لما سافرت وهم عندها يومياً)
في مكان لاول مره نزوره في شقة تتكون من غرفه ومطبخ وحمام كانت جالسه فوق السرير منسدحه وفاعله يدها على بطنها ودموعها بينزلين وفي نفسها:اححح بس مافعلت بنفسي ووين وصلني غروري وتكبري وين وصلني غبائي الفاحش وين كنت ووين وصلت هاربه من اخوها لا يقتلها وحامل في الشهر السادس وزلطها قد عتكمل اللي في البنك ماعادبش معها الا صاحبتها الوحيده صديقة السوء اللي جالسه معها في نفس الغرفه
اول ما وصلوا لامريكا دخلوا جناحاتهم طبعاً احمد قد كلف حقه السكرتير اليمني يضبط البيت ويسوي لهم غرف نوم روعه طبعاً هذه كانت هدية احمد لهم كان الجناح الواحد عباره عن غرفة نوم ومجلس فخم وحمام وصاله صغيره كانت الاجنحه انيقه وراقيه
في بيت علي عند سام
جالس في غرفته ودموعه بينزلين وبيقول في نفسه:قبل امس كانت ليلة دخلتها امس خلاص راحت مني انا السبب والله عاقبني ان انا كسرت قلبها عاقبني الله باختي اه يا مرام ضيعتش في لحظة تهور ضيعتش لما كان الحقد معمي بقلبي اه يا مرام ضيعت حب طفولتي ضيعتش يا حبي الاول والاخير تذكر تفاصيل امس لما حاكى امه وابوه بزواج منال انصدموا وصيحوا فوقه بس في الاخير اقتنعوا وبداوا يجهزوا للعرس
عند منال:
طول الاسبوع وهي في السوق بتتكسى لعرسها اللي عيفعلوه يوم واحد بس
مرت الايام باحسن مما يكون الا للبعض كانت بائسه وحزينه وثقيله
بعدمرور شهر وقد الدراسه بدات وحالة العرسان ليا وميثم باحسن ما يكون ومرام ومصطفى حالتهم زي ماهي كل واحد في غرفة مصطفى في المجلس ومرام في الغرفه
طبعا مصطفى جلس في المجلس لان هو قال عيب ازيد اخرجها من الغرفه البيت مكتوب باسمها بس ملابس مصطفى في الغرفه علشان ليا وميثم ما يشكوا في شي
في امريكا
كانوا كلهم مجتممعين فوق طاولة الاكل بيتعشوا وبيتجابروا
ليا :اوف ماهو هذا عنبدا نداوم من غطوه مسرع بدات الدراسه
مصطفى وهو فارح ان الدراسه عتبدا لان ليا مع ميثم وهو جالس وحده يا اما خارج يا اما في غرفته :الا قد لنا خيرات معطلين
مرام وهي فارحه :اووف قدنا متشوقه اي حين عندرس قدنا مورعه لليوم هذا ساع الجاهل حن يورع لليلة العيد
ميثم:شلوكم احنا عاد احنا نشتي ناجز احنا ومرتي ما قد تهنيناش
ليا:اللي يسمعكم يقل كانكم مش انتوا عرسان
مصطفى بيغير الموضوع:احمد الله ما عاد باقي لك الا هذه السنه وتوقع دكتور وتسكه من الدراسه واحنا عاد باقي لنا اربع سنين
ليا:صلي على النبي لا تمرع زوجي
مصطفى ضحك :او شقتله شلوش بس
مرام :يله سيروا ارقدوا عنقوم من خمس يله
ليا :انا مابش فيني نوم
ميثم :ولا انا
مصطفى:انا قدنا مدوخ شاسير ارقد
ليا وميثم :امانه ان انتوا دجاج
سمعوهم مرام ومصطفى وضحكوا
وكل من دخل غرفته
مرام بتفكر كيف عتعمل وبتخطط ايش عتفعل وكيف عتخلي روتينها وحياتها غلبها النوم وهي بتفكر
اما مصطفى اول ما طرح راسه فوق الوساده رقد من دون تفكير
الصباح الساعه ٥
قامت مرام صلت فجر و دخلت المطبخ فعلت لهم زلابيا وبيض مكشن(شكشوكة) وشاهي حليب وقربتهن فوق الطاوله وسوت جنبهن زيتون وجبنه مالحه وشطه ولبنه وروتي ......
وسارت لاغرفة ميثم وليا:
مرام بتدق الباب :ميثم ليا هيا صبوح قوموا شرق هيا جامعه تاخرتوا الوقت المحاضره عتبدا الدكتور ما عيدخلكم ......
ميثم بيصيح من وراء الباب:مراااااام خلاص تمام اهرمتينا (عصبتينا) ما نشتيش صبوح
مرام بتصيح اقوى:والله لاتقوموا ما ادخلش كله ولا قد قمت افعلكم زلابيا وبيض وشاهي ماعه هيا والله لا تقوموا
اول ما سمع ميثم ان هي سوت زلابيا قام وهو فارح بس مثل ان هو معصب وفتح الباب:ما تخليش احد يرقد وين هو زوجش هذا يضبطش ماعادبش معش ضابطي جننتينا من صباح الصبح
مرام اول ما سمعت صوت ميثم لما فتح الباب هربت
ميثم اول ما ابسرها هربت ضحك من شكلها ودخل يقوم ليا
اما مرام سارت غرفتها تلبس وتتجهز للجامعه
https://tttttt.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
وودعت ملاك وليا نفس الشي سلمت على هاشم باليد ومصطفى وميثم سلموا على اشتياق باليد وقبل ما تخرج مرام قالت لملاك ان هي تكون تزور ابوها وتبسر ما يشتي والا تسير تجلس عندهم في بيت ابو محمد لو هي تشتي
وبعدين خرجوا ومرام بتبكي ومصطفى بيهداها
ملاحظه:(طبعاً ما احد حضر عرس مرام وليا غير اشتياق وهاشم فقط الذي كانوا معاها من بداية العرس لما سافرت وهم عندها يومياً)
في مكان لاول مره نزوره في شقة تتكون من غرفه ومطبخ وحمام كانت جالسه فوق السرير منسدحه وفاعله يدها على بطنها ودموعها بينزلين وفي نفسها:اححح بس مافعلت بنفسي ووين وصلني غروري وتكبري وين وصلني غبائي الفاحش وين كنت ووين وصلت هاربه من اخوها لا يقتلها وحامل في الشهر السادس وزلطها قد عتكمل اللي في البنك ماعادبش معها الا صاحبتها الوحيده صديقة السوء اللي جالسه معها في نفس الغرفه
اول ما وصلوا لامريكا دخلوا جناحاتهم طبعاً احمد قد كلف حقه السكرتير اليمني يضبط البيت ويسوي لهم غرف نوم روعه طبعاً هذه كانت هدية احمد لهم كان الجناح الواحد عباره عن غرفة نوم ومجلس فخم وحمام وصاله صغيره كانت الاجنحه انيقه وراقيه
في بيت علي عند سام
جالس في غرفته ودموعه بينزلين وبيقول في نفسه:قبل امس كانت ليلة دخلتها امس خلاص راحت مني انا السبب والله عاقبني ان انا كسرت قلبها عاقبني الله باختي اه يا مرام ضيعتش في لحظة تهور ضيعتش لما كان الحقد معمي بقلبي اه يا مرام ضيعت حب طفولتي ضيعتش يا حبي الاول والاخير تذكر تفاصيل امس لما حاكى امه وابوه بزواج منال انصدموا وصيحوا فوقه بس في الاخير اقتنعوا وبداوا يجهزوا للعرس
عند منال:
طول الاسبوع وهي في السوق بتتكسى لعرسها اللي عيفعلوه يوم واحد بس
مرت الايام باحسن مما يكون الا للبعض كانت بائسه وحزينه وثقيله
بعدمرور شهر وقد الدراسه بدات وحالة العرسان ليا وميثم باحسن ما يكون ومرام ومصطفى حالتهم زي ماهي كل واحد في غرفة مصطفى في المجلس ومرام في الغرفه
طبعا مصطفى جلس في المجلس لان هو قال عيب ازيد اخرجها من الغرفه البيت مكتوب باسمها بس ملابس مصطفى في الغرفه علشان ليا وميثم ما يشكوا في شي
في امريكا
كانوا كلهم مجتممعين فوق طاولة الاكل بيتعشوا وبيتجابروا
ليا :اوف ماهو هذا عنبدا نداوم من غطوه مسرع بدات الدراسه
مصطفى وهو فارح ان الدراسه عتبدا لان ليا مع ميثم وهو جالس وحده يا اما خارج يا اما في غرفته :الا قد لنا خيرات معطلين
مرام وهي فارحه :اووف قدنا متشوقه اي حين عندرس قدنا مورعه لليوم هذا ساع الجاهل حن يورع لليلة العيد
ميثم:شلوكم احنا عاد احنا نشتي ناجز احنا ومرتي ما قد تهنيناش
ليا:اللي يسمعكم يقل كانكم مش انتوا عرسان
مصطفى بيغير الموضوع:احمد الله ما عاد باقي لك الا هذه السنه وتوقع دكتور وتسكه من الدراسه واحنا عاد باقي لنا اربع سنين
ليا:صلي على النبي لا تمرع زوجي
مصطفى ضحك :او شقتله شلوش بس
مرام :يله سيروا ارقدوا عنقوم من خمس يله
ليا :انا مابش فيني نوم
ميثم :ولا انا
مصطفى:انا قدنا مدوخ شاسير ارقد
ليا وميثم :امانه ان انتوا دجاج
سمعوهم مرام ومصطفى وضحكوا
وكل من دخل غرفته
مرام بتفكر كيف عتعمل وبتخطط ايش عتفعل وكيف عتخلي روتينها وحياتها غلبها النوم وهي بتفكر
اما مصطفى اول ما طرح راسه فوق الوساده رقد من دون تفكير
الصباح الساعه ٥
قامت مرام صلت فجر و دخلت المطبخ فعلت لهم زلابيا وبيض مكشن(شكشوكة) وشاهي حليب وقربتهن فوق الطاوله وسوت جنبهن زيتون وجبنه مالحه وشطه ولبنه وروتي ......
وسارت لاغرفة ميثم وليا:
مرام بتدق الباب :ميثم ليا هيا صبوح قوموا شرق هيا جامعه تاخرتوا الوقت المحاضره عتبدا الدكتور ما عيدخلكم ......
ميثم بيصيح من وراء الباب:مراااااام خلاص تمام اهرمتينا (عصبتينا) ما نشتيش صبوح
مرام بتصيح اقوى:والله لاتقوموا ما ادخلش كله ولا قد قمت افعلكم زلابيا وبيض وشاهي ماعه هيا والله لا تقوموا
اول ما سمع ميثم ان هي سوت زلابيا قام وهو فارح بس مثل ان هو معصب وفتح الباب:ما تخليش احد يرقد وين هو زوجش هذا يضبطش ماعادبش معش ضابطي جننتينا من صباح الصبح
مرام اول ما سمعت صوت ميثم لما فتح الباب هربت
ميثم اول ما ابسرها هربت ضحك من شكلها ودخل يقوم ليا
اما مرام سارت غرفتها تلبس وتتجهز للجامعه
https://tttttt.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍5
روايات يمنية📚🇾🇪
رواية وحوش لاتعرف الحُب للكاتبة: بتول إبراهيم
البـارت 50 ⚡️
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
فوق الطاوله وقد الكل موجود عدا مصطفى
ميثم استغرب بيكلم مرام :وو وين هو مصطفى
مرام تلبكت وما عرفت ايش تقول ماتشتيش تقومه والا انا وياه مابش بيننا اي كلام:اااا مصطفى قال ايوه ما يشتي يصطبح شابع
قبل ما تكمل كلامها خرج مصطفى وهو بيقل :يا كلاب ايش هذا الشم من صباح الصبح وانا جاوع ولا تقوموني
ميثم وليا شافوا لاعند مرام
مرام اول ما سمعت مصطفى ايش قال خزييييت وولا عاد دريت ايش تقول
ليا:يوه اذا انت قلت انك ما تشتي تاكل وانت شابع هيا مالك غيرت رايك
مصطفى عصب من مرام و سكت وعرف ان مرام كذبت عليهم
ميثم استغرب بس طنش :هيا اجلس اجلس ابسر على صبوح فعلت لنا مرتك المصون
مصطفى عكس ما داخله من العصبيه بس بين العكس:اوه مادام وهو من يد مرام احلى صبوح عيوقع
مرام بعد الكذبه الذي كذبتها ما عاد لها نفس تاكل شربت شاهي وقامت
ليا:يوه مالش يا مرام ولا قد اكلتي شي مسرع قمتي
مرام :الحمد لله شبعت ودخلت غرفتها بزت شنطتها وخرجت
مرام بتقول لهم :انا شسبقكم حابه اتمشى لوحدي شويه وانتوا اصطبحوا
ميثم :مع اجلسي اذا خلاص كملنا نصطبح قد عنخطى كلنا
مرام :مع مشتيش اشتي اخطى رجل
مصطفى وهو بيغلي من مرام ان هي ما استاذنت منه بس احرجته قدامهم: خليها يا ميثم هي اساساً قد استاذنت مني وشدد على كلمته
مرام طنشت وخطيت
بعد ما خرجت مرام
مصطفى قال :انتوا كملوا اصطبحوا وانا شلحق بعد مرام وخرج وكان يمشي بعدها
ومرام بتمشي وهي شارده وبتفكر فجأه صدمت بولد
مرام نسيت ان هي في امريكا :عفواً
الولد :اوه الاخت عربيه مرحباً انا جاسم من الكويت تشرفت فيج وانتي من وين .
مرام مشت من جنب الولد ومن دون ولا كلمه ودخلت الجامعه
مصطفى اول ما شاف هذاك الولد لما كلم مرام وباين من نظراته نظرات الاعجاب جنن وغار غيرة رجل شرقي ودخل بعدها الجامعه
في القاعه
دخلت مرام وجلست فجأة ما تشوف الا وجلس جنبها الكويتي :يا بنت شنو فيج الله يهداج قلنا لج شنو اسمج ليه ما ياوبتيني
على دخلة مصطفى القاعه وشاف مرام والولد جنبها جنن وحمل لاعند الولد وعمل له بكس في وجهه وقال بيتكلم بالانجليزي:من اول وانا اشوفك بتلاحق زوجتي ما تشتي منها يا .......
مرام اول ما ابسرت مصطفى خافت وخافت اكثر لما شافته جايي ناحيتها وبيضرب الولد الذي جنبها
مرام :مصطفى قوا مصطفى ما عليك منه لا تضربه عتعمل لنا مشاكل ابعد عنه
مصطفى بعد ما ضرب الولد خرج ومرام لحقت بعده
مرام :يعني ذلحين لو اشتكى بك ايش عتفعل
مصطفى :انتي السبب بكل شي انتي انسانه انانيه وجاهله تتصرفي من عقلش وتكذبي وتحكمي من راسش ما تفكريش ابداً ليش اليوم تكذبي وتقولي ان انا شابع ومشتيش اكل ولا تقوميني خلاص مش انا زوجش صح زوجش الحمار صح انسانه جاهله وكذابه ومشي من عندها
مرام بعد كلام مصطفى بداين الدموع ينزلين من عينها وخرجت من الجامعه واستاجرت تاكس وروحت البيت ودموعها بينزلين الكل كان يبسرها وهي بتبكي ومستغربين
عند العشاق ليا وميثم:
عادهم وصلوا الجامعه خطي من جنبهم مصطفى وهو معصب ولا تكلم ولا بكلمه وجلس في الكافتريا
ليا :يوه مدري ماله مصطفى قلبي بيوجعني عليه باين ان هو موجوع احس به يا ميثم
ميثم:مدري ماله المشكله اخوش لو احد ساله لا يتحاكى ولا يرد ولا بكلمه
ليا:اخي انسان كتوم ما يتحاكى بشي حتى انا ولا يحاكيني ابدا مع ان انا توأمه
ميثم سار لا عند طاولة مصطفى :ييي مصطفى وين مرام
https://tttttt.me/rewayatyamania/29947
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
فوق الطاوله وقد الكل موجود عدا مصطفى
ميثم استغرب بيكلم مرام :وو وين هو مصطفى
مرام تلبكت وما عرفت ايش تقول ماتشتيش تقومه والا انا وياه مابش بيننا اي كلام:اااا مصطفى قال ايوه ما يشتي يصطبح شابع
قبل ما تكمل كلامها خرج مصطفى وهو بيقل :يا كلاب ايش هذا الشم من صباح الصبح وانا جاوع ولا تقوموني
ميثم وليا شافوا لاعند مرام
مرام اول ما سمعت مصطفى ايش قال خزييييت وولا عاد دريت ايش تقول
ليا:يوه اذا انت قلت انك ما تشتي تاكل وانت شابع هيا مالك غيرت رايك
مصطفى عصب من مرام و سكت وعرف ان مرام كذبت عليهم
ميثم استغرب بس طنش :هيا اجلس اجلس ابسر على صبوح فعلت لنا مرتك المصون
مصطفى عكس ما داخله من العصبيه بس بين العكس:اوه مادام وهو من يد مرام احلى صبوح عيوقع
مرام بعد الكذبه الذي كذبتها ما عاد لها نفس تاكل شربت شاهي وقامت
ليا:يوه مالش يا مرام ولا قد اكلتي شي مسرع قمتي
مرام :الحمد لله شبعت ودخلت غرفتها بزت شنطتها وخرجت
مرام بتقول لهم :انا شسبقكم حابه اتمشى لوحدي شويه وانتوا اصطبحوا
ميثم :مع اجلسي اذا خلاص كملنا نصطبح قد عنخطى كلنا
مرام :مع مشتيش اشتي اخطى رجل
مصطفى وهو بيغلي من مرام ان هي ما استاذنت منه بس احرجته قدامهم: خليها يا ميثم هي اساساً قد استاذنت مني وشدد على كلمته
مرام طنشت وخطيت
بعد ما خرجت مرام
مصطفى قال :انتوا كملوا اصطبحوا وانا شلحق بعد مرام وخرج وكان يمشي بعدها
ومرام بتمشي وهي شارده وبتفكر فجأه صدمت بولد
مرام نسيت ان هي في امريكا :عفواً
الولد :اوه الاخت عربيه مرحباً انا جاسم من الكويت تشرفت فيج وانتي من وين .
مرام مشت من جنب الولد ومن دون ولا كلمه ودخلت الجامعه
مصطفى اول ما شاف هذاك الولد لما كلم مرام وباين من نظراته نظرات الاعجاب جنن وغار غيرة رجل شرقي ودخل بعدها الجامعه
في القاعه
دخلت مرام وجلست فجأة ما تشوف الا وجلس جنبها الكويتي :يا بنت شنو فيج الله يهداج قلنا لج شنو اسمج ليه ما ياوبتيني
على دخلة مصطفى القاعه وشاف مرام والولد جنبها جنن وحمل لاعند الولد وعمل له بكس في وجهه وقال بيتكلم بالانجليزي:من اول وانا اشوفك بتلاحق زوجتي ما تشتي منها يا .......
مرام اول ما ابسرت مصطفى خافت وخافت اكثر لما شافته جايي ناحيتها وبيضرب الولد الذي جنبها
مرام :مصطفى قوا مصطفى ما عليك منه لا تضربه عتعمل لنا مشاكل ابعد عنه
مصطفى بعد ما ضرب الولد خرج ومرام لحقت بعده
مرام :يعني ذلحين لو اشتكى بك ايش عتفعل
مصطفى :انتي السبب بكل شي انتي انسانه انانيه وجاهله تتصرفي من عقلش وتكذبي وتحكمي من راسش ما تفكريش ابداً ليش اليوم تكذبي وتقولي ان انا شابع ومشتيش اكل ولا تقوميني خلاص مش انا زوجش صح زوجش الحمار صح انسانه جاهله وكذابه ومشي من عندها
مرام بعد كلام مصطفى بداين الدموع ينزلين من عينها وخرجت من الجامعه واستاجرت تاكس وروحت البيت ودموعها بينزلين الكل كان يبسرها وهي بتبكي ومستغربين
عند العشاق ليا وميثم:
عادهم وصلوا الجامعه خطي من جنبهم مصطفى وهو معصب ولا تكلم ولا بكلمه وجلس في الكافتريا
ليا :يوه مدري ماله مصطفى قلبي بيوجعني عليه باين ان هو موجوع احس به يا ميثم
ميثم:مدري ماله المشكله اخوش لو احد ساله لا يتحاكى ولا يرد ولا بكلمه
ليا:اخي انسان كتوم ما يتحاكى بشي حتى انا ولا يحاكيني ابدا مع ان انا توأمه
ميثم سار لا عند طاولة مصطفى :ييي مصطفى وين مرام
https://tttttt.me/rewayatyamania/29947
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
Telegram
روايات يمنية📚🇾🇪
رواية وحوش لاتعرف الحُب للكاتبة: بتول إبراهيم
👍2
روايات يمنية📚🇾🇪
رواية وحوش لاتعرف الحُب للكاتبة: بتول إبراهيم
البـارت 51 ⚡️
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
ميثم سار لا عند طاولة مصطفى :ييي مصطفى وين مرام
طبعاً بيتحاكى بصوت ماله شي مش عالي طبعاً محد عيفهم ما بيقوله لانهم كلهم اجانب
مصطفى :.........لارد
ميثم ضبح من مصطفى وخطي
عند مصطفى جالس معصب، فجأة يجلس جنبه واحد فلسطيني
الفلسطيني :يا اخي صارلك آعد هون شي ساعتين ولا عملت شي غير انك جالس تشربا لهي القهوه بس
مصطفى :.........لارد
الفلسطيني:ياخي هونا وتهون مايصير هيك،،،، هيك الحياه مارح تزبط معك
مصطفى :اذا حدا ما بيحبك زعلك وانتا بتحبو بس هو ما بيحبك بس انتا بدك تعيشو بسلام لانكم عايشين بنفس المكان يعني انتا مابدك تجرحو وولا بدك انك تنجرح شو بتعمل
الفلسطيني:بقولو انو نعيش كل واحد في حالو وما حدا بيدخل بالتاني من شان ما نعمل مشكله مع بعض واقول انو يحترمني وانا رح احترمو وهيك ونعيش حياتنا با المسايسه وبدون مشاكل
مصطفى :عن جد شكراً لك اخي يله عن ازنك معي محاضره
الفلسطيني :ازنك معك
مصطفى بعد كلام الفلسطيني فكر وفكر دخل للقاعه حقه ودرس كل ما عليه من محاضرات ورجع سار يعامل للجنسيه حقه لان مرام زوجته معاها الجنسيه وهو تزوج بمرام ما روح البيت الا الساعه ١١ الليل دخل غرفة مرام
مصطفى بحب وجروح عميقه واسف:احم مرام
مرام التفتت لاعنده وبدون كلمه
مصطفى : على العموم انا اعتذر منش على عصبيتي عليش امس'' واليوم'' واول يوم لنا ''''اعتذر منك''''' بس اشتي اقول لك انا لاعصبت ما اقدرش امسك نفسي
مصطفى كمل:وانا طالب منش ان هو نبدا صفحه جديده ونعيش بسلام انتي زوجتي تلبي كل طلباتي وانا زوجش احترمش واجيب لش كل الذي تحتاجيه
مرام : انا موافقه على شرطك بس مش عشانك عشان دراستي فقط شضطر اني اعمل هذا الشي وعشان ابي ما يبعدش عن اهله مره ثانيه لان في موقفي معك في اول ليله لنا كان المفروض ان انا اتطلق بس سمعتي اهم شي لذلك انا عندي شروط علشان نعيش بسلام
مصطفى وجروحه بتزيد اكثر بس قوى قلبه وبقسوه :اها يله تمام معش شروط بس يكون في علمش انا لو اشتي اطلقش اني طلقتش من اول ليلة بس انا مش حابب تتخرب عايلتنا من جديد وبعدين انا مش حابب اني اكون في امريكا وحداني في البيت ومش حابب ان انا اعيش لوحدي بين اربعه جدران بما ان ليا عتكون مشغولة مع زوجها
مرام :حتى انا كان نفسي اتطلق بس الحمد لله انحطينا في نقس الموقف مش حابين ان العايله تتفرق من جديد وعلشان دراستي وعلشان نعيش مرتاحين معي شروط زي ما قلت لك
مصطفى في قلبه اها علشان دراستش بس يله معلش شاعديها المره هذه لان عادنا زعلتش:ايش هي شروطش
مرام فتحت شنطتها وخرجت دفتر متوسط الحجم وقلمين
مصطفى استغرب
مرام بطفوله: انا شروطي مكتوبه انت اكتب شروطك اذا تحب
مصطفى استغرب وجلس يسايرها :انا مابش عندي شروط غير ان زوجتي تقوم بكامل واجباتها
مرام:اقرا شروطي وانت عتشوف اذا تشتي تعمل شروط لك
مصطفى بدا يقرا:
اولا:الاحترام المتبادل بين الطرفين وعدم التدخل في خصوصية كل من الطرفين
ثانياً :على الطرف الاول ان لا يبخل على الطرف الثاني و ان لا يمنع الطرف الثاني من الخروج اي مكان
ثالثاً :على الطرف الاول اعطاء الطرف الثاني كل ما يحتاجه من اكل لبس وتسوق وغيره
مصطفى :اوك انا موافق على شروطك وحابب اضيف على شروطك
مصطفى:
خامسا:على الطرف الثاني الاهتمام بنظافة الطرف الاول وغسل وكوي ثيابه والاهتمام باكله والاعتناء به اذا كان مريضاً
سادساً:ان لا يخرج الطرف الثاني من البيت او الجامعه دون علم الطرف الاول
سابعاً:ان يكون الطرفين متفاهمين امام الجميع وداخل الغرفه
مرام قريت شروط مصطفى وقالت في نفسها هذه الاشياء من مسؤوليتها:ما فيش عندي اي مشكله مع شروطك وحابه اضيف الشرط الاخير
ثامناً :على الطرفين عدم الكذب وهذا هو اهم شرط من الشروط
تاسعاً:على كلاً من الطرفين عدم الاخلال في الشروط ومن لم يلتزم بواحد من الشروط هذه يجب عليه ان يدفع على كل اي شي يعمله وهو مخالف للشروط عليه دفع غرامه ماليه قيمتها ١٠٠$دولار
مصطفى:الله مية دولار بكلها بس يله معلش ممكن تدفعيها انتي
مرام :عندك اي شي تحب تقوله او اي شي تحب تضيفه او اي شرط من الشروط ما عجبك
مصطفى:موافق
مرام مدت له القلم وقالت:هذا انا وقعت تحت اسمي وانت يله وقع تحت اسمك
مصطفى ضحك على حركاتها الطفوليه ووقع
مرام مدت يدها لاعنده علشان تصافحه:ونبدا من الان صفحه جديده
مصطفى حضنها وفي نفسه والله لا اخليش تحبيني واوريش من هو مصطفى لا اخليش تحسي بشعوري :
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
ميثم سار لا عند طاولة مصطفى :ييي مصطفى وين مرام
طبعاً بيتحاكى بصوت ماله شي مش عالي طبعاً محد عيفهم ما بيقوله لانهم كلهم اجانب
مصطفى :.........لارد
ميثم ضبح من مصطفى وخطي
عند مصطفى جالس معصب، فجأة يجلس جنبه واحد فلسطيني
الفلسطيني :يا اخي صارلك آعد هون شي ساعتين ولا عملت شي غير انك جالس تشربا لهي القهوه بس
مصطفى :.........لارد
الفلسطيني:ياخي هونا وتهون مايصير هيك،،،، هيك الحياه مارح تزبط معك
مصطفى :اذا حدا ما بيحبك زعلك وانتا بتحبو بس هو ما بيحبك بس انتا بدك تعيشو بسلام لانكم عايشين بنفس المكان يعني انتا مابدك تجرحو وولا بدك انك تنجرح شو بتعمل
الفلسطيني:بقولو انو نعيش كل واحد في حالو وما حدا بيدخل بالتاني من شان ما نعمل مشكله مع بعض واقول انو يحترمني وانا رح احترمو وهيك ونعيش حياتنا با المسايسه وبدون مشاكل
مصطفى :عن جد شكراً لك اخي يله عن ازنك معي محاضره
الفلسطيني :ازنك معك
مصطفى بعد كلام الفلسطيني فكر وفكر دخل للقاعه حقه ودرس كل ما عليه من محاضرات ورجع سار يعامل للجنسيه حقه لان مرام زوجته معاها الجنسيه وهو تزوج بمرام ما روح البيت الا الساعه ١١ الليل دخل غرفة مرام
مصطفى بحب وجروح عميقه واسف:احم مرام
مرام التفتت لاعنده وبدون كلمه
مصطفى : على العموم انا اعتذر منش على عصبيتي عليش امس'' واليوم'' واول يوم لنا ''''اعتذر منك''''' بس اشتي اقول لك انا لاعصبت ما اقدرش امسك نفسي
مصطفى كمل:وانا طالب منش ان هو نبدا صفحه جديده ونعيش بسلام انتي زوجتي تلبي كل طلباتي وانا زوجش احترمش واجيب لش كل الذي تحتاجيه
مرام : انا موافقه على شرطك بس مش عشانك عشان دراستي فقط شضطر اني اعمل هذا الشي وعشان ابي ما يبعدش عن اهله مره ثانيه لان في موقفي معك في اول ليله لنا كان المفروض ان انا اتطلق بس سمعتي اهم شي لذلك انا عندي شروط علشان نعيش بسلام
مصطفى وجروحه بتزيد اكثر بس قوى قلبه وبقسوه :اها يله تمام معش شروط بس يكون في علمش انا لو اشتي اطلقش اني طلقتش من اول ليلة بس انا مش حابب تتخرب عايلتنا من جديد وبعدين انا مش حابب اني اكون في امريكا وحداني في البيت ومش حابب ان انا اعيش لوحدي بين اربعه جدران بما ان ليا عتكون مشغولة مع زوجها
مرام :حتى انا كان نفسي اتطلق بس الحمد لله انحطينا في نقس الموقف مش حابين ان العايله تتفرق من جديد وعلشان دراستي وعلشان نعيش مرتاحين معي شروط زي ما قلت لك
مصطفى في قلبه اها علشان دراستش بس يله معلش شاعديها المره هذه لان عادنا زعلتش:ايش هي شروطش
مرام فتحت شنطتها وخرجت دفتر متوسط الحجم وقلمين
مصطفى استغرب
مرام بطفوله: انا شروطي مكتوبه انت اكتب شروطك اذا تحب
مصطفى استغرب وجلس يسايرها :انا مابش عندي شروط غير ان زوجتي تقوم بكامل واجباتها
مرام:اقرا شروطي وانت عتشوف اذا تشتي تعمل شروط لك
مصطفى بدا يقرا:
اولا:الاحترام المتبادل بين الطرفين وعدم التدخل في خصوصية كل من الطرفين
ثانياً :على الطرف الاول ان لا يبخل على الطرف الثاني و ان لا يمنع الطرف الثاني من الخروج اي مكان
ثالثاً :على الطرف الاول اعطاء الطرف الثاني كل ما يحتاجه من اكل لبس وتسوق وغيره
مصطفى :اوك انا موافق على شروطك وحابب اضيف على شروطك
مصطفى:
خامسا:على الطرف الثاني الاهتمام بنظافة الطرف الاول وغسل وكوي ثيابه والاهتمام باكله والاعتناء به اذا كان مريضاً
سادساً:ان لا يخرج الطرف الثاني من البيت او الجامعه دون علم الطرف الاول
سابعاً:ان يكون الطرفين متفاهمين امام الجميع وداخل الغرفه
مرام قريت شروط مصطفى وقالت في نفسها هذه الاشياء من مسؤوليتها:ما فيش عندي اي مشكله مع شروطك وحابه اضيف الشرط الاخير
ثامناً :على الطرفين عدم الكذب وهذا هو اهم شرط من الشروط
تاسعاً:على كلاً من الطرفين عدم الاخلال في الشروط ومن لم يلتزم بواحد من الشروط هذه يجب عليه ان يدفع على كل اي شي يعمله وهو مخالف للشروط عليه دفع غرامه ماليه قيمتها ١٠٠$دولار
مصطفى:الله مية دولار بكلها بس يله معلش ممكن تدفعيها انتي
مرام :عندك اي شي تحب تقوله او اي شي تحب تضيفه او اي شرط من الشروط ما عجبك
مصطفى:موافق
مرام مدت له القلم وقالت:هذا انا وقعت تحت اسمي وانت يله وقع تحت اسمك
مصطفى ضحك على حركاتها الطفوليه ووقع
مرام مدت يدها لاعنده علشان تصافحه:ونبدا من الان صفحه جديده
مصطفى حضنها وفي نفسه والله لا اخليش تحبيني واوريش من هو مصطفى لا اخليش تحسي بشعوري :
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍4
البـارت 52 ⚡️
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
مصطفى حضنها وفي نفسه والله لا اخليش تحبيني واوريش من هو مصطفى لا اخليش تحسي بشعوري :المفروض كذا مش مصافحه بس
مرام ضحكت
في شقه بعيده جالسه وحدها طبعاً قدهي في الشهر السابع وبتحس بالم الولاده بتحس ان بطنها بتتقطع من الالم وقفت في الغرفه اللي هي فيها وجلست تسير وتجي اتصلت لصاحبتها ايناس حق الجامعه تجي لها
طبعاً ايناس صاحبتها هذه عارفه بكل شي وهي نفس طينة ياسمين شلتها للمستشفى
اول ما دخلت غرفة العمليات قالت لايناس
ياسمين بتعب:ايناس لو مت شلي الذي في بطني لاعند امي ومكنيها رساله موجوده فوق التسريحه حقي داخل ظرف انا حاسه ان انا شاموت هذه وصيتي امانه عندش ودخلوها تولد
بعد ما كملت تولد خرجت الدكتوره وهي بتقول:
الدكتوره:للاسف الام ماتت بس الحمد لله الذي في بطنها عايش مبروك جالكم ولد وسارت
ايناس ببكاء:ياسمين ماتت وجلست تبكي
عند منال
كانت لابسه الفستان الابيض وشنيطها جنبها كانت جالسه في غرفتها بعد ما روحت من صاله العرس روحت للبيت تودع ذكرياتها وآلامها
دخلوا اهلها تصوروا معها وخرجوها لافوق السياره وشلوها لا بيت زوجها
رفعت راسها تبسر بيت زوجها كان بيت صغير وقديم عكس بيتهم تماما نزلوها من فوق السياره وهي كالريشه بين يد علي وسام دخلوها للبيت وكان باستقبالها نسوان اول مره تعرفهن دخلوها غرفتها وكان باستقبالها رجل كبير في السن بدت ملامح الشيب على وجهه وشعره غمضت عيونها بامل
ايناس سارت لا شقة ياسمين وبزت اغراض ياسمين والظرف وسارت لابيت لطفيه
دقت الباب وفتحت لها ملاك:
ايناس:وين هي جدتش يا ملاك
ملاك عرفتها:ادخلي ودخلتها الديوان
جت الجده وحنان يستقبلنها لان هي صاحبة ياسمين ومهما فعلت ياسمين تظل ياسمين الدلوعه
ايناس:اذا سمحتوا تدعوا اشتياق وهاشم
الجده:ليش ما تشتي منهم
ايناس :معي امانه اشتي اوصلها لكم
الجده:امانه من من
ايناس :من ياسمين بسرعه شتاخر انا معي عمل ادعوا هاشم ومرته
بعد ما جوا هاشم واشتياق
قامت ايناس :يا خاله لطفيه تعرفي تقري
لطفيه:مع لييش
اشتياق:هاتي الورقه وانا شقراها
ايناس مكنت اشتياق واشتياق بدات تقرا:السلام عليكم ممكن تقروا رسالتي وانا قد انا في القبر بس حبيت اقول لكم ان انتوا تسامحوني وانا اتمنى من الله يسامحني ورثي خلوه للذي في بطني الذي في بطني امانه عندكم يماه وامانه لا تعامليه زي ما كنتوا تعاملوا مرام وتسموه ابن حرام لاتقلوش ان هو ابني تصرفوا وربوه عندكم امانه... وورثي وجميع ما املكه له طبعاً انا لما هربت
https://tttttt.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
مصطفى حضنها وفي نفسه والله لا اخليش تحبيني واوريش من هو مصطفى لا اخليش تحسي بشعوري :المفروض كذا مش مصافحه بس
مرام ضحكت
في شقه بعيده جالسه وحدها طبعاً قدهي في الشهر السابع وبتحس بالم الولاده بتحس ان بطنها بتتقطع من الالم وقفت في الغرفه اللي هي فيها وجلست تسير وتجي اتصلت لصاحبتها ايناس حق الجامعه تجي لها
طبعاً ايناس صاحبتها هذه عارفه بكل شي وهي نفس طينة ياسمين شلتها للمستشفى
اول ما دخلت غرفة العمليات قالت لايناس
ياسمين بتعب:ايناس لو مت شلي الذي في بطني لاعند امي ومكنيها رساله موجوده فوق التسريحه حقي داخل ظرف انا حاسه ان انا شاموت هذه وصيتي امانه عندش ودخلوها تولد
بعد ما كملت تولد خرجت الدكتوره وهي بتقول:
الدكتوره:للاسف الام ماتت بس الحمد لله الذي في بطنها عايش مبروك جالكم ولد وسارت
ايناس ببكاء:ياسمين ماتت وجلست تبكي
عند منال
كانت لابسه الفستان الابيض وشنيطها جنبها كانت جالسه في غرفتها بعد ما روحت من صاله العرس روحت للبيت تودع ذكرياتها وآلامها
دخلوا اهلها تصوروا معها وخرجوها لافوق السياره وشلوها لا بيت زوجها
رفعت راسها تبسر بيت زوجها كان بيت صغير وقديم عكس بيتهم تماما نزلوها من فوق السياره وهي كالريشه بين يد علي وسام دخلوها للبيت وكان باستقبالها نسوان اول مره تعرفهن دخلوها غرفتها وكان باستقبالها رجل كبير في السن بدت ملامح الشيب على وجهه وشعره غمضت عيونها بامل
ايناس سارت لا شقة ياسمين وبزت اغراض ياسمين والظرف وسارت لابيت لطفيه
دقت الباب وفتحت لها ملاك:
ايناس:وين هي جدتش يا ملاك
ملاك عرفتها:ادخلي ودخلتها الديوان
جت الجده وحنان يستقبلنها لان هي صاحبة ياسمين ومهما فعلت ياسمين تظل ياسمين الدلوعه
ايناس:اذا سمحتوا تدعوا اشتياق وهاشم
الجده:ليش ما تشتي منهم
ايناس :معي امانه اشتي اوصلها لكم
الجده:امانه من من
ايناس :من ياسمين بسرعه شتاخر انا معي عمل ادعوا هاشم ومرته
بعد ما جوا هاشم واشتياق
قامت ايناس :يا خاله لطفيه تعرفي تقري
لطفيه:مع لييش
اشتياق:هاتي الورقه وانا شقراها
ايناس مكنت اشتياق واشتياق بدات تقرا:السلام عليكم ممكن تقروا رسالتي وانا قد انا في القبر بس حبيت اقول لكم ان انتوا تسامحوني وانا اتمنى من الله يسامحني ورثي خلوه للذي في بطني الذي في بطني امانه عندكم يماه وامانه لا تعامليه زي ما كنتوا تعاملوا مرام وتسموه ابن حرام لاتقلوش ان هو ابني تصرفوا وربوه عندكم امانه... وورثي وجميع ما املكه له طبعاً انا لما هربت
https://tttttt.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍4
البـارت 53 ⚡️
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
طبعاً انا لما هربت عشت بزلطي الذي كانت في البنك كان معي ٥ مليون هاشم بز ثلاثه لاياد الكلب وبقي اثنين مليون انا اصترفت بمليون وبقي مليون هذا المليون اتصدقوا به لا نية ان الله يسامحني امانتكم سامحوني ولا تحرموني من الدعاء وقلوا لمرام هي من تبدا تسامحني مرام ما كانتش بنت حرام بس انتوا الذي سميتوها سامحوني وانتبهوا للذي في بطني اذا عاش هو امانه عندكم
الكل منهار وبيبكي :
هاشم والدموع في عينه:ابسرتي يماه كيف الله عاقبش كيف كنتي انتي وحنان تضربين وتظلمين مرام الطاهرة الشريفه الذي مش بنت حرام بس الان جاء لش ابن حرام لابين ايديش تربيه انتي وبنتش تمام يا حنان وانتي قد تعاقبتي تطلقتي الله عاقبش ادعين الله ان هو يسامحكن وخلين مرام تسامحكن انتين عتدخلين النار بسببها مسك قلبه:اه اه قلبي اش تي ااق ادي الحب وب من الجااكت فجأة ارتجم قاعة الديوان
الكل صاح وبيبكي اتصلت ملاك للاسعاف وبزوه للمستشفى
بعد ما خرج الدكتور من عنده
الكل سار لعنده
الدكتور:واضح ان المريض يعاني من مرض القلب وكان قد له فتره طويله وما استخدم علاج ولا شي واهمل نفسه زياده وتعرض لصدمة فحصلت له جلطة
اشتياق بخوف:ذلحين ايش وضعه
الدكتور بأسى :عظم الله اجركم
الكل صاح واشتياق اغمى عليها ولطفيه بتبكي
دخلوا اشتياق غرفه وسووا لها ابره مهدئه جلست اول ثلاثه ايام وهي مغمى عليها
فعلوا عزاء
وثالث يوم والذي بيدرسوا ما دريوش بقصة الموت
طبعاً ابن ياسمين في الحضانه وايمان بتتطمن عليه يومياً وحنان
في التلفون:
احمد:اول شي صلي على النبي واذكري الله
مرام بخوف:اباه امانتكم لا تفجعونيش قد قلبي في بطني
احمد: شاف ان مرام خايفه قال:ادعي مصطفى وهو عيقول لش
مرام مكنت مصطفى التلفون بسرعة
مصطفى :ها عم ..الحمد لله وانتوا كيف انتوا.. يوه اي حين ..اها خلاص تمام ..اقرب حجز واحنا عندكم ..مع السلامه..
مرام بخوف:مصطفى امانه طمني مابه
مصطفى:اهدئي وصلي على النبي انتي تاعبه لا تزيديش تعبش....وبحزن: عظم الله اجرش
مرام صاحت وبكيت:مااان مات
مصطفى:خالش هاشم مات بجلطه في القلب قد كان فيه القلب وتاخر في العلاج وحصلت له صدمه فمات الله يرحمه
مرام ارتمت في حضن مصطفى
ومصطفى بيهديها
بعد ما هديت مرام ابسرها سارت لاعند الدولاب وبتخرج لها لده للشنيط
مصطفئ:مالش صلي علي النبي
مرام ببكاء:اللهم صل على محمد وعلى ال محمد
مصطفى:ما بتفعلي
مرام ودموعها بتنزل اكثر واكثر :تسير الان تفعل لنا اقرب حجز
مصطفى:اهدئي الان وانا سايري ابلغ ميثم وبعدين نسير نحجز
مرام وهي بتبكي:خلاص الان اجهز لداتي ولداتك وانت سير احجز
مصطفى :تمام وخرج لا عند غرفة ميثم دق الباب
خرج له ميثم وعيونه ملان نوم:ها ماتشتي
مصطفى:عظم الله اجرك
ميثم طار النوم من عيونه:ماهو مالك من مات
مصطفى:خالك هاشم وانا الان سايري احجز اقرب رحله غطوه رابع يوم في الموت
ميثم دمعت عيونه وبانكسار سند وظهر :انا لله وانا اليه راجعون لا حول ولا قوة الا بالله ادخل الان اقول تجهز لنا لده ضروري نسير
مصطفى:انت سير للجامعه استاذن وانا شاسير احجز
دخل ميثم قال لليا وليا بكيت لان هي بتعز هاشم لان هو كان يوقف جنب مرام ورحمت حال اشتياق الان
سافروا الدكاتره الاربعه(مرام ومصطفى وميثم وليا)
واول ما وصلوا بيت لطفيه اشتياق حضنت مرام وجلسين الثنتين يبكين ومرت الايام سريعه واجواء البيت حزينه وبكاء والم وفراق ومعروف كيف يكون بيت الموت
كانت مرام في غرفة اشتياق بتلاعب حمزه ابن اشتياق دخلت لاعندها لطفيه
مرام:اهلاً جده
لطفيه:اهلاً فيش
مرام سكتت
لطفيه:مرام اشتيش تسامحيني انا الان مريضه بالكلى وياسمين فلتت لنا ابن حرام عن جد وحقيقه وابني الذي ما معي الا هو مات الله عاقبني يا مرام سامحيني يا مرام الله يحفظش سامحيني. وجلست تبكي.....
مرام:صح ان انتي وريتيني الويل انتي وامي بس انتوا تجلسوا اهلي الذي تربيت عندهم انا مسامحه لكم بس الله اطلبوا السماح من الله استغفرين الله وادعين وهو عيسامحكن بس اشتي منش شرط قبل ما اسامحش من قلبي
لطيفه:اطلبي ما تشتي
مرام:اشتيكم ترجعوا عائله واحده وتطلبوا السماح من خالي علي وخالتي نبيلة وترجعوا تعيشوا في نفس البيت وترجعوا عائله واحده هذا شرطي. وخرجت
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
طبعاً انا لما هربت عشت بزلطي الذي كانت في البنك كان معي ٥ مليون هاشم بز ثلاثه لاياد الكلب وبقي اثنين مليون انا اصترفت بمليون وبقي مليون هذا المليون اتصدقوا به لا نية ان الله يسامحني امانتكم سامحوني ولا تحرموني من الدعاء وقلوا لمرام هي من تبدا تسامحني مرام ما كانتش بنت حرام بس انتوا الذي سميتوها سامحوني وانتبهوا للذي في بطني اذا عاش هو امانه عندكم
الكل منهار وبيبكي :
هاشم والدموع في عينه:ابسرتي يماه كيف الله عاقبش كيف كنتي انتي وحنان تضربين وتظلمين مرام الطاهرة الشريفه الذي مش بنت حرام بس الان جاء لش ابن حرام لابين ايديش تربيه انتي وبنتش تمام يا حنان وانتي قد تعاقبتي تطلقتي الله عاقبش ادعين الله ان هو يسامحكن وخلين مرام تسامحكن انتين عتدخلين النار بسببها مسك قلبه:اه اه قلبي اش تي ااق ادي الحب وب من الجااكت فجأة ارتجم قاعة الديوان
الكل صاح وبيبكي اتصلت ملاك للاسعاف وبزوه للمستشفى
بعد ما خرج الدكتور من عنده
الكل سار لعنده
الدكتور:واضح ان المريض يعاني من مرض القلب وكان قد له فتره طويله وما استخدم علاج ولا شي واهمل نفسه زياده وتعرض لصدمة فحصلت له جلطة
اشتياق بخوف:ذلحين ايش وضعه
الدكتور بأسى :عظم الله اجركم
الكل صاح واشتياق اغمى عليها ولطفيه بتبكي
دخلوا اشتياق غرفه وسووا لها ابره مهدئه جلست اول ثلاثه ايام وهي مغمى عليها
فعلوا عزاء
وثالث يوم والذي بيدرسوا ما دريوش بقصة الموت
طبعاً ابن ياسمين في الحضانه وايمان بتتطمن عليه يومياً وحنان
في التلفون:
احمد:اول شي صلي على النبي واذكري الله
مرام بخوف:اباه امانتكم لا تفجعونيش قد قلبي في بطني
احمد: شاف ان مرام خايفه قال:ادعي مصطفى وهو عيقول لش
مرام مكنت مصطفى التلفون بسرعة
مصطفى :ها عم ..الحمد لله وانتوا كيف انتوا.. يوه اي حين ..اها خلاص تمام ..اقرب حجز واحنا عندكم ..مع السلامه..
مرام بخوف:مصطفى امانه طمني مابه
مصطفى:اهدئي وصلي على النبي انتي تاعبه لا تزيديش تعبش....وبحزن: عظم الله اجرش
مرام صاحت وبكيت:مااان مات
مصطفى:خالش هاشم مات بجلطه في القلب قد كان فيه القلب وتاخر في العلاج وحصلت له صدمه فمات الله يرحمه
مرام ارتمت في حضن مصطفى
ومصطفى بيهديها
بعد ما هديت مرام ابسرها سارت لاعند الدولاب وبتخرج لها لده للشنيط
مصطفئ:مالش صلي علي النبي
مرام ببكاء:اللهم صل على محمد وعلى ال محمد
مصطفى:ما بتفعلي
مرام ودموعها بتنزل اكثر واكثر :تسير الان تفعل لنا اقرب حجز
مصطفى:اهدئي الان وانا سايري ابلغ ميثم وبعدين نسير نحجز
مرام وهي بتبكي:خلاص الان اجهز لداتي ولداتك وانت سير احجز
مصطفى :تمام وخرج لا عند غرفة ميثم دق الباب
خرج له ميثم وعيونه ملان نوم:ها ماتشتي
مصطفى:عظم الله اجرك
ميثم طار النوم من عيونه:ماهو مالك من مات
مصطفى:خالك هاشم وانا الان سايري احجز اقرب رحله غطوه رابع يوم في الموت
ميثم دمعت عيونه وبانكسار سند وظهر :انا لله وانا اليه راجعون لا حول ولا قوة الا بالله ادخل الان اقول تجهز لنا لده ضروري نسير
مصطفى:انت سير للجامعه استاذن وانا شاسير احجز
دخل ميثم قال لليا وليا بكيت لان هي بتعز هاشم لان هو كان يوقف جنب مرام ورحمت حال اشتياق الان
سافروا الدكاتره الاربعه(مرام ومصطفى وميثم وليا)
واول ما وصلوا بيت لطفيه اشتياق حضنت مرام وجلسين الثنتين يبكين ومرت الايام سريعه واجواء البيت حزينه وبكاء والم وفراق ومعروف كيف يكون بيت الموت
كانت مرام في غرفة اشتياق بتلاعب حمزه ابن اشتياق دخلت لاعندها لطفيه
مرام:اهلاً جده
لطفيه:اهلاً فيش
مرام سكتت
لطفيه:مرام اشتيش تسامحيني انا الان مريضه بالكلى وياسمين فلتت لنا ابن حرام عن جد وحقيقه وابني الذي ما معي الا هو مات الله عاقبني يا مرام سامحيني يا مرام الله يحفظش سامحيني. وجلست تبكي.....
مرام:صح ان انتي وريتيني الويل انتي وامي بس انتوا تجلسوا اهلي الذي تربيت عندهم انا مسامحه لكم بس الله اطلبوا السماح من الله استغفرين الله وادعين وهو عيسامحكن بس اشتي منش شرط قبل ما اسامحش من قلبي
لطيفه:اطلبي ما تشتي
مرام:اشتيكم ترجعوا عائله واحده وتطلبوا السماح من خالي علي وخالتي نبيلة وترجعوا تعيشوا في نفس البيت وترجعوا عائله واحده هذا شرطي. وخرجت
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍2
البـارت 54 ⚡️
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
بعد مرور شهر من العزاء
رجعوا امريكا يدرسوا والاجواء عاديه والاغلب حزينين
عند لطفيه
كانت جالسه تفكر بكلام مرام وكلامها بيرن في اذنها جلست تفكر وفي الاخير اتخذت قرارها بزت تلفونها واتصلت لعلي
علي:الو
لطفيه:السلام عيكم
علي:وعليكم السلام من معي
لطفيه:انا لطفيه مرت ابوك
علي اشمئز منها وتذكر كيف كانت تعاقبه هو واخته وهم صغار وغمض عيونه بالم:هااااااااا لطفيه بنت محمود علي
لطفيه :ايوه بنت محمود علي
علي:ها خير ما تشتي
لطفيه:اخوك قد له ١١يوم من يوم ما مات واختك قد لها شهرين ولا بسرناك ولا في موت واحد منهم ما سرت الا المقبار فقط هذا الذي جيت فيه
علي:انا ماجيت الموت علشان مشتيش مشاكل معش ولا اشتي تبدعي بنا قدام الناس اتذكري ما قد فعلتي وما سويتي بنا انا واختي نبيله وارجعي اتحاكي
لطفيه زعلت:انا اشتيكم تسامحوني الله عاقبني يا ابني وانا لقيت عقابي في الدنيا وانا شويه واموت انا فيني فشل كلوي الله اخذ بعقابي يا ابني اشتيك الان انت ونبيله اختك تسامحوني ونرجع عائله واحده وتنتبه لاختك حنان واختك ايمان ما عاد باقي لهن في الدنيا الا انت اخوهن الكبير سندهن وعزوتهن ما انا قد شكلي شاموت قريب
علي اتاثر:انا سامحتش من زمان ومادام الله عاقبش وخلاش تعرفي غلطش انا عتجي اليوم عندكم انا وجهالي ومرتي ونتسامح
لطفيه فرحت:صدق عتجي انت وجهالك ومرتك ونبيله عتجي
علي:والله مادري ما نبيله ازيد ابسرها هل هي عتسامحش او لا شاسير لا عندها الان واحاكيها
لطفيه:الله يحفظك يابني الله يدي لك مافي نفسك ويحفظ لك جهالك ويجعل رزقك ساع الماء (ساع:يعني زي ،مثل ،نفس ،بهذا المعنئ+هذه دعوة جدتي المفضله لما تدعي لاخوالي😂😂😂)
علي فرح لان هو بعد ما مات ابوه ما زد سمع هذه الدعوه:تسلمي يا خاله يله مع السلامه اسير لاعند نبيله
لطفيه:مع السلامة وغلقت (بخيله عيطير عليها الرصيد😂امزح)
ورجعت اتصلت مره ثانيه وقالت:يا علي مارأيك تتصل لنبيله وتفعل لنا مكالمة جماعيه لنا الثلاثه انا شسمع ما عتقول تمام
علي تنهد:تمام
اتصل لنبيله(نبيله اخت علي من امه وابوه طبعاً هي عتظهر في هذا البارت والبارت الثاني فقط)
نبيله:ها علي
علي:كيف انتي ياختي
نبيله:نحمد الله ونشكره بخير وانتوا كيف انتوا
علي:احنا الحمد لله كلنا بخير ما اشتي اقول لش ياختي
نبيله:اتحاكى بين اسمعك
علي:اول اتصلت لطفيه مرت ابي وقال لها كل شي......
نبيله تنهدت:والله ما ادي لك علم ياخي قلبي بيقول سامحيها وعقلي بيقول مع بس ياخي هي قد عذبتنا وخلتني اتزوج علشان ارتاح من ضربها ومشاكلها ياخي اتزوجت وعمري ١٢سنه بسببها وبدات تبكي.
نبيله كملت:صبرت علي زوجي وعلى اهل زوجي وتحملتهم علشان ابعد من مشاكلها علشان ابي ما يكرهنيش من كثر ما كانت تطابز بيني وبينه... وبدات تشهق وتبكي بصوت عالي
علي تذكر معاناته لما كان في بيت ابوه عايش ودموعه بداين ينزلين
نبيله:ازيد اسامحها على ايش اسامحها على عذابها لي والا على انني تزوجت وانا صغيره وولدت ليان بنتي وعمري ١٣سنه والا على اخوتي الذي بيكرهونا بسببها والا على ابي الذي كان بيصدقها بكل شي ولا على ايش قول لي يا علي قول
لطفيه جالسه بتسمع ودموعها بينزلين وهي بتتحسر على الذي فات
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
بعد مرور شهر من العزاء
رجعوا امريكا يدرسوا والاجواء عاديه والاغلب حزينين
عند لطفيه
كانت جالسه تفكر بكلام مرام وكلامها بيرن في اذنها جلست تفكر وفي الاخير اتخذت قرارها بزت تلفونها واتصلت لعلي
علي:الو
لطفيه:السلام عيكم
علي:وعليكم السلام من معي
لطفيه:انا لطفيه مرت ابوك
علي اشمئز منها وتذكر كيف كانت تعاقبه هو واخته وهم صغار وغمض عيونه بالم:هااااااااا لطفيه بنت محمود علي
لطفيه :ايوه بنت محمود علي
علي:ها خير ما تشتي
لطفيه:اخوك قد له ١١يوم من يوم ما مات واختك قد لها شهرين ولا بسرناك ولا في موت واحد منهم ما سرت الا المقبار فقط هذا الذي جيت فيه
علي:انا ماجيت الموت علشان مشتيش مشاكل معش ولا اشتي تبدعي بنا قدام الناس اتذكري ما قد فعلتي وما سويتي بنا انا واختي نبيله وارجعي اتحاكي
لطفيه زعلت:انا اشتيكم تسامحوني الله عاقبني يا ابني وانا لقيت عقابي في الدنيا وانا شويه واموت انا فيني فشل كلوي الله اخذ بعقابي يا ابني اشتيك الان انت ونبيله اختك تسامحوني ونرجع عائله واحده وتنتبه لاختك حنان واختك ايمان ما عاد باقي لهن في الدنيا الا انت اخوهن الكبير سندهن وعزوتهن ما انا قد شكلي شاموت قريب
علي اتاثر:انا سامحتش من زمان ومادام الله عاقبش وخلاش تعرفي غلطش انا عتجي اليوم عندكم انا وجهالي ومرتي ونتسامح
لطفيه فرحت:صدق عتجي انت وجهالك ومرتك ونبيله عتجي
علي:والله مادري ما نبيله ازيد ابسرها هل هي عتسامحش او لا شاسير لا عندها الان واحاكيها
لطفيه:الله يحفظك يابني الله يدي لك مافي نفسك ويحفظ لك جهالك ويجعل رزقك ساع الماء (ساع:يعني زي ،مثل ،نفس ،بهذا المعنئ+هذه دعوة جدتي المفضله لما تدعي لاخوالي😂😂😂)
علي فرح لان هو بعد ما مات ابوه ما زد سمع هذه الدعوه:تسلمي يا خاله يله مع السلامه اسير لاعند نبيله
لطفيه:مع السلامة وغلقت (بخيله عيطير عليها الرصيد😂امزح)
ورجعت اتصلت مره ثانيه وقالت:يا علي مارأيك تتصل لنبيله وتفعل لنا مكالمة جماعيه لنا الثلاثه انا شسمع ما عتقول تمام
علي تنهد:تمام
اتصل لنبيله(نبيله اخت علي من امه وابوه طبعاً هي عتظهر في هذا البارت والبارت الثاني فقط)
نبيله:ها علي
علي:كيف انتي ياختي
نبيله:نحمد الله ونشكره بخير وانتوا كيف انتوا
علي:احنا الحمد لله كلنا بخير ما اشتي اقول لش ياختي
نبيله:اتحاكى بين اسمعك
علي:اول اتصلت لطفيه مرت ابي وقال لها كل شي......
نبيله تنهدت:والله ما ادي لك علم ياخي قلبي بيقول سامحيها وعقلي بيقول مع بس ياخي هي قد عذبتنا وخلتني اتزوج علشان ارتاح من ضربها ومشاكلها ياخي اتزوجت وعمري ١٢سنه بسببها وبدات تبكي.
نبيله كملت:صبرت علي زوجي وعلى اهل زوجي وتحملتهم علشان ابعد من مشاكلها علشان ابي ما يكرهنيش من كثر ما كانت تطابز بيني وبينه... وبدات تشهق وتبكي بصوت عالي
علي تذكر معاناته لما كان في بيت ابوه عايش ودموعه بداين ينزلين
نبيله:ازيد اسامحها على ايش اسامحها على عذابها لي والا على انني تزوجت وانا صغيره وولدت ليان بنتي وعمري ١٣سنه والا على اخوتي الذي بيكرهونا بسببها والا على ابي الذي كان بيصدقها بكل شي ولا على ايش قول لي يا علي قول
لطفيه جالسه بتسمع ودموعها بينزلين وهي بتتحسر على الذي فات
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍8
روايات يمنية📚🇾🇪
رواية وحوش لاتعرف الحُب للكاتبة: بتول إبراهيم
البـارت 55 ⚡️
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
لطفيه:سامحيني يا نبيله سامحيني الله قد عاقبني واخذ بعقابه الله استجاب دعوتكم هاشم وسار مني وياسمين وماتت وانا مريضة بالكلى وكل اسبوع بيفعلوا لي غسيل كلى ومدري كم عاد باقي لي اعيش في هذه الدنيا وبدات تبكي
علي:خلاص اهداين وصلين علي النبي وانتي يا نبيله المسامح كريم وخلونا نبدا صفحه جديده
نبيله تنهدت:يا خاله انا موافقه ان احنا نفتح صفحه جديده مشو علشانش بس علشان ربي وعلشان ابي الذي في القبر وخواتي الباقيات اشتي اعيش معاهن ونفتح صفحه جديده تنهدت وقالت:الله يسامحش
لطفيه فرحت:الله يسعدش ويحفظ لش عيالش ويخليش تعيشي براحه وسعادة الله يرزقش بالجنة
نبيله:امين يله مع السلامه ونلتقي اليوم بعد الغداء. وغلقت
لطفيه:مع السلامه وغلقت
علي غلق بعدهن
طبعاً لطفيه كانت فاتحه للاسبيكر لانو قدكم داريين با العجايز ما يجاوبين والتلفون في اذانهن ضروري ما يفتحين السماعه ساع جدتي😂😂
حنان كانت جنب الباب بتسمع الكلام الذي دار بين امها وعلي ونبيله وجلست تبكي ودخلت لاعند امها وهي بتبكي وقالت :ظلمت مرام يماه ظلمتها صح والله ان انا ظلمتها قلت ان هي بنت حرام وهي طاهره ومش بنت حرام بس الله عاقبنا وادى لا بين ايدينا ابن حرام اح اح بس ذلحين كيف عنفعل بابن ياسمين
لطفيه:والله ما ادي لش علم
بعد ما اجتمعت العائله وقالوا لعلي قصة ياسمين علي عصب وصيح وبعدين هدي وبعد صلاة الفجر بعد ما خرجوا الولد من الحضانه قال علي لسام يطرح ابن ياسمين جنب باب الجامع وينتبه له من بعيد لايجي كلب ياكله والا يوقع به شي واول ما خرجوا الرجال من الجامع لقيوه و الكل بيتفرج الثاني من ياخذه
قال علي:انا شاربيه واعتبره واحد من عيالي وهذا الكلام مشتيش احد يعرف به ًالولد ابني وعيتربى من جيز عيالي وله نصيب مثل ما لعيالي نصيب بس لما يكبر الولد ما اشتيش يعرف بهذه القصه او يتسمى ابن حرام لان الذنب مش ذنبه ذنب امه وابوه لذلك لو اسمع احد يناديه بهذا الاسم ما يكفيني راسه
الكل باصوات متفاوته:ولا عليك شي والنعم رجال ابن رجال ولا تقلق ماحد عيتحاكى اصيل يا ابن .........
استغفر الله العظيم اللهم لا تعاقبنا بما فعل الفاسدون .............
مرام ومصطفى طبعاً قد رجعوا امريكا لان قد للموت شهرين طبعاً قد ميثم دكتور والباقيين عادهم بيدرسوا والان قدهم كلهم سنه خامسه واليوم اخر اختبار لهم كانت مرام جالسه بتراجع الاختبار فوق الطاوله اللي في الكافيه ما ابسرت الا ذيك الولد الكويتي لو تذكروه (جاسم)
جاسم:مرام ابغى اتكلم معاج
مرام بزت الورق حقها والشنطه:وانا مشتيش اتكلم معك
جاسم:مرام والله اني احبج واريدج لي زوجه على سنه الله ورسوله شنو فيج ما تفهمين تلميحاتي الج كلها
مرام انصدمت:ماهو ماهو ماهو تشتيتتزوجني انقلع كذاك حرام لولا ان في يدي ورق والا ..وباستهزاء... وبلهجتكم كان صكيتك كف يعدل ويههك
جاسم:مرام بليز اسمعيني والله اني صاج واحبج
مرام :تشتي الصدق حبتك الصلي وهي حاميه(مثال يمني احب هذا المثال😂😂😂وبمعنى حبك برص)
جاسم:اموت ع اللهجه اليمنيه
مرام طنشت وخطيت
جاسم بعدما خطيت وفي نفسه:والله اذا ما يبت راسج يا مرام ما يكون اسمي جاسم
https://tttttt.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
لطفيه:سامحيني يا نبيله سامحيني الله قد عاقبني واخذ بعقابه الله استجاب دعوتكم هاشم وسار مني وياسمين وماتت وانا مريضة بالكلى وكل اسبوع بيفعلوا لي غسيل كلى ومدري كم عاد باقي لي اعيش في هذه الدنيا وبدات تبكي
علي:خلاص اهداين وصلين علي النبي وانتي يا نبيله المسامح كريم وخلونا نبدا صفحه جديده
نبيله تنهدت:يا خاله انا موافقه ان احنا نفتح صفحه جديده مشو علشانش بس علشان ربي وعلشان ابي الذي في القبر وخواتي الباقيات اشتي اعيش معاهن ونفتح صفحه جديده تنهدت وقالت:الله يسامحش
لطفيه فرحت:الله يسعدش ويحفظ لش عيالش ويخليش تعيشي براحه وسعادة الله يرزقش بالجنة
نبيله:امين يله مع السلامه ونلتقي اليوم بعد الغداء. وغلقت
لطفيه:مع السلامه وغلقت
علي غلق بعدهن
طبعاً لطفيه كانت فاتحه للاسبيكر لانو قدكم داريين با العجايز ما يجاوبين والتلفون في اذانهن ضروري ما يفتحين السماعه ساع جدتي😂😂
حنان كانت جنب الباب بتسمع الكلام الذي دار بين امها وعلي ونبيله وجلست تبكي ودخلت لاعند امها وهي بتبكي وقالت :ظلمت مرام يماه ظلمتها صح والله ان انا ظلمتها قلت ان هي بنت حرام وهي طاهره ومش بنت حرام بس الله عاقبنا وادى لا بين ايدينا ابن حرام اح اح بس ذلحين كيف عنفعل بابن ياسمين
لطفيه:والله ما ادي لش علم
بعد ما اجتمعت العائله وقالوا لعلي قصة ياسمين علي عصب وصيح وبعدين هدي وبعد صلاة الفجر بعد ما خرجوا الولد من الحضانه قال علي لسام يطرح ابن ياسمين جنب باب الجامع وينتبه له من بعيد لايجي كلب ياكله والا يوقع به شي واول ما خرجوا الرجال من الجامع لقيوه و الكل بيتفرج الثاني من ياخذه
قال علي:انا شاربيه واعتبره واحد من عيالي وهذا الكلام مشتيش احد يعرف به ًالولد ابني وعيتربى من جيز عيالي وله نصيب مثل ما لعيالي نصيب بس لما يكبر الولد ما اشتيش يعرف بهذه القصه او يتسمى ابن حرام لان الذنب مش ذنبه ذنب امه وابوه لذلك لو اسمع احد يناديه بهذا الاسم ما يكفيني راسه
الكل باصوات متفاوته:ولا عليك شي والنعم رجال ابن رجال ولا تقلق ماحد عيتحاكى اصيل يا ابن .........
استغفر الله العظيم اللهم لا تعاقبنا بما فعل الفاسدون .............
مرام ومصطفى طبعاً قد رجعوا امريكا لان قد للموت شهرين طبعاً قد ميثم دكتور والباقيين عادهم بيدرسوا والان قدهم كلهم سنه خامسه واليوم اخر اختبار لهم كانت مرام جالسه بتراجع الاختبار فوق الطاوله اللي في الكافيه ما ابسرت الا ذيك الولد الكويتي لو تذكروه (جاسم)
جاسم:مرام ابغى اتكلم معاج
مرام بزت الورق حقها والشنطه:وانا مشتيش اتكلم معك
جاسم:مرام والله اني احبج واريدج لي زوجه على سنه الله ورسوله شنو فيج ما تفهمين تلميحاتي الج كلها
مرام انصدمت:ماهو ماهو ماهو تشتيتتزوجني انقلع كذاك حرام لولا ان في يدي ورق والا ..وباستهزاء... وبلهجتكم كان صكيتك كف يعدل ويههك
جاسم:مرام بليز اسمعيني والله اني صاج واحبج
مرام :تشتي الصدق حبتك الصلي وهي حاميه(مثال يمني احب هذا المثال😂😂😂وبمعنى حبك برص)
جاسم:اموت ع اللهجه اليمنيه
مرام طنشت وخطيت
جاسم بعدما خطيت وفي نفسه:والله اذا ما يبت راسج يا مرام ما يكون اسمي جاسم
https://tttttt.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍6
البـارت 56 ⚡️
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
في جناح مرام ومصطفى
كانوا الاثنين جالسين وبيبسروا التلفزيون بملل في الصاله طبعا حياتهم اتحسنت بعد شروط مرام ورجعت للافضل لان مرام بدات تعجب بمصطفى ولكن لازال سام وذكريات سام في قلبها لان
🌸الحب سهل لكن النسيان صعب💕 كتابتي💕
مصطفى التفت لاعند مرام وحبها في قلبه بيزيد :مرام
مرام بدون شعور:عيونها
مصطفى فرح بس حاول ما يبينش فرحته:امم مارايش لو نسافر اليمن نغير جو بما ان هو معنا شهر عطله نسير هناك قدلنا من اليمن سنه قدنا فاقد لكل شي هناك
مرام فرحت وبدون شعور ضمته:اووووووه والله ضخممم قدنا فاقده لماما شوشو وبابا وكلهم وحشوني قوي
مصطفى ارتبك من ضمتها وحاول ما يضعفش ويرجع يحبها لان هو بيقنع نفسه ان هو خلاص نسيها وهو العكس كل يوم بيقوى ويزيد حبها في قلبه بس بدون شعور منها وبعدها منه بهدوووء وبدون مشاعر قام:امم طيب خلاص شاسير اقول لميثم وليا ابسر لاهم عيجوا معانا
مرام استحت وانجرحت ولعنت نفسها ليش حضنته الان ما عيقول عليها قامت بسرعه وسارت لا غرفتها وهي بتلعن نفسها
مصطفى سار لجناح ليا وميثم ودق الباب وكانوا في الصاله بيتجابروا
ميثم:ادخل
دخل مصطفى وجلس في الكنبه اللي جنبهم
ميثم:خير ما قد معك
مصطفى:اعوذ بلله منك بس اسمعوا انا شاسير احجز لي انا ومرام تذاكر نسير لليمن لاني طفحت تعبت مليييييت من البلد الزفت هذه
ليا فرحت:اوووه ضخم وانا اشتي اجي انا وميثم
ميثم زعل:بس يا قلبي انا عادنا اول سنه اشتغل ومعي عمل ما ينفعش افلت عملي
ليا زعلت:اووه خلاص سهل
ميثم ابسر ان هي زاعله بس ما حب يكسر بخاطرها:خلاص سهل سيري عادي يا قلبي
ليا فرحت وحملت لاغرفة مرام تبشرها
مصطفى وميثم ضحكوا عليها وجلسوا يتجابروا
في غرفة مرام
كانت ساهيه(سارحه)وبتجهز لداتها في الشنيط حقها
ليا بفرفشه:مرااام شاسافر معاكم
مرام فرحت:صدق
ليا :والله ...وبحزن: بس ميثم ما عيجيش معه عمل
مرام:يووه ليش
ليا:قال عاد هي اول سنه له وما يسبرش يغيب قدش داريه
مرام:وانتي منش صدق عتفلتي زوجش وتجي معانا
ليا:ايوه عادي مافيها مع اني شفقده وعيوحشني قوي بس والله ان قدنا فاقده لامي وابي
مرام:بطلي خباله سهل ورعي لزوجش وجوا جمعه منش صدق عتفلتيه هنا بين الشقر والزرق والله لا يطير من يدش من الخباله
ليا افتجعت:يووه ميثم ما يفعلش هكذا
مرام بقلة عقل😂😂: الا لا تصدقيش والله انهم الرجال كلهم هكذا عيونهم زايغه وما تمليها الا التراب ولا غاب القط العب يا فار انتي غر عتسيري من هنا وهو يفتهن ويعيش حياته من هنا
ليا جننت وبغيره سارت لا غرفتها وفتحت الباب قوي
مصطفى وميثم استغربوا
ليا بقهر:ماعاد شاسير اليمن
ميثم ومصطفى في وقت واحد:ليش
ليا بغيره:ايوه تشتيني اسير وانت تجلس مع الشقر والزرق ايوه حرام ما اطرحت لك شجلس معك وعلى قلبك
ميثم ومصطفى فطسوا ضحك عليها
مصطفى وهو بيضحك:منش.. صدق والا... بتضحكي..
ليا بغيره:ايوه مني صدق شجلس مش بعدين لا غاب القط العب يا فار
ميثم وقدهو عيموت ضحك:هذه مجابر مرام ما غيرها ما قد عبت في راسش ...وجلس يضحك على غيرة ليا
ليا:ما عليا ما شاسافرش
ميثم بضحك:خلاص انتي اخبر...ووجه كلامه لمصطفى:سير ابسر مرتك المخدره يا مصطفى
مصطفى ضحك وخرج
عند منال:
الصباح
كانت جالسه في المطبخ فوق الكرسي وبتفعل لعيال زوجها السندوتشات حق المدرسه وبتجهز صبوحهم رجعت بها ذاكرتها ليوم عرسها اول ما دخلت غرفتها انقبض قلبها وجلست تقارن بيتهم ببيت زوجها بيتهم كانت فلة كبيرة بس بيت زوجها كان بيت عادي جدا دور واحد ثلاث غرف متوسطة الحجم ومطبخ وحمام غمضت عيونها بامل لعل القادم اجمل مش مهم المكان اللي عتعيش فيه بس المهم كيف عيكون تعامل زوجها معاها فتحت عيونها برعشة جسمها لما حست انهو طرح يده فوق جبهتها وبدا يقرا الفاتحه والدعاء بعد ما تصوروا معها اهلها وزوجها روح كل واحد بيته وبقيت معه في الغرفه
زوجها:قبل ما ابدا حياتي معش اشتي اقلش عيالي اهم شي في حياتي احبهم قووي هم اللي معي في هذه الدنيا انا اشتيش توقعي امهم وتعوضيهم عنها هم الان محتاجين ام وانتي لو انتي مره ذكيه وتشتيني احبش وتكسبيني اشتيش تعامليهم وكانهم عيالش
منال ابتسمت:اوعدك اني اكون لهم الام اللي يشتوها واكثر واعوضهم عن الحنان اللي هم فقدوه وهم من الان عيالي
زوج منال اسمه حسان عمره ٤٠ سنة ماتت زوجته قبل خمس سنين ومعه ثنتين بنات واثنين عيال ابنه الكبير عمره عشرين وبنته الكبيره عمرها ١٥سنه وولد عمره١٣ والبنت الصغيره عمرها ثمان سنين ........
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
في جناح مرام ومصطفى
كانوا الاثنين جالسين وبيبسروا التلفزيون بملل في الصاله طبعا حياتهم اتحسنت بعد شروط مرام ورجعت للافضل لان مرام بدات تعجب بمصطفى ولكن لازال سام وذكريات سام في قلبها لان
🌸الحب سهل لكن النسيان صعب💕 كتابتي💕
مصطفى التفت لاعند مرام وحبها في قلبه بيزيد :مرام
مرام بدون شعور:عيونها
مصطفى فرح بس حاول ما يبينش فرحته:امم مارايش لو نسافر اليمن نغير جو بما ان هو معنا شهر عطله نسير هناك قدلنا من اليمن سنه قدنا فاقد لكل شي هناك
مرام فرحت وبدون شعور ضمته:اووووووه والله ضخممم قدنا فاقده لماما شوشو وبابا وكلهم وحشوني قوي
مصطفى ارتبك من ضمتها وحاول ما يضعفش ويرجع يحبها لان هو بيقنع نفسه ان هو خلاص نسيها وهو العكس كل يوم بيقوى ويزيد حبها في قلبه بس بدون شعور منها وبعدها منه بهدوووء وبدون مشاعر قام:امم طيب خلاص شاسير اقول لميثم وليا ابسر لاهم عيجوا معانا
مرام استحت وانجرحت ولعنت نفسها ليش حضنته الان ما عيقول عليها قامت بسرعه وسارت لا غرفتها وهي بتلعن نفسها
مصطفى سار لجناح ليا وميثم ودق الباب وكانوا في الصاله بيتجابروا
ميثم:ادخل
دخل مصطفى وجلس في الكنبه اللي جنبهم
ميثم:خير ما قد معك
مصطفى:اعوذ بلله منك بس اسمعوا انا شاسير احجز لي انا ومرام تذاكر نسير لليمن لاني طفحت تعبت مليييييت من البلد الزفت هذه
ليا فرحت:اوووه ضخم وانا اشتي اجي انا وميثم
ميثم زعل:بس يا قلبي انا عادنا اول سنه اشتغل ومعي عمل ما ينفعش افلت عملي
ليا زعلت:اووه خلاص سهل
ميثم ابسر ان هي زاعله بس ما حب يكسر بخاطرها:خلاص سهل سيري عادي يا قلبي
ليا فرحت وحملت لاغرفة مرام تبشرها
مصطفى وميثم ضحكوا عليها وجلسوا يتجابروا
في غرفة مرام
كانت ساهيه(سارحه)وبتجهز لداتها في الشنيط حقها
ليا بفرفشه:مرااام شاسافر معاكم
مرام فرحت:صدق
ليا :والله ...وبحزن: بس ميثم ما عيجيش معه عمل
مرام:يووه ليش
ليا:قال عاد هي اول سنه له وما يسبرش يغيب قدش داريه
مرام:وانتي منش صدق عتفلتي زوجش وتجي معانا
ليا:ايوه عادي مافيها مع اني شفقده وعيوحشني قوي بس والله ان قدنا فاقده لامي وابي
مرام:بطلي خباله سهل ورعي لزوجش وجوا جمعه منش صدق عتفلتيه هنا بين الشقر والزرق والله لا يطير من يدش من الخباله
ليا افتجعت:يووه ميثم ما يفعلش هكذا
مرام بقلة عقل😂😂: الا لا تصدقيش والله انهم الرجال كلهم هكذا عيونهم زايغه وما تمليها الا التراب ولا غاب القط العب يا فار انتي غر عتسيري من هنا وهو يفتهن ويعيش حياته من هنا
ليا جننت وبغيره سارت لا غرفتها وفتحت الباب قوي
مصطفى وميثم استغربوا
ليا بقهر:ماعاد شاسير اليمن
ميثم ومصطفى في وقت واحد:ليش
ليا بغيره:ايوه تشتيني اسير وانت تجلس مع الشقر والزرق ايوه حرام ما اطرحت لك شجلس معك وعلى قلبك
ميثم ومصطفى فطسوا ضحك عليها
مصطفى وهو بيضحك:منش.. صدق والا... بتضحكي..
ليا بغيره:ايوه مني صدق شجلس مش بعدين لا غاب القط العب يا فار
ميثم وقدهو عيموت ضحك:هذه مجابر مرام ما غيرها ما قد عبت في راسش ...وجلس يضحك على غيرة ليا
ليا:ما عليا ما شاسافرش
ميثم بضحك:خلاص انتي اخبر...ووجه كلامه لمصطفى:سير ابسر مرتك المخدره يا مصطفى
مصطفى ضحك وخرج
عند منال:
الصباح
كانت جالسه في المطبخ فوق الكرسي وبتفعل لعيال زوجها السندوتشات حق المدرسه وبتجهز صبوحهم رجعت بها ذاكرتها ليوم عرسها اول ما دخلت غرفتها انقبض قلبها وجلست تقارن بيتهم ببيت زوجها بيتهم كانت فلة كبيرة بس بيت زوجها كان بيت عادي جدا دور واحد ثلاث غرف متوسطة الحجم ومطبخ وحمام غمضت عيونها بامل لعل القادم اجمل مش مهم المكان اللي عتعيش فيه بس المهم كيف عيكون تعامل زوجها معاها فتحت عيونها برعشة جسمها لما حست انهو طرح يده فوق جبهتها وبدا يقرا الفاتحه والدعاء بعد ما تصوروا معها اهلها وزوجها روح كل واحد بيته وبقيت معه في الغرفه
زوجها:قبل ما ابدا حياتي معش اشتي اقلش عيالي اهم شي في حياتي احبهم قووي هم اللي معي في هذه الدنيا انا اشتيش توقعي امهم وتعوضيهم عنها هم الان محتاجين ام وانتي لو انتي مره ذكيه وتشتيني احبش وتكسبيني اشتيش تعامليهم وكانهم عيالش
منال ابتسمت:اوعدك اني اكون لهم الام اللي يشتوها واكثر واعوضهم عن الحنان اللي هم فقدوه وهم من الان عيالي
زوج منال اسمه حسان عمره ٤٠ سنة ماتت زوجته قبل خمس سنين ومعه ثنتين بنات واثنين عيال ابنه الكبير عمره عشرين وبنته الكبيره عمرها ١٥سنه وولد عمره١٣ والبنت الصغيره عمرها ثمان سنين ........
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍8
روايات يمنية📚🇾🇪
رواية وحوش لاتعرف الحُب للكاتبة: بتول إبراهيم
البـارت 57 ⚡️
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
والبنت الصغيره عمرها ثمان سنين ........صحيت من خيالها على صوت بنت زوجها الصغيره لما حضنتها وبابتسامة طفوليه:ماما انتي بتحبيني صح
منال بابتسامه وهي واعده نفسها تكسب اجر فيهم لانهم ايتام وصغار وتكفر عن ذنبها وعصيانها لله : يووه يا قلبي انتي اكيد احبش انتي بنتي القمريه ...وحضنتها
البنت برطمت:بس يا ماما اختي نسيم قالت ان انتي كريهه وما بتحبينا وان انتي عتكوني تضربينا وتحرقينا وان انتي شوعه
منال كتمت في نفسها من تصرف نسيم وبابتسامه:يا قلبي انتي انا امكم والام ما تفعلش بعيالها هكذا الام تحب عيالها وتفعل لهم كل شي يشتوه
البنت الصغيره حضنت منال: احبكم يا ماما
منال بابتسامه ان الله عوضها بزوج صح كبير في السن بس حنون عليها وبيعتبرها بنته من جيز بناته
دخلت لكل واحد صبوحه للشنطه حقه للثلاثه الجهال البنتين والولد بس الولد الكبير اللي كان عيخطب اخت صاحب سام قدهو بيدرس جامعه وسبب رفضه للزواج من اخت صاحب سام ان هو بيحب زميلته في الجامعه
عند مصطفى:
سار يحجز تذاكر وقالوا لهم ان السفر بعد يومين
روح البيت ودخل لا غرفة مرام يحاكيها على موعد السفر
مرام كانت بتجهز ملابسها
مصطفى :مرام
مرام:هاا
مصطفى:السفر بعد غطوه تمام
مرام:امم تمام شاسير غطوه للجامعه علشان ابسر حقي النتيجه عتجي معي
مصطفى:مع معي عمل اشتي اكمله انتي شلي نتيجتي بما انش زوجتي.
مرام حست احساس غريب من هذه الكلمه:تمام
مصطفى تذكر موقف ليا لما غيرت رايها على موضوع السفر وضحك
مرام باستغراب:يووه صرفوا ما بيضحكك
مصطفى:امانه ما قد قلتي لليا لما غيرت رايها ما عاد تشتي تسافر
مرام ضحكت وخزيت:ماعليك
مصطفى:امانه ما قلتي لها
مرام:قلت لها لاتفلتش زوجها عند الشقر والزرق وبس
مصطفى ضحك:امانه ان انتين يا النسوان قليلات عقل
مرام اقتهرت:احنا قليلات عقل تمام وانتوا عيونكم زايغه ومايمليها الا التراب
مصطفى:ان كيدهن عظيم امانه
مرام:اصصصص ما انتوا البريئين
مصطفى ضحك وخرج
مرام طنشت ورجعت تجهز ملابسها
في بيت علي تحديدا بيت ابوه لانهم قد رجعوا يعيشوا سوا في فلتهم
كانت مرة علي جالسة هي وزوجها وسام
ام سام:ما رايك يا ابني لو نخطب لك الاء بنت خالتك
سام سكت وفي قلبه اححح يا مرام ضيعتش من يدي
علي:ايوه صح ما قلت يا سام
سام جالس ساكت
ام سام فرحت:السكوت علامة الرضا يلا اتصل لاختي اقلها
علي:يي ورعي نبسر ما عيقل الولد لا تنبي لش خلق الله ورعي
سام وقلبه مكسور وكان هو بيعاقب نفسه:انا موافق اخطبوا لي الاء....ودخل غرفته
عند مرام الصباح قامت من النوم بكل نشاط وفرح لان هي عترجع بلدها وتبسر اهلها طلعت فوق سيارتها وسارت للجامعه بكل نشاط سارت وبزت نتيجتها هي ومصطفى وليا لان ليا تاعبه ما تقدرش تجي ولقيتها صاحبتها السوريه ايه
ايه:اهلا مرام كيفك حياتو
مرام:الحمد لله منيحه وانتي كيفك
ايه:الحمد لله بخير شو كم اجيتي شكلك فرحانه كثير
مرام بفرح:اه الحمد لله والله فرحانه كتير اجيت٩٥ في الميه وانتي
ايه:هههه ماشاء الله عليك يئبشني هلزكي شو امور
مرام ضحكت:قلبي انتي الموهم
ايه:مرام يا قلبي بدي ياكي تيجي عندي بعد بكره في البيت هنعمل حفله انا والصبايا شو رايك
مرام :لا والله سوري حياتو مارح ائدر اجي لانو رحلتي لليمن بعد بكره سوري
ايه بحزن:اووووو شتتتت طيب حياتو توصلي بالسلامه تعي تعي لابوسك
مرام ضحكت وتحاضنين وروحت البيت وهي فارحه
كان جنبهن واحد عاشق وسمع الكلام اللي دار بينهن وانطلق يحجز (اتمنى تكونوا عرفتوا من هو😇😇)
https://tttttt.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
والبنت الصغيره عمرها ثمان سنين ........صحيت من خيالها على صوت بنت زوجها الصغيره لما حضنتها وبابتسامة طفوليه:ماما انتي بتحبيني صح
منال بابتسامه وهي واعده نفسها تكسب اجر فيهم لانهم ايتام وصغار وتكفر عن ذنبها وعصيانها لله : يووه يا قلبي انتي اكيد احبش انتي بنتي القمريه ...وحضنتها
البنت برطمت:بس يا ماما اختي نسيم قالت ان انتي كريهه وما بتحبينا وان انتي عتكوني تضربينا وتحرقينا وان انتي شوعه
منال كتمت في نفسها من تصرف نسيم وبابتسامه:يا قلبي انتي انا امكم والام ما تفعلش بعيالها هكذا الام تحب عيالها وتفعل لهم كل شي يشتوه
البنت الصغيره حضنت منال: احبكم يا ماما
منال بابتسامه ان الله عوضها بزوج صح كبير في السن بس حنون عليها وبيعتبرها بنته من جيز بناته
دخلت لكل واحد صبوحه للشنطه حقه للثلاثه الجهال البنتين والولد بس الولد الكبير اللي كان عيخطب اخت صاحب سام قدهو بيدرس جامعه وسبب رفضه للزواج من اخت صاحب سام ان هو بيحب زميلته في الجامعه
عند مصطفى:
سار يحجز تذاكر وقالوا لهم ان السفر بعد يومين
روح البيت ودخل لا غرفة مرام يحاكيها على موعد السفر
مرام كانت بتجهز ملابسها
مصطفى :مرام
مرام:هاا
مصطفى:السفر بعد غطوه تمام
مرام:امم تمام شاسير غطوه للجامعه علشان ابسر حقي النتيجه عتجي معي
مصطفى:مع معي عمل اشتي اكمله انتي شلي نتيجتي بما انش زوجتي.
مرام حست احساس غريب من هذه الكلمه:تمام
مصطفى تذكر موقف ليا لما غيرت رايها على موضوع السفر وضحك
مرام باستغراب:يووه صرفوا ما بيضحكك
مصطفى:امانه ما قد قلتي لليا لما غيرت رايها ما عاد تشتي تسافر
مرام ضحكت وخزيت:ماعليك
مصطفى:امانه ما قلتي لها
مرام:قلت لها لاتفلتش زوجها عند الشقر والزرق وبس
مصطفى ضحك:امانه ان انتين يا النسوان قليلات عقل
مرام اقتهرت:احنا قليلات عقل تمام وانتوا عيونكم زايغه ومايمليها الا التراب
مصطفى:ان كيدهن عظيم امانه
مرام:اصصصص ما انتوا البريئين
مصطفى ضحك وخرج
مرام طنشت ورجعت تجهز ملابسها
في بيت علي تحديدا بيت ابوه لانهم قد رجعوا يعيشوا سوا في فلتهم
كانت مرة علي جالسة هي وزوجها وسام
ام سام:ما رايك يا ابني لو نخطب لك الاء بنت خالتك
سام سكت وفي قلبه اححح يا مرام ضيعتش من يدي
علي:ايوه صح ما قلت يا سام
سام جالس ساكت
ام سام فرحت:السكوت علامة الرضا يلا اتصل لاختي اقلها
علي:يي ورعي نبسر ما عيقل الولد لا تنبي لش خلق الله ورعي
سام وقلبه مكسور وكان هو بيعاقب نفسه:انا موافق اخطبوا لي الاء....ودخل غرفته
عند مرام الصباح قامت من النوم بكل نشاط وفرح لان هي عترجع بلدها وتبسر اهلها طلعت فوق سيارتها وسارت للجامعه بكل نشاط سارت وبزت نتيجتها هي ومصطفى وليا لان ليا تاعبه ما تقدرش تجي ولقيتها صاحبتها السوريه ايه
ايه:اهلا مرام كيفك حياتو
مرام:الحمد لله منيحه وانتي كيفك
ايه:الحمد لله بخير شو كم اجيتي شكلك فرحانه كثير
مرام بفرح:اه الحمد لله والله فرحانه كتير اجيت٩٥ في الميه وانتي
ايه:هههه ماشاء الله عليك يئبشني هلزكي شو امور
مرام ضحكت:قلبي انتي الموهم
ايه:مرام يا قلبي بدي ياكي تيجي عندي بعد بكره في البيت هنعمل حفله انا والصبايا شو رايك
مرام :لا والله سوري حياتو مارح ائدر اجي لانو رحلتي لليمن بعد بكره سوري
ايه بحزن:اووووو شتتتت طيب حياتو توصلي بالسلامه تعي تعي لابوسك
مرام ضحكت وتحاضنين وروحت البيت وهي فارحه
كان جنبهن واحد عاشق وسمع الكلام اللي دار بينهن وانطلق يحجز (اتمنى تكونوا عرفتوا من هو😇😇)
https://tttttt.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍7
البـارت 58 ⚡️
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
عند منال :
روحوا جهال زوجها من المدرسه واستقبلتهم بالاحضان
البنت الصغيره:ماما
منال:عيون ماما
نسيم البنت الكبيره بحقد:لاتبينيش ان انتي بريئه وحنونه وانش طيبه اصلا عتفعلي ساعهن كلهن شهر والا شهرين وتنقلبي وترجعي لطبيعتش المعفنه ورجمت شنطتها فوق الكنبه ودخلت غرفتها
البنت الصغيره بحزن:يا ماما اصلا نسيم تكرهش وحتى بتقول لي لا ااكلش الصبوح حقي لانش عتفعلي لنا فيه سم وحتى هي صبوحها في شنطتها ما رضيت تاكله
منال انصدمت كيف تفكيرها
منال بحزن:طيب يا ماما انتي اكلتي صبوحش
البنت:ايوه لانني احبش وانا داريه انش تحبيني
منال:خلاص يا قلبي اجلسي ابسري التلفزيون وانا شاسير احاكي نسيم لا تجيش لا عندنا للغرفه
البنت الصغيره هزت راسها وجلست تبسر التلفزيون
عند اشتياق:
كانت فوق السرير وفي حضنها ابنها حمزه وجالسه بتمسح على راسه ودموعها بينزلين وبتتذكر هاشم وذكرياتها معه
تذكرت في عيد زواجهم الاخير اللي احتفلوا به قبل موته بشهرين
هاشم:قدلنا واحنا بنحب بعض كم
اشتياق بخزا:قدلنا ١٥سنه
هاشم:وقدلنا مزوجين ثمان سنين اتخيلي بس طول ١٥السنه اللي حبيتش فيهن كم عيكون مقدار حبي لش
اشتياق وهي فارحه و الارض ما تساع فرحتها (لان الانثى بطبعها كلمة واحده تفرحها وترفعها للسماء وكلمة واحده تموتها وتبكيها فرفقاً بقلوبهن):اممم كم
هاشم:احبش بحجم السماء والارض احبش بعدد قطرات المطر احبش بعدد الايام والسنين والشهور
احبش وكل خليه فيني تصرخ بحبش
اشتياق وفرحتها ما تنوصف:وانا احبك اكثر واكثر واكثر واعجز عن الرد لكلامك
الله يحفظك ويخليك لي يا سندييي في الحياه وما يحرمنيش منك
هاشم بمزح ممزوج بجديه:اتخيلي اموت ما عتفعلي
اشتياق بخوف:يوووه الله لا قال مالك من الجنان
هاشم:اتخيلي بين اقول
اشتياق بدات تدمع:شاموت من دونك والله لا اموت مستحيل اتحمل تغيب عني
رجعت بذاكرتها للواقع وجلست تبكي اكثر واكثر وفي نفسها:والله ان انا ميته بدونك يا هاشم انا ميته ميته جسد بلا روح
عند مرام ومصطفى
تجهزوا وودعوا ليا وميثم وساروا للمطار والمجهول معاهم في نفس الرحله😉😉
عند منال:
دخلت الغرفة حق بنات زوجها وابسرت نسيم فوق السرير وهي مقفيه ومرجعه ظهرها للباب بحيث محد يشوفها واكتافها بيهتزين دليل ان هي بتبكي
جلست منال جنبها وطرحت يدها على اكتافها وبصوت حنون:ليش البكاء
نسيم بعدت يد منال من فوقها:اخري مني انا اكرهش انتي اصلا نفس الاولات تبينين الحنان قدام ابي ومن وراه تورنا الويل
منال:يا قلبي انتي انا ما الومش
نسيم ببكاء:ليش دخلتي حياتنا
منال:يا قلبي انتي انا دخلت لحياتكم وكان غرضي اني اكون ام لكم فقط انتوا وابوش تحتاجوا مراه كبيره توقف في ظهرهكم وتساندكم لا تظلمينيش وانتي ما تعرفيني
نسيم:بس احنا ما نشتيش احد انا شاكون لهم السند مش ضروري انتي انا من قبل ما تجي كنت ام لاخوتي كنت اهتم بهم وااكلهم والبسهم كنت انا افعل الغداء والعشاء والصبوح مش محتاجين احد
منال:طيب ليش ما تاكلي الاكل حقش
نسيم سكتت
منال بزته من شنطتها قبل ما تدخل ودخلته معها بزته واكلت منه:انا داريه انش جاوعه وداريه انش بتقولي ان هو مسمم لذلك انا اكلت منه قدامش ااكلي منه
نسيم ابسرتها باستغراب وبزت السندوتش وبدات تاكل لانها كانت فعلا جاوعه
منال:بس تاكدي اني امش لو احتجتي اي شي وبوقف معش في احزانش قبل افراحش تذكري اني شاعاملش بحب حتى لو عاملتيني با العكس ....وخرجت وهي بتحس ان وجودها غلط بينهم
عند نسيم بعد ما خرجت سرحت في كلامها وبتتذكر النسوان اللي تزوجهن ابوها بعد امها كيف كانين يعاملنها هي واخوتها وكيف معاملة منال مع ان منال قدلها شهرين بس معاملتها حاليه وبتدافع عليهم عند ابوها وبتحميهم لو عصب منهم
فوق الطيارة
كانوا الاثنين جالسين وبيتجابروا
مصطفى:اممم مرام
مرام:ها
مصطفى:في اليمن مابلا غرفه واحده اللي هي غرفتي كيف عنفعل انا وانتي ضروري نتفق من الان
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
عند منال :
روحوا جهال زوجها من المدرسه واستقبلتهم بالاحضان
البنت الصغيره:ماما
منال:عيون ماما
نسيم البنت الكبيره بحقد:لاتبينيش ان انتي بريئه وحنونه وانش طيبه اصلا عتفعلي ساعهن كلهن شهر والا شهرين وتنقلبي وترجعي لطبيعتش المعفنه ورجمت شنطتها فوق الكنبه ودخلت غرفتها
البنت الصغيره بحزن:يا ماما اصلا نسيم تكرهش وحتى بتقول لي لا ااكلش الصبوح حقي لانش عتفعلي لنا فيه سم وحتى هي صبوحها في شنطتها ما رضيت تاكله
منال انصدمت كيف تفكيرها
منال بحزن:طيب يا ماما انتي اكلتي صبوحش
البنت:ايوه لانني احبش وانا داريه انش تحبيني
منال:خلاص يا قلبي اجلسي ابسري التلفزيون وانا شاسير احاكي نسيم لا تجيش لا عندنا للغرفه
البنت الصغيره هزت راسها وجلست تبسر التلفزيون
عند اشتياق:
كانت فوق السرير وفي حضنها ابنها حمزه وجالسه بتمسح على راسه ودموعها بينزلين وبتتذكر هاشم وذكرياتها معه
تذكرت في عيد زواجهم الاخير اللي احتفلوا به قبل موته بشهرين
هاشم:قدلنا واحنا بنحب بعض كم
اشتياق بخزا:قدلنا ١٥سنه
هاشم:وقدلنا مزوجين ثمان سنين اتخيلي بس طول ١٥السنه اللي حبيتش فيهن كم عيكون مقدار حبي لش
اشتياق وهي فارحه و الارض ما تساع فرحتها (لان الانثى بطبعها كلمة واحده تفرحها وترفعها للسماء وكلمة واحده تموتها وتبكيها فرفقاً بقلوبهن):اممم كم
هاشم:احبش بحجم السماء والارض احبش بعدد قطرات المطر احبش بعدد الايام والسنين والشهور
احبش وكل خليه فيني تصرخ بحبش
اشتياق وفرحتها ما تنوصف:وانا احبك اكثر واكثر واكثر واعجز عن الرد لكلامك
الله يحفظك ويخليك لي يا سندييي في الحياه وما يحرمنيش منك
هاشم بمزح ممزوج بجديه:اتخيلي اموت ما عتفعلي
اشتياق بخوف:يوووه الله لا قال مالك من الجنان
هاشم:اتخيلي بين اقول
اشتياق بدات تدمع:شاموت من دونك والله لا اموت مستحيل اتحمل تغيب عني
رجعت بذاكرتها للواقع وجلست تبكي اكثر واكثر وفي نفسها:والله ان انا ميته بدونك يا هاشم انا ميته ميته جسد بلا روح
عند مرام ومصطفى
تجهزوا وودعوا ليا وميثم وساروا للمطار والمجهول معاهم في نفس الرحله😉😉
عند منال:
دخلت الغرفة حق بنات زوجها وابسرت نسيم فوق السرير وهي مقفيه ومرجعه ظهرها للباب بحيث محد يشوفها واكتافها بيهتزين دليل ان هي بتبكي
جلست منال جنبها وطرحت يدها على اكتافها وبصوت حنون:ليش البكاء
نسيم بعدت يد منال من فوقها:اخري مني انا اكرهش انتي اصلا نفس الاولات تبينين الحنان قدام ابي ومن وراه تورنا الويل
منال:يا قلبي انتي انا ما الومش
نسيم ببكاء:ليش دخلتي حياتنا
منال:يا قلبي انتي انا دخلت لحياتكم وكان غرضي اني اكون ام لكم فقط انتوا وابوش تحتاجوا مراه كبيره توقف في ظهرهكم وتساندكم لا تظلمينيش وانتي ما تعرفيني
نسيم:بس احنا ما نشتيش احد انا شاكون لهم السند مش ضروري انتي انا من قبل ما تجي كنت ام لاخوتي كنت اهتم بهم وااكلهم والبسهم كنت انا افعل الغداء والعشاء والصبوح مش محتاجين احد
منال:طيب ليش ما تاكلي الاكل حقش
نسيم سكتت
منال بزته من شنطتها قبل ما تدخل ودخلته معها بزته واكلت منه:انا داريه انش جاوعه وداريه انش بتقولي ان هو مسمم لذلك انا اكلت منه قدامش ااكلي منه
نسيم ابسرتها باستغراب وبزت السندوتش وبدات تاكل لانها كانت فعلا جاوعه
منال:بس تاكدي اني امش لو احتجتي اي شي وبوقف معش في احزانش قبل افراحش تذكري اني شاعاملش بحب حتى لو عاملتيني با العكس ....وخرجت وهي بتحس ان وجودها غلط بينهم
عند نسيم بعد ما خرجت سرحت في كلامها وبتتذكر النسوان اللي تزوجهن ابوها بعد امها كيف كانين يعاملنها هي واخوتها وكيف معاملة منال مع ان منال قدلها شهرين بس معاملتها حاليه وبتدافع عليهم عند ابوها وبتحميهم لو عصب منهم
فوق الطيارة
كانوا الاثنين جالسين وبيتجابروا
مصطفى:اممم مرام
مرام:ها
مصطفى:في اليمن مابلا غرفه واحده اللي هي غرفتي كيف عنفعل انا وانتي ضروري نتفق من الان
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍6
البـارت 59 ⚡️
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
مصطفى:في اليمن مابلا غرفه واحده اللي هي غرفتي كيف عنفعل انا وانتي ضروري نتفق من الان
مرام استوعبت:اوووووو شتتتتت ماهووو من الجنان ضروري غرفتين ما ينفعش هكذا
مصطفى:بس احنا ما نشتي نخليهم يشكوا فينا وقد انتي داريه بجدي يلاحظوا على البعسسه(الشي الصغيررر)
مرام:والله مالي علم صح والله عيعرفوا بعدين نشتي حل
اللي جالس في الكرسي اللي وراهم كان مستغرب وعلى راسة مية الف علامة استفهام😳😳‼️
مصطفى:مابه الا حل واحد اللي هو نجلس انا وانتي جمعه في الغرفه ونعيش زي الاخوان
مرام:يووه مع مشتيش
مصطفى انجرح بس كابر:طز فيششش ولا انا اللي اشتي اجلس معش اصلا مش انا طايق لش بس علشان اهلي ما يشكوش فينا والا لو عليا انو ما اشتي ابسرش اصلا
مرام اصترعت وفي نفس الوقت حست ان قلبها وجعها من كلامه :طيب خلاص نتحمل علشان اهلنا ووجهت راسها للطاقه وجلست تتامل في السحاب اللي تحتها وتسبح في ملك الله
عند اللي وراهم وهو مستغرب وفي نفسه
....شنو هذا الحين مرام طلعت متزوجه وعندها ريل وهذا مو اخوها وهي وريلها زي الاخوان في نفس الغرفه يا قلبي بس الحمدلله يعني في امل تطلق وترجع لي وانا بتزوجها ونعيش حياه حلوه لباها هلمرام
(اتمنى انكم عرفتوه السامج جاسم
كره غير طبيعي لهذه الشخصية)
عند سام
سارو الخطوبه وتمت الخطوبه والكل فارح ما عدا سام
في اليمن
كانوا كلهم نوم والساعه ثنتين الليل دخلوا ساع السرق بعدما وصلهم تاكسي من حق المطار بزوا الشنيط وطلعوا غرفتهم بهدوووووء تام
مرام وصلت وقدهي تاعبه وتمددت فوق السرير وقدهي عترقد
مصطفى طلع لافوق السرير ورقد
مرام بتهزه:هييي قوم ارقد في القاع ما عترقدش جنبي
مصطفى:ماهو ما سمعتش قومي ارقدي انتي احترمتس في امريكا وقلت غرفتها وخليتها لش وجلست في المجلس الان هذه غرفتي سيري ارقدي في القاع
مرام بزت وسادتها بحنق وبزت لحاف وفرشت لها في الارض وحاولت ترقد وكانت تحس ان ظهرها بينكسر ماقدرتش ترقد
اما مصطفى غط في نوم عميق
خرجت من الغرفه بهدوء وسارت لاغرفتها هي وليا حق العزوبيه ودخلت وطلعت فوق سريرها ورقدت بسرعه
(مرام نفسي ما اقدرش ارقد في الارض وما ارتاح الا فوق سريري ولما ارقد عند اي احد وفي الارض اقوم من النوم وجسمي مكسر او بالاصح مارقدت😂😂😂)
عند لطيفه: كانت جالسه في غرفتها وفي حضنها ابن ياسمين اللي عمره سنه كان راقد بهدوء
جلستت تتامله وهي بتقول في نفسها
لطيفه:احح يا ربي كيف الايام بتمر وكيف الدنيا دوراه كيف كنت اقل لمرام ان هي بنت حرام والان قد ابن الحرام في يدي وانا ساكته الدنيا ما بتجلسش توقف مع شخص واحد اليوم لك وغطوه عليك
عند ليا وميثم:
الصباح:
قامت ليا من النوم وهي تاعبه دخلت الحمام ورجعت كل مافي بطنها
ميثم قام من الصوت حقها وافتجع عليها سار للحمام وجلس يدق
ميثم:ليا يا قلبي مالش
ليا جالسه بترجع وولا اقدرت تتكلم
ميثم:ليااا افتحي
ليا بعد جهد وتعب خرجت من الحمام وتسندت عرض الباب
ميثم بيمسك جبهتها:مالش يا قلبي حاميه سلامات
ليا:قدلي بين ارجع كل مافي بطني من امس واول قمت مدري مالي اشتي ااكل تراب
ميثم انصدم وبصوت عالي: ترااااااب
ليا خزيت:ايوه والله قد كنت شاموت ولا اقدرت نزلت للحوش بزيت شويه ودخلتهن فمي وجلست شويه ورجعت والان اشتي شقاره قوا ميثم سير اشتري لي شقاره
ميثم انصدم وجنن:منش صدق والا بتمزحي
ليا بكيت:ايوه مني صدق ما بين امزحش
ميثم :ليااا مالش من الجنان
ليا:يا ميثم شكلي قدنا حامل
ميثم انصدم وبنفس الوقت فرح:متاكدة
ليا:مدري
ميثم:الان البسي نسير نتاكد يلا
ليا:اول شي اشتي شقاره
ميثم:لا حووووول ولاقوة الا بالله...وبيسايرها.. تمام البسي
ليا فرحت وسارت تلبس
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
مصطفى:في اليمن مابلا غرفه واحده اللي هي غرفتي كيف عنفعل انا وانتي ضروري نتفق من الان
مرام استوعبت:اوووووو شتتتتت ماهووو من الجنان ضروري غرفتين ما ينفعش هكذا
مصطفى:بس احنا ما نشتي نخليهم يشكوا فينا وقد انتي داريه بجدي يلاحظوا على البعسسه(الشي الصغيررر)
مرام:والله مالي علم صح والله عيعرفوا بعدين نشتي حل
اللي جالس في الكرسي اللي وراهم كان مستغرب وعلى راسة مية الف علامة استفهام😳😳‼️
مصطفى:مابه الا حل واحد اللي هو نجلس انا وانتي جمعه في الغرفه ونعيش زي الاخوان
مرام:يووه مع مشتيش
مصطفى انجرح بس كابر:طز فيششش ولا انا اللي اشتي اجلس معش اصلا مش انا طايق لش بس علشان اهلي ما يشكوش فينا والا لو عليا انو ما اشتي ابسرش اصلا
مرام اصترعت وفي نفس الوقت حست ان قلبها وجعها من كلامه :طيب خلاص نتحمل علشان اهلنا ووجهت راسها للطاقه وجلست تتامل في السحاب اللي تحتها وتسبح في ملك الله
عند اللي وراهم وهو مستغرب وفي نفسه
....شنو هذا الحين مرام طلعت متزوجه وعندها ريل وهذا مو اخوها وهي وريلها زي الاخوان في نفس الغرفه يا قلبي بس الحمدلله يعني في امل تطلق وترجع لي وانا بتزوجها ونعيش حياه حلوه لباها هلمرام
(اتمنى انكم عرفتوه السامج جاسم
كره غير طبيعي لهذه الشخصية)
عند سام
سارو الخطوبه وتمت الخطوبه والكل فارح ما عدا سام
في اليمن
كانوا كلهم نوم والساعه ثنتين الليل دخلوا ساع السرق بعدما وصلهم تاكسي من حق المطار بزوا الشنيط وطلعوا غرفتهم بهدوووووء تام
مرام وصلت وقدهي تاعبه وتمددت فوق السرير وقدهي عترقد
مصطفى طلع لافوق السرير ورقد
مرام بتهزه:هييي قوم ارقد في القاع ما عترقدش جنبي
مصطفى:ماهو ما سمعتش قومي ارقدي انتي احترمتس في امريكا وقلت غرفتها وخليتها لش وجلست في المجلس الان هذه غرفتي سيري ارقدي في القاع
مرام بزت وسادتها بحنق وبزت لحاف وفرشت لها في الارض وحاولت ترقد وكانت تحس ان ظهرها بينكسر ماقدرتش ترقد
اما مصطفى غط في نوم عميق
خرجت من الغرفه بهدوء وسارت لاغرفتها هي وليا حق العزوبيه ودخلت وطلعت فوق سريرها ورقدت بسرعه
(مرام نفسي ما اقدرش ارقد في الارض وما ارتاح الا فوق سريري ولما ارقد عند اي احد وفي الارض اقوم من النوم وجسمي مكسر او بالاصح مارقدت😂😂😂)
عند لطيفه: كانت جالسه في غرفتها وفي حضنها ابن ياسمين اللي عمره سنه كان راقد بهدوء
جلستت تتامله وهي بتقول في نفسها
لطيفه:احح يا ربي كيف الايام بتمر وكيف الدنيا دوراه كيف كنت اقل لمرام ان هي بنت حرام والان قد ابن الحرام في يدي وانا ساكته الدنيا ما بتجلسش توقف مع شخص واحد اليوم لك وغطوه عليك
عند ليا وميثم:
الصباح:
قامت ليا من النوم وهي تاعبه دخلت الحمام ورجعت كل مافي بطنها
ميثم قام من الصوت حقها وافتجع عليها سار للحمام وجلس يدق
ميثم:ليا يا قلبي مالش
ليا جالسه بترجع وولا اقدرت تتكلم
ميثم:ليااا افتحي
ليا بعد جهد وتعب خرجت من الحمام وتسندت عرض الباب
ميثم بيمسك جبهتها:مالش يا قلبي حاميه سلامات
ليا:قدلي بين ارجع كل مافي بطني من امس واول قمت مدري مالي اشتي ااكل تراب
ميثم انصدم وبصوت عالي: ترااااااب
ليا خزيت:ايوه والله قد كنت شاموت ولا اقدرت نزلت للحوش بزيت شويه ودخلتهن فمي وجلست شويه ورجعت والان اشتي شقاره قوا ميثم سير اشتري لي شقاره
ميثم انصدم وجنن:منش صدق والا بتمزحي
ليا بكيت:ايوه مني صدق ما بين امزحش
ميثم :ليااا مالش من الجنان
ليا:يا ميثم شكلي قدنا حامل
ميثم انصدم وبنفس الوقت فرح:متاكدة
ليا:مدري
ميثم:الان البسي نسير نتاكد يلا
ليا:اول شي اشتي شقاره
ميثم:لا حووووول ولاقوة الا بالله...وبيسايرها.. تمام البسي
ليا فرحت وسارت تلبس
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍5
روايات يمنية📚🇾🇪
رواية وحوش لاتعرف الحُب للكاتبة: بتول إبراهيم
البـارت 60 ⚡️
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
بيت الجد:
الساعه١٠الصباح
من عوايدهم يقوموا الصبح كلهم يصطبحوا
مرام قامت من النوم الصبح الساعه٩ لان هي داريه انهم عيقوموا كلهم
وسارت غرفتها هي ومصطفى وتحممت ولبست وقومت مصطفى
مرام:ييي مصطفى مصطفى صدف صطفطف قوووم هيا كلهم بيصطبحوا
مصطفى قام بكسل لانهم ما رقدوا الا ثلاث ساعات
مصطفى:اوووف فيش هرم
مرام:ييي حدك لا تنسى الشروط والمية الدولار
مصطفى تذكر وضرب جبهته بيده:خلاص توبه توبه
مرام ضحكت وجلست عند التسريحه تفعلها ميك اب خفيف فعلت لها كريم تفتيح البشره ومرطب شفايف بلون وردي فاتح وماسكارا وكحل خفيف خلت شعرها على ماهو لان هي لما تتحمم يتدور ويوقع كان هي عاملة له فير رفعته من النص بشباصه ونزلت خصلات من شعرها كانت لابسه بنطلون اسكيني جينز ازرق وبلوزه شمامي انيقة تعطرت من عطرها وورعت لمصطفى لما يخرج
خرج من الحمام واستغرب لما ابسر ملابسه مجهزات فوق السرير فرح من داخله بس ما بينش لبس
ملابسه وسار لاعند المرايه يسبر شعره
اما مرام انقهرت ليش ما يشكرها على الاقل وفي نفسها:ما يستاهلش ان الواحد يعتني قليل ولف يخخخ....قاطع حبل افكارها مصطفى وهو بيقول: هيا ننزل نفاجعهم
مرام ضحكت:عيوقع لهم جلطه اتخيل سنتين واحنا هناك ما عيوقع
مصطفى مسك يدها وخرجوا من الغرفه
مرام بعدما مسك يدها حست باحساس غريب بس ماادت للموضوع اهميه وخرجت ووقفوا في نص الدرج وهم مفتجعين
مرام بخوف على ابوها:يا مصطفى خلينا نتصلهم احسن ما يفتجعوا
مصطفى وهو متشوق يبسر ردة افعالهم:مع امانه خلينا نبسر ما عيفعلوا
مرام هزت راسها بأسى من عناد مصطفى ونزلوا
طبعا طاولة الطعام هي في وسط الصاله والدرج يتوسط الصاله
مصطفى بصوت عالي:السلام عليكم
اللي فوق الطاوله ابسروا لا عند الدرج وهم مستغربين صوت من وولا توقعوا ابدا ان هو مصطفى
دقايق والكل مصدوم يحاول يستوعب اللي قدامه
قاطع شرودهم صياح يارا اخت مصطفى بصياح:مرااااااااااااااام الشووووووووووز......وحضنتها
الجد قام:الله يلعنك يا مصطفى الله يشلك يا كلب
مصطفى ضحك وحضن جده
الجد خفعه في ظهره:هكذا تفعل بنا يا كلب فجعتنا
مصطفى بمزح:هي بنت ابنك قالت نفجعكم
مرام بعدت من حضن يارا:يا كذاب لا تصدقش يا جدو والله ان هو كذاب
الجد حضن مرام:اعرف حفيدي يا بنتي مصطفى واعرفه هذه حركاته
مرام حضنت جدها:وحشتووووني قوييي
مصطفى حضن يارا:حمله حمله تحضن مرام وانا اخوها ولا تعبرني وقحه
يارا:اصلا مرام اختي وبنت عمي ومرت اخي وزد احبها
مصطفى:وقحه
احمد حضن مرام :يارب كم قدنا فاقد لش وحشتيني قوي
مرام بكيت لان هي كانت محتاجه لحضن ابوها:والله وانتوا والكل وحشتوني قوي
ووووووووبعد السلام والكلام والفرح اللي هم فيه جلسو يصطبحوا
(والله اكتب هذا الموقف ودموعي بينزلين اتذكر لما رجعو اخوالي من السفر ولما سافروا كم بكيت الله يرجعهم با السلامه عن قريب ياااارب قلوا امين)
في امريكا
عند ليا وميثم في غرفة الدكتوره وهي بتطرح الجهاز في بطن ليا وبدات تتوسع ابتسامتها والتفتت لاعند ميثم بفرح
الدكتوره:تهانينا لكم سياتيكم مولود جديد قريبا
شعور ليا وميثم هذاك الساع شعور فرح وشعور مختلف
خرجوا من عند الدكتوره بعدما ادت ورقه مكتوب فيها العلاجات اللي تستخدمهن ليا ووصتها وروحوا البيت علشان ليا ترتاح
وفوق السياره
ميثم خرج التلفون:اشتي اتصل لابي ابشره
ليا:مش وقت الان
ميثم:الا وقت خليهم يفرحوا
ليا خرجت تلفونها:وانا شا اتصل لابي
كانوا كلهم بيتغدوا:
رن تلفون ياسر ابسر وان هو رقم ليا رد بفرحه
ياسر:حيااا بقلب ابوها
ليا بفرحة:قد مرام ومصطفى وصلوا
ياسر:ايوه والله كان نفسي تجوا معاهم
ليا:سهل مره ثانيه
ياسر:كيف انتي وكيف ميثم
ليا:الحمد لله بخير وميثم يسلم عليكم
ياسر:الله يسلمه وانتي سلمي عليه
ليا:الله يسلمكم يوصل امممم معي لكم خبر حالي
https://tttttt.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
وحــوش لا تعــرف الحُــب
👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
بيت الجد:
الساعه١٠الصباح
من عوايدهم يقوموا الصبح كلهم يصطبحوا
مرام قامت من النوم الصبح الساعه٩ لان هي داريه انهم عيقوموا كلهم
وسارت غرفتها هي ومصطفى وتحممت ولبست وقومت مصطفى
مرام:ييي مصطفى مصطفى صدف صطفطف قوووم هيا كلهم بيصطبحوا
مصطفى قام بكسل لانهم ما رقدوا الا ثلاث ساعات
مصطفى:اوووف فيش هرم
مرام:ييي حدك لا تنسى الشروط والمية الدولار
مصطفى تذكر وضرب جبهته بيده:خلاص توبه توبه
مرام ضحكت وجلست عند التسريحه تفعلها ميك اب خفيف فعلت لها كريم تفتيح البشره ومرطب شفايف بلون وردي فاتح وماسكارا وكحل خفيف خلت شعرها على ماهو لان هي لما تتحمم يتدور ويوقع كان هي عاملة له فير رفعته من النص بشباصه ونزلت خصلات من شعرها كانت لابسه بنطلون اسكيني جينز ازرق وبلوزه شمامي انيقة تعطرت من عطرها وورعت لمصطفى لما يخرج
خرج من الحمام واستغرب لما ابسر ملابسه مجهزات فوق السرير فرح من داخله بس ما بينش لبس
ملابسه وسار لاعند المرايه يسبر شعره
اما مرام انقهرت ليش ما يشكرها على الاقل وفي نفسها:ما يستاهلش ان الواحد يعتني قليل ولف يخخخ....قاطع حبل افكارها مصطفى وهو بيقول: هيا ننزل نفاجعهم
مرام ضحكت:عيوقع لهم جلطه اتخيل سنتين واحنا هناك ما عيوقع
مصطفى مسك يدها وخرجوا من الغرفه
مرام بعدما مسك يدها حست باحساس غريب بس ماادت للموضوع اهميه وخرجت ووقفوا في نص الدرج وهم مفتجعين
مرام بخوف على ابوها:يا مصطفى خلينا نتصلهم احسن ما يفتجعوا
مصطفى وهو متشوق يبسر ردة افعالهم:مع امانه خلينا نبسر ما عيفعلوا
مرام هزت راسها بأسى من عناد مصطفى ونزلوا
طبعا طاولة الطعام هي في وسط الصاله والدرج يتوسط الصاله
مصطفى بصوت عالي:السلام عليكم
اللي فوق الطاوله ابسروا لا عند الدرج وهم مستغربين صوت من وولا توقعوا ابدا ان هو مصطفى
دقايق والكل مصدوم يحاول يستوعب اللي قدامه
قاطع شرودهم صياح يارا اخت مصطفى بصياح:مرااااااااااااااام الشووووووووووز......وحضنتها
الجد قام:الله يلعنك يا مصطفى الله يشلك يا كلب
مصطفى ضحك وحضن جده
الجد خفعه في ظهره:هكذا تفعل بنا يا كلب فجعتنا
مصطفى بمزح:هي بنت ابنك قالت نفجعكم
مرام بعدت من حضن يارا:يا كذاب لا تصدقش يا جدو والله ان هو كذاب
الجد حضن مرام:اعرف حفيدي يا بنتي مصطفى واعرفه هذه حركاته
مرام حضنت جدها:وحشتووووني قوييي
مصطفى حضن يارا:حمله حمله تحضن مرام وانا اخوها ولا تعبرني وقحه
يارا:اصلا مرام اختي وبنت عمي ومرت اخي وزد احبها
مصطفى:وقحه
احمد حضن مرام :يارب كم قدنا فاقد لش وحشتيني قوي
مرام بكيت لان هي كانت محتاجه لحضن ابوها:والله وانتوا والكل وحشتوني قوي
ووووووووبعد السلام والكلام والفرح اللي هم فيه جلسو يصطبحوا
(والله اكتب هذا الموقف ودموعي بينزلين اتذكر لما رجعو اخوالي من السفر ولما سافروا كم بكيت الله يرجعهم با السلامه عن قريب ياااارب قلوا امين)
في امريكا
عند ليا وميثم في غرفة الدكتوره وهي بتطرح الجهاز في بطن ليا وبدات تتوسع ابتسامتها والتفتت لاعند ميثم بفرح
الدكتوره:تهانينا لكم سياتيكم مولود جديد قريبا
شعور ليا وميثم هذاك الساع شعور فرح وشعور مختلف
خرجوا من عند الدكتوره بعدما ادت ورقه مكتوب فيها العلاجات اللي تستخدمهن ليا ووصتها وروحوا البيت علشان ليا ترتاح
وفوق السياره
ميثم خرج التلفون:اشتي اتصل لابي ابشره
ليا:مش وقت الان
ميثم:الا وقت خليهم يفرحوا
ليا خرجت تلفونها:وانا شا اتصل لابي
كانوا كلهم بيتغدوا:
رن تلفون ياسر ابسر وان هو رقم ليا رد بفرحه
ياسر:حيااا بقلب ابوها
ليا بفرحة:قد مرام ومصطفى وصلوا
ياسر:ايوه والله كان نفسي تجوا معاهم
ليا:سهل مره ثانيه
ياسر:كيف انتي وكيف ميثم
ليا:الحمد لله بخير وميثم يسلم عليكم
ياسر:الله يسلمه وانتي سلمي عليه
ليا:الله يسلمكم يوصل امممم معي لكم خبر حالي
https://tttttt.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg
📚 @rewayatyamania 🇾🇪
👍4❤1
روايات يمنية📚🇾🇪 via @like