عـٰٓشَٰـُـٰٓآقَٰـُـٰٓ آلَٰـُـٰٓرﯛ̲୭آيَٰـُـٰٓآتَٰـُـٰٓ
12.2K subscribers
251 photos
16 videos
684 files
26 links
بقلوب ملؤها المحبة وأفئدة تنبض بالمودة وروح تبحث عن روح الأخوة
نقول لكم بكل ما في الكون سعادة أهلاً وسهلاً..


أحبـائے القــــراء: لست گاتبة إنــما اتخير من الروايات ما قد يعجبكم

للتواصل
@nasra8yabot
Download Telegram
*#عشق_الزين{{24}}*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثاني*🌸🌸

هنا بفرحة : بس يا ماما هو دا اللي حصل .
ماهي : اوك ..وانا هاستنى مكالمة ليليان ليا .. بس مفيش مرواح الشركة تاني يا هنا .
هنا : ليه ؟.
ماهي : علشان خلاص مبقاش ينفع وجودك معاه ..كنتوا الاول بتشتغلوا ... بس بعد كدا هاتحبوا في بعض ودا مينفعش من غير اي رابط ما بينكوا .
مهاب دخل فاجأة: وخروجها كان عادي يعني يا ماهي .
ماهي : مهاب .
هنا : بابا.
مهاب : اه ابوكي اللي واثق فيكي ومعطيكي الحرية اللي انتي عاوزاها والمفروض انك رايحة تتدربي في الشركة ..مش تخرجي مع رئيسك في وسط همسات زمايلك وتتفسحي معاه وتقضي يوم .
هنا : بابا انا حضرتك عمري ما خنت ثقتك لو خرجت مع اسر انا مخبتش وحكيت لماما .. ولما خرجت معاه معملتش حاجة غلط.
مهاب : الغلط انك تكوني عاملة الغلط ومش مقتنعة انه غلط .
سارة جت على صوتهم : أسفه.. معلش يا ماهي انتي وهنا ممكن تسيبوني مع مهاب شوية .
( هنا وماهي مشيوا .. هنا دخلت اوضتها عيطت لأنه واضح من كلام مهاب انه رافض فكرة ارتباطها بآسر ..لقت تليفون من آسر ..ردت وحاولت تخلي صوتها طبيعي)
هنا : الو.
آسر لاحظ صوتها الحزين : مالك يا هنا .
هنا : مفيش .
آسر : قوليلي في ايه ؟.
هنا بحزن : بابا سمعني وانا بتكلم مع ماما عليك .. زعل مني جدا عشان خرجنا سوا انا وانت .
آسر: امممم هو ده بس اللي مزعلك يعني .
هنا : بابا شكله ها يعارض خطوبتنا .
آسر: هنا اوعي تخافي او تزعلي من حاجة ... انا خلاص لقيت حب حياتي ومش بعد ما لقيتك وخلاص اعترفتلك بحبي هاسيبك مثلا ..انا لو وصلت ان اخطفك واتجوزك هاعملها .
هنا : كنت عازوة نتخطب من غير اي مشاكل .
آسر : مشاكل ايه بس يا روحي ..بس هو تلاقي والدك زعلان عشان فكرة خروجك معايا بس .
هنا : يعني انت عندك استعداد تعافر عشاني .
آسر : اعافر بس ...انا ممكن اعمل اي حاجة في الدنيا عشان تبقي معايا .
هنا : عمتو سارة قعدت معاه تتكلم مش عارفة هاتقوله ايه ؟.
آسر : اكيد ها تقوله اسر بيحب هنا اوي ومستعد يعمل اي حاجة عشانها .
هنا : انا حاسة اني بحلم والله .
آسر بضحك : ليه يا هنون .
هنا : بين يوم وليلة تقولي بحبك وتقولي كلام حلو ...اكيد في لغز في حمص الشام اللي شربته .
آسر بضحك : و مش هابطل اقولها ابدا .
هنا : آسر ايه اللي غيرك كدا من ناحيتي.
آسر : امي طلبت مني طلب ...لما احس ان البنت اللي بحبها هيا كمان بتحبني .. اعترفلها باني بحبها ومضيعش وقت .. وكلامها صح انا كنت بحبك وكنت بحس ان الاختلاف ما بينا هايكون سبب مشاكل كتير وبعدها فهمت ان اي اتنين بيحبوا بعض حياتهم فيها مشاكل ..بس حبهم هايتغلب على مشاكلهم ...وانا وانتي هانقدر نتغلب على اي حاجة .
هنا : يعني انت حسيت ان في حاجة من ناحيتي ليك.
آسر : اه ...طيب ايه انا قولتلك بحبك وانتي مفيش اي رد .
هنا : هتسمعوا مني اول ما دبلتك تبقى في ايدي .
اسر : اتقلي براحتك يا هنا ..انا وراكي والزمن طويل .
********************
( مهاب قاعد سرحان مش مركز مع سارة وكلامها ..من يوم مقابلته مع مراد وهو بيتهرب من سارة خايف يكون مراد قالها على خطته ...اسئلة كتير في دماغه ..ومخاوف كتير جواه ...مهاب مالوش اخوات سارة الوحيدة اللي اخته مش هايستحمل تكرهه ..طيب يعمل ايه كانت ممكن تموت كانت هاتبقى ضحية شغل مراد ..انتبه اخيرا لكلامها ) .
سارة : ياريت تفهم وجهة نظري..هنا مش غلطت يا مهاب .
مهاب بضيق : انا فاهم وعارف ان هنا عمرها ماتعمل غلط ابدا دي بنتي وانا مربيها كويس ..بس الفكرة انها تسمح لحد انه يتكلم عليها ..وخصوصا ان ده رئيسها في الشغل .
ساره : محدش يقدر يتكلم على آسر وهنا ..وبعدين زين مربي عياله كويس اوي ..وآسر محترم جدا وكفاية انه لما اعترفلها بحبه ...قالها انه هايتجوزها على طول متعقدش انت الامور .
مهاب : طيب يا سارة .. انا هاعديها المرادي لغاية ما نشوف هايتقدم امتى !.
سارة بتنهيدة : على فكرة قراية فاتحة كاميليا يوم الجمعة .
مهاب : على مين ؟.
سارة بابتسامة : على ادهم ..اخو آسر ...هاتبقى في بيت مراد .
مهاب بتوتر: هو اللي قالك .
سارة بحزن : لأ...هو مبيكلمنيش .. كاميليا اللي حكتلي وكتر خيره قالها تخليني احضر .
مهاب : معلش يا سارة ...كلها فترة وهاتعدي وترجعوا لبعض.
سارة : لا هي مش فترة..انا هافضل كدة يا مهاب ..انا اللي حكمت على نفسي زمان واهو اديني بحصد نتيجة عمايلي ...بقولك انا هارجع بيت ابويا .
مهاب قام من مكانه قعد جنبها : تمشي تروحي فين ...انتي مش هاتتحركي من هنا ..دا بيتك قبل ما يكون بيت اخوكي .
سارة : تسلم يا مهاب ..بس حقيقي انا نفسي ارجع بيت بابا هاحس فيه بالراحة وكمان عاوزة أقلم نفسي على الوحدة ..بكرة كاميليا تتجوز وتسيبني .
👍2
*#عشق_الزين{{25}}*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثاني*🌸🌸 .

*في بيت الجارحي* .

(عمر ووالده قاعدين وزين ومراد ومراد الجارحي وادهم وآسر وعز قاعدين قصادهم ..عمر ييشرب في القهوة وساكت وشريف بيبتسم لزين وساكت ) .

آسر: لا على فكرة احنا بنام بدري .
مراد الالفي : هو في ايه يا شريف .. طيب هو اهبل ومش بيتكلم ...اتكلم انت .
شريف : والله خيرته اتكلم انا ولا انت قالي لا انا اللي هاتكلم .
عمر : براحة عليا ...في ايه الموضوع مش سهل .. انا كنت حافظ الكلام ونسيت .
زين : طيب يابني انت نسيت سيب والدك يتكلم ... اهو احسن من القعدة دي .
عمر : لا خلاص .. بص ياعمي انا عاوز ليان .
مراد الجارحي : عاوز ليان!!!!.
عز : عاوز ليان ... مش عيب عليك .. انا حفظتك كدا امبارح .
زين بصدمة : هو انت كنت بتشور عز تقول ايه.
عمر بإحراج : والله هو عرض المساعدة وانا قولت اخد برايه .
شريف بجدية : نتكلم جد بقى ..زين احنا طالبين ايد ليان بنتك .
عمر : اه .
شريف : طبعا احنا يشرفنا نسبك ... وليان ماتخفش عليها دي بنتي وفي عنيا .
عمر : اه.
شريف : عمر بيحبها من زمان .. هاتبقى في عنيه .
عمر : اه .
مراد الجارحي : انت شارب ايه ياعمر قبل ما تيجي .
شريف : اهو في الحالة دي يابني من اول ما عرف ان والدك موافق يجوزه ليان .
زين : انا عارف ومتأكد ان عمر هايحافظ عليها ..
عمر بجدية : طيب بما ان ادهم هايتجوز بعد شهرين ف يعني ممكن اتجوز مع ادهم .
زين : ليان لسه صغيرة وكمان الدراسة .
عمر : متخفش والله ياعمي انا معاها وهاساعدها .
زين : الحاجة دي ترجعلها ..هاتقدر تشيل مسؤولية والا لأ .
عمر : خلاص هاسألها .
ادهم : اسألها!!! ... هو انت هاتكلمها ليه ؟.
اسر : احنا نسألها .
عمر : شوفت اهو انا قولت جواز على طول لاني عارفهم هايرخمو عليا.
زين بضحك : سيبك منهم ...خلينا نقرى الفاتحة وخدها اتعشو برة واتكلمو .
مراد الجارحي بضيق : دا اللي هو ازاي يعني يابابا .
زين : مررراد في ايه ..انت عاوز تراجعيني في كلمتي .
مراد بضيق : بس ...
زين : مبسش ..نقرى الفاتحة .
( قرو الفاتحة وليان طلعت بفستان رقيق وقعدت معاهم ... عمر مكنش مصدق فرحته بيها ودا كان باين على وشه )
مراد الالفي همس لزين : هو الواد عمر دا اهبل .
زين : ليه ؟.
مراد الالفي بضحك : شوف انت اتفرج بقى ... بيبص على ليان ازاي ... وعيالك بيبصولو ازاي .
زين : انا لو كنت قعدتهم يتكلمو هنا كانوا البشوات بوظو القعدة .
زين : ليان قومي غيري هدومك علشان عمر ياخدك تتعشو برا .
( ليان قامت والبشوات اخدو عمر في التراس )
عمر : في ايه يا جدعان .
ادهم : انتو هاتتكلمو في ايه ؟.
عمر : مش فاهم .
مراد : متستعبطش .... عارف لو فكرت تمسك ايديها ياعمر هاموتك .
عمر بصدمة : انت مجنون يا مراد دي خطيبتي .
آسر بضيق : لسه ...لما تبقو تتجوزو.
عمر : والله انتو مجانين .
مراد : والله يا عمر لو فكرت تعمل في اختي حاجة انت حر .
ادهم : اه واعمل في حسابك...احنا وراكو .. هانراقبكو لو حسينا بحركة غدر هانمسكك متلبس .
عمر : لا بقى انا مش طالع ... هي فيها كدا انا بقى مش هاطلع.
عز : بس ياعم انت وهو .. بطلو كلامكو دا ... عمر محترم ومش هايعمل حاجة وبعدين انا هابقا معاهم متخافوش.
عمر : معانا فين لامؤاخذة ؟؟.
عز : بتعشى معاكو .
عمر بصوت عالي : بااااااس ولا كلمة ... انا بقالي سنين بحبها وتيجو في الاخر تقولو الكلام الاهبل دا ... دا انا هاموت واقولها بحبك .
مراد مسكه زقه في الحيطة : ما تلم ام لسانك دا .... دي اختي ياعم .
عمر : والله حظي اسود ان فكرت اخطبها بسببكو .
(زين دخل عليهم لقاهم مقعدين عمر وهما حواليه ) .
زين : بتعملوا ايه في عمر .
عمر : انا بتهدد يا زين باشا .
زين بضحك : معلش بقا الله يكون في عونك يابني والله ..خطيبتك جاهزة .. ساعة بالكتير وتكونو هنا .
عمر بصدمة : ساعة !!! .
زين : اه ساعة انتو هاتتكلمو في ايه يعني؟؟ .. ساعة حلوة عليكو .
عمر : لأ كدا كتير اوي عليا ...وعلى فكرة احنا هانتجوز مع ادهم .
زين : لو هي موافقة انا موافق .. مش انا اللي هاتجوز واشيل مسؤولية .
عمر : هاتوافق ان شاء الله .
( عمر اخد ليان وطول الطريق ساكتين وليان شكت في كلام ليليان ليها ان عمر بيحبها ).
******************
*عند ميرا ومراد* .

ميرا بتعب : مالك يا حبيبي ... رايح جاي ليه كدا ؟.
👍5
*#عشق_الزين{{26}}*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثاني*🌸🌸

مراد الالفي : مش عاوز حد معايا الا مراد وادهم وعمر .
مهاب بغيظ : دا اللي هو ازاي يعني؟؟ ... دي اختي يا مراد.
مراد الالفي : انت تسكت خالص مسمعش صووتك يا مهاب ... انت السبب في كل دا .. تقدر تقولي الزفت دا هرب ازاي من السجن .
مهاب : بردو هاتجيب اللوم عليا .. بقولك انا سلمته للقسم وهو كلم رتبة كبيرة اوي في الداخلية وطلعو وانا معرفش .
مراد الالفي بسخرية : باين عليك مش مسيطر يا مهاب .
مهاب : استغفر الله العظيم .
زين بحدة : كويس اوي اللي انتو فيه ... اتفضلو اتكلمو واتخانقو وسييبوها مرمية فوق مع الحيوان دا .
مراد الالفي : اللي عندي قولته مهاب ميطلعش معانا.... وبعدين ماهو زين اهو هايفضل هو وآسر تحت .
زين : خلاص يا مهاب سيبه يطلع خلينا نخلص من ام الموضوع دا .
مهاب بضيق : طيب .
و كمل في سره : مش عارف كاميليا اتصلت عليه ليه ؟.
( مراد الالفي طلع هو و مراد وادهم وعمر ووصلو عند باب الشقة ).
مراد الالفي بهمس : هي دي ياض الشقة .
: اه والله يابيه هي دي ... والله يابيه انا مظلوم انا حيالله بواب على باب الله بأجر شقق مكنتش اعرف انه هايستخدمها انه يخطف واحدة .
مراد الجارحي : طب انزل انت .
( البواب نزل ومراد الالفي شاور لمراد يفتح الباب .. مراد فتح الباب بحرفية شديدة ودخلو بالراحة .. الشقة عبارة عن صالة كبيرة واوضة مقفولة .. الاربعة وقفو عند الباب وسمعو ).
فريد : قد ايه وحشتيني الفترة اللي فاتت دي .. كنت بحلم بيكي وبحلم باليوم اللي اخدك منه .. انتي عارفة يا حبيبتي انا عملت ايه علشان اخدك ... انا كلمت واحد صاحب خالي كبير في الدخلية وخرجني .. عارفة اول ما خرجني جريت اتأجر الشقة دي علشان نقعد فيها قبل ما نسافر انا وانتي ... انا فضلت اخطط في الحبس ليل ونهار علشان اجاي واخطفك ... طلعت من الحبس واتوقعت انك مع الزفت مراد بس عارفة انا اتبسطت اوي لما عرفت انك قعدتي هنا لوحدك ولسه مش رجعتيله ... فضلت اراقبك لغاية ما عرفت ان فيه راجل تحت بيتك بيراقبك .. خططتله هو كمان وخدرته علشان اخطفك بسرعة ومحدش يقف في طريقي ... انا خلاص نجحت وجبتك هنا وهاتبقي ملكي .. بكرة لما تفوقي هاقولك قد ايه انا بحبك .
( مراد الالفي دخل في اللحظة دي مرة واحدة ).
مراد : دة انا اللي هاقولك قد ايه انت راجل **.
(فريد اتخض من هجوم مراد عليه ... مراد مكنش معطيله فرصة .. ضربه بغل وغيظ .. اول ما سمع من كاميليا ان سارة اتخطفت روحه اتسحبت .. هو بيعاقبها بيعلمها الادب بس يحس انها ممكن تتأذى لأ ..سارة روح مراد ... مراد وادهم وعمر وقفو على جنب وسكتو).
مراد الجارحي : دي مش حماتك .
ادهم : اه .
مراد الجارحي : طب شيلها نزلها تحت .
ادهم : بلاش هايتعصب انت مش شايف حالته .
عمر : شيلها يا ادهم انا ومراد مش عارفين نيشلها .
( ادهم شال سارة بالراحة ونزلها لزين تحت ... وزين ومهاب جريو عليها ).
زين بقلق : هي مالها .
ادهم : باين واخدة مخدر ونايمة .
مهاب : طيب حطها في عربيتي خليني اروحها البيت .
زين : لأ ..لما مراد ينزل الاول ونشوف هانعمل ايه ؟.
( مراد نزل .. ومراد الجارحي وعمر مربطين فريد وشايلنه ومش باينله ملامح ).
مهاب : هاته ... نوديه القسم .
مراد الالفي : لا اطلع انت من الموضوع دا ..وديه المخزن هايتربى الاول علشان يبقى يعرف يخطف مرات مراد الالفي حلو ... وبعد كدا انا هاسجنه بطريقتي .
مهاب : احنا مش في غابة يا مراد .. في قانون في البلد .
( الكل انسحب بهدوء من حواليهم وسابوهم لوحدهم ... ومراد قرب من مهاب ).
مراد : لأ ....احنا في غابة ..وانت عارف كويس ليه ؟.
مهاب :انت كل شوية هاتذليني يا مراد لو عاوز قولها ... قولها خلاص كدا كدا هاتعرف الحقيقة .
مراد : انا لو عاوز اقولها ... كنت روحت وقولتلها يا مهاب .. بس انا مش هاكسب حاجة لما اعرفها انها غبية علشان وثقت في واحد زيك .. وقتها هاكسب ايه لما اقولها وتتعب ويجرالها حاجة ... عارف يا مهاب اكبر عقاب ليك ايه ... ان اسيبك كدا خايف منها انها تعرف ... تتهرب من نظراتها ..اسيبك في عذاب الضمير دا اذا كان عندك ضمير اصلا .
مهاب بضيق : طيب انا هاخدها لانها مش هاتقعد لوحدها تاني .
مراد : حتى دي فشلت في حمايتها وانا لايمكن اسيبها معاك تاني .
( مراد الالفي اخد سارة وروح بيته... كاميليا كانت في انتظاره .. شافت امها نايمة مش حاسة بحد جريت وراها ... مراد حطها في سريرها وطلب من كاميليا تغيرلها هدومها وهو طلع برا ).
****************
*في بيت الجارحي* .

ليليان : بردو يا زين كنت سيبني اروح اطمن عليها .
زين : مراد معاها وهي نايمة هاتفوق بكرة .
👍41
*#عشق_الزين{{27_الاخيـــــــــــــــــــــــــرة}}*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثاني*🌸🌸

*في مستشفى الجارحي* .

مراد : انتي ليه اصريتي ان احنا نيجي نتاكد هنا يا ميرا.
ميرا : علشان اوقات اختبار الحمل دا يبقى فيه نسبة خطأ .. علشان لما اقول اني حامل نبقى متأكدين .
مراد : هو ممكن الرقص اللي رقصتيه دة يأثر عليكي .
ميرا : لا ان شاء الله .. احنا هنعمل اختبار الحمل وبعدها ادخل اعمل سونار .
مراد بفرحة : هنشوفه .
ميرا : لا طبعا دا بييقى نطفة في كيس الحمل .
مراد : اممم هما طولو كدا ليه ؟.
ميرا : مراد انت مبسوط اوي كدا ان انا حامل.
مراد : مبسوط بس ...انا هاطير من الفرحة ربنا هايرزقني باطفال منك يا حبيبتي .
( الدكتورة دخلت وفي ايديها تحاليل ميرا اللي اكدت انها حامل ... وطلبت من ميرا تنام على السرير تعمل سونار ومراد واقف ماسك ايديها وببص على الشاشة مش فاهم حاجة ).
الدكتورة : شفت حضرتك يا فندم .. اللي انا بشاور عليهم .
مراد : اه .
الدكتورة : مبروك ..مدام ميرا حامل في تؤام .
مراد بفرحة : احلفي .
الدكتورة بضحك : والله تؤام كل واحد في كيس لوحده .
مراد : طيب هما نوعهم ايه ؟.
الدكتورة : لا لسه بدري شوية لغاية ما نعرف .
ميرا غمضت عينها وحبست دموع الفرح والسعادة وفي سرها : الحمد لله .
( الدكتورة كتبت لميرا على فيتامنيات ووصتها بالراحة والاكل وبعدها مراد اخدها وخرج ).
مراد : اشيلك .
ميرا بضحك : لا لسى بدري على الشيل .
مراد بيفتحلها باب العربية : عاوزهم ايه .
ميرا : كل اللي يجيبه ربنا كويس .. انا راضية .. المهم انهم منك .
مراد : انا نفسي في بنتين ويكونو شبهك كدا وحنيين وقمرات زي امهم .
(ميرا لسه هاتتكلم بس لاحظت راجل واقف دموعه نازلة وحاضن ابنه .. شاورت لمراد عليه .. مراد ركبها العربيه وراحله )
مراد : مساء الخير.
الراجل مسح دموعه بسرعة : مساء النور ..
مراد : معلش لو فيها تطفل مني .. حضرتك مالك .
: مفيش ... انا هامشي حالا .
مراد مسك ايده :اعتبريني زي ابنك في ايه ... ماله ابن حضرتك .
: ابني تعبان اوي ولازم اعمله عملية الزايدة ... والمستشفيات الحكومي لازم اخد فيها دور .. يكون جراله حاجة ..وجيت هنا المستشفى بعد ما بعت دهب مراتي بس بردو مش مغطي مصاريفها .
مراد : يعني انت دخلت للاستقبال وقالك مصاريفها كبيرة ومشيت على كدا صح .
: ايوا يابني .
مراد : طيب تعال معايا يا....هو حضرتك اسمك ايه ؟.
: محمد .
مراد : تعال معايا ياعم محمد .
محمد : لا يابني ... هاتدخل تعمل ايه .
مراد : مالكش دعوة تعال بس .
( مراد دخل للاستقبال وهما اول ما شافوه وقفو احتراما له ).
مراد : انت ازاي تمشي الراجل وابنه علشان مصاريف زفت مستشفى .
موظف الاستقبال : حضرتك دا النظام .
مراد بعصبية : نظام ايه وزفت ايه .... عمرك ما تمشي حد تعبان علشان زفت مصاريف مستشفى .
موظف الاستقبال : حضرتك ما يروح يودي ابنه مستشفى حكومي ولا مستشفى على قد فلوسه .
مراد بغضب : انت مال اهلك انت هي كانت مستشفى ابوك ... على فكرة انت هاتتربى على كلامك دا وهاتتعاقب .
موظف الاستقبال: حضرتك انا اسف بس يعني نظام .
مراد : ولما صاحب المستشفى بيقولك على حاجة تسمع كلامه ... دخل عم محمد وابنه ... وابنه يتعمله العملية .. واي تقصير هاعاقبك انت .
محمد : متشكر اوي يابني... خليه بس يقسط المصاريف .
مراد : خلاص بقا يا راجل يا طيب... يقسط ايه بس .. يالا روح انت مع ابنك علشان الدكتور يكشف عليه ويحدد معاد العملية .
( مراد لف لقى ميرا واقفة بتتفرج عليه ومبتسمة ... قرب منها ).
مراد : خرجتي ليه يا حبيبتي من العربية .
ميرا : مش قولتلك تبان قاسي من برا .. لكن قلبك من جوا طيب .
مراد : مش حكاية قلب .. حكاية ان دا ظلم وحرام ... الراجل ابنه يموت علشان مصاريف مستشفى ... انا هاكلم بابا يشدهم في المستشفى هو اكيد ميعرفش .
*************************
*بعد مرور شهر* .

عز : اهو ياستي دا كل الاغاني.. ايه رأيك؟.
ليان : حبييي يا زيزو .
عز : قعديني انا بقا معاكو ... نفسي احضر اوي .
ليليان ضربته بخفة على راسه : عيب يا ولد .. دي حنة بنات .
عز : يووووه طيب البت آية جاية تحضر خلي بالك منها اصل دي هبلة ممكن تعملكو شقلبظات ولا حاجة.
ليليان بصوت عالي : يا زين .
زين جه عليهم : في ايه يا روحي .
عز: الا قولي يابابا هو انت مبتقولش الا روحي حبيبتي قلبي كليتي .
زين : اه وفي ايدي اللي هاتديك قلم يوديك لعمك مراد في ثانية .
عز : عنيف انت يا بابا .
زين بحدة : لم لسانك ... الله يسامحك يا مراد .
وبص لليليان وتابع : انتي عارفة ولاد ادهم وكاميليا ان شاء الله هاخدهم انا اربيهم ... مراد هايعلمهم تربيته السودة .
👍4
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{01}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

في منزل بمنطقه راقيه... نلاقي نانا قاعدة على سريرها بتفكر في شئ ما، قطع تفكيرها دخول خالتهاااا..
مريم : انتي صاحيه يا نانا كويس قومي البسي وانا هاجهزلك الفطار.
نانا بضيق : انا مش رايحه يا خالتو المستشفى..
مىريم : ليه يابنتي؟!.
نانا بحنق: هايكون ليه؟!، علشان دكتور عز صاحب المستشفى بجد دكتور سئيل ورخم وفاكر نفسه دمه خفيف وانا مش بطقيه انا مش عارفه البنات في المستشفي هايموتوا عليه على ايه؟؟.
مريم : ايه حيلك حيلك دا كله عليه؟!، باين عليه شاغل بالك .
نانا : شاغل بالي ايه يا خالتو، مين دا علشان يشغل بالي اصلا، بس حقيقي انا بقيت منزعجه من طريقته معايا.
مريم : وقفيه عند حدة.
نانا : وقفته كتير بس دا ولا هنا كل ما نتجمع في عمليه ولا في مكان يرمي كلمه ويضايقني كدا ولا نظراته بتخنقني .
مريم : متضيعيش نفسك علشان خاطر حد، انتي حلمك تكبري وتاخدي المنحه اللي بتعملها المستشفى كل سنه لالمانيا يبقا اشتغلي على نفسك وسيبي الباقي وراكي.
نانا : طب مانا بعمل كدا يا خالتو.
مريم : لا انا مش شايفه كدا، شايفكى قاعدة وعامله الحجه دكتور عز .
نانا : اوك هاقوم والمرادي لو اتكلم معايا انا هاعرفه مقامه، انا مش فاضيه للحب والكلام دا، انا عاوزة ابني مستقبلي واكبر، مش عاوزة يكون اعتمادي على راجل وفي الاخر يرميني ويطلقني بعيالي واتشرد انا ومالقيش مأوى.
مريم: استغفر الله العظيم يابنتي الرجاله مش زي بعض وانتي غير امك الله يرحمها، الفرق بس ان ابوكي محبش وكان نفسه يتجوز اللي حبها سنين.
نانا بعصبيه : لو سمحتي يا خالتي، متفتحيش معايا الموضوع تاني، انا قايمه البس.
***************************
*في منزل زين الجارحي ....*

عز خرج من اوضته ولاقى الكل متجمع على الفطار زين وليليان ومراد وميرا واولاد مراد ( ادم_لي لي_دنيا_زين )، قعد مكانه : صباح الخير.
لي لي : صباح الخير يا زيزو.
مراد بحدة خفيفه : لي لي متقوليش زيزو تقولي عمو عز، عيب كدا.
عز : ياعم عمو ايه بلاش جو الخنيق دا، انا زيزو وبس يا حبيبتي.
دنيا : اسطا زيزو ( اشطا يا زيزو ).
مراد بضيق : لا كدا كتير يابني حرام عليك، انت بتعلم بناتي ايه؟!..
عز : هو انا بشوفكوا يا حبايبي، والله يا مراد انا لو قعدت معاهم يومين على بعض هاقلب كيانهم بس المستشفى واخدة كل وقتي.
مراد : ما تعمل مستشفى تانيه يا بابا علشان مش عاوزين نشوفه خالص .
ليليان شهقت بنعومه : اخص عليك يا مراد، بعد الشر عنه، ربنا يخليه ويحميه ويحرسه من العين.
مراد بصلها بتعجب : هو انا قولت ايه لدا كله.
زين بضحك : في قانون امك انت كدا بتدعي على عز، في قانوني انا ياريت والله بفكر جديا في المشروع دا.
ميرا بفرحه : بجد يا عمو، والله تبقى فكرة هايله ونخليها كلها مجاني للمحتاجين لو عاوزاني انا موج....
ميرا قطعت كلامها مع نظرات مراد ليها بتحذير، عز ضحك بصوته كله : عاش يا وحش.
ميرا بضيق : بس يا عز .
زين بجديه : انت لو خلصت يا دكتور خلينا نقوم انا محتاج ابص على المستشفى واشوف التجديدات فيها .
عز قام : يالا يا زين باشا انا جاهز من بدري.
زين لاحظ ليليان بتبص لعز بعيون فيها سعادة وبتمتم بحاجات، اضايق منها: ليليان انا ماشي .
ليليان فاقت وقامت ودعته وهو همسلها بضيق : ابقي خلى عز ينفعك.
ليليان بهمس : دا انا كنت بقرأ المعوذتين اصماالله عليه ييفكرني بشبابك كدا وحلو ويخطف العين خطف.
زين بسخريه : وانتي كنتي بتقري المعوذتين عليا كل مرا بخرج.
ليليان بضحك : لا انا كنت بقرا الفاتحه على روح اللي تبصلك.
زين : كبرتي واتشقيتي وبقيتي تعرفي ازاي تهربي مني يا لي لي.
ليليان بتمثل الحزن : اخص عليك يا زيني، انا كبرت.
زين بغمزة خفيفه من عنيه : مش عارف لما اجاي نبقا نشوف الموضوع دا.
*********************
*عربيه وصلت قدام مستشفى الجارحي وفيها ولد وبنت...*

عبد الرحمن : متمشيش لوحدك هاجاي اخدك يا كوكو.
كارما برقه : ربنا يخليك ليا يا ابيه، بس انا بابا قالي انه هايجي هو ياخدني.
حمزة : ليه؟!.
كارما : معرفش هو قالي خلى ابيه يوصلك وانا هاجيلك، وبعدين روح انت جيب هنا ولاما من الكليه.
عبد الرحمن نفخ بضيق: عملي الاسود في الحياة، ربنا يزلهم قارفيني في عيشتي.
كارما ضحكت بخفه : ربنا يخليك لينا يا ابيه.
عبد الرحمن ميل على خدها وباسها : ويخليكوا ليا يا روح قلب الابيه..
********************
عز وزين ركبوا عربيه واحدة ...

عز بضيق : كان لازمتها ايه يا بابا الحراسه والسواق ما كنت اسوق انا.
زين : كويس انك فتحت الموضوع انا مش هاسكت كتير انك تمشي من غير حراسه، وانت الوحيد اللي تاعب قلبي اخواتك بيسمعوا كلامي.
👍4
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{02}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

كارما : كارما محمد شاهين .. ايه دا بابااا..
زين ومراد لفوا بسرعة لقوها بتجري على حد وبتحضنه... الشخص دا قرب منهم وابتسامة على وشه...
شاهين : مساء الخير ازيك يا زين باشا، ازيك يا مراد باشا....
زين : ايه دا شاهين، عامل ايه، اخبارك وفينك من زمان؟!..
مراد بص لزين وبيحاول يتذكر مين شاهين دا، وزين اخد باله : مراد، دا شاهين مدير البنك اللي كنا بنتعامل معاه زمان، انت اتقابلت معاه مرة او مرتين..
مراد سلم عليه : اهلا يا شاهين.
شاهين بابتسامه : افتكرتيني، ولا بتمثل انك افتكرت اصلك ظابط مخابرات وبتعرف تضحك على اللي قدامك كويس.
مراد : لا افتكرتك كويس، مش بالامارة سافرنا فرع البنك في دبي علشان كان في مشكله هناك في تحويل الفلوس لشركه.
شاهين : لا مشاء الله الذاكرة قويه.
زين : وحشتني والله يا شاهين انت من ارجل الاشخاص اللي اتعاملت معاهم.
شاهين : الله يعزك يا زين باشا، وانتوا من انضف رجال الاعمال اللي اتعاملت معاهم.
مراد : دي بنتك يا شاهين؟!.
شاهين : ايوا كارما.
زين ابتسلمها : ربنا يباركلك فيها، انت جاي توصي عليها.
شاهين : لا والله، بس كنت جاي اطمن واشوفها قبلت ولا لأ.
كارما بهدوء : قبلت يابابا الحمد لله.
زين : طب ما تروحي تشوفي شغلك يا دكتورة.
كارما : عن اذنكوا، عن اذنك يا بابا.
كارما مشيت وشاهين استناها تمشي بعيد عنه وبعدها سال زين : هي قبلت بجد.
زين : هو انت مش واثق في قدرات بنتك ولا ايه؟!.
شاهين : لا واثق،، بس هي مش واثقه في نفسها، امال انا نزلتها شغل ليه؟!..
مراد : هي باين عليها اصلا اول مرا تشتغل او تحتك بالعالم الخارجي.
شاهين : كارما انا غلطت في تربيتها حبيتها اوي، ودلعتها جداً وهي اعتمدت عليا في كل حاجه وبقت خجوله وملهاش صحاب الا مامتها، ولا بتخرج ولا بتروح ولا بتعمل حاجه غير تحضر كليتها وتذاكر وبس، كنت الاول مبسوط بيها كدا، بس مع الوقت حسيت ان هي معتمدة عليا في كل كبيرة وصغيرة ومبتعرفش تتصرف صح، مع ان كليتها عمليه الا انها مغيرتش فيها حاجه وفضلت هي زي ماهي، فكرت بقا انها لو نزلت تشتغل هاتتجرأ اكتر .
زين : كويس جدا انك عملت كدا، دا انسب حل على فكرة، ولما تقعد فترة كبيرة في المستشفى هاتكتسب خبرة في مجال حياتها وفي شغلها كمان.
شاهين : بس خايف عليها بيجيلي ميه سيناريوا في دماغي لما بتبقا لوحدها .
زين : متخافش عز ابني معاها، وحاول تجمد قلبك، انا كمان ليان بنتي نزلتها الشغل بس ملحقتش واتجوزت.
شاهين : اممم بعرف اخباركوا من الميديا، علشان كدا لما لاقيت ان المستشفى عامله اعلان مكدبتش خبر وقولتلها تروح لوحدها تقدم.
مراد : هي خطوة كويسه بس برضوا متسبيهاش مرة واحدة، خدها خطوة خطوة، وخليك في ضهرها، البنت لما بتحس ان ليها ضهر وسند بتتطمن اكتر .
شاهين : كارما دي حياتي وانا معاها في اي خطوة، وفي ضهرها.
زين : ربنا يخلهالك تعالي معانا بقا نشرب حاجه سوا ونتكلم .
شاهين : يالا بينا.
*****************************
كارما خلصت شغلها في اخر اليوم، وحست بفرحه جواها انه بدات تتاقلم لو بسيط على بعض الدكاترة في القسم، وبدات تشتغل، مشيت في الطرقه وهي بتحاول تتصل على اخوها والتليفون على ودانها والبيبسي في ايديها وخبطت في نانا غصب عنها والبيبسي وقع بسيط على هدومها، كارما اتحرجت بصت حواليها لقت مجموعه من الدكاترة واقفين ومعاهم عز الجارحي متابعين الموقف...

كارما : اسفه والله يا دكتورة مقص...
نانا بغضب وصوت عالي : انتي مجنونه ولا ايه مش مفتحه، ماشيه تخبطي في خلق الله، بوظتي هدومي وانا عندي اجتماع تاني مهم.
كارما باحراج : مقصدتش صدقيني، اكيد مش عاوزة اعمل كدا فيكي، انا اسفه جدًا
نانا بسخريه : وانا هاصرف اسفك دا من انهي محل لبس دلوقتي يا هانم.
كارما : حضرتك ممكن تيجي معايا دلوقتي وانا هانقيلك لبس جديد وعلى حسابي.
نانا بضيق : لا شكرا، مش هاخليكي انتي تدفعيلي حق هدومي.
عز قرب منهم وقبل ما كارما ترد هو رد : روحي انتي يا دكتورة كارما، وانتي يا نانا عاوزك لو سمحتى .

عز اتحرك ودخل اوضه ونانا وراه، وكارما اضايقت منه حتى انه مدافعش عنها وهي مش غلطانه فعلاً بصت لمجموعه الدكاترة اللي كانوا واقفين لقتهم بيبصولها بسخريه، لفت وشها بسرعه ونزلت السلالم وهي بتعيط من الموقف اللي ااتعرضلته...

نانا : خير يا دكتور.
عز : مكنش له لزوم اللي عملتيه مع كارما دي دكتورة جديدة ولسه متخرجه ولسه دا اول يوم ليها.
نانا : ماليش فيه يا دكتور، ليا انها بوظتلي هدومي وانا ورايا ميتينج تاني، احنا هنا مش في ملهى احنا في مستشفى بيبسي ايه اللي ماشيه تشربوا دا.
👍2
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{03}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

*في بيت زين الجارحي.*

عز قام وغير هدومه، اتفاجئ بزين وليليان قاعدين..

عز : ايه دا ايه اللي مصحيكو متأخر كدا؟!.
زين : مفيش طنط سارة ومراد كانوا هنا.
عز : في حاجة ولا ايه؟! .
زين : منعرفش جم ومشيو ، المهم انت رايح فين؟!..
عز : رايح المستشفى .
ليليان : في الوقت دا يا عز .
عز : انا دكتور يا ماما وعادي اروح في اي وقت.
زين : روح وخد الحراسة معاك يا عز .
عز : حاضر ..
عز جه يمشي وقف مرة واحدة: بابا انت كنت قولتلي ان ابو كارما انت عارفه.
زين : اه في حاجة ؟!.
عز : عاوزينها في المستشفى ضروري ومش عارفين يوصلوا ليها، انا اخدت عنوانها من السي في بس محرج اروح على بيتهم واصحيهم في الوقت دا.
زين طلع تليفونه واتصل على شاهين ومع مرور ثواني جاله رد شاهين ....
شاهين : الو
زين : اعذرني اني اتصلت عليك في وقت زي دا.
شاهين : لا طبعا اتصل في اي وقت.
زين : متشكر، بس عز ابني دلوقتي بلغني انهم في المستشفى محتاجين كاارما ضروري واتصلوا كتير ومردتش عليهم.
شاهين : ايوا تلاقي تليفونها صامت هي فيها العيب دا تليفونها طول اليوم صامت، هاصحيها واجيبها واجاي.
زين بمكر : لا خليك انت عز هايعدي عليك وياخدها دلوقتي.
شاهين : شكرا لذوقك يا زين باشا، انا هاخدها وارجعها تاني.
عز : قوله انا هاخدها لان احتمال تبات في المستشفى مش عارفين حالة المريض ايه، علشان ميجيش على الفاضي..
زين : خلاص يا شاهين عز هايجي ياخدها هو كمان رايح المستشفى وبعدين متخفش دا ابني وتربيتي.
شاهين بتنهيدة : اوك هاخليها تجهز.
زين قفل معاه وبلغ عز انه يروح ياخدها، بعد ما مشي ليليان قربت منه وسالته بخفوت : هي مين كارما دي يا زين.
زين : دكتورة في المستشفى.
ليليان : حلوة؟!.
زين : اخاف اقولك قمر انتي تتقمصي.
ليليان اتجاهلت مشاكسته علشان توصل لمردها: طب مؤدبة كدا.
زين : بنت شاهين وهو راجل محترم، والبنت محجبة وشبه ليان في توترها كدا مبتعرفش تتصرف، بتعيط على طول.
ليليان : طب وعز بيعاملها ازاي.
زين بمكر : مش عارف بيعاملها عادي دكتور ودكتورة.
ليليان بضيق : هو انت الواحد ميعرفش ياخد منك كلمتين.
زين : احنا مالنا بالناس، خلينا بقى في حالنا هانقضي عيد حبنا فين؟!.
ليليان : اخاف اقولك نأجله شوية علشان نطمن على مراد وسارة تزعل مني، اصل يا زين جت ومشيت من غير ما اعرف مالها.
زين باصلها بضيق واتكلم بسخرية : لا وقولي اللي جواكي كمان تتطمني على عز ابنك مع الدكتورة كارما.
ليليان : ايه دا ايه اللي عرفك.
زين نفخ بقلة صبر : من كتر حبي فيكي خلاص عرفت بتفكري في ايه وازاي، ليليان اوعي تفتحي موضوع كارما دا مع عز اوك، انا نبهت عليكي اهو.
ليليان : انا!!، هو انا عيلة يا زين اخص عليك، انا مخي كبير.
*****************************
*في بيت مراد الالفي...*

مراد وسارة دخلوا الشقة ولقوا كاميليا في انتظارهم، كاميليا شافت الدموع اللي مغرقة وش امها حست بالذنب...

كاميليا قربت منها : ماما انا اسفة والله ما اقصد خالص، انا بس... ان..
مراد قاطعها بحدة : ادخلي على اوضتك مش عاوز كلام كتير، ابقي فكري في الكلام الاول قبل ما تقوليه، انا مش عارف قولتليها ايه؟!، بس واضح تأثير كلامك عليها وعلى ردة فعلها.
مراد شد سارة وراه وكاميليا وطت وشها في الارض وسارة لاحظتها حزنها ونظرة الحزن االلي في عنيها غمضت عينها بألم هي فعلا السبب في علاقة كاميليا بابوها وبدل ما تعوضها، جابت اخ ليها ياخد الحب والاهتمام هو....
كاميليا لاول مرا تحس بقسوة مراد مش بسبب كلامه ولكن بسبب نبرة صوته، حست بكرهه ليها، حست انه كان يتمنى ظهور سارة بس لكن هي لو كانت ماتت فعادي...دخلت اوضتها واتصلت على ادهم...

ادهم بقلق : ها يا حبييتي عملتي ايه؟!.
كاميليا بعياط وصوت متقطع : كلمني بقسوة وهي مردتش عليا، انا حاسة اني عالة عليهم، عبأ، بيكرهني يا ادهم بس بيعاملني معاملة كويسة شفقة، انا حاسة اني يتيمة الاب ودلوقتي بقت يتيمة الاب والام، قلبي واجعني اوي اوي.
ادهم بهجوم وعصبية : انتي مش يتيمة انا موجود اه‍و، انا كل حياتك بلاها ابوكي وامك كمان، انا قولتلك متعبريش حد مش مهتم بيكي، مين يستاهل وجع قلبك والا كسرته، واللي مش عاوزك في ستين داهية، كاميليا انا بقولك اهو بكرة الصبح من النجمة تصحي الولاد وهابعتلك السواق وتروحي البيت واي حد يسألك قولي ادهم اللي قالي كدا، بيتك وولادك وانا اولى بيكي، متعيطيش خالص فاهمة ولا لأ.
كاميليا بحزن : فاهمة .
***************************
عز وصل تحت بيت كارما، لقاها نازلة مع شاهين، نزل من العربية.
👍1
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{04}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

*في شركة الجارحي...*

مراد دخل باندفاع على عز وبغضب وصوت عالي : ادهم ابنك فين يا زين.
زين رفع حاجبه من هجومه المفاجئ : ايه دا، في ايه ماله ابني؟!.
مراد بغيظ : ينفع ابنك العاقل يعصي بنتي عليا ويقولها مش ضروري امك وابوكي، ويخليها تمشي من بيتي، دا بدل ما يهديها بيشعللها حضرته.
زين بهدوء : اقعد واحكيلي ايه اللي حصل وايه سبب مجي سارة عندنا في الوقت دا.
مراد اتنهد وقعد وحكى لزين لانه محتاج يحكي ويتكلم مع حد...
زين : خلصت .
مراد : اه.. ينفع بقى ادهم يعمل كدا؟
زين : انا مش شايفه غلطان ادهم اتصرف بدافع حبه ليها، شايف مراته منهارة وابوها مش مهتم بيها، هايقولها ايه يعني هايقولها انا دنيتك ومتزعليش، اصل اوقات الرزق دا بيجي في الزوج يا مراد.
مراد قام واتعصب : قصدك ايه يازين بكلامك اني مهمل بنتي وبكرهها، فادهم بقى هو الرزق والحنية.
زين : دا اللي انا شايفه من اللي انت حكيته، انا كنت هاتصرف نفس تصرفه، انا لما ليليان اهلها عملوا فيها كدا منعتها عنهم ، حتى في سنين كانت بتحن لعمها ويوسف وتصلح الامور بس كنت برفض.
مراد اتعصب من اسلوب زين : انت ازاي اصلا تقارني باهل ليليان، في ايه يا زين؟!.
زين قام بهدوء وراحله وقف قصاده : اهدا انا بحاول افهمك انه معذور في اي كلمة قالها، مراته وبيحبها وهي بتتوجع قدامه من حقه يقولها كدا.
مراد بسخرية : اه انا جاي اشكي لمين، لزين اللي لا يمكن يطلع اولاده غلطانين ولازم يكبر بيهم.
زين بضحك : طبعا مش ولادي.
مراد : ياخي هامسك في زمارة رقبتك مش هاسيبك، انا مش طايق نفسي وانت بتدافع عن ابنك.
زين ضحك : اهدا بس على نفسك متبقاش غلطان وتمسك في كلمة ابني قالها في وقت حنية لمراته.
مراد : انا ماشي.
زين مسكه بسرعة : اهدا يا مراد.
مراد : اهدا ازاي وانت بتقولي انا غلطان.
زين : مراد انت مش شايف نفسك انك مهمل البنت فعلا، انت سامحت سارة رغم انها كانت السبب في كل حاجة وبعدت بنتك عنك وبتعيش معاها اجمل ايام حياتك ويحيى بتعوض فيه اللي فات ونسيت بنتك، ليه بتعاقبها هي، ليه؟!، انا عمري ما شوفتك حضنتها كدا، دايما بتعاملها بجفا وبحدود كانها بنت حد تاني، مراد انت جايب الذنب عليها، وهي كانت واقعة بين نارين ابوها وامها اختارت امها بدافع الفطرة، حرام عليك اوقات بشوف في عينها نظرتها بالحرمان لما بعامل ليان بنتي قدامها.
مراد دمع : مش قادر اتعامل معاها معشتش معاها غير خمس سنين وبعدها مشيت، لكن سارة كانت حاجة تانية، منكرش اني فرحت برجوع سارة، بس كاميليا كانت بالنسبالي عادي، مش عارف احضنها، ولا اتعامل معاها ازاي، فاجأة دي بنتك ولازم تحبها ،طب يحيى ربيته وشفته بيكبر وحبه كبر في قلبي، لكن حبها هي فضل ووقف عند الخمس سنين اللي سبتني فيهم.
زين : الحب في قلبك تلقائي دي بنتك ومن صلبك، بس عقلك رافضها، طب اقولك افرض عرفت ان عندها مرض خطير وهاتموت هاتلاقي نفسك تلقائي بتقول ادفع عمري وتشفى هي، بدليل انك رافض مواجهتها لانك عارف انك هاتضعف فعقلك رافض للفكرة دي.
مراد : انا زعلت من نفسي اوي بعد كلامك دا يا زين اوي.
زين : روحلها وعوضها يا مراد حتى لو بحضن واحد لو بضحكة واحدة في وشها.
الباب خبط ودخل ادهم واول ما دخل وشاف مراد كشر...
مراد : وليك عين تكشر يا بجح.
ادهم : انا مش هارد علشان انت قد ابويا.
مراد وقف قدامه : لا يا شيخ رد، زعلتها مني، سخنت الموضوع اكتر.
ادهم : ايوا مراتي وزعلانة ومش بس الايام دي لا من زمان، يبقى اجاي عليها واقولها استحملي ليه، هي عاوزة ايه من الدنيا دي غيري.
مراد هجم عليه ومسكه من هدومه : انا ابوها، وهاتعوزني انا وانت ولا حاجة، انا اللي متعوضش يا ادهم، لكن انت تتعوض عادي.
ادهم : لا ماهو باين لما عوضتها بيحيى.
زين فصل ما بينهم : يحيى دا كان رغبة سارة انها تعيش اللي باقي من عمرها مع مراد بجو الاسرة ، خصوصا بعد انت ما اتجوزت بنتهم الوحيدة يا ادهم، يحيى برا الحسابات دي اصلا.. وبعدين مراد عاش كتير في عذاب مش من حقه لو للحظة انه يعيش اللي فات من عمره، والاب والام مبيتعوضوش يا ادهم، مهما كان درجة حبك لكاميليا عمرك ماتقدر تعوضها عن حنان وحب ابوها او امها، الحضن دا مفيش حاجة بتتعوض بيه، فهمتني ولا لأ، فياريت نحكم عقلنا شوية، وبلاش عواطفنا تسوقنا هي.
ادهم فهم كلام ابوه انه بيقوله انه غلط في كلامه لكاميليا بس بطريقة مبطنة.
مراد بغيظ : ياخي انت مستكبر تقوله انه غلطان.
زين ضحك : هو غلطان يا سيدي ارتحت.
زين بجدية ووجه كلامه لادهم : اعتذر من مراد لانك كلمته باسلوب مش كويس ودا قبل ما يكون عمك واخو ابوك دا حماك.
👍1
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{05}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

مراد : بيهوش ياعز كارت احمر، فاكر اننا هنخاف، ابوك وقعله نص اسهمه في الارض، وخلى الكبار االي واقفين معاه، قلبوا عليه، وزمانه قاعد بيندب حظه.
عمر بضحك : زين الجارحي لما بيلعب مبيهزرش.
كارما قاعدة جنب عز ورا مش فاهمة حاجة وبتحاول تجمع الاحداث وتربطهم، حست انها في عالم تاني، غير العالم بتاعها اللي رسمت له حدود، فاجأة الحدود دي اتشالت، وبقت لوحدها في عالم كبير وغريب، بس اللي هي مستغرباله انها حبت العالم دا بتفاصيله، بصت لعز مرة واحدة، حست انه العالم الغريب عنها دا هي حاسة فيه بالامان لوجود عز فيه....عز!!.
كارما بصوت عالي : لأ طبعا مش هايحصل.
كلهم باصولها باستغراب، وهي اتحرجت.. عز ميل عليها وهمس بمكر : شكله حضر صح.
جت ترد عليه،، مراد وقف بالعربية قبل المستشفى ولف وشه ليها.
مراد بجدية : دكتورة كارما، والدك في المستشفى ياريت متحكيش عن اللي حصل، طبعا علشان هو هايخاف عليكي وممكن متنزليش الشغل.
كارما : لأ طبعا انا لايمكن اكدب على بابا، وبعدين عادي اللي حصل وانا كدا كدا هاسيب الشغل اصلاً مش فارقة كتير، انا متشكرة جداً ليكو، عن اذنكو.
مراد باصلها باعجاب على تفكيرها وقوتها انها متخبيش على ابوها حاجة، لكن عز اضايق ميعرفش يمكن من نظرة مراد ولا من فكرة انها هاتسيب الشغل، المهم انه عنده شعور غريب هو رافضه...
كارما نزلت من العربية وعز نزل معاها ومشي جنبها...
عز : انتي ليه بقى عاوزة تسيبي الشغل.
كارما وقفت مرة واحدة وباصتله وهو اتحقق من ملامحها الرقيقة وهي اتكلمت بحزن: علشان حاسة اني عاملة عبأ على حضرتك، وحضرتك مش واثق في قدراتي واي غلطة بتتهمني على طول، بس هي دي كل الحكاية .
عز سكت للحظة ومعرفش يرد عليها... وهي جريت على شاهين حضنته..
شاهين بخوف : انتي كويسة يا حبيبتي.
كارما : كويسة الحمد لله متخافش والله.
شاهين بص لعز : هو ايه اللي حصل.
عز : محصلش كان سوء تفاهم.
كارما : بابا هاحكيلك كل حاجة في البيت ممكن نروح بقى انا تعبانة جداً.
شاهين سلم على عز واخد كارما ومشي وهو تابعها بنظراته لغاية ما اختفت .
*************************
*في منزل الجارحي*..

عز دخل واول ما دخل ليليان اخدته في حضنها وعيطت : يا حبيبي يابني حمد لله على سلامتك.
عز باصلهم واتكلم بسخرية : دا على اساس مخابرات واسرار وانتو فتنتوا اهو.
مراد بسخرية : لا دا احنا بنقول لماما بطولاتك علشان تفرح بيك يا بطة.
عمر ضحك بصوته كله : هاموت من كتر الضحك.
ليليان نهرتهم : اسكتو احسنلكو اصمالله عليك يا حبيبي تلاقيك اتحسدت والله.
عز : اهي طريقتك دي بتخليهم يقصفوا جبهتي يا حبيبتي انا كبرت والله انتي ليه مش مراعية اني كبير.
زين كان واقف مربع ايده وساكت وبيتابع الموقف بهدوء، ليليان اخدت عز على اوضته....
ليليان : انت كويس ياعز ؟!.
عز : اه يا ماما كويس جداً، متقلقيش يا قلبي.
ليليان : امال ليه حاساك مدايق كدا.
عز : لا مفيش انا تمام..
ليليان بمكر : طب كارما كويسة ؟!.
عز لف ليها بسرعة : وانتي مين حكالك على كارما مراد ولا بابا، اه اكيد زين باشا.
ليليان : متوهش، انت مدايق ليه؟!، هي كارما دي مزعالك، مع اني اشك، بابك قالي انها عسل اوي ومؤدبة وقمر، اكيد المواصفات دي متزعلش.
عز : اه انتو بتتفقو بقى انتي وبابا..
زين كان رايح يطمن على عز سمع ليليان وهي بتسأله على كارما وهو كان منبه عليها متجبش سيرتها، اضايق منها لمجرد انها مسمعتش كلامه، ونفذت اللي في دماغها.
*****************************
*في منزل شاهين*.

كارما : بس يا بابا هو دا اللي حصل.
شاهين اخدها في حضنه : انا كنت غلط لما شغلتك، انتي قعدتك في البيت بالدنيا.
كارما : بابا حبيبي بالعكس انت مكنتش غلط، انا اتعلمت حاجات كتير في اليومين دول، وحاجات في شخصيتي كتير اتغيرت، وانا حاسة انها للاحسن، وبعدين الحمد لله رغم اني كنت في خطر بس والله دكتور عز كان عنده استعداد يحميني.
شاهين : دول تربية زين الجارحي.
كارما هزت راسها كتير وابتسمت وسكتت، وبعدها شاهين سالها: هو انتي ليه عاوزة تسيبي المستشفى ؟!.
كارما بكدب : عادي مش حاسة نفسي فيها، هادور على شغل في مكان تاني بدام اخدت الخطوة يبقى سبيني بقى.
شاهين هز راسه وسكت وهي بعد خروجه،،، زعلت انها كدبت عليه بس مكنش ينفع تقوله انهت اعجبت بعز وبدأت تحبه، فكرت تسيب المستشفى وتنساه، هو دايما بيعاملها كانها طفلة ، مش انسة وناضجة .... فكرت كتير واتاكدت ان دا القرار الصح، افتكرت كلامه ليها في بيت عبد الحميد وحست شعور بالسعادة وشعور مختلف وجديد عليها، نامت وغمضت عنيها بتستعيد ذكريات اليوم من اوله وتصرفه معاها.
*********************************
*في بيت الجارحي.*.
👍32
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{06}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

آسر لسه بيركب العربية وبيمشي قلبه مش طاوعه، ومهنش عليه يسبها كدا زعلانة ومقهورة وخصوصا انه عارف انها بتعاني من فقدان الثقة بنفسها، ومن اكتئاب بعد ولادتها ليزن...قرر يرجع ويراضيها، دخل الفيلا تاني لقاها قاعدة مدياله ضهرها وبتعيط وكارمن حاضنها....

كارمن : معلش يا ماما، انا هاخاصم بابا والله متعيطيش.
آسر : من غير ما تخاصميني ياست كارمن انا رجعت والله .
هنا لفت له بسرعة وباصتله بعتاب وسكتت، وهو قرب منها وباس جبينها : لا وحياتي بلاش النظرة دي، ضايقني براحتك بالكلام، بس بلاش تبصيلي كدا.
هنا بصوت متقطع وهي بتعيط : انت مبقتش تحبني يا آسر، بقى بيهون عليك زعلي وقمصتي عادي.
آسر بضحك : طب كويس انك عارفة انك بتتقمصي.
هنا لكزته بخفة في كتفه....وهو مثل انه اتوجع
آسر : اي، ايدك تقيلة.
هنا : ينفع كدا تزعلني.
آسر : ايه دا كارمن يزن بعيط روحي سكتيه .
كارمن جريت على فوق ... وهو استناها تطلع وقرب منها واتكلم بصوت حاني وهادي: انا عمري ما زعلتك، بس انتي يا حبيبتي اللي بتدوري على المشاكل، هنا ابوس ايدك سيبيي حياتنا كدا تمشي طبيعية من غير مشاكل، عاوزاني يا ستي اجيب سكرتير راجل ماشي حاضر، عاوزة تروحي الجيم وتخسي براحتك مع اني حابب جسمك وانتي كدا، تيجي نغير مود حياتنا، بابا بقى يروح الايام دي الشغل ممكن ابقى ازوغ ونخرج بليل في سهرة حلوة، نتفرج على تلفزيون، نقضي وقت مع كارمن ويزن، في حلول كتيرة اوي تخرجنا وتبسطنا وتغير مودك بس انتي اللي قافلة حياتك، انتي مثلا مبتاخديش الولاد وتروحي عند ليان ليه، مش دي صاحبتك روحي فكي معاها اتبسطي، انا عاوزك تتبسطي معايا ومش معايا، المهم انا تعبت من حالتك دي وانا مش عارف اطلعك منها، ملقتش بقى غير ان اكش فيكي علشان تتعدلي.
هنا مسحت دموعها : لا وحياتي متزعقش فيا تاني، انت عمرك ما عودتني على الزعيق دا.
آسر : يبقى توعديني انك تتغيري وترجعيلي هنايا وهنا ايامي..
هنا باسته في خده برقة : اوعدك، ارجع هنا حبيبتك، انا بحبك اوي وبقيت اخاف تروح مني.
آسر: اروح منك فين هو انا ورايا غيرك، وفي حد قاعد هنا ومربع غيرك ... وشاور على قلبه وهو بيتكلم.
هنا باست قلبه : ربنا يباركلي فيك ويخليك ليا يارب.
آسر ضامها لحضنه بقوة وحنان : ويخليكي ليا ياهنايا.
******************************
*عند كارمااا..*

كارما: هو لسه بعيد ياعم محمد.
محمد السواق : لا قربنا اهو يا دكتورة، بس انتي يعني باين عليكي عيلة الجارحي بتثق فيكي اوي.
كارما : ليه بقى ؟!.
محمد : اصل هما مبيدخلوش حد البرج اللي هما قاعدين فيه هناك الا اشخاص محددة كدا.
كارما بصدمة : ايه دا هما ساكنين في برج مش في فيلا.
محمد : لا برج، كان الاول فيه ناس بس حاليا زين باشا خلاه من كل السكان، بيقولو بيوضبه علشان يقعد ولاده معاه، اصل اللي اعرفه انه ساكن في شقة كدا في اخر البرج ومعاه ابنه الكبير، اما ولاده التانين قاعدين برا في بيوت لوحدهم، دا احنا لما نوصل هتتفأجي من كم الحراسة اللي موجودة البرج متلغم لامؤاخذة وتفتيش.
كارما : تفتيش!!.
محمد : اه طبعا محدش بيعدي بالساهل منه، اهو وصلنا يادكتورة استناكي.
كارما وهي بتابع كمية الحراسة : لا هابقى اروح لوحدي، اتفضل انت.
الغريب ان الحراسة عاملوها بلطف لان ليليان ادت اؤامر بكدا واستغربت عيلة بغناهم يسكنوا في برج...طلعت وهي متوترة وبتدعي انها متشوفش عز ولا تقابله..
كارما : يارب مش عاوزة اشوفه، كل مابيشوفني بيحرجني بكلامه ليا، يارب مش عاوزة اشوفه.
****************************
*في بيت الجارحي...*

ليليان واقفة بتحكي لسارة وكاميليا وليان وميرا واقفة معاهم وبيتكلموا بخفوت...
كاميليا : اسكتي يا طنط لتكون دي الدكتورة االي شوفتها هناك، وانا بكشف على المرارة تاعبني بعد الولادة،،، قابلتني واحدة هناك كانت واقفة مع عز رخمة اوي وردودها وحشة جدا.
ليليان : لا دي دكتورة اطفال ولسه جاية من يومين.
سارة : متخافيش بصي احنا هانعصرها اسئلة .
ليان باستغراب : تعصروا ايه ياجماعة، هو اصلا كان حبها.
ليليان : قلبي بيقولي انه اعجب بيها.
ليان : قلبك ايه ياماما، دي لسه مبقالهاش يومين هايلحق.
ليليان : انتي بتحبطيني ليه يا ليان.
ليان : مش عاوزة قلبك بس يتعلق بامل، عز ممكن يكون بيحب واحدة تانية خالص...
وهما بيتكلموا الجرس رن، انتفضوا كلهم وراحو علشان يستخبوا ويتابعوا الموقف، عز خرج من التراس وراح علشان يفتح... واتفاجئ بكارما واقفة ...
كارما بصدمة : ايه دا انا كنت بدعي بالمشقلب ولا ايه.
عز : كارما!!، ايه جابك هنا.
👍41
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{07}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

كارما وهي واقفة حست بايد تخبطها على كتفها لفت لقته عز واقف رافع حاجبه وبيبصلها وساكت....
كارما بارتباك : طبعا انا لو قعدت احلف اني جيت هنا غلط ومكنتش اعرف مش هاتصدقني صح.
عز اتقدم وهي رجعت بضهرها لورا، وملامحه كانت جامدة، ومفيش اي تعبير على وشه، هي اتوردت واتوترت، رجعت بضهرها وخبطت في هدومه ومبقاش في مفر ترجع تاني وهو اتقدم اكتر منها ومبقاش الا في سنتي واحد بينهم..في اللحظة دي كارما كانت هايغمى عليها...
عز بهمس : انتي عاوزة مني ايه؟!.
كارما وتقريبا تاهت : ها؟!.
عز ركز في ملامحها وركز على شفايفها وفي لحظة جنون وعقله اتغيب ميل براسه ناحيتهم، هي بعدت بوشها بعيد وخدودها بقوا كتلة من الطماطم...
كارما : حضرتك عيب ابعد.
عز بخفوت : حضرتي ايه وزفت ايه في اللحظه دي.
كارما : هاعيط وربنا، انا مينفعش اصوت، باباك هايزعل منك، لو صوت ودخلوا هاقولهم انك عاوز تبو...
كارما بلعت باقي كلامها وسكتت، وهو ابتسم بخبث.
عز : طب سيبني اعمل كدا وصوتي براحتك حتى لما اتمسك متلبس يبقى بجد.
كارما وهي بتحاول تزقه بعيد عنها: يا دكتور عز اعقل وارجع لعقلك.
عز وقف مرة واحدة وبص حواليه،وهي استغربته : في ايه؟!..
عز : بحاول ارجع لعقلي.
كارما بصتله بغيظ وجت تمشي ...هو مسكها تاني
*********
اما برا الاوضة.
كارمن بتشب بتحاول تفتح الاوضة .. جه اسر من وراها.
آسر : كارمن بتعملي ايه؟.
كارمن : بفتح اوضة عز .
آسر: ليه مش عيب كدا ازاي نفتح اوضة حد وهو مش موجود.
كارمن : هو كدا عيب؟.
آسر : اه طبعا لازم نستأذن الاول.
كارمن : طب ممكن ادخل اخدها وامشي.
آسر : ايه دي ياحبيبتي انتي عاينة حاجة جوا.
كارمن : اه خبيت كارما جوا لغاية ما اجاي.
آسر : نعم!!، كارما جوا.
كارمن : اه يحيى قالي خبيها وانا خبيتها جوا .
آسر : تخبي مين يا حبيبتي؟!.
كارمن : كارما يابابي.
آسر : لا هي مش جوا يا حبيبتي تلاقيها برا مع تيته ومامي.
كارمن : لا هي مش برا، انا هاقول ليحيى يكون خباها في حته تانية، بس يابابي دا سر اوعى تقول لحد، باي بقى..
كارمن مشيت وهو ضحك عليهم و على تفكيرها قرب منه ادهم ومراد....
مراد : بتضحك على ايه يا آسر.
آسر : البت كارمن ويحيى قال ايه خبوا دكتورة كارما جوا.
ادهم بضحك : دماغ عيال، بس الا قولي عز فين مختفي يعني .
مراد سكت ثواني ووبعدها سأل آسر : هي بنتك قالت انها خبتها جوا هنا.
آسر : اه في ايه؟!
مراد : وعز مختفي... اه ياشقي الواد دا بيعمل حاجات وانا في سنه كنت بعملها في الدرا مش علني كدا.
ادهم : في ايه يابني ما تفهمنا.
مراد : اصبر بس....
وحاول يفتح الباب لاقاه مقفول بالمفتاح.. باصلهم وضحك بمكر : مش قولتلكوا دا شقي.
*************
*اما في الداخل....*

كارما بتحاول تشد ايدها : يا دكتور سيب ايدي عيب كدا.
عز : بحس بمتعة رهيبة لما بضايقك.
وبعدها سمعو الباب حد بيحاول يفتحه،،، وبعدها صوت مراد ظاهر : افتح ياعز.. افتح ياعز الشباب.
ادهم : انت ياض افتح احسنلك.
كارما : يالهوي اتفضحت .
عز بضيق وبصوت خافت: اكتمي دلوقتي يا كارما.. تعالي ورايا.
كارما بخفوت: اجاي وراك فين؟!؟
عز بخفوت: اخبيكي .
كارما : تخبيني ليه؟!.
عز : انتي هبلة انتي مش من ثانية كنتي بتقولي يالهوي اتفضحت، وبعدين لكي ان تتخيلي ان اخواتي يدخلوا يشوفكي معايا وقافلين باب الاوضة علينا وخدودك حمرا كدا هايفهموا غلط على طول.
كارما برقت : غلط ايه، لا طبعا انا هاقولهم الحقيقة هاقولهم كارمن هي الي جبتني هنا.
عز : بتعشقي الحقيقة قد عنيكي، يابنتي يالا تعالي .
كارما : لا طبعا انا لايمكن اكدب.
وراحت عند الباب : اصلا مين قفل الباب...
عز في ثانية كتم صوتها وشالها وودها في الحمام وهو بيقفل عليها : مسمعش حسك فاهمة ولا لأ معنديش استعداد يلبسوني في واحدة هبلة زيك.
كارما شاورت على نفسها بصدمة : يلبسوك في واحدة هبلة.
وبعدها سمعت صوت اخواته حطت ودانها على الباب وسمعت.
عز : في ايه بتخبطوا كدا ليه؟!.
مراد بمكر وعينه بتتجول في الاوضة : بنطمن عليك ياباشا.
ادهم وهو بيتحرك ناحية اوضة اللبس : مالك يا زيزو قافل على نفسك ليه؟؟، خايف من حاجه كدا ولا كدا.
عز : ياسبحان الله اوضتي وانا حُر اقفل مقفلش انتو مالكو، يالا اطلعو برا.
آسر : اهدا على نفسك طيب، احنا بنطمن لتكون بتلعب بلاي ستيشن.
مراد ضحك بصوته كله : لا اوعى يا آسر انت فاكر، كانت اسمها ايه البت.
ادهم : كانت اسمها آية، وكانت احلى آية .
مراد : طول عمرك بتقع واقف ياض ياعز، بتفكرني بامجادي.
آسر : دي امجاد منيلة بستين نيلة، دي قذروات يابني ادفنهم احسن.
👍3
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{08}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

ليليان : انا اسفه بسبب اللي عمله ابني، بس دا من خوفه على مراته عاوز يطمن عليها.
نانا بصتلها بسخريه : بيخاف اوي.
ليليان عقدت حواجبها : هو انتي تعرفي ابني ادهم .
نانا بعصبيه وفاجاه انفجرت : لا معرفوش بس هو زي اي راجل في الدنيا، كداب خداع منافق هايفرق ايه عنهم.
ليليان بصتلها بصدمه وفهمت ان ليها تجربه حبت حد وانخدعت فيه، ردت بعفويتها : لا على فكرة فكرتك غلط، مش كل الرجاله وحشه، وزي مافي الحلو في الوحش، وكمان من جنسنا فيه الحلو والوحش، انا على فكرة انا بكلمك عن تجربه، انا قابلت الوحش والكويس، مش معنى انك حبيتي شخص وانخدعتي فيه يبقى الرجاله كلها وحشه.
نانا : لا محبتش وليا الشرف ان محبتش، انا بتحب بس لكن انا قافله قلبي.
ليليان : اسمحيلي بناءا على ايه بتتكلمي وانتي مالكيش اي تجربه.
نانا اتكلمت وهي مش عارفه بتتكلم مع ليليان ليه عمرها ما اخدت واتكلمت مع حد في الكلام الا لخالتها بس :
لا ليا تجربه وقاسيه كمان، ومن ناحيه مين الاب كمان، من ناحيه ابويا....ابويا كداب وخداع ومنافق باع امي بالرخيص واتجوز عليها واحدة كان بيحبها وهو في الجامعه ورماني انا وامي، ومسألش فيا ولا فيها، وهي ماتت وسابتني مع خالتي، وانا بقيت من غير اب ولا ام، حياتي اتهدت علشان اب اناني، ضيع امي بانانيته وضيعني انا كمان، شفتي تجربتي ، قاسيه بقى ولا لا، كلهم زي بعض ولا لا، لما اب يعمل كدا في بنته، يبقا المفروض ان احب وافتح قلبي ابدا مش هايحصل، انتي عارفه انا عايشه علشان اكبر وانجح واسمي يتقال في كل مكان، علشان يعرف اني مموتش من غيره وهو لا يعنيني في اي حاجه، وهاعمل كدا.
ليليان : ياحبيبتي عشتي تجربه صعبه، كان الله في عونك، طب هو مسألش عليكي ولا مرة ولا حاول يوصلك.
نانا عيطت : ولا مرة مكنش اصلا عاوز يخلف من امي، لانه كان شايف جوازهم محكوم عليه بالفشل، بس هي حملت غلط، وانا جيت علشان اشوف اللي محدش شافه .
ليليان : لا بصي كل واحد عاش تجربه فينا، فاكر انها اصعب تجربه ممكن يمر بيها حد في حياته، انا قدامك عشت تجربه صعبه وانا قدك كدا، وكانت القسوة بردوا متمثله في اعمامي وابن عمي ومكنش ليا حد في الدنيا دي، المفروض بقى ان اكرة كل الرجاله، بالعكس معملتش كدا، على فكرة انا امي وابويا ماتوا وانا صغيرة وملحقتش اشبع منهم،وكبرت على قسوة اعمامي ليا، بس الحمد لله ربنا عوضني بجوزي، انا متهايلي مشفتش في حنيته حد، وكان عوض ربنا ليا كبير اوي، في حياتي مع جوزي واولادي، ربنا بيعوض على فكرة وعوضه حلو بس احنا نصبر ونكمل ونعتبر اي حاجه عاجز لينا في حياتنا دا ابتلاء، محدش عارف ربنا حكمته ايه، بس خليكي واثقه انه مبيظلمش عبادة، سيبي نفسك للحياة، اصبري على ابتلاء ربنا، كل ما تفكري في موضوع بابكي قول الحمد لله يارب، انا مبقولكيش انه مش غلطان، هو ربنا يسامحه على اهماله فيكي، وهيتحاسب عليكي، حبيبتي كلهم مش زي بعض، والله ربنا هايعوضك بزوج حنين او بشغل كويس، العوض جاي جاي يا حبيبتي .
نانا بضعف :انتي عاوزني اتجوز واحد يعمل معايا نفس اللي ابويا عمله، ويعمل كدا مع اولادي.
ليليان : وليه ياحبيبتي تختاري حد زي بابكي، مانتي في ايدك الاختيار، اختاري صح، حكمي قلبك وعقلك مع بعض.
نانا : اللي انتي بتقوليه صعب، دي مشاعر جوايا من سنين صعب تتنسي او تروح بكلمتين منك.
ليليان ابتسمت: دي مش مشاعر دي عُقد....
نانا باصتلها وليليان كملت كلامها : اه دي اسمها عُقد يابنتي، انتي بقيتي مُعقدة من اللي حصلك، ولازم تروحي لدكتور نفسي، وفي نفس الوقت كملي حياتك، وحققي نجاحتك الي نفسك فيها، مش علشان ابوكي ولا حد علشانك انتي ياحبيبتي، وقتها هاتحسي بشعور مختلف، شعور له طعم حلو بجد، مش شعور ماسخ ولا له طعم ولا روح، اسمعي كلامي، انتي بنت جميله وملامحك رقيقه، تستاهلي كل حاجه حلوة في الدنيا، اتعالجي علشانك انتي مش علشان حد، علشان يوم ما تقابليه شريك حياتك تبقي نفسياً مجهزة لكده ومتضيعوش من ايديكي، بسبب عُقد اخدت من حياتك كتير، اللي جاي دا ليكي بقى استمتعي بيه، وبكرا لما تقابلي الراجل الصح اللي يعوضك عن كل حاجه، هاتعرفي معنى كلامي كويس وياعني ايه عوض حلو من ربنا، وابقي وقتها ادعيلي دعوة حلوة منك...

نانا كانت اول مرة تسمع لحد كدا، يمكن سمعت من خالتها شويه بس كانت بترفض تكمل معاها حوار، لكن دلوقتي سمعت كتير وسمعت كلام لمس قلبها قبل عقلها، شافت نور بسيط قدامها قصاد ضلمه عنيها، اتخيلت نفسها تحب وتعشق ولكن مخاوفها قدامها بتحارب النور دا، ليليان خرجت من الاوضه وهي محستش، سرحت في كلام ليليان بتعيده في عقلها....
**********************
*اما عند زين ...*
قاعد وحاطط ايدة على راسه من نقار ادهم ومراد....
👍1
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{09}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

*في بيت شاهين*

كارما واقفة قدام التلاجة بتدور على حاجة ... لاما اختها جت من وراها...
لاما : بتعملي ايه يا كرملة.
كارما شهقت بخوف : ربنا يسامحك يا لاما، بطلي كرملة دي بضايق منها.
لاما مسكت خدودها : لا انتي كرملتي حبيبتي..
كارما : معاكي شوكلاته.
لاما : امممم علشان كدا متشقلبة في التلاجة، عاوزة الجرعة بتاعتك .
كارما : انا مدايقة وعاوزة آكل شوكلاته حالا ومفيش ولا في البيت ولا في الشنطة بتاعتي.
لاما : طب ما تنزلي تجيبي من السوبر ماركت.
كارما : انزل دلوقتي الساعة ١٢ونص.
لاما : اه عادي على فكرة، اقولك مرة وبابا وماما نايمين نزلنا انا والبت هنا ووقفنا على البوابة وعم عبده البواب راح جبالنا شبيسات وحركات بقى .
كارما : طب هانزل بسرعة اخليه يجبلي، انا حاسة ان لو مأكلتهاش هايجرالي حاجة.
لاما : بالله عليكي جبيلنا شبيسي بالشطة واللمون وبالجبنة.
كارما : اوك هاغير والبس طرحة وانزل.
*****************************
عز كان قاعد في العربية دا كله بيحاول يشوف فكرة يعدي من حارس العمارة ازاي ويطلع في الوقت دا، طب افرض ابوها اللي فتح، يقوله ايه، فضل يتصل بيها كتير والهانم مبتردش...
عز : تتفلقي يا كارما، وانا اللي زعلان علشان بتعيطي في الحلم....

كارما نزلت... وعبده البواب اول ما شافها راحلها
عبدة : خير يا دكتورة كارما ؟!.
كارما : كل خير ياعم عبده، ممكن بس تروحلي السوبر ماركت اللي هناك تجبلي شوية حاجات او ممكن تيجي معايا، اصل خايفة اروح لوحدي.
عبده : لا قولي يا دكتورة وانا اجبلك بسرعة.
كارما : طب عاوزة شوكلاته كل الانواع اللي عنده وبيبسي و شبيسي ..... دكتور عز!؟؟.
عبده عقد حواجبه : دكتور عز ايه دا لبان ياست هانم.
كارما : معقول ايه جابه هنا.
عبدة : جاب مين يا هانم.
كارما كانت مبرقة وباصة قدامها... عز كان قاعد في عربيته ومركز في تليفونه....
كارما : ها لا ياعم عبده انا سرحت، روح جبلي الحاجات يالا وانا هاستناك هنا .
عبدة : حاضر هاروح واجاي بسرعة...
عبده اتحرك ومشي واول ماغاب عن نظرها راحت جري لعز وخبطت على الازاز.. عز رفع راسه لقاها قدامه...
عز بسعادة : كارما .
كارما : حضرتك جاي لمين يا دكتور.
عز فتحلها الباب: اركبي، جايلك طبعا..
كارما ركبت وسابت الباب مفتوح واتكلمت بصدمة : جايلي انا في الوقت دا.
عز حط على رجلها اكياس الشوكلاته والبيبسي..: انا جايبلك دول.
كارما بصت في الاكياس واتفاجئت من كم الشوكلاتات والبيبسي : هما دول ليا انا.
عز : اه ليكي، حلمت بيكي وانتي عاوزاهم.
كارما بصدمة اكبر : حلمت بيا انا!!!.
عز قرب بجسمه ناحيتها وعلى وشه ابتسامة هادية : اه حلمت بيكي وانتي بتعيطي وعاوزة شوكلاته وشنطتك فاضية، وكنتي عاوزة شوكلاته وبييسي.
كارما بصتله بصدمة وبصت للاكياس اللي في ايدها: قومت جبتهم ليا.
عز : مش عاوزة تعرفي بقية الحلم.
كارما بتوهان : ايه حصل؟؟ .
عز : خلتيني اطير واشيلك واطير بيكي، ينفع كدا.
كارما سكتت ثواني، وبعدها ضحكت كتير ضحكت بصوت عالي، وهو سرح فيها، ليه بيعمل كدا، ليه هو معاها غير مابيكون مع كل الناس، بيفكر فيها كتير، المفروض انه يفكر في نانا، ليه بيفكر فيها هي، ليه مجرد حلم اهبل من وجهة نظره راح واشترى ليها وراحلها عند البيت، ليه شاغلة تفكيره ... فاق على صوتها وهي بتقول...
كارما : تعرف انا كنت زعلانة وبعيط فعلا ونزلت علشان اشتري وفعلا شنطتي كانت فاضية.
عز : شوفتي قلبي حاسس بيكي ازاي.
كارما اتكسفت منه وكالعادة خدودها اتوردت وبصت على اللي في ايدها...
عز : بس مش غلط تنزلي في وقت زي دا، متعمليش كدا تاني، ولو عوزتي تاني ابقي كلميني.
كارما : ربنا يخليك ميرسي لذوق حضرتك، انا في العادة مبنزلش، بابا االي بيجبلي، بس بابا نايم، وابيه عبد الرحمن في مأمورية، فاضطريت انزل وكدا، وبعدين عم عبده راح يجبلي..
خلصت كلامها وشهقت: يالهوي عم عبده لو شافني قاعدة في عربيتك يقول عليا ايه..
جت تنزل عز مسك ايديها : هاتيجي بكرة صح؟ هاشوفك صح ؟.
كارما اتوترت : ماهو انا سبت الشغل..
عز : بس احنا الايام دي مزنوقين اوي ومحتاجنيك معانا .
كارما : يعني اجاي.؟؟
عز : اه ياريت هاستناكي اوعي متجيش.
كارما بخجل : طب سيب ايدي، عاوزة انزل.
عز ساب ايديها ببطء، وهي نازلة وقفها تاني.
عز : كارما على فكرة انا اتصلت عليكي كتير.
كارما : عليا انا!!، اه تليفوني بعمله صامت .
عز : لا الغيه بقى، وابقي سجلي رقمي .
كارما مش عارفة تتنفس من كم المفأجات اللي بتحصلها، عز جابلها شوكلاته وجه لغاية عندها يديهلها، لا وكمان هادي وكلامه حلو معاها، وبيطلب منها تسجل رقمه، هي في اللحظة دي ممكن يغمى عليها... اتحركت ناحية عمارتهم وكل شوية تبص عليه تلاقيه واقف مكانه بيتابعها، وطلعت بيتها ونسيت عبده ..
👍2
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{10}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

كارما شاهين وصلها ومشي وهي وقفت تحت العمارة، قلبها دق بعنف انها ممكن تشوف عز، ازاي هاتبص في عينيه بعد الي حصل في المستشفى، بس صبرت نفسها بأنها ممكن مش تشوفه، وصلت عند الاسانسير ووقفت تستناه وفي ايدها علبة شوكلاته وبوكيه ورد... تفكيرها كله كان في عز وفي لحظة حست بايد بتخبط على كتفها لفت بعفوية واتصدمت لما شافت عز واقف قدمها، وشها قلب الوان الطيف...
كارما بتوتر : دكتور عز.
عز بابتسامة : لا خياله.
كارما : انت جاي لكاميليا.
عز : مرات اخويا وازورها عادي، انتي بقى جاية ليه؟!؟
كارما اتحرجت : احم علشان يعني اتصاحبنا وكده ومن واجبي اسال عليها...
عز بص على الاسانسير لقاه وصل شاور ليها تدخل وهي دخلت وهو وراها ضغط على الرقم ووقف جنبها ومسبش مسافة بينهم وهي اتوترت واتحركت شوية بعيد وهو اختصر المسافة بسرعة ووقف جنبها..
كارما : في ايه؟!.
عز : عندي فوبيا من الاسانسير والاماكن المغلقة .
كارما لفتله بحزن : ياحرام طب مطلعتش السلم ليه؟!.
عز : لا ماهو انا مرضتش اسيبك لوحدك.
كارما : طب معلش دقاديق ونوصل.
عز بخوف : اه ياريت حاسس ان هاتخنق.
وبكوعه ضغط على كل الزراير لغاية ما الاسانسير وقف...
عز : ايه دا الاسانسير وقف.
كارما بتوتر : طب اهدا ان شاء الله حد هايحركه.
عز حط ايده على قلبه : اه قلبي يا كارما.
كارما رمت الحاجة الي في ايديها واتكلمت بنبرة كلها خوف عليه : مالك ياعز اهدا والله هايشتغل تاني
عز بيغمض عينه : لا مش قادر حاسس اني هاموت.
عز بدأ يتنفس بسرعة كبيرة وقعد على الارض وكارما عيطت وقعدت جنبه وحطت ايدها على وشه..
كارما : اهدا كدا وفوق معايا والله كل حاجة هاتكون كويسة، انا هاتصل على هنا تتصرف .
كارما اول لما لمست شنطتها، عز شهق بقوة : آه يا كارما.
كارما رمت الشنطة ولمست ايده : في ايه ياعز خد نفسك كويس.
عز في سره : الله يخربيتك انتي ابيض لدرجادي، طب بوسيني بوسة .
عز سكت وكارما لاحظت سكوته خافت وعيطت : مالك يا عز، فوق.
عز بغيظ وهو بيمثل انه تعبان : تعبان يا كارما، اتصرفي بقى .
كارما : اه حاضر هاتصل على هنا دلوقتي.
عز وهو بيكح : هو انتي معندكيش غير الاتصال، عمرك ما اخدتي اسعافات اولية يابنتي.
كارما : مش عارفة طب اعمل ايه...
عز ميل بجسمه ناحيتها وهي خافت وساندته : عز.. فوق.
كارما بدأت تفوق فيه بايديها وهو مغمض عينه...
كارما بخوف : عز ابوس ايدك فوق انا قلبي هايقف.
عز كان مستمتع جدا وهو تقريبا نايم في حضنها، اتأكد من احساسه انه حبها، ريحة برفانها جننته، حس بالاسانسير بيشتغل... فتح نص عينه لقاها ماسكة تلفونها بايد بترتعش
....
عز : اه ايه دا انا فين.
كارما : عز انت فوقت.
عز : اه سنديني اقوم.
كارما سندته يقوم وهو وقف يعدل هدومه...وهي مسكت علبة الشوكلاته والورد والاسانسير اتفتح وقفو قدام الشقة وهي رنت الجرس.
عز : كارما انا عاوز اقولك على حاجة بصي ياريت متق...
كارما قاطعته في الكلام: متخافش انت عمرك متقل في نظري ابداً، على فكرة دا مرض ولازم تتعالج، روح لدكتور، انت مش عارف قطعت في قلبي ازاي، بجد خضتني...
عز : ايه هشششش اسكتي سيبني اتكلم.
ادهم : تتكلم في ايه يامعلم.
عز بصله : انت فتحت.
ادهم هز راسه : من وقت ما سيبني اتكلم .
ادهم شاورلهم يدخلو وهي عطته الورد والشوكلاته...عز عينيه عليها عاوز يقولها متقوليش لحد بس هي اختفت وادهم ميل عليه بهمس : زوق اوي كارما دي بسكوتة كدا.
عز بضيق : ياعم اوعى كدا دي هاتعك الدنياااا.
******************
كارما قعدت مع البنات وليليان وسارة وكالعادة هما عملوا عليها حفلة ... المرة اللي فاتت كانت متحفظة ومش واخدة راحتها، لكن المرادي اخدت راحتها وهزرت وضحكت... الباب خبط.. كارمن دخلت...
كارمن : كارما تعالي معايا..
كارما بضحك : ابوس ايدك بلاش مشواريك انتي بتبقي منيلة..
حست بسكوتهم رفعت وشها لقتهم بيبصولها كلهم، تنحنحت بحرج وقعدت تضحك...
كارمن : عز عاوزك برا .
كارما : عاوزني انا؟!.
كارمن : اه قالي روحي خلي كارما تطلع تكلمني.
ليليان بسعادة : اطلعي يا حبيبتي كلميه.
هي ابتسمت بتوتر وقامت اتحركت برا وهما كلهم كانو وراها بببصوا من الباب..
كاميليا بضيق: اي حد يسندني عاوزة اشوف زيكو .
هنا بهمس : اهدي هانبقى نحكيلك ..
ليان : هششش خلينا نسمع... بيقولها ايه يا ماما.
ليليان بخفوت : بيقولها كارما عاوزة اقولك حاجة.
سارة : اكيد هايقولها بحبك .
ليليان : يارب يا سارة ....

على الجانب التاني كارما واقفة بتوتر قدام عز..
عز : كارما عاوز اقولك حاجة.
كارما بهدوء : قول .
👍2
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{11}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

كارما قفلت مع عز وعدى ساعة اتنين وتلاتة وهي عمالة تفكر... نانا متصلة عليه ليه... طب هو ليه متصلش عليها تاني.. طب تتصل عليه، ولا المفروض انه هو يتصل، فكرت كتير وفي الاخر وصلت انها متتصلش احسن..
كارما لنفسها : لا انا مش هاتصل ليفهم اني مدلوقة عليه والا حاجة، ايوا انا كدا صح، والا ابعتله مسج اه انا ابعتله مسج احسن، انا هاموت واعرف في ايه...
مسكت تليفونها وقررت تبعت مسج : هو في حاجة خير متصلتش تاني!!!.
عز كان قاعد في مكتبه مرهق من عميلة ومش قادر يفتح عينه لقاها باعته مسج، ضحك على فضولها... بس قرر يعاملها بنفس المعاملة ورد بمسج : مفيش عادي، عميلة ضروري.
كارما اضايقت من مجرد انه يرد بمسج ليه ميتصلش عليها، فكرت انه ممكن تكون نانا جنبه ومش عاوز يرد، اتنرفزت...
بصت لنفسها في المراية : ماشي يا عز وانا بقى هاقفشك.
راحت عند بابها وصحته من النوم.
شاهين بنوم : في ايه يا كارما؟!.
كارما بارتباك : بص حضرتك، انامتعودتش اكدب ومش عاوزة اكدب، فانا بقى هاخبي، ماشي.
شاهين عقد حواجبه : تخبي ايه وكدب ايه ماتفهميني يابنتي.
كارما برجاء : ممكن متسألنيش ليه عاوزة اروح المستشفى دلوقتي، انا عاوزة اخبي الاجابة دلوقتي، وصدقني في يوم هاجي واحكي لحضرتك كل حاجة.
شاهين باصلها كتيير بيحاول يستوعب كلامها، هي مخبية حاجة عنه، ومعترفة بكدا، ومش عاوزة تقوله، طب الحاجة دي صح والا غلط، طب ماهي اكيد غلط علشان كدا مخبية، معقول كارما بنته تخبي عنه حاجة، هو معودها على الصراحة، كارما كبرت وبقى عندها حاجات تتخبى، بس عينيها مليانة براءة وطيبة وطفولة... كل دي اسئلة واجابات خطرت في بال شاهين...
كارما هزته برقة :بابا حضرتك سرحان في ايه؟!، انت مش موافق.
شاهين : انتي عاوزة تقوليلي انك عاوزة تروحي المستشفى لسبب ما يخصك ومش عاوزني اعرفه حاليا، بس مش علشان حالة مريض.
كارما بارتباك : كدا وكدا سبب يخصني وفيه طفل في العناية محتاجة اطمن عليه.
شاهين : ماشي يا كارما هاوديكي وهاحترم قرارك، عارفة ليه لاني عارف انك عمرك ما تعملي حاجة غلط، وانك كبيرة بما فيه الكفاية وتقدري توازني امورك كويس، وكمان انا متأكد انك في يوم هتيجي وتحكيلي كل حاجة.
كارما حضنته : بابا حبيبي انا بحبك اوي، انا لايمكن اكدب عليك، بس انا الايام دي متلخبطة وحاسة اني مش فاهمة حاجة، محتاجة افهم كويس مع نفسي واوزن اموري زي ماقولت.
شاهين : وانا عندي استعداد اعملك اي حاجة انتي عاوزها يا حبيبتي، يالا روحي البسي.
كارما لبست بسرعة وشاهين اخدها يوصلها وطول الطريق في حيرة مع نفسها ياترى حبها لعز غلط!، والا صح، ياترى عز شخص كويس، واختيار صح، ولا هاتندم في الاخر.
********************
عز كان في مكتبه قاعد على كرسي مرجع راسه لورا وسرحان في اليوم بتفاصيله كلها مع كارما، وشعوره لما لمس شفايفها اتنهد بقوة وغمض عينه على الذكرى دي... الباب خبط ودخلت نانا...
نانا : دكتور عز صاحي؟.
عز اتعدل في قعدته وتنحنح : اه اتفضلي يا دكتورة .
نانا اضايقت لانها حست منه انه بيعاملها برسمية بقاله كام يوم، هزاره اختفى معاها مش قل مثلا، حتى كلامه في اطار الشغل فقط، حست مؤخرا انه ميال لكارما، مين دي تبقى احسن منها وتيجي بعدها تخطفه منها، من وقت ما ليليان كلمتها ووجهتها بالعُقد اللي عندها وهي في حالة مش متزنة وبتحاول تثبت لنفسها انها كويسة ومعندهاش عُقد وتقدر ترتبط وتعيش حياتها زي اي بنت... وقررت كدا مع عز وبذكائها هاترجع تشده ليها تاني..
قعدت واتكلمت بهدوء عكس طباعها : انا قولت بما ان انا وانت قاعدين مع بعض وسهرانين في المستشفى نتسلى مع بعض.
عز بسخرية : غريبة دكتورة نانا بتطلب كدا مني، ايه اللي حصل في الدنيا ياناس.
نانا ضحكت بخفة : اممم بتتريق عليا بقى، ليك حق منا اصلا طريقتي كانت معاك وحشة.
عز : الا قوليلي يا دكتورة انتي ليه طريقتك كدا، هو انا كان حد قايلك دا قتل حد من اهلك مثلا.
نانا اتكلمت وهي قاصدة تبقى عكس كارما وتبين شخصيتها : انا مبحبش اتكلم مع من هب ودب، انا ليا كياني، مش امشي واضحك مع دا واهزر مع دا، التقل دا صنعة وانا مبحبش اكون خفيفة.
عز بمكر : اه بس دي مش اجابة سؤالي، انتي سوري يعني طريقتك مكنتش تقل، دي طريقة تطهق بلد، تكره اي حد فيكي.
نانا كظمت غيظها وابتسمت غصب عنها : اخص عليك يا دكتور، دا انا طيبة جداً بس مبعرفش اخد على حد بسرعة، عكس طبعا دكتورة كارما ماشية تتعرف على خلق الله.
قالت جملتها وكانت قاصدة وابتسامة مستفزة على وشها، عز كان بيسمع كلامها عادي، ولما جابت سيرة كارما رفع حاجبه، وبعدها اتكلم بمكر : كارما دي مفيش منها اتنين اصلا.
👍3
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{12}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

الكل قاعد ومترقب ومستنين عز يقول اسم العروسة... وهو سكت شوية... وبعدها نطق بتنهيدة طويلة..
عز : العروسه تبقى كارما..
السعادة بانت على وشوشهم وكانهم دخلين حرب وكسبوها، باصلهم لقاهم مبسوطين ومراد بيغمزله، معقولة حبوها زي ماهو حبها.. لدرجادي سحرها بيأثر على اللي حواليها زي مأثر عليه.. كلهم باركوله.
زين : مبروك ياعز ان شاء الله هاكلم شاهين واخد منه معاد.
عز : اه قوله بكرة وقوله هاتجوز بكرة بردو.
مراد الجارحي : انت داخل حامي كدا ليه يابني اتقل.
عز : اسكت انت متعرفش اللي فيها .
زين بصرامة : عاوزك ياعز في اوضتك.
عز هز راسه واتحرك وراه وليليان راحت بسرعة لمراد.
ليليان : مراد لو سمحت روح وراهم، وحاول تمشي الامور وزين ميعدنش.
مراد : جوزك مبيحبش حد يدخل بينه وبين عياله..
ليليان : انت مش حد يا مراد .
مراد قام راحلهم وخبط ودخل....
زين باصله وبعدها بص لعز : ايوا بقى قولي ازاي ادخل على الراجل بالمأذون.
عز : زي الناس ياابابا، هو انا رايح اشتمه انا رايح اتجوز بنته.
مراد : ابوك قصده في اصول لازم نراعيها.
عز : دي شكلياات انا بحبها وعاوزاها.
زين بنرفزة : متعصبنيش ايه بتحبها وعاوزها دي، حبها لنفسك، في اصول مينفعش نتعداها ابداً، لازم نقدر الناس كويس، وبعدين ابوها من حقه يفكر اذا كان موافق عليك والا لأ.
عز : هو ابوها ماله، انا هاتجوزها هي مش ابوها ، وبعدين هو انا اترفض؟.
زين : اه تترفض عادي ولو جاي تتجوز بنتي بالشكل دا مش هاوافق واطردك برا.
مراد : اصبر يا عز كلام ابوك صح ، احنا لينا دخلة تانية.
عز بنرفزة : وانا مش هاستني الداخلة ولا الاصول ولا الشكليات واتزل لغاية ماتبقى على اسمي انا هاروح لابوها دلوقتي.
زين بحدة : انت الظاهر اتجننت .
عز ولاول مرة يقف قدام ابوه : اه اتجننت وهانفذ اللي في دماغي.
عز خرج وسابهم وخرج من البيت كله تحت انظارهم...
زين بص لمراد: ايه الجنان دا .
مراد قرب منه وابتسم : عز وقع في الغرام.
زين: بس مش كده يامراد شوية عقل.
مراد : عقل ايه يا زين، اه وانت هاتعرفه منين وانت جتلك على الطبطاب وفي ثانية كانت مراتك، مش انا اتعذب واتخطبلها خمس سنين، وكمان اتجوزها خمس سنين وتمثل انها ميتة
زين بصله بصدمة : تعرف وانا قاعد مع ليليان انهاردة شرقت كام مرة واتاريك انت الي حاسدني ، احسدني في اي حاجة فلوس، شغل اي حاجة غير مراتي وعيالي دول ثروتي الحقيقية.
مراد بضحك : مش هاحسدك لانك عشت لوحدك كتير وعانيت كتير زيي ودي مكافأة ربنا ليك، زي ما ربنا كفأني بسارة وكاميليا ويحيى .
زين : طب بمناسبة كاميليا خف شوية على ادهم.
مراد بضحك : يانهار اسود دا انا قعدته اسبوع نايم في اوضة تانية وانام انا جنبها لغاية ماتفق مع الزفت مراد واخدوها مني.
زين ضحك : ضحكو عليك.
مراد بشرود : انا يتعلم عليا ومن مين؟ من عيالك ....
( فلاش بااااااااااك ).
ادهم بضيق : بقولك خنقني مبينميش جنبها مراتي وممنوع منها، انا مسافر كمان ٢٠ يوم يا مراد وعاوزها بجد.
مراد بملل : ماتاخدها ياعم هي مش مراتك.
ادهم : حظي اسود كل ما اجاي اكلمها تعيط وتقولي بابا، وابوك واقفلي بالمرصاد.
مراد : معلش.
ادهم : اه انتو هاتحسو ازاي ما ميرا بتاعتك لوحدك ولا اب ينكد عليك ولا حاجة، وآسر حماه وحماته بياخدو عياله وانا بيتاخد مني مراتي شوفتو النحس.
مراد : يخربيت قرك، ابعد عني وسبني سالك.
ادهم بغيظ : مراد بجد شوفلي حل انا هاموت.
مراد : طب اقفل القيادة عاوزني هاشوف في ايه، وافكرلك في فكرة.
ادهم : انا مستني ، اصل والله اطب عليك في شغلك.
مراد : طيب .
مراد قفل وادهم فضل على اعصابه رايح جاي وكل الافكار السودة في دماغه، مراد اتصل بعدها بساعة ...
مراد : لقتلك فكرة .
ادهم بحماس : قول..
مراد : مراد عنيد فالكلام مش هاياكل معاه، انت تحطله تخدير في العصير وتنيمه، وتاخد مراتك وعيالك وتروح بيتك وان حد جه عند بيتك حط الغام وفجرو.
ادهم : طب وكاميليا؟!.
مراد : مالها كاميليا...
ادهم : هاتقعد تقولي انت مضطهد بابا وبتكره بابا والاسطوانة الحمضانة دي.
مراد : قولها ابوكي دخل ينام وقالي يالا روحو ، اضحك عليها ياعم، بس خلي سارة تشترك معاك، لانها الطرف الهادي اللي هايظبط مراد لما يفوق.
ادهم : طيب انا هانزل الصيدلية.. ادعيلي.
ادهم نزل الصيدلية وجاب المخدر واتفق مع سارة بعد محيالات كتير ووافقت ونفذو الخطة زي ما مراد رسمها واخد كاميليا وبناته وروح بيته.. وساب سارة في وش المدفع... مراد فاق بليل راسه تقيلة وتعبان، عرف على طول انه شرب حاجة في العصير تقلت دماغه بالشكل دا.
👍1
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{13}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

في عربية مراد عز وكارما قاعدين وببصو لبعض وعز شغل تسجيل العربية وكانت اغنية عمرو دياب وهي عاملة ايه دلوقت، ومين هون عليها الوقت، قولولي لو تصالحها اروحلها واصالحها.. عز وطى التسجيل .
عز اتنهد واتكلم : بصي يا كارما انا بحبك ومش بس بحبك انا وقعت في غرامك، وهاتجوزك ومليش دعوة، وانتي هتشيلي كل الهبل الي في دماغك دا، وعاقبي نفسك بحاجات تانية، بس متبعديش عني، انا عشت ازفت فترة في عمري لما بعدتي، وعلى فكرة انا مش بكدب، انتي حبك لعنة، سحر ومسني ومش هايطلع من قلبي ابداً، لو قولتي لا وكلامك العبيط دا هابوسك واحتمال اخطفك واعمل فيكي كل الغلط علشان مش تعاقبي نفسك لا تموتي نفسك بقى اسهل من دا كله... فاهمة والا لأ.
وكمل كلامه : واه استني غمضي عيونك نسيت حاجة .
كارما غمضت عيونها تلقائيا حست بشفايفه على ايدها بتبوسها وبيلبسها خاتم رقيق وبصوت هامس : بحبك.
كارما فتحت عيونها براحة وبصت على الخاتم اللي في ايديها... كأنه متفصل ليها هي..رفعت عينها وجت في عينه.. لقت ملامحه متحفزة للكلمة اللي هاتنطقها.. عيونه فيها كلام كتير ولمعة غريبة .. حاولت تعاقب نفسها وتنسى حبه بس مش قادرة.. عز اللي جت بين يوم وليلة ومن لحظة واحدة واخترق عالمها، لا مش اخترقه بس واكتفى، دا اخترق قلبها وعقلها وكل كيانها..لحظات من الصمت عمت المكان..
عز رجع اتكلم بس المرة دي كان جد جدا : قررتي ايه يا كارما.. بس اعرفي ان الكلمة اللي هاتقوليها هاتكون اخر كلمة بينا.. لو اه يبقى نقفل الصفحة دي ومن بكرة هاتكوني مراتي، لو لأ هاتتقفل بردو بس كل واحد وليه حياته وهاتتقفل للابد، كارما انا حاولت معاكي ورجعتلك بعد رفضك ليا، اول سبب اني بحبك وعاوزك معايا العمر كله وتاني سبب علشان انا راجل وقد كلمتي ويوم ما قولتلك بحبك ... يبقى قلبي دا حبك بجد وشافك مراته وحبيبته واخته وكل حاجة في حياته، انا لما اتجرأت وبوستك دي كانت مشاعر كانت غصب عني وحركتني، واظن عاقبتيني قبل ما تعاقبي نفسك.. دا اخر كلام ليا... يبقى الكلام ليكي.. اتفضلي.
كارما بارتباك : يعني انت لابس بدلة ومظبط نفسك وانا لابسة لبس بيتي ودا ينفع؟ لو سمحت انا عاوزاة المشهد دا يتعاد تاني.
عز ضحك : لا انتي بتهربي، انا عاوز اسمعها بودني.
كارما : يالا ياعز زمان ماما قلقانة عليا.
عز : لو بتنا هنا للصبح هاسمعها منك .
كارما فكرت كتير : طب بص لما تيجي تتقدم واتجوزك هاقولها اوك.
عز : دا وعد.
كارما بابتسامة : وعد.
****************************
تاني يوم الكل في بيت شاهين على قدم وساق في استقبال عيلة الجارحي..كارما كانت بتتجهز من الصبح وعز مكلمهاش من امبارح من وقت ما كانت معاه.. قلقانة ومكسوفة وخايفة وفرحانة حبة مشاعر فوق بعض كدا جواها...اما شاهين قاعد هو و منى..
شاهين : مش قالتلك يعني اتكلمو في ايه؟!.
منى : والله هاكدب عليك في ايه، هو عامل الخطة دي كلها علشان يوصلها ويتكلم معاها وحلو الامور مع بعض وكانت راجعة مبسوطة وفرحانة.. باين عليه بيحبها اوي ياشاهين.
شاهين : يارب يكون ابن حلال ويحافظ عليها دي الغاالية.
منى : قولي انت لاهتني امبارح زين الجارحي اقنعك ازاي..
شاهين ابتسم : بكلمتين بساط منه خلوني اوافق الراجل دا عنده زوق واحترام وتواضع مشوفتوش على حد ربنا يباركله... وبعدين حسيت من عينيه انه حابب كارما وبيتمناها مرات ابنه.
منى بفرحة : الحمد لله يارب عقبال عبد الرحمن ما اطمن عليه..
شاهين : يارب والله كان نفسي يبقى جنبي... بس نعمل ايه بقى في شغله.
منى : معلش هو وعدني انه هايجي اجازة حلوة كدا.
شاهين : طب قومي تتمي يالا على الحاجة زمانهم على وصول.
دقايق عدت على كارما وكانها ساعات ووصل زين وعيلته ومنى اتعرفت عليهم والجو كان لطيف..
عز ميل على ليان : ماتسالي كارما فين؟!.
ليان لسه هاتتكلم لقتها طالعة بفستان رقيق سماوي وطرحة بيضة ومتوترة.. بلعت ريقها بتوتر وسلمت على الكل وجت عند عز وعدته وسلمت على ليان وقعدت جنبها عز باصلها بصدمة ولاحظ ابتسامتهم...
عز بخفوت : اه دي القعدة عليا انهاردا.
زين اتكلم بجدية : شاهين احنا طالبين ايد كارما بنتك لابني عز.
شاهين : يشرفني طبعا طلبك.
زين : تسلم..
عز قاطع زين باندفاع : لو سمحت يابابا بس علشان كمان ربع ساعة المأذون جاي.. عمي انا عاوز اتجوز بنتك.
زين بصله بغيظ : تاني ياعز .
عز : انا مش مقتنع بكلامكو دا ، العروسة اهي يا جماعة موافقة يبقى فين الاعتراض.. مش انتي موافقة يا كارما؟؟ ..
كارما بارتباك : اااا. ..انا..
عز : بس اهي بتقولك موافقة.
👍1
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{14}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

كارما وصلت المستشفى وعينها بتدور في كل مكان على عز... وصلت قدام مكتبه لقت نانا خارجة منه وماسكة شوكلاته ف ايديها.. كارما رفعت حاجبها لان دي الشوكلاته اللي عطتها لعز....
نانا بسخرية : ايه دا انتي رجعتي المستشفى.. والا جاية تتحايلي على عز علشان ترجعي .
كارما : عز !!!.
نانا : اه عز.. اللي زيك يقولوه دكتور عز وميرفعوش عينهم في عينه كمان.. اما بقى انا اقول عز زيزو اقول اللي نفسي فيه.
كارما ربعت ايدها : وياترى ليه بقى؟!، ايه الفرق بين معاملة اللي زي ومعاملتك.
نانا : انتي اللي زيك مجرد دكتورة شغالة بالوسطة ..وسطة ابوكي مش صح، المستشفى كلها بتتكلم عليكي ياحبيبتي، اماا انا دكتورة نانا دكتورة جراحة ليا مكانتي هنا في المستشفى دي ومكانة في قلب عز اللي هو صاحب المستشفى.. وقريب اوي هاكون صاحبة المستشفى كمان .
كارما بصدمة من كلامها : هو انتي ليه بتكرهيني.. انا عملت فيكي ايه .. من وقت ما كبيت البيبيسي غصب عني وانتي كرهاني.
نانا : مبحبش اللي زيك اللي مدلعين وابوهم يشغلهم، اللي زيك عيال تافهة ملهمش شغل في مكان عريق زي دا،، فهمتي ليه انا مش حباكي مش عاوزة اشوف وشك بمعنى اصح.
كارما بتحدي : بس انا مشغلتش علشان ابويا ولا حاجة.. انا اشتغلت علشان السي في بتاعي، وكمان اشتغلت علشان الدكتور اللي ليكي مكانة في قلبه هو اللي أصر عليا... هو الي بيتصل علشان الشغل.. ابقى جديرة ولا لأ.
نانا : يابنتي دا كله علشان ابوكي... مش انا لوحدي الي بتكلم المستشفى كلها..
كارما : شيليني من دماغك علشان انا واضح اني حرقاكي اوي كدا وشاغلة تفكيرك...
نانا اتغاظت من ردها : قريب اوي علشان انتي حرقاني هارفدك من هنا ووراكي بوسة كبيرة..
كارما : انا متشوقة ومستعدة اشوف الرفد دا.
كارما سابتها وجت تدخل لعز.. نانا وقفتها
نانا : عز حاليا نايم ومش عاوز حد يزعجه.. ولا انتي عاوزة تشتكيله وتعيطيله....
كارما بصتلها من فوق لتحت ومشيت على مكتبها... في دماغها الف سؤال.. بس نهرت نفسها بسرعة ازاي عز يحبها ويحب نانا مثلا.. طب نانا بتتكلم بالثقة دي ليه.. ومين عطالها الثقة دي..فكرت مع نفسها بصوت عالي..
كارما : لا انا مش هاكون غبية واصدقها.. عز اتجوزني انا.. وحبني انا.. وانا بقى يا نانا هاعرفك مين هي كارما.. وقريب هاتخدي اكبر صدمة في حياتك.
فاقت على صوت تليفونها...
كارما : الو ..
عز : انتي فين يا حبيبتي؟!.
كارما بهدوء: في المستشفى .
عز : لسه واصلة .
كارما : لا واصلة من زمان وحاليا انا في مكتبي...
عز : طب اقفلي جايلك.
كارما قفلت... وقررت تبقى الليدي كارما حتى بتصرفاتها.. وهاتخلي عز يموت في هواها.. وحبه يبان في المستشفى كلها .. طلعت مرايتها بسرعة وحطت روج.. الباب خبط بتحسبه عز...
ماجد : ممكن ادخل.
كارما بلعت ريقها ووشها راح مية لون ولون : ااه اتفضل يا دكتور.
ماجد مبتسم : انا لما سمعت انك جيتي قولت اجاي اسلم بقى.. انتي وحشانا والله.
كارما اتحرجت : ميرسي..اخبار الشغل ايه!.
ماجد : وحش من غيرك والله.
عز دخل وسمع اخر جملة بص على كارما والروج الواضح اللي هي حاطاه... رفع حاجبه بحدة..وهي تاهت في دنيا تانية .
ماجد : ابن حلال يا دكتور عز..كنت لسه بقول لكارما قد ايه الشغل وحش من غيرها.
عز بحدة : والله وقد ايه بقى الشغل وحش من غيرها يادكتور..
ماجد لاحظ حدته في الكلام.. : انا اقصد ان كارما ليها سحر خاص في الشغل والمستشفى كلها بتحبها والاطفال دايما بيسألو عليها..
عز : والله.. ليها سحر!!!، اول مرة اعرف محدش قالي.. مقولتليش ليه ياكارما ان ليكي سحر خاص.
ماجد حس ان طريقته حادة ومش لطيفة معاه.. استأذن وخرج..
كارما بارتباك : ليه كدا ياعز احرجته..
عز خبط على المكتب بحدة وهي اتفزعت لورا
عز : ايه اللي انتي مهبباه في وشك دا .
كارما اعترفت في ثانية : كنت عامله ليك والله.
عز بضيق : تعمليه ليا في مكان وحدنا يخصنا مش في مستشفى معرضة ان اي حد يدخل ليكي فاهمة والا لأ.
كارما : صح.. ماشي.
عز باصلها بضيق لمجرد ان ماجد لمح شكلها بالروج ودا عطاها شكل مغري لاي راجل...في ثانية كان قدامها وشدها ووقفها وباسها بشراسة على الي عملته.. والمسكينة دماغها اتشلت من التفكير.. كانت هاتقع لولا ايده اللي حضنتها بسرعة وضمها لحضنه وقلبه بتملك...بعد عنها لما حس ان انفاسها هاتتقطع.. سند جبينه على جبينها
عز بخفوت : اللي حصل دا ميتكررش تاني..فاهمة والا لأ.
كارما هزت راسها وسكتت..
عز : لو اتكررت تاني يا كارما هاعجل بقرار لبسك للنقاب.
كارما رفعت وشها بسرعة : نقاب !.
👍3
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{15}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

ليليان وصلت هي ومراد ابنها عند اليخت ومراد اول ما شاف عربية زين ابتسم وباصلها...
مراد : ايه دا انتي واثقة اوي كدا... انه هايجي قبلك.
ليليان ابتسمت : طبعا كنت واثقة.. انت عاوز زين اقوله هاروح في مكان وميكونش هو قبلي هناك وفي استقبالي.
مراد : هو زعلان صح انك سمحتي لعز ياخد اليخت.
ليليان : اه ايه عرفك بقى ؟!.هو قالك؟.
مراد : لا خمنت طبعا وكنت عارف ان هايحصل مشكلة.. اليخت بالنسبة لبابا حاجه ثمينة جداً وغالية .
ليليان بابتسامة وهي بتبوسه : علشان دا على اسمي انا.. يالا بقى باي.
ليليان نزلت وصلت اليخت ودخلت دورت فيه لقته واقف على السطح وباصص للمية .. جت هي من ضهره وحضنته...
ليليان : كنت سيبني اكون انا في استقبالك على طول مبوظلي كل حاجة كدا.
زين بهدوء : علشان انا بس بقدرك وانتي مش بتقدريني ... ودا الفرق ما بينا.
ليليان خلته يلف ليها واتكلمت بهدوء : من امتى زين الرجال بيغلط في حق عشقه يا زين.. انا كنت عملت ايه غلط انا مجرد حبيت افرح ابني بحاجة...
زين قاطعها : مش زعلان من الحتة دي .. زعلان انك بتلغيني وبتاخدي قرارات من غير ما ترجعيلي وكأني مش موجود ... اتجرأتي وفتحتي تليفوني واتصلتي على شخص غريب وبتكلميه وبتطلبي منه طلب اغرب.. ليا حق ازعل ولا لأ... هو انتي كنتي جيتي وقولتيلي وطلبتي مني وانا رفضت ليه قررتي من غير ما تسأليني.
ليليان غمضت عينها باحراج : انا فعلا غلطت... بس اعمل ايه بقى انا ليليان حبيبتك اغلط براحتي وزين الرجال ميزعلش.
زين ضحك : بتضحكي عليا انتي بكلمتين .p
ليليان دفنت وشها فيه : متزعلش مني بقى... اتصرفت بعفوية كنت عاوزة افرح عز.. حسبتها غلط انا اسفة ..
زين مسك وشها : معرفش ليه يا ليليان انا مبعرفش اشيل منك اوازعل منك.
ليليان بدلع : علشان انا طيبة وقلبي دا طيب.. ومبحبش ازعلك ولا اجاي عليك في حاجة.. بس انت عارف بتصرف بعفوية والله ومكنش قصدي حاجة .
زين بتحذير : اخر مرة تحصل حاجة زي دي.. مش هانبه تاني.
ليليان حاوطت رقبته : طب ايه هانقضي الليلة في زعل وعتاب.. انا قررت اننا نقعد يومين هنا.. نريح فيهم من الولاد ومشاكلهم.. واليخت وحشني اوي وعاوزة ارجع ليلة ذكرى فرحي فيه من تاني...
زين : بحب عفويتك في كل حاجة.. وفي ثواني بتهديني..
ليليان وهي بتتحرك ناحية اوضة اللبس وبتتكلم بدلع : الله مش قولتلك قلبي دا طيب.
زين بعد ما مشيت اتنهد : هو انا موديني في داهية غير قلبك دا.
*******************************
*في بيت عمر ..*

ليان بزعل : عمر انت عمرك ما قسيت قلبك دا عليا والله.
عمر بحدة : وانتي عمرك ما غلطتي غلطة زي دي.
ليان : انا والله قولت امسك فيه علشان انت متزعلش مني وتفرح مني .
عمر بغيظ : افرح منك في ايه انتي كمان.. انتي هاتعصبيني والا ايه.
ليان عيونها دمعت بسرعة وبصتله بحزن وسكتت.. هو متحملش نظرة الحزن ودموعها...اخدها في حضنه بسرعة..
عمر : زعلان منك اوي يا لينو.. وحاسس بقلبي في ناار ... غيران من فكرة وجودك مع حد لوحده... ماشي انا عارف وائل وعارف قد ايه هو محترم واخويا وكل حاجة.. بس اعمل ايه في غيرتي بقى.. اعمل ايه لما افكر انك قعدتي ضحكتي وهزرتي بحسن نية مع حد ولوحدكو حتى لو البنات كانو موجودين دا مش مبرر ابداً على فكرة .
ليان رفعت وشها له واتكلمت وهي بتعيط : مكنتش اعرف والله ولسه اول مرة اعرفها... والواحد لسه بيتعلم في حياته... آسفة يا حبيبي بجد وعمرها ماتتكرر تاني.. انا بس اتصرفت من بتلقائية كدا.
عمر باس جبينها : خلاص ياحبيبتي متزعليش.. وبعدين العيب على التاني اللي استحلاها وقعد بسلامته..
ليان بارتباك : لا ماهو انا يعني اللي اصريت هو كان عاوز يمشي...وانا مسكت فيه وحلفت يتغدى وكده..
عمر بغيظ : اعمل فيكي ايه بقى.
ليان حضنته بسرعة : عمرك ما زعلت مني ياعمر.. مبستحملش انت بالذات تزعل وتاخد على خاطرك.. انا اتعلمت وخلاص.. بلاش تقسي قلبك عليا علشان خاطري.
عمر بتنهيدة : حاضر يا لينو مش هازعل منك...بدام انتي فهمتي غلطك خلاص.
ليان : طب ممكن متكلمش وائل بقى... حرام دا جاي اجازة ومسافر تاني..
عمر اخدها في حضنه : سيبك انتي من وائل انا هاتصرف معاه بعدين... المهم خليكي فيا انا انتي وحشتيني جداً... مش عارف الشوية اللي زعلت منك فيهم دول كانهم عدو سنه عليا والله.
ليان : انا مبحبش حد اصلا يزعل مني ما بالك بقى بحبيبي وجوزي وابو بناتي..
*************************
*في بيت ادهم الجارحي...*

ادهم بغيظ : يعني هو السباك دا وصفه مش لاقوه ولا ايه.
مراد ببرود : انت مش متخيل يا ادهم دا شغله نضيف ازاي لو عوزته قولي وانا اجبهولك.
👍3
Forwarded from Deleted Account
*#عشق_الزين{{16_الاخيـــــــــــــــــــــــــرة}}*
*#(عندما_يقع_العز_في_الغرام)*
*#للكاتبه_زينب_محمد(زيزي)*
*#الجزء_الثالث*🌸🌸🌸

ادهم : مراد انت عارف كويس ان عمري مادايق لما تقعد معايا المشكلة انا حاسس انك داخل معايا حرب وبتنافسني فيها مع اني مش عارف ليه؟!.
مراد : عاوز تعرف ليه انا بعمل كدا وخصوصا الفترة دي.
ادهم : ياريت ..
مراد : انا بعمل فيك كدا علشان اعلمك الادب.. علشان اعلمك قبل ما تتكلم نص كلمة وتسخن كاميليا عليا.. انت المفروض كنت تهديها.. انت عارف ان بسبب كلامك كان ممكن تقسي قلبها... انت المفروض تيجي وتحكيلي وتقولي خلي بالك بنتك فيها وفيها وفيها... بس انت اخترت طريق الانانية انك تستفرد بيها لوحدك.
ادهم : انت ليه مش قادر تفهم انها كانت بتنهار قدامي كنت فاكر ان كدا بهديها بطفي نار قلبها..
مراد : لا انت كنت بتزودها بتشعللها.
ادهم : انا شايف ان دا تصرف طبيبعي ممكن الواحد يتصرفوه.... واحد بيحب مراته زي.. مراد انت بتعاقبني على حبها.
مراد : لا انا بعاقبك على تصرفك... وبوريك فرق بسيط ان كاميليا هتختارني انا.
ادهم : تختار ايه يا مراد انت ابوها وانا جوزها واحنا الاتنين مفيش غنى عننا.
مراد بتهكم : طب دا المفروض اللي انت تفهمه.
ادهم : بص يا مراد انت ليه مش قادر تفهم بردو ان تصرفي دا من دافع حبي ليها.. وبعدين ابويا فهمني حاجة انا مفهمتاش .
مراد : انت كدا فهمتها.
ادهم : انا متجوز كاميليا وانت اصلا بعيد عنها اتعودت انها تكون ليا لوحدي.. لما يجي حد بقى يشاركني احساس الاهتمام غيري.. طبيعي هاكون غيران عليها.
مراد : طب والحل ياعم الحبيب .. انا ابوها وعاوز اعوضها.
ادهم بغيظ : يعني انت جاي تعوضها في اجازتي.
مراد : عندي الحل.
ادهم مسكه بسرعة : انجدني بيه.
مراد : طول مانت في الاجازة كاميليا هاتقعد عندي... وطول مانت هنا تقعد معاك وانا مش هازعجك... اظن كدا فير ، ديل اور نت تو ديل .
ادهم باسه من خده : يا احلى مراد في الدنيا ، طبعا ديل وابوه وامه كمان ... يالا بقى لم هدومك بسرعة واتكل على الله اجازتي بتخلص..
مراد : ياخويا اهمد و براحة على نفسك كدا .. اصلا سارة بتلم في الهدوم هاروح اساعدها.
مراد جه يمشي ادهم واقفه بسؤاله...
ادهم : مراد انت بتحبني صح.؟؟
مراد : تفتكر انا لو بكرهك هاسلمك اغلى حاجة عندي.. وغير دا كله انت ابن الغالي واي حاجة من ريحته انا بحبها... ومعزتك في قلبي زي معزة اخواتك بالظبط.
ادهم بعتله بوسة في الهوا : حبيبي يا ميمو
************************
*بمنزل زين*
وائل : ميرسي اوي يا طنط على العزومة الجامدة دي .
ليليان : تعال بس انت استقر هنا معانا وانا اعملك اكل كل يوم.
مراد الجارحي : شوفت امي بتغريك باكلها ودي حاجة مش سهلة ابدا..فكر في العرض.
وائل بضحك : هو العرض مغري فعلا... بس انا حياتي خلاص بقت في المانيا وطموحي هناك .
زين : ربنا يوفقك يا وائل.. انت شوفت الدكاترة اللي هناك.
وائل : اه شوفت واستقريت على كام دكتور ....بس كنت محتاج طنط في حاجة .
ليليان بتعجب : محتاجني انا.. في ايه؟!
عز : ماما وائل كان عاوز يسالك على نانا بحكم انك قعدتي معاها قعدة طويلة... هو شايف انه لازم يفهمها قبل ما يستقر عليها.
وائل : بصي يا طنط في شخصيات سهل تتقرى ، والتعامل معاها بيبقى بسيط وسلس ودول مش بيتعبوكي.. وفي ناس لسبب ما بتتصرف تصرفات غريبة زي دكتورة نانا.. انا بقى عاوز افهم شخصياتها انتي بنيتي عنها ايه وجهة نظرك وانا بقى اعرف اخد انهي طريق في التعامل معاها.
زين بمكر : وليه مش تقول ان شخصياتها استفزتك وحبيت تعرف عنها كل حاجة.
وائل اتوتر من كلام زين ورد : ما انا قولت انها ردود افعالها غريبة من خلال تعاملي معاها اليومين الي فاتوا دول..بس هي كل الحكاية ... يعني لو فيها احراج بلاش منها.
زين : لا لا طبعا من حقك.. قومي يا ليليان خدي وائل واتكلمي معاه.
ليليان هزت راسها وقامت دخلت التراس وكانت قاعدة قدام زين وشايفهاا.
عز جه جنبه : بابا ركز معايا كلمت شاهين.
زين : اه كلمته ومش موافق بيقول على الاقل تلات سنين.
مراد بمكر : لا يابابا تلات سنين كتير.. عز مش هايستحمل.
عز : اول مرة تقول كلمة صح... وربنا ماستحمل يعني تبقى مراتي ومش عارف اطولها.
زين : احترم نفسك.
عز : طب كلمه تاني وقوله....
زين : من غير ما تقول... الراجل وافق ان شاء الله ابنه ينزل وتعمل الفرح.. جهز كل حاجة بقى .
عز قام وقف : يعني دا كان مقلب.
زين رجع ضهره لورا : مش مقلب اوي يعني.
عز رمى نفسه عليه : حلاوتك يابابا وانت بتهزر.
زين زقه : اوع بعيد... يابني انا ابوك مش واحد صاحبك.
مراد : الفرحة مش سايعه يابابا.. فأفور... اعذره .
👍3