DevTwitter | توییت برنامه نویسی
29.1K subscribers
4.78K photos
383 videos
6 files
4.53K links
توییت های برنامه نویسی و طراحی وب :)

@dvtwi

Hashtags:
devtwitter.t.me/5

DevBooks Channel:
https://xn--r1a.website/+AYbOl75CLNYxY2U0

Github:
https://github.com/DevTwitter

X:
https://x.com/devtwittir
Download Telegram
آنچه امروز در دنیای هوش مصنوعی مایه نگرانی شده، پدیده‌ای به نام Model Distillation (تقطیر مدل) است. شرکت‌های بزرگ مثل Anthropic و OpenAI میلیاردها دلار هزینه می‌کنند تا مدل‌های پیشرو (Frontier) مثل Claude یا GPT را آموزش دهند. بخش بزرگی از این هزینه صرف Alignment (تراز کردن اخلاقی) می‌شود تا مدل یاد بگیرد به درخواست‌های خطرناک (ساخت بمب، حملات سایبری، بیوسلاح) پاسخ ندهد.

اما ماجرا اینجاست که بازیگران دیگر (از شرکت‌های رقیب گرفته تا نهادهای نظامی و اطلاعاتی در کشورهایی مثل چین و به طور اخص در توییت Deepseek)، با استفاده از API این مدل‌ها، صدها هزار سوال پیچیده از آن‌ها می‌پرسند و پاسخ‌ها را ذخیره می‌کنند.
سپس یک مدل بومی و کوچک‌تر را بر اساس این پاسخ‌ها آموزش می‌دهند. نتیجه؟ مدل جدید، «هوش» مدل اصلی را به ارث می‌برد، اما تمام گاردریل‌ها و فیلترهای اخلاقی آن را جا می‌گذارد. این یعنی دستیابی به قدرت یک مدل فوق‌پیشرفته، بدون هیچ قید و بند امنیتی.

این یک دزدی معمولی نیست، این "توزیع بمب اتم دیجیتال" است. با Distill کردن مدل‌هایی مثل Claude، عملاً گاردریل‌ها حذف می‌شوند و قابلیت‌های خطرناک (بیوسلاح، سایبری، دیس‌اینفورمیشن) مستقیماً به دست نهادهای نظارتی و نظامی می‌افتد. این یعنی دور زدن کامل کنترل صادرات چیپ و ایجاد یک تهدید نامتقارن که می‌تواند به فاجعه در زیرساخت‌ها ختم شود. وقت آن رسیده که جامعه AI این Proliferation را جدی‌تر از یک رقابت تجاری ببیند.

@DevTwitter | <Navid Taheri/>
34👍20🔥4
سایت Anthropic نوشته DeepSeek، Moonshot و MiniMax با ۲۴ هزار اکانت فیک، ۱۶ میلیون بار با Claude حرف زدن تا قابلیت‌هاش رو بدزدن و مدل خودشون رو ارزون‌تر بسازن!

http://anthropic.com/news/detecting-and-preventing-distillation-attacks

مدل Distillation Attack یعنی به‌جای اینکه از صفر یه مدل هوش مصنوعی تربیت کنی (که گرونه و زمان‌بره)، میلیون‌ها سوال از یه مدل قوی‌تر می‌پرسی، جواب‌هاش رو جمع می‌کنی و با اون داده‌ها مدل ضعیف‌تر خودت رو Train می‌کنی. در واقع دزدی غیرمستقیم از زحمت و هزینه‌ی رقیبته!

@DevTwitter | <Saman Faegh/>
88👍22👎10
.یه خبر خوب برای مظلومین دنیای توسعه :)

اینقدر بکندی‌ها داکیومنت تولید نکردن که Postman خودش دست به کار شد و شرکت Fern را خرید.

کاری که Fern می کرد تولید خودکار مستندات از روی کد بود.

حالا Postman با این خرید میتونه از این قابلیت در نرم افزار خودش استفاده کنه تا بعد از اینکه شما لیست API را داخل Postman ایمپورت کردید داکیومنت مورد نیاز را تحویل بگیرید استفاده کنید.

قدر بکندکاری که فقط کد نمی‌زنه، تحلیل، تست و داکیومنت می‌کنه را بدونید.
و مهم‌تر از اون قدر مدیری که ازش می‌خواد و بعنوان الزام شناخته شده.

@DevTwitter | <Hamed Jafari/>
👍7615👎6
مجموعه‌ای از کامپوننت‌های اوپن‌سورس برای نمایش نقشه در React پیدا کردم: mapcn

بدون نیاز به تنظیمات پیچیده
بر پایه MapLibre GL و استایل با Tailwind
سازگار با shadcn/ui برای طراحی‌های یکپارچه

https://github.com/AnmolSaini16/mapcn

@DevTwitter | <Amir Pournasserian/>
👍8💔41
ابزار litellm ، به برنامه نویسان این قابلیت رو میده که کد را فقط یک بار با فرمت OpenAI بنویسند و هر زمان خواستند مدل و پرووایدر را عوض کنند! (مثلاً از GPT-4o به Claude 4.5 یا Groq Llama3.1 و 100+ LLMs دیگه ) فقط کافی است اسم مدل را تغییر بدهید.

بدون تغییر کد یا دردسر فرمت پیام‌ها، بدون یادگیری API جدید هر شرکت.

اگر بیشتر از یک مدل LLM (حتی محلی + cloud) استفاده می‌کنید، LiteLLM زمان، پول و دردسر رو خیلی کم می‌کنه.

https://github.com/xPOURY4/litellm

@DevTwitter | <POURYA/>
22👍10👎1
ریپازیتوری 500-AI-Agents-Projects مجموعه‌ای از ایده‌ها و پروژه‌های عملی در حوزه AI Agent هست؛ از نمونه‌های ساده تا سناریوهای پیشرفته و Multi Agent.

دسته‌بندی متنوع بر اساس کاربرد
مناسب برای الهام گرفتن و توسعه نمونه‌های واقعی
مرجع خوب برای یادگیری معماری Agent-based

https://github.com/ashishpatel26/500-AI-Agents-Projects


@DevTwitter | <Amir Pournasserian/>
👍131👎1
مدل GPT 5.3 Codex
بالاخره داخل openrouter هم اومد.
دیگه لازم نیس حتما ساب pro یا plus بگیرید برای chatgpt.
قراره بترکونه.

https://openrouter.ai/openai/gpt-5.3-codex

@DevTwitter | <E Gurl/>
16👍7👎1
دیروز Claude Code Security معرفی شد. هوش مصنوعی‌ای که خودش باگ‌های امنیتی رو پیدا می‌کنه.

چند ساعت بعدش حدود ۱۰ میلیارد دلار از ارزش بازار بزرگترین شرکت‌های امنیتی دود شد رفت هوا.

این امکان جدید Claude، میره کل کدبیس رو می‌گرده، باگ‌های امنیتی رو پیدا می‌کنه، حتی براشون patch پیشنهادی می‌ده که تیم فنی review کنه، حتی باگ‌هایی ابزارهای معمول امروز معمولاً اصلاً نمی‌بینن.

@DevTwitter | <Farokh/>
🔥73👎2👍1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
کلود دیگه کسب و کاری نموده که به فنا نداده باشه!

کلود در آپدیت ۲۴ فوریه ۲۰۲۶ (نسخه Cowork)، ابزارهایی معرفی کرده که رسماً جای بعضی کارها رو می‌گیره:

خداحافظی با پاورپوینت دست‌ساز: خودش تحلیل اکسل رو به اسلاید پاورپوینت تبدیل می‌کنه (روی مک و ویندوز).

پکیج‌های آماده برای تخصص‌ها: برای حوزه‌هایی مثل منابع انسانی (HR)، بورس و بانکداری، مهارت‌های اختصاصی یاد گرفته.

فروشگاه شخصی: هر شرکت می‌تونه پلاگین‌های خاص خودش رو بسازه و فقط برای کارمندای خودش فعال کنه.

اتصال به همه جا: به ابزارهای مهمی مثل Google و Slack وصل شده تا دیگه نیازی به جابه‌جایی دستیِ اطلاعات نباشه.

خلاصه که کلود دیگه فقط یه چت‌بات ساده نیست؛ داره به یه «همکار هوشمند» تبدیل می‌شه که کارهای اداری و تحلیلی رو سریع‌تر از انسان انجام می‌ده.

@DevTwitter | <Navid Taheri/>
👍337👎3
#کوته_نیوز

اینترنت طبقاتی درب باسن شما...

جدیدا یکی از اپراتور‌های زیرمجموعه‌ی همراه اول شروع به فروش چیزی به اسم «سیم‌کارت پرو» کرده، با IP بین‌المللی و اینترنت بدون فیلتر.
البته فقط به سازمان‌ها و اونایی که جواز فعالیت دارن می‌فروشن./ زومیت

@DevTwitter
👎87💔37👍8
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
و در حالی که ما داریم کونمون رو واسه گذر از فیلتر میذاریم، باقی دنیا:

————————————


قابلیت جدید Claude Code: کدنویسی در حال پیاده‌روی!

آنتروپیک از قابلیت Remote Control رونمایی کرد.
حالا کاربران طرح Max می‌تونن سشن‌های کدنویسی رو از ترمینال سیستم شروع کنن و ادامه‌اش رو روی گوشی موبایل پیش ببرن.
دیگه لازم نیست برای کد زدن همیشه پشت میز میخکوب باشید!

ا دستور /remote-control می‌تونید جریان کار (Flow) رو حفظ کنید؛ برید پیاده‌روی، آفتاب بگیرید یا سگتون رو بگردونید و هم‌زمان کد بزنید.

این قابلیت فعلاً در فاز Research Preview برای کاربران مکس فعال شده.


@DevTwitter | <MAHDI S. Homeyli/>
💔116👍12🔥4
فقط با یک پرامت سایتی که دوست دارید رو بسازید و ادیت کنید.
https://build.cloudflare.dev
کم کم سایت هایی ایرانی هم داره با استفاده از سرویس
ساخته میشه ، نمونه هارا در لینک زیر ببینید
https://build.cloudflare.dev/discover


@DevTwitter | <POURYA/>
👍17💔64
به نظرم اگه تاثیر agentic coding و تغییرات صنعت نرم افزار رو میخواید بدونید, بهتره به جای شت پست هایopenclaw و... این بلاگ رو بخونید. توی یک هفته رسما nextjs رو بازنویسی کردن که روی ورکر ها و معماری کلادفلیر به خوبی کار بکنه. اکثر مشکلات serverless روی کلادفلیر حل شدن با این حرکت
https://blog.cloudflare.com/vinext

@DevTwitter | <Mohammad Sadeghian/>
27👎7👍5
مخزن طلایی پرامپت‌های ChatGPT!

اگر می‌خواید از هوش مصنوعی خروجی‌های حرفه‌ای بگیرید، این ریپو رو دریابید. مجموعه‌ای عظیم از پرامپت‌های آماده که به AI یاد میده چطور مثل یک مصاحبه‌کننده، راهنما، مترجم یا حتی یک کدنویس ارشد رفتار کنه.
https://github.com/f/prompts.chat


@DevTwitter | <MAHDI S. Homeyli/>
23👍3👎1
اجرای سیستم عامل های محتف رو Browser! خیلی باحال بود، یادش بخیر، Windows 3.1! لینک گیت هاب و سایتش رو میزارم.

https://github.com/copy/v86
https://copy.sh/v86/


@DevTwitter | <Amir Pournasserian/>
25👎3🔥1
نسخه‌ی ویرایش‌شده‌ی من از Nekoray رو بالاخره منتشر کردم  (نسخه مخصوص ویندوز و به‌صورت پرتابل)

تو این نسخه رابط کاربری رو کامل مدرن و بازطراحی کردم، تست تک‌کلیکی با مرتب‌سازی خودکار بر اساس پینگ اضافه شده، نمایش زنده IP و کشور فعال شده، ابزار مدیریت نودهای تکراری/مرده اضافه شده و هسته هم به 4.1.0 ارتقا پیدا کرده تا پایدارتر و روون‌تر اجرا بشه.


https://github.com/AliShafiee2003/nekoray

@DevTwitter | <Ali/>
65👍19💔1
از اونجایی که محدودیت های اینترنتی کولاک کرده، خیلیا دنبال DNS ای هستن که بتونه Domain های مورد نظرشونو Resolve کنه، بخاطر همین یه برنامه نوشتیم که این کار رو بدون چک کردن دونه به دونه DNS، به تعداد بالا و خودکار انجام میده و یه گزارش کامل با فرمت HTML اماده میکنه.

https://github.com/sobhanrajabi31/dns-validator

@DevTwitter | <SR/>
22👍6👎3
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
نسل بعدی ابزارهایی مثل فیگما هم رسید.

با Paper هر پروداکت منیجری می‌تونه هم دیزاینر باشه، هم برنامه‌نویس.
مرز بین ایده، طراحی و کد داره عملاً حذف میشه.

پیپر یه Canvas هوشمنده برای Cursor، Claude Code و...
هر ایجنتی می‌تونه HTML بخونه و بنویسه داخلش.

با پیپر می‌تونی:
- به کدبیس‌ات push یا ازش pull کنی
- دیتای واقعی رو از هر جایی بیاری داخل طراحی
- کمتر کار تکراری کنی، بیشتر طراحی کنی

حتی می‌تونی ابزارهای AI خودت رو از طریق MCP مستقیم وصل کنی که بخونن و بنویسن. MCP Server داخل Paper ابزارها و اینسترکشن‌های دقیق به ایجنتت میده تا یه دیزاین هم زیبا باشه هم کاربردی.


@DevTwitter | <Farokh/>
👍25👎3💔1
اگر با OpenClaw کار میکنید و میخواهید Api مدل های مختلف رو رایگان تست کنید ، تا ببینید کدوم بیشتر با کاری که میخواهید انجام بدید سازگاری داره
یا برای تست های اولیه هزینه Api ندید ، میتونید از سرویس build.nvidia.com استفاده کنید.

مدل هایی مثل :
qwen3.5-397b-a17b , kimi-k2.5 , glm5
رو میتونید به راحتی Api بگیرید و تست هاتون رو انجام بدید
یا برای اول کار برای مدتی هزینه ای ندید


نکته : مدل های پولی قطعا بهتر هستند ، اما برای استارت بهتره از Api های رایگان استفاده کنید و ازمون و خطا کنید.

اسکرین شات کد با استفاده از سایت app.codeimage.dev ساخته شده است (گذاشتم شاید خواستید بعدا ازش استفاده کنید)

@DevTwitter | <POURYA/>
👍10👎43