⛑ طبيب يقتل ابنه...قصة حقيقية ⛑
شاب في مقتبل العمر يقود دراجته النارية ويتكلم بالهاتف النقال ، ويشاء القدر أن يصدم بسيارة مسرعة ويقع على الأرض
أين الإسعاف
أدركوا المصاب
ويتقدم شاب عنده روح الشهامة العربية الإسلامية ، يضع الشاب في السيارة ويأخذه إلى أقرب مستشفى خاص
أين الطبيب .. أين الإسعاف .. أنقذوا المصاب
ويرد عليه أحد الأطباء وبكل برود
من هذا المصاب ؟؟ وما أسمه ؟؟
ويرد الشاب الذي أحضره ، لا أعلم من هو
وكان المصاب يئن من الألم ، والدماء قد غطت وجهه حتى أخفت معالمه
فيقول الطبيب للشاب اذهب وادفع للصندوق خمس وعشرون ألف ريال قبل أن تدخله إلى الإسعاف
فيقول الشاب أن هذا المصاب لا يوجد معه شيء من المال
فيرد الطبيب ونحن لا نستطيع أن نستقبله .. ولا نسعفه .. هكذا تعليمات إدارة المستشفى
فيقول الشاب أنا أدفع عنه ، ولكن لا أحمل نقوداً معي الآن ، أسعفوه وأنا سأذهب لإحضار النقود أسرعوا و أسعفوه فالشابة ينزف الدماء وقد يموت
فيرد الطبيب بسخرية لاذعة لا نستطيع أن نقبله قبل دفع النقود
فيثور الشاب ويصيح أي ضمير تملكون من الإنسانية .. لا ضميراً .. ولا وجداناً .. ولا ذمة .. ولا كرامة
ولم يتمالك نفسه وينظر إلى الطبيب نظره احتقار ، فيشتمه ، ويبصق في وجهه ويخرج وهو يحمل المصاب إلى المستشفى العام ، ويدخل الشاب إلى غرفة الإسعاف ، ويبدأ الطبيب بتقديم العلاج للمصاب ولم تنفع المحاولات الجادة بإسعافه ، يا للهول ، الله أكبر ، لقد فارق الحياة ، صمت رهيب خيم على طاقم الإسعاف ، وفجأة يرن هاتفه النقال ويرد عليه الشاب الذي أسعفه
من يتكلم
من أنت ، أين صاحب الهاتف ، ولماذا ترد على هاتفه
من أنتي يا أختي؟؟؟
وترد أنا خطيبته
ويقول ما أسم هذا الشاب صاحب الجوال ؟؟؟
وترد لماذا يا أخي ؟؟ أين هو ؟؟؟
أنا آسف انه في المستشفى ، جرى له حادث
أريد التكلم مع والده ، أين هو
ومن يكون والده ؟؟؟؟
أنه الطبيب فلان صاحب المستشفى الخاص في المكان الفلاني
إذاً بلغى والده وأخبريه بأننا في المستشفى العام
ويسمع والده الطبيب بالخبر ، ويتصل بالمستشفى العام وهو يصيح أسعفوه .. أسعفوه .. ريثما أحضر وأنقله إلى المستشفى الخاص
ويصل الطبيب إلى المستشفى
أين المصاب
عظم الله أجركم .. لقد فارق الحياة
من هو الذي أسعفه ، امسكوه ، حققوا معه
وينظر الطبيب من حوله فيجد الشاب الذي أسعف ولده وهو الذي شتمه وبصق عليه
إذاً أنت الذي ......... ؟؟؟؟
نعم أيها الطبيب
ولم يتمالك الطبيب نفسه من البكاء وهو يقول أنا الذي قتلتك يا بني
وصل أبنه للمستشفى الذي يملكه فيطرده دون أن يعلم أنه أبنه ، ويفقد أعز إنسان إلى قلبه من أجل المال الذي كان عدواً له .
)) إن الله يمهل ولا يهمل ((👍👍👍
تأملوها جيدا
🌷
شاب في مقتبل العمر يقود دراجته النارية ويتكلم بالهاتف النقال ، ويشاء القدر أن يصدم بسيارة مسرعة ويقع على الأرض
أين الإسعاف
أدركوا المصاب
ويتقدم شاب عنده روح الشهامة العربية الإسلامية ، يضع الشاب في السيارة ويأخذه إلى أقرب مستشفى خاص
أين الطبيب .. أين الإسعاف .. أنقذوا المصاب
ويرد عليه أحد الأطباء وبكل برود
من هذا المصاب ؟؟ وما أسمه ؟؟
ويرد الشاب الذي أحضره ، لا أعلم من هو
وكان المصاب يئن من الألم ، والدماء قد غطت وجهه حتى أخفت معالمه
فيقول الطبيب للشاب اذهب وادفع للصندوق خمس وعشرون ألف ريال قبل أن تدخله إلى الإسعاف
فيقول الشاب أن هذا المصاب لا يوجد معه شيء من المال
فيرد الطبيب ونحن لا نستطيع أن نستقبله .. ولا نسعفه .. هكذا تعليمات إدارة المستشفى
فيقول الشاب أنا أدفع عنه ، ولكن لا أحمل نقوداً معي الآن ، أسعفوه وأنا سأذهب لإحضار النقود أسرعوا و أسعفوه فالشابة ينزف الدماء وقد يموت
فيرد الطبيب بسخرية لاذعة لا نستطيع أن نقبله قبل دفع النقود
فيثور الشاب ويصيح أي ضمير تملكون من الإنسانية .. لا ضميراً .. ولا وجداناً .. ولا ذمة .. ولا كرامة
ولم يتمالك نفسه وينظر إلى الطبيب نظره احتقار ، فيشتمه ، ويبصق في وجهه ويخرج وهو يحمل المصاب إلى المستشفى العام ، ويدخل الشاب إلى غرفة الإسعاف ، ويبدأ الطبيب بتقديم العلاج للمصاب ولم تنفع المحاولات الجادة بإسعافه ، يا للهول ، الله أكبر ، لقد فارق الحياة ، صمت رهيب خيم على طاقم الإسعاف ، وفجأة يرن هاتفه النقال ويرد عليه الشاب الذي أسعفه
من يتكلم
من أنت ، أين صاحب الهاتف ، ولماذا ترد على هاتفه
من أنتي يا أختي؟؟؟
وترد أنا خطيبته
ويقول ما أسم هذا الشاب صاحب الجوال ؟؟؟
وترد لماذا يا أخي ؟؟ أين هو ؟؟؟
أنا آسف انه في المستشفى ، جرى له حادث
أريد التكلم مع والده ، أين هو
ومن يكون والده ؟؟؟؟
أنه الطبيب فلان صاحب المستشفى الخاص في المكان الفلاني
إذاً بلغى والده وأخبريه بأننا في المستشفى العام
ويسمع والده الطبيب بالخبر ، ويتصل بالمستشفى العام وهو يصيح أسعفوه .. أسعفوه .. ريثما أحضر وأنقله إلى المستشفى الخاص
ويصل الطبيب إلى المستشفى
أين المصاب
عظم الله أجركم .. لقد فارق الحياة
من هو الذي أسعفه ، امسكوه ، حققوا معه
وينظر الطبيب من حوله فيجد الشاب الذي أسعف ولده وهو الذي شتمه وبصق عليه
إذاً أنت الذي ......... ؟؟؟؟
نعم أيها الطبيب
ولم يتمالك الطبيب نفسه من البكاء وهو يقول أنا الذي قتلتك يا بني
وصل أبنه للمستشفى الذي يملكه فيطرده دون أن يعلم أنه أبنه ، ويفقد أعز إنسان إلى قلبه من أجل المال الذي كان عدواً له .
)) إن الله يمهل ولا يهمل ((👍👍👍
تأملوها جيدا
🌷
قصة وعبرة:
#قصة_حقيقية
قصة اغتصاب جديدة في الهند تثير الرأي العام، بعد أن تعرّضت طفلة لم يتجاوز عمرها الـ12 عاماً لاغتصاب جماعي على سطح مدرسة تقع في شرق الهند.
وما يُشكّل صدمة في الحادثة أنّ مدير المدرسة وثلاثة أساتذة آخرين هم من أقدموا على هذه الفعلة الشنيعة.
وقد وجدت والدةُ التلميذة التي تدرّس في المدرسة نفسها ابنتَها بحالة يرثى لها ومرميّة على سطح المدرسة. وعلى الفور، لجأت إلى الشرطة ورفعت دعوى على المشتبه فيهم الأربع الذين تواروا عن الأنظار منذ أن وقعت الجريمة.
يذكر أن الوالدة كانت قد اصطحبت طفلتها معها إلى العمل في ذلك اليوم لأنّه لم يكن هناك أحد في المنزل ليهتمّ بها كما أنها منفصلة عن والد الطفلة. وقد وقعت الحادثة عندما كانت الأم تعلّم صفاً.
يشار إلى أن الطفلة الآن تخضع للعلاج في المستشفى
اللهم احفظ بناتنا واهد شبابنا
#قصة_حقيقية
قصة اغتصاب جديدة في الهند تثير الرأي العام، بعد أن تعرّضت طفلة لم يتجاوز عمرها الـ12 عاماً لاغتصاب جماعي على سطح مدرسة تقع في شرق الهند.
وما يُشكّل صدمة في الحادثة أنّ مدير المدرسة وثلاثة أساتذة آخرين هم من أقدموا على هذه الفعلة الشنيعة.
وقد وجدت والدةُ التلميذة التي تدرّس في المدرسة نفسها ابنتَها بحالة يرثى لها ومرميّة على سطح المدرسة. وعلى الفور، لجأت إلى الشرطة ورفعت دعوى على المشتبه فيهم الأربع الذين تواروا عن الأنظار منذ أن وقعت الجريمة.
يذكر أن الوالدة كانت قد اصطحبت طفلتها معها إلى العمل في ذلك اليوم لأنّه لم يكن هناك أحد في المنزل ليهتمّ بها كما أنها منفصلة عن والد الطفلة. وقد وقعت الحادثة عندما كانت الأم تعلّم صفاً.
يشار إلى أن الطفلة الآن تخضع للعلاج في المستشفى
اللهم احفظ بناتنا واهد شبابنا
#قصة_وعبرة
قصة عن زوجين :
كانت أمرأة عنيده متمرده على زوجها دائما تكثر من الخلاف معه الي ان وصل الخلاف الي طريق يستحيل معه العشرة ومواصله الحياة الزوجية.
ومن هنا وصل القرار بينهما الي الطلاق فأتي والدها وأقاربها والمأذون والشهود لأتمام الطلاق كان القرار من جهه الزوجه هي التي ترغب في ذلك.
قال لها المتولي لأتمام الطلاق أن أبغض الحلال عند الله هو الطلاق فأنتظري مدة تراجعي نفسك ربما رجعتي عن قرارك.
رفضت وقالت : لقد أخذت قراري ولم أرجع عنه وكان زوجها لا يرغب بطلاقها، نصحها بأن تتراجع في اللحظه الأخيرة فغضبت غضبا شديدا وعلا صوتها الي أن أثارت غضب أبيها وهم بضربها أمام الجميع وعندما كان يتشاجر معها كان يمسكها من ثيابها فانقطعت وقتها أحتضنت زوجها وأستترت به.
فكان هذا تصرف تلقائي منها مع وجود أباها وأخاها ومع ذلك ذهبت ليسترها زوجها وأستغفرت الله علي ماحدث منها وأدركت الزوجة معني قول الله تعالي {هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ}
أي هن ستر لكم وأنتم ستر لهن، لأن كلا الزوجين يستر صاحبه ويمنعه من الفجور ويغنيه عن الحرام.
قصة عن زوجين :
كانت أمرأة عنيده متمرده على زوجها دائما تكثر من الخلاف معه الي ان وصل الخلاف الي طريق يستحيل معه العشرة ومواصله الحياة الزوجية.
ومن هنا وصل القرار بينهما الي الطلاق فأتي والدها وأقاربها والمأذون والشهود لأتمام الطلاق كان القرار من جهه الزوجه هي التي ترغب في ذلك.
قال لها المتولي لأتمام الطلاق أن أبغض الحلال عند الله هو الطلاق فأنتظري مدة تراجعي نفسك ربما رجعتي عن قرارك.
رفضت وقالت : لقد أخذت قراري ولم أرجع عنه وكان زوجها لا يرغب بطلاقها، نصحها بأن تتراجع في اللحظه الأخيرة فغضبت غضبا شديدا وعلا صوتها الي أن أثارت غضب أبيها وهم بضربها أمام الجميع وعندما كان يتشاجر معها كان يمسكها من ثيابها فانقطعت وقتها أحتضنت زوجها وأستترت به.
فكان هذا تصرف تلقائي منها مع وجود أباها وأخاها ومع ذلك ذهبت ليسترها زوجها وأستغفرت الله علي ماحدث منها وأدركت الزوجة معني قول الله تعالي {هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ}
أي هن ستر لكم وأنتم ستر لهن، لأن كلا الزوجين يستر صاحبه ويمنعه من الفجور ويغنيه عن الحرام.
👍1
#قصة_وعبره
أقبل الرجل من عمله
فاستلقى على السرير،
قالت له زوجته:
ما رأيك ان نخرج اليوم ؟
فقال لها : أنا لم أنم البارحة دعيني أنام و أتركيني..
تركته المرأة و قالت لنفسها :
لا بأس .. لابد بأنه كان متعباً .،
جاء اليوم الثاني
أقبل الزوج واستلقى على السرير،
فدخلت زوجته وقالت : لما لا نخرج معاً فاليوم يبدو مناسباً لأخذ نزهة ..
فرد عليها الزوج : أنا لست في مزاج جيد دعيني و شأني .
فتركته وقالت :
لابد بأن شيء ما عكر مزاجه في عمله ..
وظل الرجل كذلك طوال الأسبوع وزوجته تختلق له الاعذار يومًاً بعد يوم .
إلى أن جاء اليوم الذي لم يرى الزوج فيها زوجته،
فتعجب لذلك ..
ولكنه افترض بأنها ستأتي بعد برهة .
تركها الرجل ولم يهتم ..
استيقظ الرجل في اليوم التالي وزوجته لم تكن موجودة .
نظر إلى الطاولة في غرفة المعيشة،
كان عليها ورقة مكتوب فيها”
زوجي العزيز ..
لقد جف نهر الأعذار وتصحرت واحة الصبر ..
كان هذا الأسبوع الذي مررنا به حصل وقد ولدت انت فيه .
وفي هذا الأسبوع بالذات رغبت بأن أجعلك أسعد رجال العالم ..
ولكن في هذا الأسبوع أيضا جعلتني أتمنى أنك لم تولد،
وأطفأت شموع المحبة وقطعت كعكة السعادة ..
ومزقت قلبي الذي رغبت أن أهديه لك ..
كل_عام_وانا_لست_معك ..
زوجتك ..
” هرع الزوج إلى بيت أهل زوجته و طلب أن يتفاهم معها
فقالت له : لست بمزاج جيد .. دعني واذهب .
انتبه الزوج بأن زوجته تعيد عليه ما كان يقوله لها فصمت..
فقالت له : إذا كنت لا تعلم كيف تعتني بالزهور فلا تقطفها ..
فإذا قطفتها وتركتها دون عناية
تذبل تلك الزهرة وتموت .،
وأنا زهرة أنت قطفتها وذبلت وهي تحاول إسعادك ..
اعتني بزهرتك قبل أن تذبل ..
فالإنسان لا يعرف قيمة الشخص حتى يفقده
أقبل الرجل من عمله
فاستلقى على السرير،
قالت له زوجته:
ما رأيك ان نخرج اليوم ؟
فقال لها : أنا لم أنم البارحة دعيني أنام و أتركيني..
تركته المرأة و قالت لنفسها :
لا بأس .. لابد بأنه كان متعباً .،
جاء اليوم الثاني
أقبل الزوج واستلقى على السرير،
فدخلت زوجته وقالت : لما لا نخرج معاً فاليوم يبدو مناسباً لأخذ نزهة ..
فرد عليها الزوج : أنا لست في مزاج جيد دعيني و شأني .
فتركته وقالت :
لابد بأن شيء ما عكر مزاجه في عمله ..
وظل الرجل كذلك طوال الأسبوع وزوجته تختلق له الاعذار يومًاً بعد يوم .
إلى أن جاء اليوم الذي لم يرى الزوج فيها زوجته،
فتعجب لذلك ..
ولكنه افترض بأنها ستأتي بعد برهة .
تركها الرجل ولم يهتم ..
استيقظ الرجل في اليوم التالي وزوجته لم تكن موجودة .
نظر إلى الطاولة في غرفة المعيشة،
كان عليها ورقة مكتوب فيها”
زوجي العزيز ..
لقد جف نهر الأعذار وتصحرت واحة الصبر ..
كان هذا الأسبوع الذي مررنا به حصل وقد ولدت انت فيه .
وفي هذا الأسبوع بالذات رغبت بأن أجعلك أسعد رجال العالم ..
ولكن في هذا الأسبوع أيضا جعلتني أتمنى أنك لم تولد،
وأطفأت شموع المحبة وقطعت كعكة السعادة ..
ومزقت قلبي الذي رغبت أن أهديه لك ..
كل_عام_وانا_لست_معك ..
زوجتك ..
” هرع الزوج إلى بيت أهل زوجته و طلب أن يتفاهم معها
فقالت له : لست بمزاج جيد .. دعني واذهب .
انتبه الزوج بأن زوجته تعيد عليه ما كان يقوله لها فصمت..
فقالت له : إذا كنت لا تعلم كيف تعتني بالزهور فلا تقطفها ..
فإذا قطفتها وتركتها دون عناية
تذبل تلك الزهرة وتموت .،
وأنا زهرة أنت قطفتها وذبلت وهي تحاول إسعادك ..
اعتني بزهرتك قبل أن تذبل ..
فالإنسان لا يعرف قيمة الشخص حتى يفقده
#فاجئ_زوجتك
راكب ميكروباص ومسافر .. فى التوقيت اللى زى ده بالليل عادة بحب آخد الكرسيين اللى قدام عشان بيكونوا أريح فى القعدة وعشان لو حبيت أنام .. لمحت بطرف عينى قبل ما أركب فـ الكنبة اللى ورا السواق ع طول راجل وست قاعدين جنب بعض عمرهم مش اكتر من 40 سنة .. كانوا بيتكلموا بصوت واطى بس لما العربية اتحركت وأغلب اللى فيها راحوا فـ النوم كان صوتهم واضح بالنسبة لى أنا والسواق .. الزوج كان مزمزأ وقافش لـ سبب مش معروف ومراته كانت بتطيب بخاطره .. كانت بتهزر وبتحاول تنكشه وتضحكه .. لـ حد ما فجأة قالتله : ( طب شوف جايبالك إيه ) .. سمعت صوت خرفشة كيس وبعدها شهقة مفاجأة مكتومة من جوزها .. مراته قالت بمنتهى الحماس : ( وشوف إيه كمان ) .. سمعت صوت خرفشة الكيس تانى ونفس الشهقة من جوزها .. مراته كملت : ( بص كمان ) .. جوزها قالها : كل ده يا أُم ياسر ! .. ردت : يوووه ، بس أنت ترضى
كنت هموت وأعرف كانت بتطلع له إيه مـ الكيس .. بس الأتنين شكلهم بسيط يعنى هتكون إدته إيه يعنى ؟ .. كيس شيبسى ! .. إزازة ميه ! .. باكو بسكوت ! .. معرفش .. بس أكيد اللى هى إدتهوله وقتها هو عارف إن ده كتير بالنسبالها .. ده كل اللى هى تقدر عليه .. حاولت ألف رأسى عشان أبص ع ملامحهم بس عينى خبطت فـ عين السواق اللى كان بيحاول يعمل زيى ويشوفهم .. بدون ما نبص عليهم أبتسمنا لـ بعض أنا والسواق وكل واحد فينا رجع راسه لـ قدام تانى نبص ع الطريق وكأننا قررنا بدون ما نتكلم منبقاش رخمين .. حلو جداً إنك تلاقى حد بيعمل كل اللى فـي وسعه حتى لو بأقل القليل لما يلاقيك متضايق عشان هدف واحد مفيش غيره : ( بس أنت ترضى )
راكب ميكروباص ومسافر .. فى التوقيت اللى زى ده بالليل عادة بحب آخد الكرسيين اللى قدام عشان بيكونوا أريح فى القعدة وعشان لو حبيت أنام .. لمحت بطرف عينى قبل ما أركب فـ الكنبة اللى ورا السواق ع طول راجل وست قاعدين جنب بعض عمرهم مش اكتر من 40 سنة .. كانوا بيتكلموا بصوت واطى بس لما العربية اتحركت وأغلب اللى فيها راحوا فـ النوم كان صوتهم واضح بالنسبة لى أنا والسواق .. الزوج كان مزمزأ وقافش لـ سبب مش معروف ومراته كانت بتطيب بخاطره .. كانت بتهزر وبتحاول تنكشه وتضحكه .. لـ حد ما فجأة قالتله : ( طب شوف جايبالك إيه ) .. سمعت صوت خرفشة كيس وبعدها شهقة مفاجأة مكتومة من جوزها .. مراته قالت بمنتهى الحماس : ( وشوف إيه كمان ) .. سمعت صوت خرفشة الكيس تانى ونفس الشهقة من جوزها .. مراته كملت : ( بص كمان ) .. جوزها قالها : كل ده يا أُم ياسر ! .. ردت : يوووه ، بس أنت ترضى
كنت هموت وأعرف كانت بتطلع له إيه مـ الكيس .. بس الأتنين شكلهم بسيط يعنى هتكون إدته إيه يعنى ؟ .. كيس شيبسى ! .. إزازة ميه ! .. باكو بسكوت ! .. معرفش .. بس أكيد اللى هى إدتهوله وقتها هو عارف إن ده كتير بالنسبالها .. ده كل اللى هى تقدر عليه .. حاولت ألف رأسى عشان أبص ع ملامحهم بس عينى خبطت فـ عين السواق اللى كان بيحاول يعمل زيى ويشوفهم .. بدون ما نبص عليهم أبتسمنا لـ بعض أنا والسواق وكل واحد فينا رجع راسه لـ قدام تانى نبص ع الطريق وكأننا قررنا بدون ما نتكلم منبقاش رخمين .. حلو جداً إنك تلاقى حد بيعمل كل اللى فـي وسعه حتى لو بأقل القليل لما يلاقيك متضايق عشان هدف واحد مفيش غيره : ( بس أنت ترضى )
#فاجئ_زوجتك
أنا متجوزة من كام سنة .. كنت سعيدة جداً مع جوزي
الصبح .. دايماً كنت بصحى من النوم على صوت جوزي وهو بيشخر .. ومع ذلك مكنتش بزعل .. وكنت عشان أنتقم منه أخضه وأصحيه وأنا بهزر معاه! :)
أقوم أعمله الفطار .. هو بيحب الأكل بشكل معين .. عشان مامته كانت بتعمله كدة .. بس أنا شايفاه مش حلو .. ومع ذلك كنت بعمله عشان هو بيحبه كدة :)
كنت لازم أغسله هدومه مهما طلب إنه هو يساعدني .. عشان ماما قالتلي زمان: لو جوزك هدومه مش نضيفة .. ده معناه إن مراته مش مهتمة بيه! وأنا أحب أكون مهتمة جداً بجوزي.
أنا بشتغل .. وإحنا نازلين الشغل مع بعض .. كنت بحس أد إيه هو بيحبني .. وأد إيه كان بيستناني لغاية لما أركب عشان يطمن عليا وممكن يتأخر على شغله! ومنساش كلمته ليا الصبح .. وهو باصص في عينيا وأنا رايحة الشغل وهو بيقولي: "إنتي حلوة أوي النهاردة"
بروح الشغل طايرة .. ويومي كله بيبقى ممتاز!
في يوم وأنا رايحة الشغل .. الرؤية عندي زي متكون فيها شبورة .. ووقعت في الأرض ..
ناس ودوني للدكتور .. وعرفت إني مصابة بمرض نادر .. هيخليني عمياء بعد فترة بسيطة جداً!
حياتي اتقلبت رأساً على عقب .. ومبقتش عارفة أقول لجوزي إيه .. أقوله إنك كلها كام يوم وهتبقى ممرض مش زوج! هتبقى بتشفق عليا مش هتبقى بتحبني!
كنت لما أصحى الصبح ويجي يهزر معايا أبقى مش طايقة نفسي ومش عايزة أتكلم!
وأنا بعمل الفطار ببقى مش شايفة الأكل زي الأول وبقى بيقع مني ومش عارف أمسك السكينة بقيت بحسس على الحاجات عشان أعرف ده طماطم ولا خيار!.. يحاول يساعدني وأنا كنت بزعق وبتخانق وممكن أكسر الحاجة لمجرد إني حسة إنه بيشفق عليا .. مكنتش عايزة أقوله أي حاجة!
مبقتش أشوف ألوان الغسيل ولا أعرف أعمله إزاي!
وأنا نازلة الشغل .. كان بيحاول يبص في عينيا ويقولي إللي كان بيقوله كل يوم .. بس للأسف مكنتش ببقى شايفاه ومكنتش طايقة الكلام!
كنت خايفة وأنا بعدي الشارع حاجة تخبطني!
خلاص جوزي عرف ..
وبقيت بمشي بعصاية في الشارع!
بس مكنتش أتخيل إنه يعمل إللي كان بيعمله وعرفته بعد كدة!
لما كنت بقوم أعمل الفطار .. كان بيبقى واقف حواليا وأنا مش عارفة .. بيقربلي كل حاجة بحاول أدور عليها من غير ميعرف ..
طماطم أو سكينة .. كأنه مش موجود حواليا وكأني أنا إللي بعمل كدة لوحدي!
وأنا نازلة الشغل كنت بمشي لوحدي بالعصاية لغاية مركب الأوتوبيس .. كنت ببقى فاكرة إني لوحدي .. لكن هو كان بيطلع ورايا من غير معرف عشان يتأكد إن مفيش حد بيضايقني وإني ركبت واطمن عليا ..
لما كنت بنزل عشان أعدي الشارع كان بيبقى ورايا بيوقف كل العربيات من حواليا! عشان متخبطش!
وكان بيطلع معايا الشغل ومفهم كل الناس إللي معايا إنه محدش يقول إنه موجود .. يطمن عليا إني طلعت وقعدت على مكتبي .. وبعدين ينزل!
أنا مش عارفة أقوله إيه! .. كان خايف لحسن أحسن بالعجز! أو الشفقة!
كان بيعمل كل ده عشان بس يحسسني أد إيه أنا ممكن أعمل الحاجة لوحدي مع إني مكنتش أقدر!
أنا اتعلمت حاجة واحدة بس من جوزي
إن إللي بيحب حد بيعمله كل حاجة .. بيدعمه في كل أوقاته .. بيحبه على حالته .. وعايزه علاطول بخير حتى لو على حسابه ..
أنا عايشة حياة سعيدة ونادرة .. ومقدرش أقول أي حاجة غير .. إني بحبك أوي .. ومقدرش أعيش من غيرك.
- قصة أجنبية مترجمة
أنا متجوزة من كام سنة .. كنت سعيدة جداً مع جوزي
الصبح .. دايماً كنت بصحى من النوم على صوت جوزي وهو بيشخر .. ومع ذلك مكنتش بزعل .. وكنت عشان أنتقم منه أخضه وأصحيه وأنا بهزر معاه! :)
أقوم أعمله الفطار .. هو بيحب الأكل بشكل معين .. عشان مامته كانت بتعمله كدة .. بس أنا شايفاه مش حلو .. ومع ذلك كنت بعمله عشان هو بيحبه كدة :)
كنت لازم أغسله هدومه مهما طلب إنه هو يساعدني .. عشان ماما قالتلي زمان: لو جوزك هدومه مش نضيفة .. ده معناه إن مراته مش مهتمة بيه! وأنا أحب أكون مهتمة جداً بجوزي.
أنا بشتغل .. وإحنا نازلين الشغل مع بعض .. كنت بحس أد إيه هو بيحبني .. وأد إيه كان بيستناني لغاية لما أركب عشان يطمن عليا وممكن يتأخر على شغله! ومنساش كلمته ليا الصبح .. وهو باصص في عينيا وأنا رايحة الشغل وهو بيقولي: "إنتي حلوة أوي النهاردة"
بروح الشغل طايرة .. ويومي كله بيبقى ممتاز!
في يوم وأنا رايحة الشغل .. الرؤية عندي زي متكون فيها شبورة .. ووقعت في الأرض ..
ناس ودوني للدكتور .. وعرفت إني مصابة بمرض نادر .. هيخليني عمياء بعد فترة بسيطة جداً!
حياتي اتقلبت رأساً على عقب .. ومبقتش عارفة أقول لجوزي إيه .. أقوله إنك كلها كام يوم وهتبقى ممرض مش زوج! هتبقى بتشفق عليا مش هتبقى بتحبني!
كنت لما أصحى الصبح ويجي يهزر معايا أبقى مش طايقة نفسي ومش عايزة أتكلم!
وأنا بعمل الفطار ببقى مش شايفة الأكل زي الأول وبقى بيقع مني ومش عارف أمسك السكينة بقيت بحسس على الحاجات عشان أعرف ده طماطم ولا خيار!.. يحاول يساعدني وأنا كنت بزعق وبتخانق وممكن أكسر الحاجة لمجرد إني حسة إنه بيشفق عليا .. مكنتش عايزة أقوله أي حاجة!
مبقتش أشوف ألوان الغسيل ولا أعرف أعمله إزاي!
وأنا نازلة الشغل .. كان بيحاول يبص في عينيا ويقولي إللي كان بيقوله كل يوم .. بس للأسف مكنتش ببقى شايفاه ومكنتش طايقة الكلام!
كنت خايفة وأنا بعدي الشارع حاجة تخبطني!
خلاص جوزي عرف ..
وبقيت بمشي بعصاية في الشارع!
بس مكنتش أتخيل إنه يعمل إللي كان بيعمله وعرفته بعد كدة!
لما كنت بقوم أعمل الفطار .. كان بيبقى واقف حواليا وأنا مش عارفة .. بيقربلي كل حاجة بحاول أدور عليها من غير ميعرف ..
طماطم أو سكينة .. كأنه مش موجود حواليا وكأني أنا إللي بعمل كدة لوحدي!
وأنا نازلة الشغل كنت بمشي لوحدي بالعصاية لغاية مركب الأوتوبيس .. كنت ببقى فاكرة إني لوحدي .. لكن هو كان بيطلع ورايا من غير معرف عشان يتأكد إن مفيش حد بيضايقني وإني ركبت واطمن عليا ..
لما كنت بنزل عشان أعدي الشارع كان بيبقى ورايا بيوقف كل العربيات من حواليا! عشان متخبطش!
وكان بيطلع معايا الشغل ومفهم كل الناس إللي معايا إنه محدش يقول إنه موجود .. يطمن عليا إني طلعت وقعدت على مكتبي .. وبعدين ينزل!
أنا مش عارفة أقوله إيه! .. كان خايف لحسن أحسن بالعجز! أو الشفقة!
كان بيعمل كل ده عشان بس يحسسني أد إيه أنا ممكن أعمل الحاجة لوحدي مع إني مكنتش أقدر!
أنا اتعلمت حاجة واحدة بس من جوزي
إن إللي بيحب حد بيعمله كل حاجة .. بيدعمه في كل أوقاته .. بيحبه على حالته .. وعايزه علاطول بخير حتى لو على حسابه ..
أنا عايشة حياة سعيدة ونادرة .. ومقدرش أقول أي حاجة غير .. إني بحبك أوي .. ومقدرش أعيش من غيرك.
- قصة أجنبية مترجمة
●•••❁❁✍❁❁•••●
*قصه وحكمة*
منذ بضع سنوات ، كان هناك مؤتمر *منسا* في سان فرانسيسكو.
*منسا* ، هي منظمة دولية للأشخاص الأذكياء الذين لديهم معدل ذكاء 140 أو أعلى.
خرج العديد من أعضاء *منسا* لتناول طعام الغداء في مطعم محلي.
عندما جلسوا ، اكتشف أحدهم أن زجاجة الملح تحتوي على الفلفل ، وكانت زجاجة الفلفل ممتلئه بالملح.
.
كيف يمكنهم تبديل محتوى الزجاجتين دون انسكاب أي منهما ، وباستخدام الأدوات المتاحة على الطاوله فقط؟
بكل بساطة حل المسألة هذه وظيفة لعقول أعضاء *منسا*.
ناقشت المجموعة المشكلة وقدمت أفكارًا ، وفي النهاية ، توصلت إلى حل رائع يتضمن منديل وقشة وصحن فارغ.
ثم دعوا النادلة لإبهارها بحلهم.
قالوا: "سيدتي ، لم نستطع إلا أن نلاحظ أن زجاجة الفلفل تحتوي على الملح وأن زجاجة الملح تحتوي على الفلفل ..."
ولكن قبل أن يكملو كلامهم، توقفت النادلة وقالت ...
"اسفه بشأن ذلك."
وبكل عفوية انحنأت على الطاولة ، ووتناولت الزجاجتين وفكت *أغطيتهما* *التي كتب علي احداهما ملح والاخري فلفل* واستبدلت كل غطاء مكان الاخر😏.
كان هناك صمت مميت على طاولة *منسا*
" بالنسبة لمعظم المشكلات في حياتنا ، هناك حلول بسيطة ، لكن عقولنا "الرائعة" هي التي تعقد كل بسيط. ... لذا لاتجهد عقلك بالحلول المعقده" الحياه بسيطه استمتع بها ".
*قصه وحكمة*
منذ بضع سنوات ، كان هناك مؤتمر *منسا* في سان فرانسيسكو.
*منسا* ، هي منظمة دولية للأشخاص الأذكياء الذين لديهم معدل ذكاء 140 أو أعلى.
خرج العديد من أعضاء *منسا* لتناول طعام الغداء في مطعم محلي.
عندما جلسوا ، اكتشف أحدهم أن زجاجة الملح تحتوي على الفلفل ، وكانت زجاجة الفلفل ممتلئه بالملح.
.
كيف يمكنهم تبديل محتوى الزجاجتين دون انسكاب أي منهما ، وباستخدام الأدوات المتاحة على الطاوله فقط؟
بكل بساطة حل المسألة هذه وظيفة لعقول أعضاء *منسا*.
ناقشت المجموعة المشكلة وقدمت أفكارًا ، وفي النهاية ، توصلت إلى حل رائع يتضمن منديل وقشة وصحن فارغ.
ثم دعوا النادلة لإبهارها بحلهم.
قالوا: "سيدتي ، لم نستطع إلا أن نلاحظ أن زجاجة الفلفل تحتوي على الملح وأن زجاجة الملح تحتوي على الفلفل ..."
ولكن قبل أن يكملو كلامهم، توقفت النادلة وقالت ...
"اسفه بشأن ذلك."
وبكل عفوية انحنأت على الطاولة ، ووتناولت الزجاجتين وفكت *أغطيتهما* *التي كتب علي احداهما ملح والاخري فلفل* واستبدلت كل غطاء مكان الاخر😏.
كان هناك صمت مميت على طاولة *منسا*
" بالنسبة لمعظم المشكلات في حياتنا ، هناك حلول بسيطة ، لكن عقولنا "الرائعة" هي التي تعقد كل بسيط. ... لذا لاتجهد عقلك بالحلول المعقده" الحياه بسيطه استمتع بها ".
واحد صاحبي دكتور علم نفس😃
مراته اسلوبها طيب جدًا قمة الاحترام 😍😃
ولو دخلت ضيف مع جوزها .. تشيلك فوق دماغها ☺✌
= بقوله ماشاء الله زوجتك ذوق جدًا ربنا يحفظها .. قالي تعرف .. مكنتش كدا نهائًا .. كان ممكن يجيلي صديق تدخل وتنام ومتجبلناش واجب .. تهملني ف الاكل والسؤال .. عصبيه بطريقه غريبه .. لدرجة اني طهقت وقرفت وقررت الانفصال .. لكن قولت ليه ميكونش العيب مني ! مراتي زي الزهره .. ليه مسقيهاش .. يمكن دبلانه من قلة الاحتواء ليها فبتجرح زي الزهره الدبلانه الناشفه .. بقيت اقعد مع اهلي وهي موجوده واقول مراتي زي التاج والله بحس اني ملك طول مهيا في حياتي .. الله يحفظها .. دي اكلها تحفه مبدوقش اطعم منه ربنا يبارك ف عمرها .. لما بيجيلي حد بتشرفني وتقدمله اعلي واجب .. يوميًا علي كدا امدح فيها ف بوست ع الفيس .. قصاد اهلي .. مشتكيهاش لحد ومخرجش سرنا بره .. بنصحها بكل هدوء بس بطريقه غير مباشره .. بنت اللذينه اتغيرت .. لقيتها جايه ف ليله بتبوس دماغي وانا تعبان وسهرانه علي الارض جنبي .. بتهتم بنفسها .. بتعتذرلي كتير علي تقصيرها بتهاديني .. اكتشفت ان النصيحه بهدوء والمدح واني اذكر قيمتها ومنكرهاش .. اقرب سبيل لاني اسرق قلبها .. وتبقي زي ما انت شايف .. مشرفاني ورافعه راسي .. سكرك قد ايه يا احمد ؟! قولتله ٣ معالق .. قالي ثواني واعملهولك .. قولتله ومراتك ؟! قالي انت عاوزها تطردنا ! اصحيها ١٢ بالليل تعمل شاي ! دي بتنام بدري ياعم 😂😄 .. قولتله الله الله .. نصايحك عامله شُغل 😂 .. قالي ياعم بهزر دقيقه وتلاقيها جايبه الشاي :))
-
قالولي مره ان شاب كان بيصلي في المسجد ف موبايله رن .. الناس زعقوله وجرحوه .. مدخلش المسجد تاني !! ..
- وشاب غيره كان ماشي ف الطريق فغصب عنه خبط في صنية شاي علي القهوه ف كسر الكُبايات اللي فيها .. صاحب القهوه ضحكله وقاله فداك ١٠٠ ألف كُبايه .. الشاب بقي زبون دايم علي القهوه .. بسبب اسلوب صاحب القهوه !!
- الامام احمد بن حنبل دخل عليه بالليل حرامي وهو بيصلي ف بيته .. عمال يدعبس ف الكراكيب ويدور مهواش لاقي اي حاجه .. الامام احمد خلص صلاه وقاله : ملقتش حاجه من الدُنيا في البيت .. ايه رايك لما يبقالك نصيب من جنة الاخره ؟! قاله ازاي .. الامام احمد ضحكله وقاله الاول تتوضي وتصلي .. علمُه الوضوء والصلاه .. وخلاه يصلي ركعتين ونصحُه بكل طيبه .. الفجر أذن .. خرجوا سوا للصلاه .. الناس شافوا الحرامي والامام احمد معاه .. اتعجبوا .. معقوله !! بيعمل معاك ايه الراجل دا يا امام ؟! .. قالهم : جه يسرقنا .. فسرقنا قلبُه ! .. بحُسن الاسلوب وبالطريقه سرق قلبه .. ممسكش عصايه ونزل فوقيه ضرب .. او شتمه او بلا بلا بلا ..
- واحد راح لسيدنا عُمر بن عبد العزيز وقاله هنصحك نصيحه بس شديده شويه ممكن تقبلها ؟! قاله متنصحنيش ومش هقبلها ! دا ربنا قال لسيدنا موسي ينصح فرعون بقول لين وطيب وهو طاغيه وفاجر .. تيجي انت تنصحني بعُنف وانا موحد بالله ؟!
- لما راح شاب للشيخ الغزالي وقالي ايه حُكم تارك الصلاه ؟! .. الغزالي رد عليه رد صادم .. قاله حُكمه أن تأخذه معك الي المسجد !
- ولما شاب مراهق في سن العشرينات .. راح للشعراوي وقاله انه حلال نفجر اي ديسكو او بار ليلي باللي فيه .. لانهم فجره عُصاه .. الشعراوي قاله الشيطان عاوزهم يدخلوا النار ولا الجنه ؟! قاله النار طبعًا .. قاله وانت عاوز تفجرهم وتموتهم وهما علي معصيه وتدخلهم النار وتساعد الشيطان !! الاولي انك تنصحهم وتدعيلهم بالهدايه !
النصيحه ياجدعان .. إحنا داخلين علي رمضان ،، ناس كتير هتتكلم في الدين وهتنصح .. ف بالله عليك وانت بتنصح حد .. إنصحه بهدوء .. بإبتسامه .. بينك وبينه ومتجرحهوش !! النبي صلي الله عليه وسلم مكنش بيجرح حد .. ويستحيل كان يتكلم في الدين وينصح إلا وهو مُبتسم ! فاكرين سيدنا الحسن والحسين لما لقوا راجل عجوز بيتوضي غلط .. مقالوش له ايه الجاهل دا ! ولكن قالوله احكم بينا وشوف مين بيتوضي احسن .. ولما اتوضوا قالهم والله انتم الاتنين بتتوضوا صح وانا الغلط ! نصحوه بدون ما يجيوا علي مشاعرُه او يقللوا منه .. علي راي احد العلماء بيقول : بُلينا بقوم يعتقدون أن الله لم يهدي غيرهم ! ..
- الامام الحسن البصري قال اذا نصحتني علي الملأ ( قصاد الناس ) تبقي بتفضحني ! واذا نصحتني بيني وبينك ( تبقي فعلاً بتنصحني ) اذًا اختار كلامك .. نقي اسلوبك .. لان فعلاً والله في ناس من طريقة كلامها ونصيحتها بتخلينا نعمل الغلط وضميرنا مرتاح..
مراته اسلوبها طيب جدًا قمة الاحترام 😍😃
ولو دخلت ضيف مع جوزها .. تشيلك فوق دماغها ☺✌
= بقوله ماشاء الله زوجتك ذوق جدًا ربنا يحفظها .. قالي تعرف .. مكنتش كدا نهائًا .. كان ممكن يجيلي صديق تدخل وتنام ومتجبلناش واجب .. تهملني ف الاكل والسؤال .. عصبيه بطريقه غريبه .. لدرجة اني طهقت وقرفت وقررت الانفصال .. لكن قولت ليه ميكونش العيب مني ! مراتي زي الزهره .. ليه مسقيهاش .. يمكن دبلانه من قلة الاحتواء ليها فبتجرح زي الزهره الدبلانه الناشفه .. بقيت اقعد مع اهلي وهي موجوده واقول مراتي زي التاج والله بحس اني ملك طول مهيا في حياتي .. الله يحفظها .. دي اكلها تحفه مبدوقش اطعم منه ربنا يبارك ف عمرها .. لما بيجيلي حد بتشرفني وتقدمله اعلي واجب .. يوميًا علي كدا امدح فيها ف بوست ع الفيس .. قصاد اهلي .. مشتكيهاش لحد ومخرجش سرنا بره .. بنصحها بكل هدوء بس بطريقه غير مباشره .. بنت اللذينه اتغيرت .. لقيتها جايه ف ليله بتبوس دماغي وانا تعبان وسهرانه علي الارض جنبي .. بتهتم بنفسها .. بتعتذرلي كتير علي تقصيرها بتهاديني .. اكتشفت ان النصيحه بهدوء والمدح واني اذكر قيمتها ومنكرهاش .. اقرب سبيل لاني اسرق قلبها .. وتبقي زي ما انت شايف .. مشرفاني ورافعه راسي .. سكرك قد ايه يا احمد ؟! قولتله ٣ معالق .. قالي ثواني واعملهولك .. قولتله ومراتك ؟! قالي انت عاوزها تطردنا ! اصحيها ١٢ بالليل تعمل شاي ! دي بتنام بدري ياعم 😂😄 .. قولتله الله الله .. نصايحك عامله شُغل 😂 .. قالي ياعم بهزر دقيقه وتلاقيها جايبه الشاي :))
-
قالولي مره ان شاب كان بيصلي في المسجد ف موبايله رن .. الناس زعقوله وجرحوه .. مدخلش المسجد تاني !! ..
- وشاب غيره كان ماشي ف الطريق فغصب عنه خبط في صنية شاي علي القهوه ف كسر الكُبايات اللي فيها .. صاحب القهوه ضحكله وقاله فداك ١٠٠ ألف كُبايه .. الشاب بقي زبون دايم علي القهوه .. بسبب اسلوب صاحب القهوه !!
- الامام احمد بن حنبل دخل عليه بالليل حرامي وهو بيصلي ف بيته .. عمال يدعبس ف الكراكيب ويدور مهواش لاقي اي حاجه .. الامام احمد خلص صلاه وقاله : ملقتش حاجه من الدُنيا في البيت .. ايه رايك لما يبقالك نصيب من جنة الاخره ؟! قاله ازاي .. الامام احمد ضحكله وقاله الاول تتوضي وتصلي .. علمُه الوضوء والصلاه .. وخلاه يصلي ركعتين ونصحُه بكل طيبه .. الفجر أذن .. خرجوا سوا للصلاه .. الناس شافوا الحرامي والامام احمد معاه .. اتعجبوا .. معقوله !! بيعمل معاك ايه الراجل دا يا امام ؟! .. قالهم : جه يسرقنا .. فسرقنا قلبُه ! .. بحُسن الاسلوب وبالطريقه سرق قلبه .. ممسكش عصايه ونزل فوقيه ضرب .. او شتمه او بلا بلا بلا ..
- واحد راح لسيدنا عُمر بن عبد العزيز وقاله هنصحك نصيحه بس شديده شويه ممكن تقبلها ؟! قاله متنصحنيش ومش هقبلها ! دا ربنا قال لسيدنا موسي ينصح فرعون بقول لين وطيب وهو طاغيه وفاجر .. تيجي انت تنصحني بعُنف وانا موحد بالله ؟!
- لما راح شاب للشيخ الغزالي وقالي ايه حُكم تارك الصلاه ؟! .. الغزالي رد عليه رد صادم .. قاله حُكمه أن تأخذه معك الي المسجد !
- ولما شاب مراهق في سن العشرينات .. راح للشعراوي وقاله انه حلال نفجر اي ديسكو او بار ليلي باللي فيه .. لانهم فجره عُصاه .. الشعراوي قاله الشيطان عاوزهم يدخلوا النار ولا الجنه ؟! قاله النار طبعًا .. قاله وانت عاوز تفجرهم وتموتهم وهما علي معصيه وتدخلهم النار وتساعد الشيطان !! الاولي انك تنصحهم وتدعيلهم بالهدايه !
النصيحه ياجدعان .. إحنا داخلين علي رمضان ،، ناس كتير هتتكلم في الدين وهتنصح .. ف بالله عليك وانت بتنصح حد .. إنصحه بهدوء .. بإبتسامه .. بينك وبينه ومتجرحهوش !! النبي صلي الله عليه وسلم مكنش بيجرح حد .. ويستحيل كان يتكلم في الدين وينصح إلا وهو مُبتسم ! فاكرين سيدنا الحسن والحسين لما لقوا راجل عجوز بيتوضي غلط .. مقالوش له ايه الجاهل دا ! ولكن قالوله احكم بينا وشوف مين بيتوضي احسن .. ولما اتوضوا قالهم والله انتم الاتنين بتتوضوا صح وانا الغلط ! نصحوه بدون ما يجيوا علي مشاعرُه او يقللوا منه .. علي راي احد العلماء بيقول : بُلينا بقوم يعتقدون أن الله لم يهدي غيرهم ! ..
- الامام الحسن البصري قال اذا نصحتني علي الملأ ( قصاد الناس ) تبقي بتفضحني ! واذا نصحتني بيني وبينك ( تبقي فعلاً بتنصحني ) اذًا اختار كلامك .. نقي اسلوبك .. لان فعلاً والله في ناس من طريقة كلامها ونصيحتها بتخلينا نعمل الغلط وضميرنا مرتاح..
#فاجئ_زوجتك
أنا متجوزة من كام سنة .. كنت سعيدة جداً مع جوزي
الصبح .. دايماً كنت بصحى من النوم على صوت جوزي وهو بيشخر .. ومع ذلك مكنتش بزعل .. وكنت عشان أنتقم منه أخضه وأصحيه وأنا بهزر معاه! :)
أقوم أعمله الفطار .. هو بيحب الأكل بشكل معين .. عشان مامته كانت بتعمله كدة .. بس أنا شايفاه مش حلو .. ومع ذلك كنت بعمله عشان هو بيحبه كدة :)
كنت لازم أغسله هدومه مهما طلب إنه هو يساعدني .. عشان ماما قالتلي زمان: لو جوزك هدومه مش نضيفة .. ده معناه إن مراته مش مهتمة بيه! وأنا أحب أكون مهتمة جداً بجوزي.
أنا بشتغل .. وإحنا نازلين الشغل مع بعض .. كنت بحس أد إيه هو بيحبني .. وأد إيه كان بيستناني لغاية لما أركب عشان يطمن عليا وممكن يتأخر على شغله! ومنساش كلمته ليا الصبح .. وهو باصص في عينيا وأنا رايحة الشغل وهو بيقولي: "إنتي حلوة أوي النهاردة"
بروح الشغل طايرة .. ويومي كله بيبقى ممتاز!
في يوم وأنا رايحة الشغل .. الرؤية عندي زي متكون فيها شبورة .. ووقعت في الأرض ..
ناس ودوني للدكتور .. وعرفت إني مصابة بمرض نادر .. هيخليني عمياء بعد فترة بسيطة جداً!
حياتي اتقلبت رأساً على عقب .. ومبقتش عارفة أقول لجوزي إيه .. أقوله إنك كلها كام يوم وهتبقى ممرض مش زوج! هتبقى بتشفق عليا مش هتبقى بتحبني!
كنت لما أصحى الصبح ويجي يهزر معايا أبقى مش طايقة نفسي ومش عايزة أتكلم!
وأنا بعمل الفطار ببقى مش شايفة الأكل زي الأول وبقى بيقع مني ومش عارف أمسك السكينة بقيت بحسس على الحاجات عشان أعرف ده طماطم ولا خيار!.. يحاول يساعدني وأنا كنت بزعق وبتخانق وممكن أكسر الحاجة لمجرد إني حسة إنه بيشفق عليا .. مكنتش عايزة أقوله أي حاجة!
مبقتش أشوف ألوان الغسيل ولا أعرف أعمله إزاي!
وأنا نازلة الشغل .. كان بيحاول يبص في عينيا ويقولي إللي كان بيقوله كل يوم .. بس للأسف مكنتش ببقى شايفاه ومكنتش طايقة الكلام!
كنت خايفة وأنا بعدي الشارع حاجة تخبطني!
خلاص جوزي عرف ..
وبقيت بمشي بعصاية في الشارع!
بس مكنتش أتخيل إنه يعمل إللي كان بيعمله وعرفته بعد كدة!
لما كنت بقوم أعمل الفطار .. كان بيبقى واقف حواليا وأنا مش عارفة .. بيقربلي كل حاجة بحاول أدور عليها من غير ميعرف ..
طماطم أو سكينة .. كأنه مش موجود حواليا وكأني أنا إللي بعمل كدة لوحدي!
وأنا نازلة الشغل كنت بمشي لوحدي بالعصاية لغاية مركب الأوتوبيس .. كنت ببقى فاكرة إني لوحدي .. لكن هو كان بيطلع ورايا من غير معرف عشان يتأكد إن مفيش حد بيضايقني وإني ركبت واطمن عليا ..
لما كنت بنزل عشان أعدي الشارع كان بيبقى ورايا بيوقف كل العربيات من حواليا! عشان متخبطش!
وكان بيطلع معايا الشغل ومفهم كل الناس إللي معايا إنه محدش يقول إنه موجود .. يطمن عليا إني طلعت وقعدت على مكتبي .. وبعدين ينزل!
أنا مش عارفة أقوله إيه! .. كان خايف لحسن أحسن بالعجز! أو الشفقة!
كان بيعمل كل ده عشان بس يحسسني أد إيه أنا ممكن أعمل الحاجة لوحدي مع إني مكنتش أقدر!
أنا اتعلمت حاجة واحدة بس من جوزي
إن إللي بيحب حد بيعمله كل حاجة .. بيدعمه في كل أوقاته .. بيحبه على حالته .. وعايزه علاطول بخير حتى لو على حسابه ..
أنا عايشة حياة سعيدة ونادرة .. ومقدرش أقول أي حاجة غير .. إني بحبك أوي .. ومقدرش أعيش من غيرك.
- قصة أجنبية مترجمة
أنا متجوزة من كام سنة .. كنت سعيدة جداً مع جوزي
الصبح .. دايماً كنت بصحى من النوم على صوت جوزي وهو بيشخر .. ومع ذلك مكنتش بزعل .. وكنت عشان أنتقم منه أخضه وأصحيه وأنا بهزر معاه! :)
أقوم أعمله الفطار .. هو بيحب الأكل بشكل معين .. عشان مامته كانت بتعمله كدة .. بس أنا شايفاه مش حلو .. ومع ذلك كنت بعمله عشان هو بيحبه كدة :)
كنت لازم أغسله هدومه مهما طلب إنه هو يساعدني .. عشان ماما قالتلي زمان: لو جوزك هدومه مش نضيفة .. ده معناه إن مراته مش مهتمة بيه! وأنا أحب أكون مهتمة جداً بجوزي.
أنا بشتغل .. وإحنا نازلين الشغل مع بعض .. كنت بحس أد إيه هو بيحبني .. وأد إيه كان بيستناني لغاية لما أركب عشان يطمن عليا وممكن يتأخر على شغله! ومنساش كلمته ليا الصبح .. وهو باصص في عينيا وأنا رايحة الشغل وهو بيقولي: "إنتي حلوة أوي النهاردة"
بروح الشغل طايرة .. ويومي كله بيبقى ممتاز!
في يوم وأنا رايحة الشغل .. الرؤية عندي زي متكون فيها شبورة .. ووقعت في الأرض ..
ناس ودوني للدكتور .. وعرفت إني مصابة بمرض نادر .. هيخليني عمياء بعد فترة بسيطة جداً!
حياتي اتقلبت رأساً على عقب .. ومبقتش عارفة أقول لجوزي إيه .. أقوله إنك كلها كام يوم وهتبقى ممرض مش زوج! هتبقى بتشفق عليا مش هتبقى بتحبني!
كنت لما أصحى الصبح ويجي يهزر معايا أبقى مش طايقة نفسي ومش عايزة أتكلم!
وأنا بعمل الفطار ببقى مش شايفة الأكل زي الأول وبقى بيقع مني ومش عارف أمسك السكينة بقيت بحسس على الحاجات عشان أعرف ده طماطم ولا خيار!.. يحاول يساعدني وأنا كنت بزعق وبتخانق وممكن أكسر الحاجة لمجرد إني حسة إنه بيشفق عليا .. مكنتش عايزة أقوله أي حاجة!
مبقتش أشوف ألوان الغسيل ولا أعرف أعمله إزاي!
وأنا نازلة الشغل .. كان بيحاول يبص في عينيا ويقولي إللي كان بيقوله كل يوم .. بس للأسف مكنتش ببقى شايفاه ومكنتش طايقة الكلام!
كنت خايفة وأنا بعدي الشارع حاجة تخبطني!
خلاص جوزي عرف ..
وبقيت بمشي بعصاية في الشارع!
بس مكنتش أتخيل إنه يعمل إللي كان بيعمله وعرفته بعد كدة!
لما كنت بقوم أعمل الفطار .. كان بيبقى واقف حواليا وأنا مش عارفة .. بيقربلي كل حاجة بحاول أدور عليها من غير ميعرف ..
طماطم أو سكينة .. كأنه مش موجود حواليا وكأني أنا إللي بعمل كدة لوحدي!
وأنا نازلة الشغل كنت بمشي لوحدي بالعصاية لغاية مركب الأوتوبيس .. كنت ببقى فاكرة إني لوحدي .. لكن هو كان بيطلع ورايا من غير معرف عشان يتأكد إن مفيش حد بيضايقني وإني ركبت واطمن عليا ..
لما كنت بنزل عشان أعدي الشارع كان بيبقى ورايا بيوقف كل العربيات من حواليا! عشان متخبطش!
وكان بيطلع معايا الشغل ومفهم كل الناس إللي معايا إنه محدش يقول إنه موجود .. يطمن عليا إني طلعت وقعدت على مكتبي .. وبعدين ينزل!
أنا مش عارفة أقوله إيه! .. كان خايف لحسن أحسن بالعجز! أو الشفقة!
كان بيعمل كل ده عشان بس يحسسني أد إيه أنا ممكن أعمل الحاجة لوحدي مع إني مكنتش أقدر!
أنا اتعلمت حاجة واحدة بس من جوزي
إن إللي بيحب حد بيعمله كل حاجة .. بيدعمه في كل أوقاته .. بيحبه على حالته .. وعايزه علاطول بخير حتى لو على حسابه ..
أنا عايشة حياة سعيدة ونادرة .. ومقدرش أقول أي حاجة غير .. إني بحبك أوي .. ومقدرش أعيش من غيرك.
- قصة أجنبية مترجمة
في احد المستشفيات كان هناك مريضان هرمين في غرفة واحدة. كلاهما به مرض عضال.
أحدهما كان مسموحاً له بالجلوس في سريره لمدة ساعة يوميا بعد العصر. ولحسن حظه فقد كان سريره بجانب النافذة الوحيدة في الغرفة.
أما الآخر فكان عليه أن يبقى مستلقياً على ظهره طوال الوقت
كان المريضان يقضيان وقتهما في الكلام، دون أن يرى أحدهما الآخر، لأن كلاً منهما كان مستلقياً على ظهره ناظراً إلى السقف. تحدثا عن أهليهما، وعن بيتيهما، وعن حياتهما، وعن كل شيء
وفي كل يوم بعد العصر، كان الأول يجلس في سريره حسب أوامر الطبيب، وينظر في النافذة، ويصف لصاحبه العالم الخارجي. وكان الآخر ينتظرهذه الساعة كما ينتظرها الأول، لأنها تجعل حياته مفعمة بالحيوية وهو يستمع لوصف صاحبه للحياة في الخارج:
ففي الحديقة كان هناك بحيرة كبيرة يسبح فيها البط. والأولاد صنعوا زوارق من مواد مختلفة وأخذوا
يلعبون فيها داخل الماء. وهناك رجل يؤجِّر المراكب الصغيرة للناس يبحرون بها في البحيرة. والنساء قد أدخلت كل منهن ذراعها في ذراع زوجها، والجميع يتمشى حول حافة البحيرة.
وهناك آخرون جلسوا في ظلال الأشجار أو بجانب الزهور ذات الألوان الجذابة. ومنظر السماء كان بديعاً يسر الناظرين
فيما يقوم الأول بعملية الوصف هذه ينصت الآخر في ذهول لهذا الوصف الدقيق الرائع. ثم يغمض عينيه ويبدأ في تصور ذلك المنظر البديع للحياة خارج المستشفى.
وفي أحد الأيام وصف له عرضاً عسكرياً. ورغم أنه لم يسمع عزف الفرقة الموسيقية إلا أنه كان يراها بعيني عقله من خلال وصف صاحبه لها.
ومرت الأيام والأسابيع وكل منهما سعيد بصاحبه. وفي أحد الأيام جاءت الممرضة صباحاً لخدمتهما كعادتها !!!!!
فوجدت المريض الذي بجانب النافذة قد قضى نحبه خلال الليل . ولم يعلم الآخر بوفاته إلا من خلال حديث الممرضة عبر الهاتف وهي تطلب المساعدة لإخراجه من الغرفة. فحزن على صاحبه أشد الحزن.
وعندما وجد الفرصة مناسبة طلب من الممرضة أن تنقل سريره إلى جانب النافذة. ولما لم يكن هناك مانع فقد أجابت طلبه.
ولما حانت ساعة بعد العصر وتذكر الحديث الشيق الذي كان يتحفه به صاحبه انتحب لفقده. ولكنه قرر أن يحاول الجلوس ليعوض ما فاته في هذه الساعة. وتحامل على نفسه وهو يتألم، ورفع رأسه رويداً رويداً مستعيناً بذراعيه،
ثم اتكأ على أحد مرفقيه وأدار ! وجهه ببطء شديد تجاه النافذة لينظر العالم الخارجي . وهنا كانت المفاجأة!!!!!!!
لم ير أمامه إلا جداراً أصم من جدران المستشفى، فقد كانت النافذة على ساحة داخلية.نادى الممرضة وسألها إن كانت هذه هي النافذة التي كان صاحبه ينظر من خلالها، فأجابت إنها هي!! فالغرفة ليس فيها سوى نافذة واحدة.
ثم سألته عن سبب تعجبه، فقص عليها ما كان يرى صاحبه عبر النافذة وما كان يصفه له.كان تعجب الممرضة أكبر !!!!!
إذ قالت له: ولكن المتوفى كان أعمى، ولم يكن يرى حتى هذا الجدار الأصم، ولعله أراد أن يجعل حياتك سعيدة حتى لا تُصاب باليأس فتتمنى الموت.
ألست تسعد إذا جعلت الآخرين سعداء؟
إذا جعلت الناس سعداء فستتضاعف سعادتك، ولكن إذا وزعت الأسى عليهم فسيزداد حزنك.
إن الناس في الغالب ينسون ما تقول، وفي الغالب ينسون ما تفعل، ولكنهم لن ينسوا أبداً الشعور الذي أصابهم من قِبلك. فهل ستجعلهم يشعرون بالسعادة أم غير ذلك.؟
وليكن شعارنا جميعا وصية الله التي وردت في القرآن الكريم :
'وقولوا للناس حسناً"
أحدهما كان مسموحاً له بالجلوس في سريره لمدة ساعة يوميا بعد العصر. ولحسن حظه فقد كان سريره بجانب النافذة الوحيدة في الغرفة.
أما الآخر فكان عليه أن يبقى مستلقياً على ظهره طوال الوقت
كان المريضان يقضيان وقتهما في الكلام، دون أن يرى أحدهما الآخر، لأن كلاً منهما كان مستلقياً على ظهره ناظراً إلى السقف. تحدثا عن أهليهما، وعن بيتيهما، وعن حياتهما، وعن كل شيء
وفي كل يوم بعد العصر، كان الأول يجلس في سريره حسب أوامر الطبيب، وينظر في النافذة، ويصف لصاحبه العالم الخارجي. وكان الآخر ينتظرهذه الساعة كما ينتظرها الأول، لأنها تجعل حياته مفعمة بالحيوية وهو يستمع لوصف صاحبه للحياة في الخارج:
ففي الحديقة كان هناك بحيرة كبيرة يسبح فيها البط. والأولاد صنعوا زوارق من مواد مختلفة وأخذوا
يلعبون فيها داخل الماء. وهناك رجل يؤجِّر المراكب الصغيرة للناس يبحرون بها في البحيرة. والنساء قد أدخلت كل منهن ذراعها في ذراع زوجها، والجميع يتمشى حول حافة البحيرة.
وهناك آخرون جلسوا في ظلال الأشجار أو بجانب الزهور ذات الألوان الجذابة. ومنظر السماء كان بديعاً يسر الناظرين
فيما يقوم الأول بعملية الوصف هذه ينصت الآخر في ذهول لهذا الوصف الدقيق الرائع. ثم يغمض عينيه ويبدأ في تصور ذلك المنظر البديع للحياة خارج المستشفى.
وفي أحد الأيام وصف له عرضاً عسكرياً. ورغم أنه لم يسمع عزف الفرقة الموسيقية إلا أنه كان يراها بعيني عقله من خلال وصف صاحبه لها.
ومرت الأيام والأسابيع وكل منهما سعيد بصاحبه. وفي أحد الأيام جاءت الممرضة صباحاً لخدمتهما كعادتها !!!!!
فوجدت المريض الذي بجانب النافذة قد قضى نحبه خلال الليل . ولم يعلم الآخر بوفاته إلا من خلال حديث الممرضة عبر الهاتف وهي تطلب المساعدة لإخراجه من الغرفة. فحزن على صاحبه أشد الحزن.
وعندما وجد الفرصة مناسبة طلب من الممرضة أن تنقل سريره إلى جانب النافذة. ولما لم يكن هناك مانع فقد أجابت طلبه.
ولما حانت ساعة بعد العصر وتذكر الحديث الشيق الذي كان يتحفه به صاحبه انتحب لفقده. ولكنه قرر أن يحاول الجلوس ليعوض ما فاته في هذه الساعة. وتحامل على نفسه وهو يتألم، ورفع رأسه رويداً رويداً مستعيناً بذراعيه،
ثم اتكأ على أحد مرفقيه وأدار ! وجهه ببطء شديد تجاه النافذة لينظر العالم الخارجي . وهنا كانت المفاجأة!!!!!!!
لم ير أمامه إلا جداراً أصم من جدران المستشفى، فقد كانت النافذة على ساحة داخلية.نادى الممرضة وسألها إن كانت هذه هي النافذة التي كان صاحبه ينظر من خلالها، فأجابت إنها هي!! فالغرفة ليس فيها سوى نافذة واحدة.
ثم سألته عن سبب تعجبه، فقص عليها ما كان يرى صاحبه عبر النافذة وما كان يصفه له.كان تعجب الممرضة أكبر !!!!!
إذ قالت له: ولكن المتوفى كان أعمى، ولم يكن يرى حتى هذا الجدار الأصم، ولعله أراد أن يجعل حياتك سعيدة حتى لا تُصاب باليأس فتتمنى الموت.
ألست تسعد إذا جعلت الآخرين سعداء؟
إذا جعلت الناس سعداء فستتضاعف سعادتك، ولكن إذا وزعت الأسى عليهم فسيزداد حزنك.
إن الناس في الغالب ينسون ما تقول، وفي الغالب ينسون ما تفعل، ولكنهم لن ينسوا أبداً الشعور الذي أصابهم من قِبلك. فهل ستجعلهم يشعرون بالسعادة أم غير ذلك.؟
وليكن شعارنا جميعا وصية الله التي وردت في القرآن الكريم :
'وقولوا للناس حسناً"
قصة رجل كان مقرئًا للقرآن ثم انتكس وتنصَّر !!
لتعلموا أن الثبات على الدين من الله تعالى ..
ليس للعبد كبير فضل في ذلك
وقد قال الله تعالى لأفضل الخلق إيمانًا وأعلاهم يقينًا: ﴿ولولا أن ثبَّتناك﴾
وانظر نظرة متأمل لقصة هذا المقرئ الذي انتكس فتَنَصََّر ولا حول ولا قوة إلا بالله!
ذكره الإمام ابن كثير في «البداية والنهاية» في أحداث سنة ٢٧٩ هـ فقال:
وفيها توفي عبده بن عبد الرحيم - قبَّحَه الله - ، ذكرَ ابنُ الجوزي أنَّ هذا الشقي كان من المجاهدين كثيرًا في بلاد الروم ، فلمَّا كان في بعض الغزوات ، والمسلمون مُحاصِروا بلدة من بلاد الروم ؛ إذ نظر إلى امرأة من نساء الروم في ذلك الحصن ، فهَوِيَها ، فرَاسَلَها : ما السبيل إلى الوصول إليكِ ؟ فقالت : أن تتنصَّر ، وتصعد إليَّ ، فأجابها إلى ذلك ، فما راع المسلمين إلا وهو عندها ، فاغتمَّ المسلمون بسبب ذلك غمًّا شديدًا ، وشقَّ عليهم مشقة عظيمة ، فلما كان بعد مُدَّةٍ مرُّوا عليه وهو مع تلك المرأة في ذلك الحصن ، فقالوا : يا فلان ! ما فعل قرآنك ؟ ما فعل علمك ؟ ما فعل صيامك ؟ ما فعل جهادك ؟ ما فعلت صلاتك ؟ فقال : اعلموا أنِّي أُنسِيتُ القرآن كلَّه إلا قوله : {ربما يود الذين كفروا لو كانوا مسلمين * ذرهم يأكلوا ويتمتعوا ويلههم الأمل فسوف يعلمون} ، وقد صار لي فيهم مالٌ وولد. اهـ .
فالعاقل العاقل من تبرأ من حوله وقوته إلى حول الله وقوته، ولا يركنن إلى عمله ويلوذ برحمة الله وفضله.
وقد أحسن الشاعر إذ يقول :
لا يغرنَّكَ من المرء إزارٌ رقعهْ
وقميصٌ فوقَ كعب الساق منهُ رفعهْ
وجبينٌ لاحَ منهُ أثرٌ قد خَلَعَهْ
أره الدِّرهمَ تعرف غيَّهُ أم ورعَهْ.
وقد كان من أكثر دعاءه ﷺ : «يا مقلِّب القلوب ثَبِّت قلبي على دينك».
فاللهم إنَّا نسألك الثبات على دينك حتى نلقاك واقبضنا إليك غير خزايا ولا مفتونين
لتعلموا أن الثبات على الدين من الله تعالى ..
ليس للعبد كبير فضل في ذلك
وقد قال الله تعالى لأفضل الخلق إيمانًا وأعلاهم يقينًا: ﴿ولولا أن ثبَّتناك﴾
وانظر نظرة متأمل لقصة هذا المقرئ الذي انتكس فتَنَصََّر ولا حول ولا قوة إلا بالله!
ذكره الإمام ابن كثير في «البداية والنهاية» في أحداث سنة ٢٧٩ هـ فقال:
وفيها توفي عبده بن عبد الرحيم - قبَّحَه الله - ، ذكرَ ابنُ الجوزي أنَّ هذا الشقي كان من المجاهدين كثيرًا في بلاد الروم ، فلمَّا كان في بعض الغزوات ، والمسلمون مُحاصِروا بلدة من بلاد الروم ؛ إذ نظر إلى امرأة من نساء الروم في ذلك الحصن ، فهَوِيَها ، فرَاسَلَها : ما السبيل إلى الوصول إليكِ ؟ فقالت : أن تتنصَّر ، وتصعد إليَّ ، فأجابها إلى ذلك ، فما راع المسلمين إلا وهو عندها ، فاغتمَّ المسلمون بسبب ذلك غمًّا شديدًا ، وشقَّ عليهم مشقة عظيمة ، فلما كان بعد مُدَّةٍ مرُّوا عليه وهو مع تلك المرأة في ذلك الحصن ، فقالوا : يا فلان ! ما فعل قرآنك ؟ ما فعل علمك ؟ ما فعل صيامك ؟ ما فعل جهادك ؟ ما فعلت صلاتك ؟ فقال : اعلموا أنِّي أُنسِيتُ القرآن كلَّه إلا قوله : {ربما يود الذين كفروا لو كانوا مسلمين * ذرهم يأكلوا ويتمتعوا ويلههم الأمل فسوف يعلمون} ، وقد صار لي فيهم مالٌ وولد. اهـ .
فالعاقل العاقل من تبرأ من حوله وقوته إلى حول الله وقوته، ولا يركنن إلى عمله ويلوذ برحمة الله وفضله.
وقد أحسن الشاعر إذ يقول :
لا يغرنَّكَ من المرء إزارٌ رقعهْ
وقميصٌ فوقَ كعب الساق منهُ رفعهْ
وجبينٌ لاحَ منهُ أثرٌ قد خَلَعَهْ
أره الدِّرهمَ تعرف غيَّهُ أم ورعَهْ.
وقد كان من أكثر دعاءه ﷺ : «يا مقلِّب القلوب ثَبِّت قلبي على دينك».
فاللهم إنَّا نسألك الثبات على دينك حتى نلقاك واقبضنا إليك غير خزايا ولا مفتونين
📊 في شخص اعرفه كان يحب واحده قبل ١٥ سنه واهله كانو يكرهوها
كلمهم انه بيتزوجها بس رفضو بشده وحاول معهم كثير
ب النهايه قال لهم اذا البنت هذي بياخدها شخص غيري انا بترك البلاد هذه واروح وما ارجع ابدا
طبعا اهله فكرو انه كلامه نتيجه انفعال وما عطوه اي اهتمام وحصل الذي ما كان يريده وتزوجت البنت وانقهر عليها كثير وفعلا سافر بريطانيا وترك البلاد من ١٥ سنه الى الان وقطع علاقته ب اهله نهائيا
لدرجه ما يعرفوه عنه اي شي حتى اذا كان حي او ميت
وبعدين سنين طويله اخوه حصله صدفه ب الفيس بوك
طبعا عرف منه انه تزوج بريطانيه وصار معه ولد
بس هو اول ما عرف انه اخوه عطاه حضر وغلق حسابه
والى الان اهله ماعاد عرفو عنه اي شي
وهم في اشد حاله الندم ....
سؤالي هو الغلطان من فيهم ؟
.
كلمهم انه بيتزوجها بس رفضو بشده وحاول معهم كثير
ب النهايه قال لهم اذا البنت هذي بياخدها شخص غيري انا بترك البلاد هذه واروح وما ارجع ابدا
طبعا اهله فكرو انه كلامه نتيجه انفعال وما عطوه اي اهتمام وحصل الذي ما كان يريده وتزوجت البنت وانقهر عليها كثير وفعلا سافر بريطانيا وترك البلاد من ١٥ سنه الى الان وقطع علاقته ب اهله نهائيا
لدرجه ما يعرفوه عنه اي شي حتى اذا كان حي او ميت
وبعدين سنين طويله اخوه حصله صدفه ب الفيس بوك
طبعا عرف منه انه تزوج بريطانيه وصار معه ولد
بس هو اول ما عرف انه اخوه عطاه حضر وغلق حسابه
والى الان اهله ماعاد عرفو عنه اي شي
وهم في اشد حاله الندم ....
سؤالي هو الغلطان من فيهم ؟
.
#قصة_تربوية
دي حكاية تربوية جديدة تختصر كتاب تربية كامل في سطور....يحكيها اكرم بطلها (انا مدرس في كلية الاعلام اسمي اكرم....وعن امي احكي الحكاية....نشأت لاجد نفسي واختي فاطمة وحدنا مع امي لسفر ابي الي دولة عربية...امي كانت تعمل بالتدريس..وكانت تربيني انا وفاطمة بالرفق دوما ..اصحو من نومي علي صوتها المتهلل صباح النور ع البنور....تحضني وكأنها لم ترني من سنة كم كنت انتظر لحظة الاسيتقاظ بسب حسن مقابلتها ....وكذلك فاطمة....لا تكون عابسة ونحن نازلين معها ع السلم ولم تكن كثيرة التنبيه....خالتي كوثر كانت ايضا جارتنا في الشقة المقابلة لكنها كانت منفعلة نسمع صوتها وهي تصرخ في احمد ومحمود اولادها ...وع السلم تصيح خلي بالك يا بني ادم..بص قدامك يا اعمي هتقع..♥كنت اعود لتقابلني امي بحفاوة كاني رئيس الوزراء ، خالتي تنظر اليها بﻻرضا وباندهاش تمصمص الشفاه *ربي يا خايبة للغايبة..*..كانت امي ترد باسمة :ربي يا شاطرة للغالية....وماله مرات ابني غالية :)
احمد كان يعاند خالتي في حل الواجب ،
خالتي عصبية تصرخ فيه يستجيب خوفا....
اما انا عندما اعاند. .امي لا تصرخ لكن تنظر الي بعتاب وتقول (تمام با اكرم اللي تشوفه)
زعلها كان بيقتلني...اقوم اتراجع.....
ماما مكنتش مرتاحة في حياتها
بابا كان قليل السؤال علينا
وعصبي...
ماما مكنتش بتشتكي....
كانت بتحاول تتلافي الشكاوي والحزن...
بتحاول تسعدنا في حدود امكانياتها...
بابا رغم مرتبه الكبير مكنش بيبعت فلوس كتير
كانت تاخدني انا وفاطمة عند كبابجي معروف في السويس بلدنا عشان ناكل....هي مش بتاكل اسألها تقول" شبعانة "وبعدكده عرفت اما كبرت انها كانت بتبخل ع نفسها....
ساعات كده كنت ارد عليها باسلوب صعب....الاقيها نظرت لي بعتاب وحزن اقوم اعتذر....
خالتي دايما كانت شايفة نفسها ضحية وكانت بتضرب ولادها جامد وتقول لامي اضربيه عشان يتربي،،
ماما تقول انا باربي انسان اتفاهم معاه،،
خالتي تقول مش هيخاف منك،،
ماما ترد" المهم يخاف من ربنا .."
لما أحمد يغلط كنت اسمع خالتي تقول" مش قلت لك عشان تبقي تسمع الكلام يا فالح "
ولما كنت اغلط كانت ماما تقول" معلش اديك بتتعلم "
انا اللي اقول" ياريتتي سمعت كلامك "
تطبطب عليا ...
احمد ومحمود كانوا بيقولولي يا بختك...
لكن التحول حصل
لما احمد بقه ف اعدادي مبقاش بيسكت لخالتي....وبقينا نسمع صوتهم....وخالتي تدعي عليه....
ماما...ساعات كانت بتتضايق مننا تقوم تقوم وتقعد بعيد....بلا دعاء....علينا....
خالتي كانت تتهمها بالتراخي والتدليل
لكن ماما كانت مقتنعة اننا وفاطمة محترمين اوي
اقتناعها ده فعلا كان بيكسفني من نفسي
الثانوية العامة ماما ساعدتني كتير لكن من غير توتر
احمد كان هيتجنن من ضغط امه....
خناقاتهم كتير
كان مجموعي يدخلني طب
لكن كنت عاوز اعلام
ماما قالت لي بتفكبر متفتح نادر الوجود (القمة اني اكون في عملي قمة مش شرط كلية معينة)
رغم اعتراض بابا....
ف الاخر دخلت إعلام
واتعينت...بابا مات زعلت عليه رغم انه دوره ف حياتي كان محدود..ماما تذكرني بالدعاء له...
ماما كانت دايما تقول ان الحلال بيفتح البيوت....
عمري ما قبلت الحرام رغم الاغراءات في العمل لنشر فكر غير هادف....
فاطمة اتقدم لها عمرو
ماما مكنتش حماته
لكن كانت امه
ماما عمرها ما بصت انها تكون متعبة في حياة حد ♥
ودايما تحتوي الناس ♥
عمرو احبها جدا♥
وبيقول ان فاطمة هدية ··
وانا لما خطبت نانسي
كانت بتعطف عليها
رغم تحفظ نانسي من ناحيتها
لكن احترام ماما فرض نفسه
محدش يقدر ميحبش اسلوبها
عمرو ونانسي بيحبوا ماما اكتر ما بيحبونا....
القصة ما انتهتش
فاطمة وجوزها وابنها
كانوا راجعين من العين السخنة
اتقلبت العربية
....فاطمة بس اللي ماتت كأن قلبي بيتقطع لسة وانا بحكي....
ماما عيطت كتير اوي...
كل اللي قدرت عليه وانا منهار نطلع عمرة،،
كانت بتبكي كتير
لكن اتماسكت....
واخدت ابن فاطمة الجميل #يوسف تربيه...
هو الان عمره 10سنوات وكررت معاه نفس قصة احترام الابن ♥
ماما ربنا مديها الصحة عشانه. ..
عمرو اتجوز ماما دعت له ..وبيزورنا
خالتي مسكينة دايما ضغطها عالي وبتدعي ع احمد ومراته.....ومحمود سافر واختفت اخباره...
نانسي متعلقة جدا بماما
ومرة سألتها عن سر احترامها العالي لينا
قالت (الابن عمل صالح والعمل الصالح ميتشتمش)
ربنا يخليكي يا ماما دايما نور لحياتنا.. ..
♥♥♥♥♥♥علي فكرة انا حريص اخدها دايما مع يوسف عند الكبابجي نفسه بس مش بسيبها غير اما تاكل ...
انا كمان ضيف في برامج كثيرة لاني بحمد الله تعالى من الاعلاميين الهادفين ودايما لما يسألوني عن سر ده...أقول السر في \كلمة من 3حروف امي. .. )
دي حكاية تربوية جديدة تختصر كتاب تربية كامل في سطور....يحكيها اكرم بطلها (انا مدرس في كلية الاعلام اسمي اكرم....وعن امي احكي الحكاية....نشأت لاجد نفسي واختي فاطمة وحدنا مع امي لسفر ابي الي دولة عربية...امي كانت تعمل بالتدريس..وكانت تربيني انا وفاطمة بالرفق دوما ..اصحو من نومي علي صوتها المتهلل صباح النور ع البنور....تحضني وكأنها لم ترني من سنة كم كنت انتظر لحظة الاسيتقاظ بسب حسن مقابلتها ....وكذلك فاطمة....لا تكون عابسة ونحن نازلين معها ع السلم ولم تكن كثيرة التنبيه....خالتي كوثر كانت ايضا جارتنا في الشقة المقابلة لكنها كانت منفعلة نسمع صوتها وهي تصرخ في احمد ومحمود اولادها ...وع السلم تصيح خلي بالك يا بني ادم..بص قدامك يا اعمي هتقع..♥كنت اعود لتقابلني امي بحفاوة كاني رئيس الوزراء ، خالتي تنظر اليها بﻻرضا وباندهاش تمصمص الشفاه *ربي يا خايبة للغايبة..*..كانت امي ترد باسمة :ربي يا شاطرة للغالية....وماله مرات ابني غالية :)
احمد كان يعاند خالتي في حل الواجب ،
خالتي عصبية تصرخ فيه يستجيب خوفا....
اما انا عندما اعاند. .امي لا تصرخ لكن تنظر الي بعتاب وتقول (تمام با اكرم اللي تشوفه)
زعلها كان بيقتلني...اقوم اتراجع.....
ماما مكنتش مرتاحة في حياتها
بابا كان قليل السؤال علينا
وعصبي...
ماما مكنتش بتشتكي....
كانت بتحاول تتلافي الشكاوي والحزن...
بتحاول تسعدنا في حدود امكانياتها...
بابا رغم مرتبه الكبير مكنش بيبعت فلوس كتير
كانت تاخدني انا وفاطمة عند كبابجي معروف في السويس بلدنا عشان ناكل....هي مش بتاكل اسألها تقول" شبعانة "وبعدكده عرفت اما كبرت انها كانت بتبخل ع نفسها....
ساعات كده كنت ارد عليها باسلوب صعب....الاقيها نظرت لي بعتاب وحزن اقوم اعتذر....
خالتي دايما كانت شايفة نفسها ضحية وكانت بتضرب ولادها جامد وتقول لامي اضربيه عشان يتربي،،
ماما تقول انا باربي انسان اتفاهم معاه،،
خالتي تقول مش هيخاف منك،،
ماما ترد" المهم يخاف من ربنا .."
لما أحمد يغلط كنت اسمع خالتي تقول" مش قلت لك عشان تبقي تسمع الكلام يا فالح "
ولما كنت اغلط كانت ماما تقول" معلش اديك بتتعلم "
انا اللي اقول" ياريتتي سمعت كلامك "
تطبطب عليا ...
احمد ومحمود كانوا بيقولولي يا بختك...
لكن التحول حصل
لما احمد بقه ف اعدادي مبقاش بيسكت لخالتي....وبقينا نسمع صوتهم....وخالتي تدعي عليه....
ماما...ساعات كانت بتتضايق مننا تقوم تقوم وتقعد بعيد....بلا دعاء....علينا....
خالتي كانت تتهمها بالتراخي والتدليل
لكن ماما كانت مقتنعة اننا وفاطمة محترمين اوي
اقتناعها ده فعلا كان بيكسفني من نفسي
الثانوية العامة ماما ساعدتني كتير لكن من غير توتر
احمد كان هيتجنن من ضغط امه....
خناقاتهم كتير
كان مجموعي يدخلني طب
لكن كنت عاوز اعلام
ماما قالت لي بتفكبر متفتح نادر الوجود (القمة اني اكون في عملي قمة مش شرط كلية معينة)
رغم اعتراض بابا....
ف الاخر دخلت إعلام
واتعينت...بابا مات زعلت عليه رغم انه دوره ف حياتي كان محدود..ماما تذكرني بالدعاء له...
ماما كانت دايما تقول ان الحلال بيفتح البيوت....
عمري ما قبلت الحرام رغم الاغراءات في العمل لنشر فكر غير هادف....
فاطمة اتقدم لها عمرو
ماما مكنتش حماته
لكن كانت امه
ماما عمرها ما بصت انها تكون متعبة في حياة حد ♥
ودايما تحتوي الناس ♥
عمرو احبها جدا♥
وبيقول ان فاطمة هدية ··
وانا لما خطبت نانسي
كانت بتعطف عليها
رغم تحفظ نانسي من ناحيتها
لكن احترام ماما فرض نفسه
محدش يقدر ميحبش اسلوبها
عمرو ونانسي بيحبوا ماما اكتر ما بيحبونا....
القصة ما انتهتش
فاطمة وجوزها وابنها
كانوا راجعين من العين السخنة
اتقلبت العربية
....فاطمة بس اللي ماتت كأن قلبي بيتقطع لسة وانا بحكي....
ماما عيطت كتير اوي...
كل اللي قدرت عليه وانا منهار نطلع عمرة،،
كانت بتبكي كتير
لكن اتماسكت....
واخدت ابن فاطمة الجميل #يوسف تربيه...
هو الان عمره 10سنوات وكررت معاه نفس قصة احترام الابن ♥
ماما ربنا مديها الصحة عشانه. ..
عمرو اتجوز ماما دعت له ..وبيزورنا
خالتي مسكينة دايما ضغطها عالي وبتدعي ع احمد ومراته.....ومحمود سافر واختفت اخباره...
نانسي متعلقة جدا بماما
ومرة سألتها عن سر احترامها العالي لينا
قالت (الابن عمل صالح والعمل الصالح ميتشتمش)
ربنا يخليكي يا ماما دايما نور لحياتنا.. ..
♥♥♥♥♥♥علي فكرة انا حريص اخدها دايما مع يوسف عند الكبابجي نفسه بس مش بسيبها غير اما تاكل ...
انا كمان ضيف في برامج كثيرة لاني بحمد الله تعالى من الاعلاميين الهادفين ودايما لما يسألوني عن سر ده...أقول السر في \كلمة من 3حروف امي. .. )
تزوج زوجتين في نفس الليلة ...
كان هناك رجل يبلغ من العمر 35 سنة وفي يوم من الأيام اتفق هذا الشاب مع أهله أن يتزوج فرح الأهل بقراره وراحوا على طول لجيرانهم عشان يخطبون بنتهم المهم أهل العروسة طلبوا مهلة علشان يأخذوا رأي البنت لكن المهلة طالت وشمخت ولا حس ولا خبر، الشاب المسكين بصراحة حس إنهم رافضينه بس مستحيين يقولوها في وجهه بعد مدة ضاق الصبر في الشاب وراح خطب وحده ثانية الخطيبة الثانية وافقت على طول وبعد يوم من موافقة الزوجة الثانية جاه الرد من بنت جيرانهم بالموافقة أيضاً بصراحة الرجال تورط ورطة غير طبيعية فكر الشاب كثيراً وقرر أخيراً أن يتزوج البنتين في ليلة واحدة ومن دون ما يدرون عن بعض المهم أهل العروسة الأولى:
طلبوا يوم الزواج في يوم الخميس أول الشهر الجاي راح الشاب وأقنع العروسة الثانية بالزواج في نفس اليوم اللي يبي يتزوج فيه الزوجة الأولى المهم في يوم الزواج يوم الخميس راح وأخذ الزوجة الأولى من صالة الأفراح الأولى وذهب بها إلى الفندق وقالها:
أنا أبجيب عشاء وجاي بسرعة راح الزوج وأخذ الزوجة الثانية من صالة الأفراح الثانية وراح للمطعم وطلب عشاء 3 أنفار و3 علب بيبسي. الزوجة الثانية استغربت وقالت: حنا اثنين لمن النفر الثالث؟ رد عليها وقال: الحين تعرفين . جاء العشاء وراح لنفس الفندق اللي فيه العروسة الأولى ودخل العروسة الثانية على الأولى، والعروستين في حالة ذهول واندهاش ولا هم مصدقين اللي قاعد يصير الشاب راح وفرش العشاء جهة اليمين، ووقف وقال لهم تبونا نتفاهم أول وإلا نتعشى أول؟ اللي تبي تتعشى أول تجي جهة اليمين واللي تبي تتفاهم أول تجي جهة اليسار، العروستين راحوا جهة اليسار قال لهم الشاب السالفة اللي صارت من البداية للنهاية وقال لهم:
يا بنات أنتم الحين زوجاتي، بس ما في شيء بالغصب اللي تبي تستمر معي حياها الله والبنت اللي تبي الطلاق، تراني حاضر، وورقتها تجيها بكرة ردت الزوجة الأولى: أنا أبيك وقالت الزوجة الثانية: أنا بعد أبيك. قال الزوج: أجل تعالوا جهة اليمين سموا بالله وتعشوا.
#انتهت
كان هناك رجل يبلغ من العمر 35 سنة وفي يوم من الأيام اتفق هذا الشاب مع أهله أن يتزوج فرح الأهل بقراره وراحوا على طول لجيرانهم عشان يخطبون بنتهم المهم أهل العروسة طلبوا مهلة علشان يأخذوا رأي البنت لكن المهلة طالت وشمخت ولا حس ولا خبر، الشاب المسكين بصراحة حس إنهم رافضينه بس مستحيين يقولوها في وجهه بعد مدة ضاق الصبر في الشاب وراح خطب وحده ثانية الخطيبة الثانية وافقت على طول وبعد يوم من موافقة الزوجة الثانية جاه الرد من بنت جيرانهم بالموافقة أيضاً بصراحة الرجال تورط ورطة غير طبيعية فكر الشاب كثيراً وقرر أخيراً أن يتزوج البنتين في ليلة واحدة ومن دون ما يدرون عن بعض المهم أهل العروسة الأولى:
طلبوا يوم الزواج في يوم الخميس أول الشهر الجاي راح الشاب وأقنع العروسة الثانية بالزواج في نفس اليوم اللي يبي يتزوج فيه الزوجة الأولى المهم في يوم الزواج يوم الخميس راح وأخذ الزوجة الأولى من صالة الأفراح الأولى وذهب بها إلى الفندق وقالها:
أنا أبجيب عشاء وجاي بسرعة راح الزوج وأخذ الزوجة الثانية من صالة الأفراح الثانية وراح للمطعم وطلب عشاء 3 أنفار و3 علب بيبسي. الزوجة الثانية استغربت وقالت: حنا اثنين لمن النفر الثالث؟ رد عليها وقال: الحين تعرفين . جاء العشاء وراح لنفس الفندق اللي فيه العروسة الأولى ودخل العروسة الثانية على الأولى، والعروستين في حالة ذهول واندهاش ولا هم مصدقين اللي قاعد يصير الشاب راح وفرش العشاء جهة اليمين، ووقف وقال لهم تبونا نتفاهم أول وإلا نتعشى أول؟ اللي تبي تتعشى أول تجي جهة اليمين واللي تبي تتفاهم أول تجي جهة اليسار، العروستين راحوا جهة اليسار قال لهم الشاب السالفة اللي صارت من البداية للنهاية وقال لهم:
يا بنات أنتم الحين زوجاتي، بس ما في شيء بالغصب اللي تبي تستمر معي حياها الله والبنت اللي تبي الطلاق، تراني حاضر، وورقتها تجيها بكرة ردت الزوجة الأولى: أنا أبيك وقالت الزوجة الثانية: أنا بعد أبيك. قال الزوج: أجل تعالوا جهة اليمين سموا بالله وتعشوا.
#انتهت
👻 شبح الغلام القتيل 👻
في يوم من الايام جاء خالي إلي منزلنا والغضب يبدو علي وجهه بشكل واضح، لأنه لم يتمكن من نقل بضاعته الموجودة بالمخازن إلي محله التجاري المخصص للبيع بالجملة والموجود في القرية التي أسكن فيها مع عائلتي بمحافظة الغربية في مصر .. في ذلك الوقت كانت العربات الكارو التي تجرها المحير هي وسيلة نقل البضائع في البلدة، والسبب وراء أن خالي لم يتمكن من نقل بضاعته في ذلك اليوم هو وقوع حادثة في موقف عربات الكارو أدت إلي وفاة أحد الأولاد الصغار الذي كان يسوق إحدي العربات حيث سقط تحت عجلات عربة نقل بمقطورة كبيرة .. حاول أبي تهدئته وأشار عليه بالمكوث في منزلنا هذه الليلة حتي صباح الغد ليتمكن من نقل البضائع .
في هذه الليلة حوالي الساعة 12 ليلاً كانت جدتي تقف في شرفة منزلنا بالدور الأرضي، وفجأة رأيناها تجري وتصرخ وتقسم أنها رأت عربة كارو تجري بدون سائق، وكانت تلاحقها مجموعة من الكلاب تزيد من 20 كلباً، لم أستطع ان امنع خيالي من الربط بين الحادثة التي وقعت والتي حكالي عنها خالي وبين ما تقوله جدتي، ولكنني لم افصح عن شكوكي لأحد، وفي الليلة التالية وفي نفس الوقت تماماً سمعنا نباح هيستيري لمجموعة من الكلاب تحت نافذة غرفتي، نظرت إلي الأسفل وجدت كلباً جسده مرفوع من قديمه، وكأن هناك أحد ما يمسك به من قدمه ويلوح به بشكل دائري، ولكن الغريب أنه لم يكن يوجد أى أحد علي الاطلاق، أما باقي الكلاب فقد كانت ملتفه حوله في حلقة دائرية وهي تنبح بشكل هيستيري كأنها تري شئ ما وتريد مهاجمته أو تخاف منه .
وفجأة تطورت الاحداث كثيراً، فأصبحت كأني بداخل فيلم رعب حقيقي، ففي الليلة الثالثة وفي نفس الوقت من منتصف الليل من جديد فوجئت بوابل من الطوب والرمال ينهال علي شباك غرفتي، واستمرت هذه الظواهر العجيبة في الظهور لمدة ثلاثة ليالي متوالية، وكنت بمجرد أن أستدعي والدي ونقوم بفتح النافذة يهدئ كل شئ ولا يتبقي سوي آثار التراب علي النافذة بسبب الطوب والأحجار التي انهالت عليه .
خطرت علي بالي فكرة، وهي ان احاول أن اتواصل مع هذا الشبح المخيف الذي كنت مقتنعه في داخلي أنه شبخ الطفل القتيل في الحادثة المذكورة، وبالفعل اطفئت انوار غرفتي وجلست خلف النافذة انتظر ظروفه أو فعل أى حركة تدل علي وجوده، بدأت اخاطبة قائلة : لماذا لا نكون أصحاب ؟ وفجأة وجدت كف طفل صغير خلف النافذة يلوح لي، تملك مني الخوف وهرعت إلي غرفة والداي، وسرعان ما انتشرت اخبار شبح الغلام في العائلة واصبح اقاربنا الشباب يأتون إلي بيتنا ليروا هذه الظواهر العجيبة التي تحدث عنها والدي كثيراً .
وذات يوم كان ابن خالتي يبيت في منزلنا فرأي بنفسه حوافر حمار تدق علي النافذة وأخبر والدي بذلك، وفي صباح اليوم التالي كانت جميع اغراض المنزل ملقاه في الشارع، ازداد الامر سوءاً وقررنا الرحيل من المنزل بعد أن اقتنع الجميع أنه اصبح مسكون بشبح الغلام القتيل او ربما بمجموعة من الاشباح التي تحاول طردنا من المنزل .
في يوم من الايام جاء خالي إلي منزلنا والغضب يبدو علي وجهه بشكل واضح، لأنه لم يتمكن من نقل بضاعته الموجودة بالمخازن إلي محله التجاري المخصص للبيع بالجملة والموجود في القرية التي أسكن فيها مع عائلتي بمحافظة الغربية في مصر .. في ذلك الوقت كانت العربات الكارو التي تجرها المحير هي وسيلة نقل البضائع في البلدة، والسبب وراء أن خالي لم يتمكن من نقل بضاعته في ذلك اليوم هو وقوع حادثة في موقف عربات الكارو أدت إلي وفاة أحد الأولاد الصغار الذي كان يسوق إحدي العربات حيث سقط تحت عجلات عربة نقل بمقطورة كبيرة .. حاول أبي تهدئته وأشار عليه بالمكوث في منزلنا هذه الليلة حتي صباح الغد ليتمكن من نقل البضائع .
في هذه الليلة حوالي الساعة 12 ليلاً كانت جدتي تقف في شرفة منزلنا بالدور الأرضي، وفجأة رأيناها تجري وتصرخ وتقسم أنها رأت عربة كارو تجري بدون سائق، وكانت تلاحقها مجموعة من الكلاب تزيد من 20 كلباً، لم أستطع ان امنع خيالي من الربط بين الحادثة التي وقعت والتي حكالي عنها خالي وبين ما تقوله جدتي، ولكنني لم افصح عن شكوكي لأحد، وفي الليلة التالية وفي نفس الوقت تماماً سمعنا نباح هيستيري لمجموعة من الكلاب تحت نافذة غرفتي، نظرت إلي الأسفل وجدت كلباً جسده مرفوع من قديمه، وكأن هناك أحد ما يمسك به من قدمه ويلوح به بشكل دائري، ولكن الغريب أنه لم يكن يوجد أى أحد علي الاطلاق، أما باقي الكلاب فقد كانت ملتفه حوله في حلقة دائرية وهي تنبح بشكل هيستيري كأنها تري شئ ما وتريد مهاجمته أو تخاف منه .
وفجأة تطورت الاحداث كثيراً، فأصبحت كأني بداخل فيلم رعب حقيقي، ففي الليلة الثالثة وفي نفس الوقت من منتصف الليل من جديد فوجئت بوابل من الطوب والرمال ينهال علي شباك غرفتي، واستمرت هذه الظواهر العجيبة في الظهور لمدة ثلاثة ليالي متوالية، وكنت بمجرد أن أستدعي والدي ونقوم بفتح النافذة يهدئ كل شئ ولا يتبقي سوي آثار التراب علي النافذة بسبب الطوب والأحجار التي انهالت عليه .
خطرت علي بالي فكرة، وهي ان احاول أن اتواصل مع هذا الشبح المخيف الذي كنت مقتنعه في داخلي أنه شبخ الطفل القتيل في الحادثة المذكورة، وبالفعل اطفئت انوار غرفتي وجلست خلف النافذة انتظر ظروفه أو فعل أى حركة تدل علي وجوده، بدأت اخاطبة قائلة : لماذا لا نكون أصحاب ؟ وفجأة وجدت كف طفل صغير خلف النافذة يلوح لي، تملك مني الخوف وهرعت إلي غرفة والداي، وسرعان ما انتشرت اخبار شبح الغلام في العائلة واصبح اقاربنا الشباب يأتون إلي بيتنا ليروا هذه الظواهر العجيبة التي تحدث عنها والدي كثيراً .
وذات يوم كان ابن خالتي يبيت في منزلنا فرأي بنفسه حوافر حمار تدق علي النافذة وأخبر والدي بذلك، وفي صباح اليوم التالي كانت جميع اغراض المنزل ملقاه في الشارع، ازداد الامر سوءاً وقررنا الرحيل من المنزل بعد أن اقتنع الجميع أنه اصبح مسكون بشبح الغلام القتيل او ربما بمجموعة من الاشباح التي تحاول طردنا من المنزل .
لقد توفى ابي وانا عمري14 كنت احبه قوي كان دنيتي كلها كان يعزني قوي ومسميني على اسم جدتي من كثر حبي لطيبة ابي اكره اي حد يسئ اليه لي مرة عمي هي مسيحيه ابي لا يحبها لانها بتفتعل مشاكل بينه وبين عمي وتعمل بينهم على قطيعه وكذا اخي الكبير كمان ما يحبها وهي كمان ماتطيقه بس مالها شي مع امي ولكن هي معي عسل من يومها بس كنت اتحسس منها من كلام اخي عنها وابي الله يرحمه مع مرور الزمن حصلت مشكله بيني وبين اهلي واطريت اروح زياره بيت عمي وكان شهر رمضان استقبلتني مرة عمي برحابة صدر والله يشهد وما كانت تقصر معي بشي قالت لي وانا عندها هي بتسافر تزور اخوها هو ساكن با اديس وبترجع بس مش عارفه متى وصتني اني بغيابها اهتم بعمي واسير اشوف ايش يشتي وايش ناقصه وقالت لي امانه وبعد مرور الايام سافرة وجدتي ام ابي جت اليمن لا اول مره عشان تشوفنا بعد موت ابي 😔طبعا اهلي مغتربين ومحرومين من بعض بسبب الضروف وبعد ما سافرة جدتي عمي انقطع عننا وكان زاعل ومضايق احنا ما معنا بعد الله وابي الله يرحمه الا عمي وهو اتخلى عننا ما قدرت اطمئن عليه واعمل با الامانه الي وصتني بها مرته قبل ماتسافر وراح عمي عقد على بنت جدي وارسل لعمتي ورقة طلاقها بعدى عشرة عمر وبنت جدي نذاله نست ان مرة عمي استقبلتها ببيتها واكرمتها تقوم تاخذ زوجها في غيابها صح كل شي نصيب بس ان كيدهن عضيم ربي ما ادام لها عمي وبا اول مصياحهه طلقها شوفو الاجزاء عمتي رجعت اليمن وهي ساكنه مع ابنها الوحيد وشفتها بعد غياب دام 4سنين في العزاء جت تعزيني بجدتي جت عشاني رغم مشاكلها مع اهلي رغم كره اهلي لها وانا ما قدرت اطلبها السماح لاني ما اديت الامانه مستحيه منها اول ما لقتني سلمت عليا بشوق الدنياء كلها وانا خانتني ضروفي وما وفيتها انصحوني وخففو حملي ....
اعترف...
أنا فتاه بعمر 18 😪
وزوجي 30😪💔
انعقدت على ولد خالتي وعمري 15💔
لن يحدث بيننا اي تواصل مع انه صار زوجي
تزوجت وعمري 16😕💔
وانا كنت ااومن بقصص الحب
خصوصي الهنود والاتراك
الله لا يعطيهم العافيه
حسبت انه حياتي بتصير مثلهم بس كلشي غير😅
وبالعلم ان انا كنت اقول بعيش تحت شجره ماعندي مشكله المهم يكون في حب💔😅
حتى لو كان فقير
بس الان اكره جنس آدم واكره الحب واكره الفقر وكل شي😷🤕
حتى لو تقولو عني متعجرفه ما يهمني لن التجربه يلي مريت فيها
تجربه تافهه للغاية الله لا يسامح اهل زوجي
لمن احد يجي يخطب لابنه ضروري يحكي كل عيوب ابنه والله حرام واحد يكذب ويقول ان ابنه ملاك وهو جني😭☹
المهم..
تغير كل شي بحياتي
كانت حياتي جنه ونقلبت جحيم
اول اسبوع لنا من الزواج كان اجمل اسبوع
كان زوجي طيب وذو أخلاق وكان شي فوق الخيال وماينوصف
وبعد اسبوع
انقلبت الموازين ...
تغير تغيييير جذري وصار يهملني
انا عارفه انه يراسل بنات
وكمان شفته بعيوني 😥
وهو اصلا شكاااك زياده ويظن اني اراسل اولاد ويضل يفرمت
جوالي كل فتره
ويحلف انه شافني مسويه صورة رجال بخلفيه الجوال 😂
وانه غير صوره الرجال يلي بجوالي بيده
طبعا هو كذاب حتى لو انا اراسل اولاد مو مجنونة حتى احط صورته خلفيه حتى لو انهبلت مااسوي كذا😅
هو يلعب ويظن اني كذا
كلن يراء الناس باام طبعه
المهم بعد زواجنا ب ٤ أشهر سافر السعودي للعمل و ضل شهرين فيها ورجع اليمن و ضل معي شهرين
وبعدين سافر مره ثانيه السعوديه وله للان حوالي سنه و٨ أشهر
مايهمني وجوده وعدمه واحد
بس يلي قاتلني ان انا هالفتره الطويله ببيتنا وانا نفسي اعرف ليش كل مااكلمه بسيره الفلوس يجن ويزعل ويخاصمني من شهور
بيقول اني احب الفلوس وطمعنه بالفلوس وكل تفكيري بالفلوس
بالعلم ان والدي رجل غني والحمدلله
وحالتي الماديه اجمل منه باالف مره
بس انا اخجل لمن ااخذ كل احتياجاتي ومصاريفي من والدي
مع ان قلب بابه ما في اطيب منو
لي ولخواته وبناته وكل العائله وكمان خارج العائله
مو ابالغ بس احس ان زوجي راكن 😂 مو عارفه اوصل لكم المعلومه
راكن يعني ..امممم🤔 يعني بيقول ان معي فلوس ابوي ليش عاد يجيب لي
اعتراف آخر
انا مقصره جدا بصلاااتي☹💔
ادعو لي بالله عليكم😘
اكمل لكم😂
وكل مره اتزعل معه ارجع له اني حتى لو هو الغلطان
و هالمره لنا حوالي ١٠ ايام متزعلين
إيش رايكم ارجع له اني أو اخليه يتأدب🤔💔
أنا فتاه بعمر 18 😪
وزوجي 30😪💔
انعقدت على ولد خالتي وعمري 15💔
لن يحدث بيننا اي تواصل مع انه صار زوجي
تزوجت وعمري 16😕💔
وانا كنت ااومن بقصص الحب
خصوصي الهنود والاتراك
الله لا يعطيهم العافيه
حسبت انه حياتي بتصير مثلهم بس كلشي غير😅
وبالعلم ان انا كنت اقول بعيش تحت شجره ماعندي مشكله المهم يكون في حب💔😅
حتى لو كان فقير
بس الان اكره جنس آدم واكره الحب واكره الفقر وكل شي😷🤕
حتى لو تقولو عني متعجرفه ما يهمني لن التجربه يلي مريت فيها
تجربه تافهه للغاية الله لا يسامح اهل زوجي
لمن احد يجي يخطب لابنه ضروري يحكي كل عيوب ابنه والله حرام واحد يكذب ويقول ان ابنه ملاك وهو جني😭☹
المهم..
تغير كل شي بحياتي
كانت حياتي جنه ونقلبت جحيم
اول اسبوع لنا من الزواج كان اجمل اسبوع
كان زوجي طيب وذو أخلاق وكان شي فوق الخيال وماينوصف
وبعد اسبوع
انقلبت الموازين ...
تغير تغيييير جذري وصار يهملني
انا عارفه انه يراسل بنات
وكمان شفته بعيوني 😥
وهو اصلا شكاااك زياده ويظن اني اراسل اولاد ويضل يفرمت
جوالي كل فتره
ويحلف انه شافني مسويه صورة رجال بخلفيه الجوال 😂
وانه غير صوره الرجال يلي بجوالي بيده
طبعا هو كذاب حتى لو انا اراسل اولاد مو مجنونة حتى احط صورته خلفيه حتى لو انهبلت مااسوي كذا😅
هو يلعب ويظن اني كذا
كلن يراء الناس باام طبعه
المهم بعد زواجنا ب ٤ أشهر سافر السعودي للعمل و ضل شهرين فيها ورجع اليمن و ضل معي شهرين
وبعدين سافر مره ثانيه السعوديه وله للان حوالي سنه و٨ أشهر
مايهمني وجوده وعدمه واحد
بس يلي قاتلني ان انا هالفتره الطويله ببيتنا وانا نفسي اعرف ليش كل مااكلمه بسيره الفلوس يجن ويزعل ويخاصمني من شهور
بيقول اني احب الفلوس وطمعنه بالفلوس وكل تفكيري بالفلوس
بالعلم ان والدي رجل غني والحمدلله
وحالتي الماديه اجمل منه باالف مره
بس انا اخجل لمن ااخذ كل احتياجاتي ومصاريفي من والدي
مع ان قلب بابه ما في اطيب منو
لي ولخواته وبناته وكل العائله وكمان خارج العائله
مو ابالغ بس احس ان زوجي راكن 😂 مو عارفه اوصل لكم المعلومه
راكن يعني ..امممم🤔 يعني بيقول ان معي فلوس ابوي ليش عاد يجيب لي
اعتراف آخر
انا مقصره جدا بصلاااتي☹💔
ادعو لي بالله عليكم😘
اكمل لكم😂
وكل مره اتزعل معه ارجع له اني حتى لو هو الغلطان
و هالمره لنا حوالي ١٠ ايام متزعلين
إيش رايكم ارجع له اني أو اخليه يتأدب🤔💔
قصصنا الأجمل pinned «السلام عليكم محبي ومتابعين القصص والروايات اي القصص المفضله لديكم قصص الرعب🤯 قصص اعترافات🤭 قصص حقيقية 👍 روايات👎»