ورحمة الله وبركاته 🌹 بقولكم قصتي بسرعه دامني فاضيه وقبل تقوم بنتي ☺️ بعد مرور سنه ونص من زواجنا تعامل زوجي صار جاف جدا ويعاملني اوقات معامله سيئه واكلمه واكون متحمسه بسالفتي فجأه القاه قاعد على جواله 😓 بطبعي انا مب ملقوفه لكن شكيت فيه لقطت رقمه السري وفتحت جواله مره وهو بالحمام وممداني ببدأ افتش الا تجيني رساله من البيبي وادخلها بالغلط وطلعت محادثه بينه وبين وحده اسمه العنود ☺️ وممداني برقى فوق الا ترسل وكز وتقول رد وش فيك تقرأ ما ترد ☺️ انا خفت يدري وجبت جوالي واخذت بن زوجي وبن العنود وطلعت عنده كم بنت ثانيه المهم اخذت ارقامهم كلهم بس مب كثار اشوى ! تحسبوني رحت بيت اهلي وزعلت ؟ لا اعرف هالحركات وادري انها ماتفيد 😕 والله وافكر وافكر وذاك اليوم ادخل اليوتيوب والقى مقاطع ناس تخرفن واشوف ردات فعل قويه وتجي ببالي فكره يمكن تضبط 😕 وحملت البيبي وضفته بأسم بنت جديد وقعدت اسولف معه 😆 عيا هو يعطيني وجه متعلق بهالسلق بس باسلوبي ضبطته وقعدت امدحه وخق 😂 لدرجة اني كنت اسولف معه وهو قاعد بالصاله معي بالكنب اللي قبالي وما يدري انها انا ☺️ لا اوصف لكم العذاب بكل مره اول ماطلع من البيبي احذفه عشان مايطيح يوم على جوالي ويشوف المهم بعد ماتعلق فيني شهرين وصار طاير فيني قلت هذا وقته👌 واروح هاكاليوم واقوله بالبيبي انا حابتك وابي اقابلك بسوق ☺️ هو رفض وقال بدري تونا وقلت له اني طالعه مع اهلي وبشوفك على دربي وهو يصرفني ويقول مدري اخاف اهلي مشغولين < الكلب ماعلمني انه متزوج😂 المهم جيته انا وقلت ابي اروح لاهلي اليوم متجمعين وهو كان مشغول بجواله وارجع اكرر سؤالي واشوفه يبتسم ويقول يالله 😉 رحت بيت اهلي وولد اختي جنبي وادخل البيبي ويقولي انا نزلت امي والحين جايك واقوله طيب ابي اكلمك صوت عاد هو له فترة ناشب لي يبي يسولف صوت ووافق على طول واول مارد عطيته ولد اختي وهو ينعم صوته ويسولف معه عاد زوجي شك شوي وقال وش فيه صوتس كذا😰؟ ويقلب ولد اختي صوته ويقوله يالخروف انا ولد وانا والعنود وهنوف كلنا اخوياء ونطقطق عليك ونخرفنك امباععع وعاد زوجي تفلت وقال كلام 🔞😂 الزبده يوم جاء اخذني كان معصب وصايل واول ماوصلنا البيت ونام مسكت جواله ولقيته حاذفهم 😍 تحسبونها وقفت على كذا؟ لا انا احرص منكم لازم اتاكد قعدت اسبوعين ورجعت اسولف معه من حساب جديد وماقعدت اسبوع الا انا قايله له تراني العنود ياحلو 😉 وعطاني سب قوووي حتى صورت الشاشه 😂 ومن بعدها حذف البيبي بكبره الحمدلله ومعاملته لي صارت احسن من اول🙏 - - والله هذي اللي عارفتله صح😂✌️ #منشن_صديقتك_تتعلم😂❤️
السلام عليكم✋🏻 السالفه صارت لي قبل سنه .. انا بنت عمري 19 سنه وملسونه شوي😂💔 المهم لي ولد عم عمره 23 اكرهه مرهه حنا مانتغطى عن بعض ، ملاحظه انا مش (سعوديه) بس احاول اقلدكم بالكلام عشان تفهمون 😁 اكمل سالفتي.. هذا ابن عمي كل ما قال كلمه انا واقفه له ع الحرف لازم اطلعله عيب واحسه بعد يكرهني😂 في يوم من الايام قررت اني اخرفنه واستغله💔😂 رحت فتحت لي حساب جديد وانزل صور بس توني ماضفته لحد ما مر شهر عشان مايشك .. ضفته وكنت اعلق على صوره ومسويتله جو وكنا نتكلم ونضحك وبعد فتره دخلت عليه الدايركت وكلمته وصار يكلمني كل يوم بس سوالفنا عاديه كنت احاول اقربه مني اكثر صار يحكيلي لما يتضايق من شي ويستشيرني ف اشياء وانا ابي كذا عشان اعلقه فيني ويحبني واخرفنه بس ف يوم من الايام جاني وكان لنا شهر من بدينا نكلم بعض وكان مرره متضايق وسألته وش فيك قال ولا شي وانا فضوليه ابي اعرف وش فيه؟ قالي انا احب وحده لما قال كذا اناا مره فرحت قلت اكيد يقصدني وبهالسرعه حبني 👌 قلتله مين هذي قال من اهلنا😳😳 انصدمت قلتله من هذي؟ قال بنت عمي استغربت قلت خلني اشوف من اللي يحبها من بنات عمي وقلت وليه متضايق دامك تحبها؟ قال البنت تكرهني😳💔 انااا هنا توقف قلبي حسيته يقصدني ، قلتله وش عرفك انها تكرهك؟ قال سألت اختي عنها ودائماً معاملتها عندي غيرر عن الباقين قلت طيب تذكر اسمها عندي فضول اعرف اسم اللي تحبها؟ قال فلااانه 😳 اللي هي انااا😭 والله توقف قلبي من لما قال اسمي😫 قلتله طيب اكلمك بعدين ، رحمته وكرهت نفسي لاني عاملته كذا ف يوم ولليله دخل قلبي😭😂 والله ما ادري شلون بس نسيت كل كرهي له المهم قلت بعلمه اني انا فلانه بس ما راح اقول اني كنت بخرفنه 😁 بقوله انا بعد احبك وكنت ابي اكلمك بشخصيه ثانيه😂🙆🏻 وعلمته بالسالفه والله انه طاار من الفرحه وبنفس الوقت زعل مني لاني ماعلمته من اول وقال جايكم البيت لازم اشوف حبيبتي اليوم قمتتت انا طيراان اتكشخ واتسنع😂😁 اتصل باخوي وقاله بتعشاء عندكم اليوم المهم تعشاء وخلص وقالي اطلعي برى بشوفك قلتله اخوي بيشوفنا مع بعض مايصير قال لا هو بالمجلس عند عيال عمي المهم طلعتله وسلمت عليه واول مرهه اكون مستحيه منه وحركات دلع وغيره مع اني دايم اشوفه😂💔 قام وسلم علي بخدي بسرعه😳 استحيت ودخلت على طول 😅 المهم بعد كم شهر قالي انا ابي اخطبك😍😍 وخطبني رسمي ووافقوا امي وابوي ❤️ طبعاً البنات مستغربين كيف بنتزوج وحنا نكره بعض😂؟ وبس هذي قصتي والعرس قريب ان شاء الله ❤️ #خرفنه_تنتهي_بزواج - - افضل خرفنة 😂✌️ارجعوا للي تكرهونهم يمكن حاطين عينهم عليكم 🙆
احذرو يامعشر الزوجات🔥🚫
انا بنت عاديه عمري تسع وعشرون سنه ماحد خطبني واخواتي الي اصغر مني تزوجو جتني نفسيه واكتئاب لاني اشوف بعيون الناس الشفقه والرحمه وهذا الشي مره يجرحني وفي يوم من الايام امي اخذتني معها عند اخوها واخوها هذا اكبر عياله اعزب عمره ثلاثه وثلاثون سنه قلت يابنت هذي فرصتك حاولي تتكشخي وتدخلي عليه بالغلط بالمجلس وفعلا واحنا عندهم بالبيت كانت امي وخالي وزوجة خالي بالصاله يسولفو وولد خالي بالمجلس لحاله قلت لاامي بروح للحمام وانا نيتي ادخل عليه بالمجلس ولما دخلت عليه نزل راسه بالارض قلت سلام كيفك انا نوره بنت عمتك وهو ساكت منزل راسه قال روحي الله يستر عليك لااحد يشوفك قلت بشرط اروح تاخذ رقمي ورميت عليه رقمي وطلعت وانا قلبي يرجف خوف وفرح وبالليل انتظره يدق او يرسل شي ماتصل ومرا ثلاث ايام وفجائه جتني رساله بالواتس كاتب انا ولد خالك قلت يامرحبا قال بشوفك قلت وين قال بمرك بالليل لما اهلك ينامو ماخفيكم يابنات خفت وترددت شلون اطلع معه بس اقنعت نفسي انا بنت عمته عرضه وشرفه اكيد ماراح يسوي شي حتى لو يسوي غصب عنه بيتزوجني المهم لما اهلي نامو اخذت شور وتكشخت وتجهزت ولبست عباتي ولما طلعت من باب بيتنا شفت ينتظرني باخر الشارع واشر لي بس لما قربت من السياره حسيت انه مو لحاله هنا بغيت انجلط شفت 😱😳
لما اهلي نامو اخذت شور وتكشخت وتجهزت ولبست عباتي ولما طلعت من باب بيتنا شفته ينتظرني باخر الشارع واشر لي بس لما قربت من السياره حسيت انه مو لحاله هنا بغيت انجلط شفت واحد راكب وراء لما شفته رجعت ابغى ارجع للبيت ولما شافني رجعت هجموو علي ومسكوني وحط ايده على فمي وقال اركبي السياره ولا اذبحك هنا ..ركبت السياره وهو ماسكني بقوه وانا ارجف كل شريط حياتي مر من قدامي حسيت اني خلاص انتهيت واخذوني على عماره عظم مظلمه تخوف واغتصبوني بكل وحشيه ويقذفوني برخيصه وقـ.... ..بعد ماخلصو رجعوني للبيت وهو يتوعدني لو اعلم عليه بيذبحني او يفضحني لانه مصورني عديم الشرف رجعت للبيت وانا حالتي حاله كانت الساعه ثلاثه فجراً وباقي على الاذان نصف ساعه كنت ايامها ماصلي ولما سمعت الاذان حسيت انه كأنه اول مره اسمعه بحياتي 💔...قمت تحممت وتوضيت وارتميت على السجاده الي هجرتها سنيين وجلست ابكي وادعي ان ربي يسترني ويهديني كنت كأني فاقده للوعي كيف ارخصت نفسي لولد خالي وعرضت عليه نفسي كل هذا عشان اتزوج وماعنس ياريت عنست ولا سويت هالمصيبه. ونمت على سجدتي وبالظهر صحيت كأنت عيوني حمره ومنتفخه امي مستغربه كل شوي تسال وش فيك وانا اقول مزكمه وانا من داخلي اتقطع كانت تمر الايام مثل الجبل على صدري كنت اخاف احمل من ذيك الليله والحمدلله نزلت الدوره رحمه من ربي ..وتصدقو جاني اكثر من خمس خطاب يبغو يخطبووني وانا ارفض اخاف من الفضيحه سبحان الله لما كنت بنت ماحد داق باب بيتنا يخطبني عرفت انه ابتلاء من ربي ..ادعولي .
انا بنت عاديه عمري تسع وعشرون سنه ماحد خطبني واخواتي الي اصغر مني تزوجو جتني نفسيه واكتئاب لاني اشوف بعيون الناس الشفقه والرحمه وهذا الشي مره يجرحني وفي يوم من الايام امي اخذتني معها عند اخوها واخوها هذا اكبر عياله اعزب عمره ثلاثه وثلاثون سنه قلت يابنت هذي فرصتك حاولي تتكشخي وتدخلي عليه بالغلط بالمجلس وفعلا واحنا عندهم بالبيت كانت امي وخالي وزوجة خالي بالصاله يسولفو وولد خالي بالمجلس لحاله قلت لاامي بروح للحمام وانا نيتي ادخل عليه بالمجلس ولما دخلت عليه نزل راسه بالارض قلت سلام كيفك انا نوره بنت عمتك وهو ساكت منزل راسه قال روحي الله يستر عليك لااحد يشوفك قلت بشرط اروح تاخذ رقمي ورميت عليه رقمي وطلعت وانا قلبي يرجف خوف وفرح وبالليل انتظره يدق او يرسل شي ماتصل ومرا ثلاث ايام وفجائه جتني رساله بالواتس كاتب انا ولد خالك قلت يامرحبا قال بشوفك قلت وين قال بمرك بالليل لما اهلك ينامو ماخفيكم يابنات خفت وترددت شلون اطلع معه بس اقنعت نفسي انا بنت عمته عرضه وشرفه اكيد ماراح يسوي شي حتى لو يسوي غصب عنه بيتزوجني المهم لما اهلي نامو اخذت شور وتكشخت وتجهزت ولبست عباتي ولما طلعت من باب بيتنا شفت ينتظرني باخر الشارع واشر لي بس لما قربت من السياره حسيت انه مو لحاله هنا بغيت انجلط شفت 😱😳
لما اهلي نامو اخذت شور وتكشخت وتجهزت ولبست عباتي ولما طلعت من باب بيتنا شفته ينتظرني باخر الشارع واشر لي بس لما قربت من السياره حسيت انه مو لحاله هنا بغيت انجلط شفت واحد راكب وراء لما شفته رجعت ابغى ارجع للبيت ولما شافني رجعت هجموو علي ومسكوني وحط ايده على فمي وقال اركبي السياره ولا اذبحك هنا ..ركبت السياره وهو ماسكني بقوه وانا ارجف كل شريط حياتي مر من قدامي حسيت اني خلاص انتهيت واخذوني على عماره عظم مظلمه تخوف واغتصبوني بكل وحشيه ويقذفوني برخيصه وقـ.... ..بعد ماخلصو رجعوني للبيت وهو يتوعدني لو اعلم عليه بيذبحني او يفضحني لانه مصورني عديم الشرف رجعت للبيت وانا حالتي حاله كانت الساعه ثلاثه فجراً وباقي على الاذان نصف ساعه كنت ايامها ماصلي ولما سمعت الاذان حسيت انه كأنه اول مره اسمعه بحياتي 💔...قمت تحممت وتوضيت وارتميت على السجاده الي هجرتها سنيين وجلست ابكي وادعي ان ربي يسترني ويهديني كنت كأني فاقده للوعي كيف ارخصت نفسي لولد خالي وعرضت عليه نفسي كل هذا عشان اتزوج وماعنس ياريت عنست ولا سويت هالمصيبه. ونمت على سجدتي وبالظهر صحيت كأنت عيوني حمره ومنتفخه امي مستغربه كل شوي تسال وش فيك وانا اقول مزكمه وانا من داخلي اتقطع كانت تمر الايام مثل الجبل على صدري كنت اخاف احمل من ذيك الليله والحمدلله نزلت الدوره رحمه من ربي ..وتصدقو جاني اكثر من خمس خطاب يبغو يخطبووني وانا ارفض اخاف من الفضيحه سبحان الله لما كنت بنت ماحد داق باب بيتنا يخطبني عرفت انه ابتلاء من ربي ..ادعولي .
بقولكم قصتي قبل ٤ سنوات او حولها يوم كان عمري ٢٣ ايام البلاك بيري 💩🔥 ياطويلين العمر السالفه ومافيها اني كنت راعي بنات وكذا وماعندي الا كم ولد بالبيبي والباقي بنات 😂🔥 لدرجة اني دخلت النادي وصرت معضل وسويت قصات وعوارض عشان يخقون علي البنات وانا بكبري خقيت ع نفسي 🔥😽 الزبده اني كنت سوالف مع البنات ليل نهار واقضي من هذي واكلم هذي وكلهم معطيهم التصريفة الحلوهه🌚 (محد دخل قلبي غيرك) بعضهم يدرون انه سوالف وكذا واني اكلم غيرهم وهم يكلمون غيري وبعضهم لا يحسبوني ماكلم الا هم 😂 الزبده مره رحت للسوق كاشخ الظهر وكذا وادخل مع اهلي وبعدين اروح عنهم كالعادة عشان اغازل 😉 يوم قعدت بالمطاعم واشوف ذيك العيون اللي تطيح الطير من السماء 😍🔥🔥 وامشي للبنت وادور حولها وكل شوي اشوفها ابيها تناظرني وعطتني نظرة بعدين لفت وجهها 😒 وبتلت اناظرها وهي تناظرني وتوخر عينها كل شوي 👊 اخر شي قامت وطلعت ولحقتها وامشي من عندها ماسك جوالي وكأني اكلم 😂👌 وبعدين قلت ماتبي الرقم ياحلو؟ ولفت علي علطول بنطرة تخوف 😳 بس قلت ذي بتصارخ وبتقول يتحرش فيني خل اسوي نفسي اقصد اللي اكلمه 😂 واكمل سوالف بالجوال والضحكة شاقه وجهي وقالت لي ترا واضح انك ماتكلم عدل جوالك وكلم 😊 ويوم ناظرت جوالي طلع صدق مقلوب 😳😂 والحقها وقلت معليش اسف وهذا البن حقي لو احتجتي شي واعطيها اياه وانحاش بسرعه 🌚 المهم يوم رجعت البيت وانتظر لليل محد ضافني اللهم فيه وحده ناشبه لي من الساعة ٨ وهي طايحه معي سوالف وتقول اني ارتحت لك 😊💔 المهم كانت الساعة وحده وانا اسولف مع ي وسوالفها فله صراحه ووسيعة صدر 😍❤️ وشوي تقولي انت كلمت بنات قبلي؟ قلت قليل بس ماكلم بنات حالياً غيرك 🌚 قالت طيب قد غازلت؟ قلت لا ماعندي هالحركات وكذا واني فتى صالح واغار ع خواتي وشوي تصور لي البن حقي نفس الورقة اللي عطيتها البنت الظهر
قالت كنت بضيفك وطلعت عندي قلت نجرب سوالفك 🌚😂 وعجزت اصدق هي نفسها متخيلين طلعت اللي غازلتها اليوم مضافه عندي 😳😂 وطقيتها معها ميانه وكذا وصارت سوالف بشكل يومي وبعد فترة طويلة سحبت ع سوالف البنات الباقيات ماعندي الا هي ليل ونهار وجبت لها هدية بعد ❤️ كنت خروف للاسف 💔 وقالت لي انها كانت ضايفه عيال من تشجيع صديقاتها ولا هي تكره هالحركات 👊 وبعطيكم ملاحظة النك نيم حقها مب معروف ولد او بنت لانها حاطه اختصار👌 الزبده انها صارت روتيني وعييت اعلم الشباب شي عنها وطبعاً بطبعي ماحب انشر بن اي بنت عندي كافي انا ✌️ الزبده بحكم اني موظف كنت ارجع اتغدأ واكلمها وانام واذا قمت بالليل كلمتها وهي كانت جامعية وقتها وعمرها مقارب لعمري 😁 وحاولت فيها توريني صورتها بالقوه وبعد ماحلل وجعلك شلل ودعاوي تشلح القلب ورتني عينها 😶💔 وقلت لها ابي وجهك قالت تعال بيتنا واخطبني تشوفه 😊🔥 تحسبوني تركتها؟ وقسم حبيتها وودي اخطبها جد ويوم قلت لاخوياي اني حبيت وودي اتزوج اللي حبيتها قالوا لي بعضهم تكلمها انت ولا واحد غيرك يعني ع اساس اللي بتاخذها ماراح تكلم احد 🌚 واللي يقولي سلامات تاخذ قح** مجنون انت؟ وكرهتها بسبت كلام اللي دخلوا بشرفها 😩 بس ماتركتها لانه حب دام سنتين ❤️ وعلمت اختي سالفتها وكذا واقنعتني فيها وقالت خذها دامها صادقه معك واكبر دليل عيت توريك صورتها 😊 واقنعتني اختي بالكلام وقالت ترا بتعيشون حياة زينه وكذا ويوم كلمت امي على ان البنت صديقة اختي وابيها وقلت للحب ابي رقم امك امي بتكلمها الخ.. طبعاً هي ماصدقت وتقولي كذاب وبعدين عطتني رقم امها وعطيته امي وكلها كم يوم وتقولي امي ياولدي ماتصلح لك ذي 🌚 قلت ليه😳؟ قالت حنا قبيلة الفلان ماناخذ منهم وماناخذ الا من قبيلتنا والخ.. وسوالف القبيلة وكذا وان ابوك ماراح يرضى وعمانك مب مخلينك بحالك ومشاكل مالها اول وتالي وراح يتبرون منك 😔 وتركت البنت وحذفتني وضاق صدري بس خيرهه 💔 والحين خاطب وحده تقرب لي من بعيد مدري منهي شفتها من زمان يوم كنا نلعب بالعيد ومدري هي او لا شكلي مضيع 😁 والبنت الله يستر عليها ويوفقها دخلت حسابها تويتر قبل سنه تقريباً لقيتها حاطه انها تزوجت وكذا الله يهنيها .. المهم انا كبرت وعقلت الحمدلله وتبت عن هالحركات الشباب الجدد اللي يغازلون اسمعوا نصيحتي لا تكلمون اكثر من بنت ترا وحده تكفي مالها داعي سفينة التايتنك 😘❤ والافضل انك لاتكلم ابد عشان ماتنحط بمكاني 💔🌚 #انتهى - - ماضحكت الا يوم طلعت ضايفته وجاي يرقمها 😭😂 صدق الله لا يحطني بموقفك😩😂💔'
قالت كنت بضيفك وطلعت عندي قلت نجرب سوالفك 🌚😂 وعجزت اصدق هي نفسها متخيلين طلعت اللي غازلتها اليوم مضافه عندي 😳😂 وطقيتها معها ميانه وكذا وصارت سوالف بشكل يومي وبعد فترة طويلة سحبت ع سوالف البنات الباقيات ماعندي الا هي ليل ونهار وجبت لها هدية بعد ❤️ كنت خروف للاسف 💔 وقالت لي انها كانت ضايفه عيال من تشجيع صديقاتها ولا هي تكره هالحركات 👊 وبعطيكم ملاحظة النك نيم حقها مب معروف ولد او بنت لانها حاطه اختصار👌 الزبده انها صارت روتيني وعييت اعلم الشباب شي عنها وطبعاً بطبعي ماحب انشر بن اي بنت عندي كافي انا ✌️ الزبده بحكم اني موظف كنت ارجع اتغدأ واكلمها وانام واذا قمت بالليل كلمتها وهي كانت جامعية وقتها وعمرها مقارب لعمري 😁 وحاولت فيها توريني صورتها بالقوه وبعد ماحلل وجعلك شلل ودعاوي تشلح القلب ورتني عينها 😶💔 وقلت لها ابي وجهك قالت تعال بيتنا واخطبني تشوفه 😊🔥 تحسبوني تركتها؟ وقسم حبيتها وودي اخطبها جد ويوم قلت لاخوياي اني حبيت وودي اتزوج اللي حبيتها قالوا لي بعضهم تكلمها انت ولا واحد غيرك يعني ع اساس اللي بتاخذها ماراح تكلم احد 🌚 واللي يقولي سلامات تاخذ قح** مجنون انت؟ وكرهتها بسبت كلام اللي دخلوا بشرفها 😩 بس ماتركتها لانه حب دام سنتين ❤️ وعلمت اختي سالفتها وكذا واقنعتني فيها وقالت خذها دامها صادقه معك واكبر دليل عيت توريك صورتها 😊 واقنعتني اختي بالكلام وقالت ترا بتعيشون حياة زينه وكذا ويوم كلمت امي على ان البنت صديقة اختي وابيها وقلت للحب ابي رقم امك امي بتكلمها الخ.. طبعاً هي ماصدقت وتقولي كذاب وبعدين عطتني رقم امها وعطيته امي وكلها كم يوم وتقولي امي ياولدي ماتصلح لك ذي 🌚 قلت ليه😳؟ قالت حنا قبيلة الفلان ماناخذ منهم وماناخذ الا من قبيلتنا والخ.. وسوالف القبيلة وكذا وان ابوك ماراح يرضى وعمانك مب مخلينك بحالك ومشاكل مالها اول وتالي وراح يتبرون منك 😔 وتركت البنت وحذفتني وضاق صدري بس خيرهه 💔 والحين خاطب وحده تقرب لي من بعيد مدري منهي شفتها من زمان يوم كنا نلعب بالعيد ومدري هي او لا شكلي مضيع 😁 والبنت الله يستر عليها ويوفقها دخلت حسابها تويتر قبل سنه تقريباً لقيتها حاطه انها تزوجت وكذا الله يهنيها .. المهم انا كبرت وعقلت الحمدلله وتبت عن هالحركات الشباب الجدد اللي يغازلون اسمعوا نصيحتي لا تكلمون اكثر من بنت ترا وحده تكفي مالها داعي سفينة التايتنك 😘❤ والافضل انك لاتكلم ابد عشان ماتنحط بمكاني 💔🌚 #انتهى - - ماضحكت الا يوم طلعت ضايفته وجاي يرقمها 😭😂 صدق الله لا يحطني بموقفك😩😂💔'
مره من المراير دخل لي واحد بالخاص وابثر ام امي يقول يبي يتعرف و من ذا الكلام بس تحسبون عطيته وجه لا ابد ام الثقل عندي عطيته تفله💦😂 مع بلوك وجاء واحد غيره وبرضو عطيته تفله مع بلوك💦💦 المهم الا وتصكني ام العبيد واروح اسوي حساب على اني ولد وحاطه العرض ولد مز و الاسم بعد حطيت اسم قبيلة ☺️ المهم صورة العرض خرفنت البنات وضافوني وصار المتابعين كلهم بنات وانا اضيفهم وادخل ل ٣ خاص>>دايركت المهم ويردون علي ثنتين بنفس الوقت وبتلشت ورحت كلمت صحبتي ام الفزعات ودخلت الحساب وهي استلمت وحده وانا وحده المهم ان صحبتي طفشت وتهاوشت وبلكتها وطلعت من الحساب باقي انا قلت لها ممكن نتعرف ياقميله ومن كذا والخاروفه ماصدقت على الله ووافقت واسالها وتجاوب شوي قلت لها اني متزوج وزوجتي حامل🌚💔المهم وطويله العمر صدقت قالت خويلد حرام عليك>>اسمي خالد💁🏻 قالت حرام عليك تخونها وتكلمني قلت لها لا هي راضيه والحساب لي ولها😁 وصدقت قالت طيب ابي اكلمها قلت ولا يهمك وشوي جيت قلت لها هلا انا زوجه خالد وهي ماقصرت ورحبت😝 شوي قلت لها انا خويلد زوجتي انشغلت قالت ابي اقولك سالفتي قلت قوليها .. قالت خويلد ابي اسالك كيف تزوجت قلت تزوجت عن حب انا احب زوجتي من قبل ٣ سنوات قالت ياحظكم😓 الله يهنيكم ومن ذا الخراط شوي قالت انا احب بس الي احبه يحب وحده وخطبها وابيه وساعدني😓 قلت صارحيه واعطيها نصايح هالمهم بعد يومين من هالسوالف رجعتلي تقول بصراحه ومالي دخل بزوجتك انا حبيتك واعشقك وتتغزل وانا وجهي صاير كذا😟😟 قلت اقول انا متزوج و بصير اب ومستحيل اتخلى عن الحب زوجتي والمشكله انا التسلبه الي داخله لها خاص😭قامت يقالك بتخرفني وترسل صورها صدق وانا ابتلشت فيها وترسل يدها وهي كاتبه فيها خلود😅 وجلست اقنعها ان مستحيل اترك زوجتي😂😂 يأست البنت اني اعطيها وجه قالت اعطيني حسابات اخوياك 😲😳🙀👣والعن شكلها وقلت لها انتي خاروفه وحيوانه اجل حسابات اخوياي ي طوووووط🚫🚫 وحذفتها وبلكتها وحذفت الحساب نشبت لي اسبوع هالسويده👡#الروج_الي_عبيتي_به_براطمك_شصار_عليه ؟#عهود_وروج_منفخ_البراطم #اسمها_عهود#كانت_تقول_دلعني_بعهوتتي ترا تتابعك ياتريك اذا شفتي ايه انا خالد🌚تباً لكي يا عهوتتي كم كنتي خاروفه وادري كثرت هرج وتراي بنت و صلام☺️💜. - - ودي اجرب شعور عهود وهي تشوف سالفتها 😂 يالله عاد ادخلوا على فلورزي ودورو وحده تتابعني اسمها عهود تسونها والله مب شيء غريب
السلام عليكم ✋ محدثتكم تهلي بكم يا مرحبا ترحيبةٍ ... < امزح 😂🏃 الزبده سالفتي ان اخوي عمره ١٠ سنين👦 وولد خالتي بالثنوي وغير رقم جواله وجا اخوي ذا واضافه بالبيبي اخذ بنه من اخوي الكبير وجلس يسولف معه على انه بنت ! وجا ولد خالتي وطلب رقمه واعطاه اخوي لان شريحته جديده ومو حافظ رقم اخوي الصغير عنده 😂💔 المهم ودق ولد خالتي وذا يسولف معه على انه بنت لان اخوي ذا زاحف وهو ورع وصووته تقل قطوه 💔😂 مره صوته صغييير👼 المهم واخوي مكمل معه وبعدين شك فيه انو مو بنت لان اخوي صغير وما يعرف يفتح سواليف وكذا المهم بعد اسبوع تقريبا وولد خالتي شاك هو واخوي الاكبر دايم مع بعض كانو طالعين واخذ ولد خاالتي جوال اخوي وكتب رقم اخوي الصغير الي يحسبه بنت 😂🔪 وطلع له اسم اخوي الصغير 😂😂 والاخ تفشل ودق عليه وينافخ ويسب واخوي الصغير يقوله يا خروووووفف ويضضححكك 😂😭 وجا علمنا بالسالفه وحنا كذا 😳😳💔 الزبده انو اخوي الصغير ذا الحين طالع سادس ومرره زاااحف الله يهديه 🚶 وذا كل يوم يقولي خرفنت واحد بالبيبي 🔪 يسوي نفسه بنت 😒 #ورعان_اخر_زمن#ورع_يخرفن_خرفان #ورع_مسوي_كبير#صوته_انعم_من_صوتي 💔#ورع_طالع_على_اخته_الي_تسوي_حسابات_كيك_وتخرفن_صديقاتها😂💔🔪🏃🏃. - - الله كريم💔 عمره عشر سنين ويخرفن💔 يوم كنت كبره اشوف كل شوي الساعة انتظر الساعة ٧ عشان اشوف ابطال الديجتال 💔💔
امي تتزوج خطيبي 😔
انا بنت عمري 33 ابغى احكي لكم قصتي قسم بالله قصتي حقيقية كان عمري 20 تقدم شخص لخطبتي وكان اكبر مني بثلاث سنوات امي مطلقة كنت عائشة مع امي وعندي ثلاث اخوات متزوجات وانا صغيرة كان احمد خطيبي وسيم واخلاق وطيبة يعني كل شي فية طبعا" ما كان عندي اخوان اولاد بعد زواج خواتي كنت مع امي في البيت في وقته كان اكثر وقتي في الكلية احمد كان على طول في بيتنا وامي اكثر الوقت تقعده معه بحكم انا بكون مشغوله في الكلية او في البيت في دراسة امي احبت احمد 😢 جدا ثم فكرت بطريقة تجعل احمد يحبة ويتركني وفي يوم من الايام قامت امي بعمل سحر في الاكل وقدمته لخطيبي احمد 😭 وقته ما كنت ادري بعدة في اسبواع تقريبا" احمد تكلم معي وقال لي عبير انا اكرهك وما احبك واتركني وقته فكرت مافي نصيب بس بعد ثلاثة ايام بس تقدم لخطبت امي انا نصدامت 😨😨 امي كانت طايرة من الفرحة انا ما كان عندي اي حل هذه امي واش اسوي تزوجتها وهي بعمر 50 كل الناس مو مصدقين والكل يقول مسحور حتى اهل احمد قطعون احمد بعد زاوجها من امي انا سافرت عند ابوي وربي رزقني بزوج صالح والحمد لله ولكن كانت في قلبي حسرة على احمد هو صغير جدا امي خلاص ما تجيب اولاد هي بعمر كبير اهل احمد حاولو يعلاجو احمد عند احد شيوخ ولكن مافي فايدة المهم بعد عشر سنوات امي صار جسمه كله يتقطع ويخرج منه دم لاحول ولاقوة الابالله حتى هذا اليوم هي تتعذاب ماعرفت شو الحل ممكن تساعدوني 😢😢😔 دعواتكم عسى الله يغفر له اتمنى كل من قراء هذة القصة ان يدعو له وجزاكم الله خير
انا بنت عمري 33 ابغى احكي لكم قصتي قسم بالله قصتي حقيقية كان عمري 20 تقدم شخص لخطبتي وكان اكبر مني بثلاث سنوات امي مطلقة كنت عائشة مع امي وعندي ثلاث اخوات متزوجات وانا صغيرة كان احمد خطيبي وسيم واخلاق وطيبة يعني كل شي فية طبعا" ما كان عندي اخوان اولاد بعد زواج خواتي كنت مع امي في البيت في وقته كان اكثر وقتي في الكلية احمد كان على طول في بيتنا وامي اكثر الوقت تقعده معه بحكم انا بكون مشغوله في الكلية او في البيت في دراسة امي احبت احمد 😢 جدا ثم فكرت بطريقة تجعل احمد يحبة ويتركني وفي يوم من الايام قامت امي بعمل سحر في الاكل وقدمته لخطيبي احمد 😭 وقته ما كنت ادري بعدة في اسبواع تقريبا" احمد تكلم معي وقال لي عبير انا اكرهك وما احبك واتركني وقته فكرت مافي نصيب بس بعد ثلاثة ايام بس تقدم لخطبت امي انا نصدامت 😨😨 امي كانت طايرة من الفرحة انا ما كان عندي اي حل هذه امي واش اسوي تزوجتها وهي بعمر 50 كل الناس مو مصدقين والكل يقول مسحور حتى اهل احمد قطعون احمد بعد زاوجها من امي انا سافرت عند ابوي وربي رزقني بزوج صالح والحمد لله ولكن كانت في قلبي حسرة على احمد هو صغير جدا امي خلاص ما تجيب اولاد هي بعمر كبير اهل احمد حاولو يعلاجو احمد عند احد شيوخ ولكن مافي فايدة المهم بعد عشر سنوات امي صار جسمه كله يتقطع ويخرج منه دم لاحول ولاقوة الابالله حتى هذا اليوم هي تتعذاب ماعرفت شو الحل ممكن تساعدوني 😢😢😔 دعواتكم عسى الله يغفر له اتمنى كل من قراء هذة القصة ان يدعو له وجزاكم الله خير
سلام عليكم اختي وعلى متابعينك بدخل بقصتي بدون مقدمات قبل 3 شهور تزوجت وحده من جماعتنا امي الله يطول عمرها اختارته لي انا الحمدلله وظيفتي حلووه وربي منعم على اما زوجتي من عائله بسيطه كان حلمي ان شهر العسل يكون بسويسرا على كثر سفري مارحت لها وبعد ماتم العرس على خير سافرنا واحنا في الطايره كان فيه خليجين وسعودين ولما قربت تهبط الطايره انصدمت من اللي صار البنات وبعض حريم شالو العبايات وبعضهم حتي الشيله شالوها لدرجه بعضهن رمت العبايه ولا اخذتها طبعا انا زوجتي اول مره تسافر بحياتها ولما شفتها قالت حمودي اشيل عباتي مثلهم قلت وش اللي تشيليها النقاب بس اللي ممنوع العباه والشيله ماتنشال عصبت وقال وليش بس هم انا كاني شغاله بينهم قلت انزلي بس وحجزت الفندق وكانت الساعه 11 بالليل ومرهق لبست بجامه ولما جيت بنام انصدمت من زوجتي جالسه طول وقتها بالعبايه والشيله قلت لها حبيبتي شيلي العبايه ترا مسموح هنا قالت والله لا انام فيها ومارح تشوفني غير وانا لابستها طول سفرتنا احسبها تمزح ونمت وقمت الساعه 2 اشرب موويا قلبي بغا يوقف نايمه بالعبايه لا ومحجبه اعوذ بالله من كأبه المنظر صرت اكره انام علي جهتها وأول ماصحت قلت خلاص شيلي العبايه بس الشيله تخليها قالت الله يسعدك ياقلبي والله كنت حاسه مارح تكسر قلبي يلا خلينا ننزل تحت ونسبق ع الفطور قلت ليش هو حرب قالت يلا بس اليوم ابغا الف هالبلد لف عندى عذال بقهرهم
اصدقائي القصة دي من واقع الحياة لقد دمعت عيناي وانا اقرأها اقرؤها وتعلموا من هذه المرأة المصرية المؤمنة الأصلية والابن البار.
- من أروع ما قرأت
اسمي أحمد ... نشأت بين أب مهندس وأم ليسانس آداب ولا تعمل .
أبي لم يكن يحب أمي ، ليست هذه هى المشكلة ... المشكلة تكمن في أنه كان حريصا علي نقل ذاك الشعور لها !
اتذكر في طفولتي انه كان يقارن بينها وبين نجمات الاعلانات ويسخر من قوامها أو من شعرها !
أمي كانت تبكي لكنها ما أبكتني ... كان أبي يحزنها وكانت تضمني إلي صدرها .
عندما يخرج طالما طبطبت عليّ وحكت لي أن أمها ماتت وهي صغيرة وأنها تربت مع زوجة أبيها ... أمي كانت تحكي لى القصص وكنت أستمتع كثيرا بحكاياتها .
لكن ابي كان عصبيا للغاية ودوما يعايرها بوحدتها وأن ليس لها مكان تلجأ اليه لأن أباها وزوجته لن يفتحا بابهما لها فكانت تبكي ولا ترد .
ابي كان مدخنا شرها وأمي قالت لي ان السجاير مضرة وحرام أن تدفع فلوس لتؤذى صحتك وأن علي أن أدعو لإبي ان يتوقف عنها .
ابي لم يكن يصلي بينما أمي كانت تصلي وتقول لي أن أدعو لأبي ... أمي قالت لي أن الله غفور رحيم ويسامح المخطئ فأحببت الله .
أمي كانت تحتضني دوما وتقول لي إني كاتم أسرارها وصديق عمرها ... كنت أري وجهها في المرأة وهي تضمني إلي صدرها وعيناها مغمضتان في راحة وكأنها تحمد الله أني سندها .
كانت تيتة أم بابا كثيرا ما تصرخ اضربيه الواد ده عشان يتعلم فكانت امي تسكت ثم تعتذر لي فيما بيننا عن كلمات تيتة .
في يوم سألتها ليه مش بتضربيني؟
اغرورقت عيناها بالدمع اضربك ! اضرب الانسان الوحيد اللي لو دعا لي اما اموت ربنا يرفع درجاتي !
لم افهم لكني فرحت شعرت أن العلاقة بيني وبين أمي قوية قوة سحرية ... كانت تربيني للاخرة طالما حدثتني عن الاخرة ... كنت اقول لها بس صاحبي فلان مش بيصلي وناجح فى حياته!
فكانت تقول من كان يريد حرث الدنيا نؤته منها ... الدنيا للكل يا أحمد لكن الآخرة لمن يتقي الله.
يوم الجمعة كانت تذكرني بقراءة الكهف والصلاة والسلام على رسول الله صل الله عليه وسلم ... أما أبي لم يكن يصلي الجمعة فكانت امي تنتظرني عند باب المسجد منذ كان عمري 7 أعوام صيفا وشتاء .
وتقول لي ونحن عائدان من صلاة الجمعة
اوعي تنساني اما اموت وانت راجع من الصلاة تدعي لي عشان الملايكة تقولي احمد دعالك .
سألتها مين هما الملايكة قالت لي دول خلق من خلق الله من نور.
قلت : ،هما مش موجودين وانا مش هاصدق إلا اللي هاشوفه
قالت يعني أنت مش هتصدق إن فيه أكسجين عشان مش شايفه ؟ المؤمن يؤمن بالغيب يا احمد ... إيمانها بالله كان عظيما .
أبي كان متعدد العلاقات أشعر أن أمي كانت تتمني يوما ترحل فيه وأنا معها عن أبي لكنها لم تتكلم .
سمعته يصيح هاتجوز قالت في أسى اللي يريحك وفعلا تزوج إنسانة عجيبة !!!
اصبحنا لا نراه ولا ينفق علينا.وطرد أمي من عمله لما طلبت مالا بدأت أمي تصنع التورتات للمعارف والمحاشي وانواع من الكفتة ونقوم ببيعهم ... بكيت وقلت لها لا متعمليش كده !
قالت في إصرار الحلال مفيهوش عيب !
لم تقل يوما انا باتعب عشانك كانت تسهر وتطبخ لهولاء دون شكوي.
وبدأ مشروعها يزدهر وأساعدها أحيانا لم تمن علي يوما بكلمات مثل شايف تعبي بل دائما مبتسمة راضية !
أبي طلق زوجته وعاد ليفضحنا ويتشاجر مع الزباين ... بكت أمى واعتذرت لهم ... مكث شهرا ثم تزوج بأخرى ... إنسان مؤسفة حياته!
طلبت من امي وانا في الإعدادية ان تطلق من ابي طبطبت علي قائلة آسفة اني حطيتك في الموقف ده كان نفسي تنشأ بين ابوين مستقرين.
قلت بحرارة مش ذنبك انا عارف ... قالت لي نصبر كمان سنة يمكن ربنا يهديه.
كنت مجتهدا واصلي وأمي تمدحني وتدعو لي
قالت لى : اوعي تخسر ولادك الابن عملك المستمر ... كيف اخذلها وهي تراني عملا مستمرا؟
اتذكر اني دخنت مع الشباب في ثانوي لاحظت تغيير في وجهها قبلتها وقلت لها سامحيني .
لم أترك الصلاة يوما لانها قالت لي أنها روح المؤمن ... أمي تحسن دخلها وكانت دوما تخبرني به.
أبي سامحه الله تهجم علينا مرات يطلب نقودا حاله يتدهور.
وفي يوم وانا بالثانوية العامة قالت لي أوعى تقاطع أبوك ... الأب أب وأدعي له أوعي تقع مهما كترت الهموم ... الحبل اللي بينك وبين ربك صلاتك ... لا انسي كلماتها.
كانت تضاعف مجهودها بالثانوية العامة من اجل الدروس ... لم اخذلها حصلت على مجموع 97 فى المية.
أول مرة أشوف الفرحة تقفز في ملامحها ترتمي لله ساجدة ... تصدقت .
عملت تورتة 3 ادوار لي ولها ... مالناش حد يفرح معانا... استشرتها دخلت كلية طب الاسنان ... اصطحبتني أول يوم
وتركتني عند باب الكلية ... لم تلاحظ أنني تأملتها عبر السور ... كانت مبتسمة فرحة وقد تعلق بصرها على لوحة الكلية " كلية طب الفم والأسنان "
اقسمت ألا اخذلها لكن الحمد لله رب العالمين عدت من الكلية
لأجد أمي ليست بالمنزل شعرت بالقلق ثم عادت مرهقة بعد قليل علمت انها تقيأت دما وذهبت للكشف عند الطبيب.
ثم كانت الأحداث
- من أروع ما قرأت
اسمي أحمد ... نشأت بين أب مهندس وأم ليسانس آداب ولا تعمل .
أبي لم يكن يحب أمي ، ليست هذه هى المشكلة ... المشكلة تكمن في أنه كان حريصا علي نقل ذاك الشعور لها !
اتذكر في طفولتي انه كان يقارن بينها وبين نجمات الاعلانات ويسخر من قوامها أو من شعرها !
أمي كانت تبكي لكنها ما أبكتني ... كان أبي يحزنها وكانت تضمني إلي صدرها .
عندما يخرج طالما طبطبت عليّ وحكت لي أن أمها ماتت وهي صغيرة وأنها تربت مع زوجة أبيها ... أمي كانت تحكي لى القصص وكنت أستمتع كثيرا بحكاياتها .
لكن ابي كان عصبيا للغاية ودوما يعايرها بوحدتها وأن ليس لها مكان تلجأ اليه لأن أباها وزوجته لن يفتحا بابهما لها فكانت تبكي ولا ترد .
ابي كان مدخنا شرها وأمي قالت لي ان السجاير مضرة وحرام أن تدفع فلوس لتؤذى صحتك وأن علي أن أدعو لإبي ان يتوقف عنها .
ابي لم يكن يصلي بينما أمي كانت تصلي وتقول لي أن أدعو لأبي ... أمي قالت لي أن الله غفور رحيم ويسامح المخطئ فأحببت الله .
أمي كانت تحتضني دوما وتقول لي إني كاتم أسرارها وصديق عمرها ... كنت أري وجهها في المرأة وهي تضمني إلي صدرها وعيناها مغمضتان في راحة وكأنها تحمد الله أني سندها .
كانت تيتة أم بابا كثيرا ما تصرخ اضربيه الواد ده عشان يتعلم فكانت امي تسكت ثم تعتذر لي فيما بيننا عن كلمات تيتة .
في يوم سألتها ليه مش بتضربيني؟
اغرورقت عيناها بالدمع اضربك ! اضرب الانسان الوحيد اللي لو دعا لي اما اموت ربنا يرفع درجاتي !
لم افهم لكني فرحت شعرت أن العلاقة بيني وبين أمي قوية قوة سحرية ... كانت تربيني للاخرة طالما حدثتني عن الاخرة ... كنت اقول لها بس صاحبي فلان مش بيصلي وناجح فى حياته!
فكانت تقول من كان يريد حرث الدنيا نؤته منها ... الدنيا للكل يا أحمد لكن الآخرة لمن يتقي الله.
يوم الجمعة كانت تذكرني بقراءة الكهف والصلاة والسلام على رسول الله صل الله عليه وسلم ... أما أبي لم يكن يصلي الجمعة فكانت امي تنتظرني عند باب المسجد منذ كان عمري 7 أعوام صيفا وشتاء .
وتقول لي ونحن عائدان من صلاة الجمعة
اوعي تنساني اما اموت وانت راجع من الصلاة تدعي لي عشان الملايكة تقولي احمد دعالك .
سألتها مين هما الملايكة قالت لي دول خلق من خلق الله من نور.
قلت : ،هما مش موجودين وانا مش هاصدق إلا اللي هاشوفه
قالت يعني أنت مش هتصدق إن فيه أكسجين عشان مش شايفه ؟ المؤمن يؤمن بالغيب يا احمد ... إيمانها بالله كان عظيما .
أبي كان متعدد العلاقات أشعر أن أمي كانت تتمني يوما ترحل فيه وأنا معها عن أبي لكنها لم تتكلم .
سمعته يصيح هاتجوز قالت في أسى اللي يريحك وفعلا تزوج إنسانة عجيبة !!!
اصبحنا لا نراه ولا ينفق علينا.وطرد أمي من عمله لما طلبت مالا بدأت أمي تصنع التورتات للمعارف والمحاشي وانواع من الكفتة ونقوم ببيعهم ... بكيت وقلت لها لا متعمليش كده !
قالت في إصرار الحلال مفيهوش عيب !
لم تقل يوما انا باتعب عشانك كانت تسهر وتطبخ لهولاء دون شكوي.
وبدأ مشروعها يزدهر وأساعدها أحيانا لم تمن علي يوما بكلمات مثل شايف تعبي بل دائما مبتسمة راضية !
أبي طلق زوجته وعاد ليفضحنا ويتشاجر مع الزباين ... بكت أمى واعتذرت لهم ... مكث شهرا ثم تزوج بأخرى ... إنسان مؤسفة حياته!
طلبت من امي وانا في الإعدادية ان تطلق من ابي طبطبت علي قائلة آسفة اني حطيتك في الموقف ده كان نفسي تنشأ بين ابوين مستقرين.
قلت بحرارة مش ذنبك انا عارف ... قالت لي نصبر كمان سنة يمكن ربنا يهديه.
كنت مجتهدا واصلي وأمي تمدحني وتدعو لي
قالت لى : اوعي تخسر ولادك الابن عملك المستمر ... كيف اخذلها وهي تراني عملا مستمرا؟
اتذكر اني دخنت مع الشباب في ثانوي لاحظت تغيير في وجهها قبلتها وقلت لها سامحيني .
لم أترك الصلاة يوما لانها قالت لي أنها روح المؤمن ... أمي تحسن دخلها وكانت دوما تخبرني به.
أبي سامحه الله تهجم علينا مرات يطلب نقودا حاله يتدهور.
وفي يوم وانا بالثانوية العامة قالت لي أوعى تقاطع أبوك ... الأب أب وأدعي له أوعي تقع مهما كترت الهموم ... الحبل اللي بينك وبين ربك صلاتك ... لا انسي كلماتها.
كانت تضاعف مجهودها بالثانوية العامة من اجل الدروس ... لم اخذلها حصلت على مجموع 97 فى المية.
أول مرة أشوف الفرحة تقفز في ملامحها ترتمي لله ساجدة ... تصدقت .
عملت تورتة 3 ادوار لي ولها ... مالناش حد يفرح معانا... استشرتها دخلت كلية طب الاسنان ... اصطحبتني أول يوم
وتركتني عند باب الكلية ... لم تلاحظ أنني تأملتها عبر السور ... كانت مبتسمة فرحة وقد تعلق بصرها على لوحة الكلية " كلية طب الفم والأسنان "
اقسمت ألا اخذلها لكن الحمد لله رب العالمين عدت من الكلية
لأجد أمي ليست بالمنزل شعرت بالقلق ثم عادت مرهقة بعد قليل علمت انها تقيأت دما وذهبت للكشف عند الطبيب.
ثم كانت الأحداث
تجري سريعا حال الكبد متدهور احتضنتني كما عودتني وقالت : اوعي تنسي ان الرسول قال المبطون شهيد ارجو ان اكون كذلك انت عملي .
حضنتها وحضنتنى وقالت: اوعي تزعل الرسول صل الله عليه وسلم مات ده مصير كل ابن ادم .
انفجرت باكيا قائلا : انا ماليش غيرك
قالت بإصرار : ليك ربنا اوعي تخسر ايمانك .
قل عملها بسبب مرضها ونفقاته وأنا حزين واساعدها ثم بدأت أطبق ما تعلمته منها واصنع التورتات وهي تدعولي ولكن تحذرني من اهمال الدراسة ... لكن جمعت بين عملي ودراستي واكملت شهرتها.
لم أحرج وانا بكليتي من العمل ... أتذكر كلماتها عن الحلال
وأدعو لها ألا تموت ... أحتضنها كثيرا وأجلس لأكل معها طعامها الخالي من الملح والدسم فتربت على كتفى بحنان .
في عامي الثاني بالكلية وفي ليلة من ليالى رمضان ماتت أمى دخلت لاوقظها ساعة المغرب فوجدتها ماتت ... احتضنتها وسالت دموعي ماذا افعل وليس لي احد وعمري 19 عاما.
لكني تذكرت الله وتمتمت : انجدني يا رب عارف أنك معايا دايما ولن تتركنى وحدى .
طرقات علي الباب وجارتنا تقدم لي طبق محشي ساخن
وعبر بخار المحشي المتصاعد رأت حالي والدموع فى عينى : مالك يا أحمد؟
اشرت إلي الداخل وأنا أبكي وأتت جارتنا وزوجها وأبنائها
ساعدني الجميع وصلي علي أمي كثيرون في المسجد الذي كانت ترافقني فيه لصلاة الجمعة زمان وانا طفل .
بكيت لكن لم يتركني جيراني ... رغم اننا لم نكن علي علاقة قوية ... كانوا يوميا يرسلون لى الإفطار ويطرقون بابي .
مكثت شهرا لا أنام ثم تذكرت كلماتها لي : أنا عملها الممتد
أقسم بالله يا أمي أن أصدق ظنك في ولن اخذلك .
ما عاد أحد يحتضنني لكني سأحتضن الأيتام والغلابة والمحتاجين.
استمررت في صناعة التورتات ونجحت دراسيا ... وأصبح لي مشروعا وصفحة علي الفيس بوك ... ومشروعي يزدهر
وسميته بأسم أمي.
الآن بعد مرور سنوات أكتب بعد تخرجي من كلية طب الأسنان ومن عيادتي بعد رحيل آخر مريض لقد تحسنت احوالي وأصبح لدى العيادة الى جانب مشروع الحلويات التى تشرف عليه زوجتى وعدد من صديقاتها .
أتصدق عن أمي وأدعو لها دائما وأقول "اللهم أنر قبرها واغفر لها وأجزها بالحسنات إحسانا وبالسيئات عفوا وغفرانا "
أقابل المحتاجين أحسن مقابلة ... وأذكر لجيراني وقفتهم إلي جواري.
زوجتى إنسانة طيبة متدينة ... أنجبت حمزة الذي أول ما أجاد الكلام علمته الدعاء وعلمته أن يدعو لأمي واصطحبه للصلاة وأحكي له عن انتظارها لي .
أزور أبي علي فترات طاعة وبر واحتراما لذكرى أمى وتربيتها لى .
أحب زوجتى واقدرها واحترمها وأحسن معاملتها كما كنت أتمنى أن يقدر أبى أمى .
أعامل حمزة كما عاملتنى أمى بحب واحترام وأقول له أنه عملي الممتد ... نعم الإبن هو عملك لا تقهره ولا تخسره .
الحمد لله أديت فريضة الحج عني ثم عن امي ... حلمت بها فرحة متهللة تقول لي :
"الابن مال وعمل ودعاء وصدقة وحج وعمرة متخسروش أولادكم "
#محمد_يونس
حضنتها وحضنتنى وقالت: اوعي تزعل الرسول صل الله عليه وسلم مات ده مصير كل ابن ادم .
انفجرت باكيا قائلا : انا ماليش غيرك
قالت بإصرار : ليك ربنا اوعي تخسر ايمانك .
قل عملها بسبب مرضها ونفقاته وأنا حزين واساعدها ثم بدأت أطبق ما تعلمته منها واصنع التورتات وهي تدعولي ولكن تحذرني من اهمال الدراسة ... لكن جمعت بين عملي ودراستي واكملت شهرتها.
لم أحرج وانا بكليتي من العمل ... أتذكر كلماتها عن الحلال
وأدعو لها ألا تموت ... أحتضنها كثيرا وأجلس لأكل معها طعامها الخالي من الملح والدسم فتربت على كتفى بحنان .
في عامي الثاني بالكلية وفي ليلة من ليالى رمضان ماتت أمى دخلت لاوقظها ساعة المغرب فوجدتها ماتت ... احتضنتها وسالت دموعي ماذا افعل وليس لي احد وعمري 19 عاما.
لكني تذكرت الله وتمتمت : انجدني يا رب عارف أنك معايا دايما ولن تتركنى وحدى .
طرقات علي الباب وجارتنا تقدم لي طبق محشي ساخن
وعبر بخار المحشي المتصاعد رأت حالي والدموع فى عينى : مالك يا أحمد؟
اشرت إلي الداخل وأنا أبكي وأتت جارتنا وزوجها وأبنائها
ساعدني الجميع وصلي علي أمي كثيرون في المسجد الذي كانت ترافقني فيه لصلاة الجمعة زمان وانا طفل .
بكيت لكن لم يتركني جيراني ... رغم اننا لم نكن علي علاقة قوية ... كانوا يوميا يرسلون لى الإفطار ويطرقون بابي .
مكثت شهرا لا أنام ثم تذكرت كلماتها لي : أنا عملها الممتد
أقسم بالله يا أمي أن أصدق ظنك في ولن اخذلك .
ما عاد أحد يحتضنني لكني سأحتضن الأيتام والغلابة والمحتاجين.
استمررت في صناعة التورتات ونجحت دراسيا ... وأصبح لي مشروعا وصفحة علي الفيس بوك ... ومشروعي يزدهر
وسميته بأسم أمي.
الآن بعد مرور سنوات أكتب بعد تخرجي من كلية طب الأسنان ومن عيادتي بعد رحيل آخر مريض لقد تحسنت احوالي وأصبح لدى العيادة الى جانب مشروع الحلويات التى تشرف عليه زوجتى وعدد من صديقاتها .
أتصدق عن أمي وأدعو لها دائما وأقول "اللهم أنر قبرها واغفر لها وأجزها بالحسنات إحسانا وبالسيئات عفوا وغفرانا "
أقابل المحتاجين أحسن مقابلة ... وأذكر لجيراني وقفتهم إلي جواري.
زوجتى إنسانة طيبة متدينة ... أنجبت حمزة الذي أول ما أجاد الكلام علمته الدعاء وعلمته أن يدعو لأمي واصطحبه للصلاة وأحكي له عن انتظارها لي .
أزور أبي علي فترات طاعة وبر واحتراما لذكرى أمى وتربيتها لى .
أحب زوجتى واقدرها واحترمها وأحسن معاملتها كما كنت أتمنى أن يقدر أبى أمى .
أعامل حمزة كما عاملتنى أمى بحب واحترام وأقول له أنه عملي الممتد ... نعم الإبن هو عملك لا تقهره ولا تخسره .
الحمد لله أديت فريضة الحج عني ثم عن امي ... حلمت بها فرحة متهللة تقول لي :
"الابن مال وعمل ودعاء وصدقة وحج وعمرة متخسروش أولادكم "
#محمد_يونس
قصة كل زوجة بتزعل وتتعصب علي العيال ياريت تقرأها "قصتي تستحق ان احكيها..😌..وان تسمعوها...اسمي احمد وسني الان 26 سنة واعمل في مجال السوفت وير كمبيوتر يعني 😊 السيدة التي هي دوما بصحبتي هي امي ا.علية محيي الدين مدرسة اللغة العربية...لست ابنها الوحيد ولكنني ابنها القريب جدا منها...😊 كل الناس تسأل عن سر الرابط الغريب بيننا....عن سر صداقتنا العميقة...عن سر...انني وهي لا نفترق....والان احكي واقول...عسي ان تستفيد بالقصة كل ام .....
نشأت لاجد الخلافات عميقة بين بابا أستاذ طب العظام..كان وقتها مازال مدرس مساعد ف الجامعة وبين ماما....
بابا عصبي جدا....
ماما هادية وتنضغط نفسيا
ثم بعد عصبيته عليها وخروجه للعيادة تنفجر بالبكاء
وان اقتربت انا او محمد او محمود منها يكون نصيبنا الصراخ في وجوهنا. ..😢😢😢 هلاقيها منكم ولا منه؟؟؟#هكذا كانت تقول... كنت اسأل نفسي
ماذا فعلت يا امي كي تتحولين معي بهذه الصورة؟؟؟#كنت ابكي في حجرتي ...وكان محمد ومحمود يلعبان.....
كنت وانا في المرحلة الابتدائية اكتب عنها كأسوأ ام..في كشكول لمذكراتي.....
كنت طفلا حواريا...كثيرا ما اسألها
عن الاشياء والحياة فكانت تقول في سرحان وزهق يووووه يا احمد خلاص انت رغاي ليه؟؟؟
كنت احزن وانطوي....
ابي عصبي جدا...
ويزداد تألقا كطبيب
لكنه يظلمها
يصرخ فيها ولا يتحمل لها خطئا..ولا يعبأ بمرضها ان مرضت. ..ويعتقد ان واجبه نحونا امدادنا بالمال والمدارس😓
المهم.....
ماما كانت تسكت امامه خوفا منه ثم تجلس تبكي....لم تكن تفعل اي شئ الا البكاء......
اقترب منها اطلب اي شئ تصرخ...
دفعتني مرة حتي كدت أسقط. ..
ماما كانت تصبح بسببه في حالة عجيبة
وكان محمد ومحمود يتهامسان لا يقترب منها احد الان....
المهم ان المصيبة حصلت وانا في خامسة ابتدائي....
طالبة في الدراسات العليا عند بابا مطلقة ولديها طفل....ومن عائلة ميسورة....
قرر بابا ان يتزوجها.....
ماما انهارت......
بكاء...
صراخ...
لاول مرة ترد عليه. ...
طلبت الطلاق من باب الضغط عليه....
القي عليها اليمين امامنا تأديبا لها ثم ردها...
😯😮
ماما لا تكف عن البكاء
كنت اسأل نفسي
ليه بابا قاسي؟؟؟
ليه ماما مش مرتاحة انه يتجوز وتخلص منه؟؟؟😞
اراها قد ادمنت القهوة...وزادت في الوزن.....
بابا تزوج واصبح يختفي نصف الاسبوع
ماما لا احد يصرخ فيها لكن تبكي وتبكي ...
محمد ومحمود يتجنبانها...
ذهبت اليها
قلت لها في شجاعة #مالك؟؟؟؟؟؟
قالت في اكتئاب ؛:امشي من وشي...
قلت لها ،؛:ليه ايه غلطتي؟؟؟؟
قالت في لهجة تحذير ،؛:امشي بأقول لك...
قلت ،؛:ليه؟؟؟
صاحت ،؛ اتفضل علي اوضتك
قلت في لهجة باكية لا ادري كيف اندفعت😟😟؛:انت ليه بتعامليني كده انا عملت لك ايه ؟؟#انا متجوزتش عليكي ولا زعقت لك...ولا ظلمتك ليه بتظلميني ..انا ذنبي ايه ؟؟؟
ضربتني وهي تبكي؛:بس يا ولد....
قلت وانا ابكي،؛:حياتنا وحشة...انتوا ليه خلفتونا ....
محمد ومحمود يراقبان......
قلت لها،؛:انت وبابا اوحش من بعض.......
نظرت الي كالمذهولة.....
قالت ،؛:انا ليه انا عملت لكم ايه؟؟؟
قلت ؛:بابا بيتعصب عليكي عشان هو اقوي منك...
وانت بتتعصبي علينا عشان انت اقوي مننا.....
كنت اتنفس بصوت عالي واشهق بابكاء.....
نزل كلامي عليها كالصاعقة.....
نظرت الينا.....
)انا ام مضحية...)
)انا قعدت معاكم هو اتجوز)
قالت هكذا...
قلت لها 😓😓(تضحية ايه وانت بتعاملينا كده انا باكره الحياة)
مشيت من امامها...
بكيت وبكيت..
انا اصلي من صغري
دعوت الله ان ينقذني......
محمد ومحمود بكيا أيضا....
ماما ظلت تبكي....
ثم اعتزلت الكلام معنا يومان.....كانا من أصعب الايام ...
كنت اراها صامتة....
اتي بابا....
اتعصب عليها كالعادة....معاملته لها سيئة ..
خرج...
لم تبك....
نادتني....
احمد....
اول مرة تناديني من يومين. ..
كانت مرتدية ملابس الخروج هل ستهجرنا؟؟؟
لكنها كانت مبتسمة....في حزن .
)البس انت واخواتك.....هنتفسح....)
مين ...ايه ليه.....!!!!!!
خرجنا معا.....
اخذنا تاكسي....
ذهبنا الي مطعم معروف يقدم العابا للأطفال مع الوجبات ....
اشترت لنا ما نريد .....
حاولت ان تبدو مبتسمة....
لعبت انا واخواتي واكلنا....
في اليوم التالي جاء بابا عصبي العادة.....
لم ترد
خرج....
نادتنا احمد....محمد...محمود.....
)ايه رايكم نعمل تورتة؟؟)
كانت لحظات سعيدة حزينة .....محمد ومحمود فرحانين...وانا كمان لكن ملاحظ انها حزينة......
ذهبت اليها. ..
حضنتها...
اندهشت..
لا نحضن بعض كثيرا....
بكت....
وهي تستسلم لحضني.....الصغير....
قلت في اخلاص،؛والله عمري ما هاتجوز عليكي....
ضحكت.....وهي تبكي....
قلت لها ،؛:انا عارف انك طيبة.....
حضنتني بقوة....
قالت ،؛انت حبيبي
قلت لها ،؛ تعالي نبقي اصحاب...
ابتسمت لكن ابتسامة بجد 😊
ماما اتغيرت...
انتظمت في الصلاة...
تقرأ القرآن. ..
تخرج معنا...
ترد علينا....وعلي اسئلتنا.....تحضنا....
بابا....لازال يأتي عصبيا و يخرج عصبيا .....
اقترحت علي مام
نشأت لاجد الخلافات عميقة بين بابا أستاذ طب العظام..كان وقتها مازال مدرس مساعد ف الجامعة وبين ماما....
بابا عصبي جدا....
ماما هادية وتنضغط نفسيا
ثم بعد عصبيته عليها وخروجه للعيادة تنفجر بالبكاء
وان اقتربت انا او محمد او محمود منها يكون نصيبنا الصراخ في وجوهنا. ..😢😢😢 هلاقيها منكم ولا منه؟؟؟#هكذا كانت تقول... كنت اسأل نفسي
ماذا فعلت يا امي كي تتحولين معي بهذه الصورة؟؟؟#كنت ابكي في حجرتي ...وكان محمد ومحمود يلعبان.....
كنت وانا في المرحلة الابتدائية اكتب عنها كأسوأ ام..في كشكول لمذكراتي.....
كنت طفلا حواريا...كثيرا ما اسألها
عن الاشياء والحياة فكانت تقول في سرحان وزهق يووووه يا احمد خلاص انت رغاي ليه؟؟؟
كنت احزن وانطوي....
ابي عصبي جدا...
ويزداد تألقا كطبيب
لكنه يظلمها
يصرخ فيها ولا يتحمل لها خطئا..ولا يعبأ بمرضها ان مرضت. ..ويعتقد ان واجبه نحونا امدادنا بالمال والمدارس😓
المهم.....
ماما كانت تسكت امامه خوفا منه ثم تجلس تبكي....لم تكن تفعل اي شئ الا البكاء......
اقترب منها اطلب اي شئ تصرخ...
دفعتني مرة حتي كدت أسقط. ..
ماما كانت تصبح بسببه في حالة عجيبة
وكان محمد ومحمود يتهامسان لا يقترب منها احد الان....
المهم ان المصيبة حصلت وانا في خامسة ابتدائي....
طالبة في الدراسات العليا عند بابا مطلقة ولديها طفل....ومن عائلة ميسورة....
قرر بابا ان يتزوجها.....
ماما انهارت......
بكاء...
صراخ...
لاول مرة ترد عليه. ...
طلبت الطلاق من باب الضغط عليه....
القي عليها اليمين امامنا تأديبا لها ثم ردها...
😯😮
ماما لا تكف عن البكاء
كنت اسأل نفسي
ليه بابا قاسي؟؟؟
ليه ماما مش مرتاحة انه يتجوز وتخلص منه؟؟؟😞
اراها قد ادمنت القهوة...وزادت في الوزن.....
بابا تزوج واصبح يختفي نصف الاسبوع
ماما لا احد يصرخ فيها لكن تبكي وتبكي ...
محمد ومحمود يتجنبانها...
ذهبت اليها
قلت لها في شجاعة #مالك؟؟؟؟؟؟
قالت في اكتئاب ؛:امشي من وشي...
قلت لها ،؛:ليه ايه غلطتي؟؟؟؟
قالت في لهجة تحذير ،؛:امشي بأقول لك...
قلت ،؛:ليه؟؟؟
صاحت ،؛ اتفضل علي اوضتك
قلت في لهجة باكية لا ادري كيف اندفعت😟😟؛:انت ليه بتعامليني كده انا عملت لك ايه ؟؟#انا متجوزتش عليكي ولا زعقت لك...ولا ظلمتك ليه بتظلميني ..انا ذنبي ايه ؟؟؟
ضربتني وهي تبكي؛:بس يا ولد....
قلت وانا ابكي،؛:حياتنا وحشة...انتوا ليه خلفتونا ....
محمد ومحمود يراقبان......
قلت لها،؛:انت وبابا اوحش من بعض.......
نظرت الي كالمذهولة.....
قالت ،؛:انا ليه انا عملت لكم ايه؟؟؟
قلت ؛:بابا بيتعصب عليكي عشان هو اقوي منك...
وانت بتتعصبي علينا عشان انت اقوي مننا.....
كنت اتنفس بصوت عالي واشهق بابكاء.....
نزل كلامي عليها كالصاعقة.....
نظرت الينا.....
)انا ام مضحية...)
)انا قعدت معاكم هو اتجوز)
قالت هكذا...
قلت لها 😓😓(تضحية ايه وانت بتعاملينا كده انا باكره الحياة)
مشيت من امامها...
بكيت وبكيت..
انا اصلي من صغري
دعوت الله ان ينقذني......
محمد ومحمود بكيا أيضا....
ماما ظلت تبكي....
ثم اعتزلت الكلام معنا يومان.....كانا من أصعب الايام ...
كنت اراها صامتة....
اتي بابا....
اتعصب عليها كالعادة....معاملته لها سيئة ..
خرج...
لم تبك....
نادتني....
احمد....
اول مرة تناديني من يومين. ..
كانت مرتدية ملابس الخروج هل ستهجرنا؟؟؟
لكنها كانت مبتسمة....في حزن .
)البس انت واخواتك.....هنتفسح....)
مين ...ايه ليه.....!!!!!!
خرجنا معا.....
اخذنا تاكسي....
ذهبنا الي مطعم معروف يقدم العابا للأطفال مع الوجبات ....
اشترت لنا ما نريد .....
حاولت ان تبدو مبتسمة....
لعبت انا واخواتي واكلنا....
في اليوم التالي جاء بابا عصبي العادة.....
لم ترد
خرج....
نادتنا احمد....محمد...محمود.....
)ايه رايكم نعمل تورتة؟؟)
كانت لحظات سعيدة حزينة .....محمد ومحمود فرحانين...وانا كمان لكن ملاحظ انها حزينة......
ذهبت اليها. ..
حضنتها...
اندهشت..
لا نحضن بعض كثيرا....
بكت....
وهي تستسلم لحضني.....الصغير....
قلت في اخلاص،؛والله عمري ما هاتجوز عليكي....
ضحكت.....وهي تبكي....
قلت لها ،؛:انا عارف انك طيبة.....
حضنتني بقوة....
قالت ،؛انت حبيبي
قلت لها ،؛ تعالي نبقي اصحاب...
ابتسمت لكن ابتسامة بجد 😊
ماما اتغيرت...
انتظمت في الصلاة...
تقرأ القرآن. ..
تخرج معنا...
ترد علينا....وعلي اسئلتنا.....تحضنا....
بابا....لازال يأتي عصبيا و يخرج عصبيا .....
اقترحت علي مام
ا حبيبتي ان تعود لعملها الحكومي وتقطع اجازتها.....
عادت كمدرسة لغة عربية.....
اتحدث معها...لا تصفني بالرغاي بل بالحبيب.....
محمد تحضنه وتطبطب عليه. ....
محمود اشتركت له في الكرة...
حياتنا احسن.....
بابا يأتي يندهش من هدوء جو البيت
وتوجهنا بالكلام لماما وضحكنا معها....
انا عارف اني اقرب واحد لماما.....😊
ماما نادتني (ايه رايك في الطلاق)
)انا عمري ما ارتحت معاه)
اممممممممم....اللي يريحك 😌 هكذا قلت.....
لما طلبت الطلاق...
زعق كالعادة
اصرت....
اصر علي الرفض
قالت (انا لا اريدك زوجا....وليس من اجل زواجك ...انا كارهة اهاناتك...)
سكت....في انفعال.....
ماما قالت لي (انا مندهشة من سكوته....تعرف يا احمد...انا دلوقتي حاسة ان ليا أهل انت واخواتك...).
حضنتها....
العجيب ان بابا طلق الاخري وعاد.....
عرفت ماما ان الاخري هي التي لم تتحمل عصبيته.....
ماما مصرة ع الطلاق...
تدخل خال ماما.....
اول مرة نشوف بابا مكسور شوية....
خال ماما قال له (بلاش المحاكم والخلع)
بابا مندهش ان زعيقه معدش بيخوف ماما.....
فعلا ماما معدتش بتخاف.....
حمل اشياءه الي بيت عائلته......
وقال ناخد فرصة.....
ماما تزداد احتواء لنا ...كل شوية تقول لي متشكرة يا احمد انك فوقتني.....
ابتسم.....
بابا اتصل بيا اتصال شخصي لاول مرة في حياتي 😨 (ايوة يا بابا )
طلب مني ان اذهب اليه في العيادة
شكله كان مجهد جدا....
عيادته مزدحمة جدا....
اقتطع وقتا ليقول (طلبات مامتك ايه)
قلت كنت في اولي ثانوي (ماما تعبت من العصبية عليها....)
قال في تنهيدة (موافق...اي طلب تاني)
اندهشت. ....
مشيت فرحان...
كلمت ماما حبيبتي من الموبايل وانا في الشارع جنب العيادة
حكيت لها....
قالت (وانت ايه رايك؟)
قلت طبعا نديله فرصة
.....
##انت ولي أمري
هكذا قالت.....
بابا رجع......
لم يكف عن العصبية تماما لكن اتحسن شوية....
واضح ان زوجته التانية رافعة قضايا اجهدته وهي من عيلة كبيرة 😌
ماما اصبحت وكيلة المدرسة.....
انا ومحمد ومحمود.......احلي قعداتنا مع ماما....
الدردشة... الحوار....
ماما....حبيبتي.....
محمد خطب ومحمود اتجوز....
انا لسة قاعد لها....
كل شوية تقولي هاخلص منك امتي.....😊😋
انا وهي ساعات كتير نفتكر اليوم اللي دخلت لها فيه وانا ف خامسة وناقشتها....هي بتسميه #يوم الافاقة من الغيبوبة 👌
الحمد لله رب العالمين♡♡♡
##لو جوزك مزعلك متخسريش ولادك
##ولادك اهلك وعيلتك وعملك الصالح
###بلاش من تعاستك الزوجية تتعسي نفسك كأم.....
عادت كمدرسة لغة عربية.....
اتحدث معها...لا تصفني بالرغاي بل بالحبيب.....
محمد تحضنه وتطبطب عليه. ....
محمود اشتركت له في الكرة...
حياتنا احسن.....
بابا يأتي يندهش من هدوء جو البيت
وتوجهنا بالكلام لماما وضحكنا معها....
انا عارف اني اقرب واحد لماما.....😊
ماما نادتني (ايه رايك في الطلاق)
)انا عمري ما ارتحت معاه)
اممممممممم....اللي يريحك 😌 هكذا قلت.....
لما طلبت الطلاق...
زعق كالعادة
اصرت....
اصر علي الرفض
قالت (انا لا اريدك زوجا....وليس من اجل زواجك ...انا كارهة اهاناتك...)
سكت....في انفعال.....
ماما قالت لي (انا مندهشة من سكوته....تعرف يا احمد...انا دلوقتي حاسة ان ليا أهل انت واخواتك...).
حضنتها....
العجيب ان بابا طلق الاخري وعاد.....
عرفت ماما ان الاخري هي التي لم تتحمل عصبيته.....
ماما مصرة ع الطلاق...
تدخل خال ماما.....
اول مرة نشوف بابا مكسور شوية....
خال ماما قال له (بلاش المحاكم والخلع)
بابا مندهش ان زعيقه معدش بيخوف ماما.....
فعلا ماما معدتش بتخاف.....
حمل اشياءه الي بيت عائلته......
وقال ناخد فرصة.....
ماما تزداد احتواء لنا ...كل شوية تقول لي متشكرة يا احمد انك فوقتني.....
ابتسم.....
بابا اتصل بيا اتصال شخصي لاول مرة في حياتي 😨 (ايوة يا بابا )
طلب مني ان اذهب اليه في العيادة
شكله كان مجهد جدا....
عيادته مزدحمة جدا....
اقتطع وقتا ليقول (طلبات مامتك ايه)
قلت كنت في اولي ثانوي (ماما تعبت من العصبية عليها....)
قال في تنهيدة (موافق...اي طلب تاني)
اندهشت. ....
مشيت فرحان...
كلمت ماما حبيبتي من الموبايل وانا في الشارع جنب العيادة
حكيت لها....
قالت (وانت ايه رايك؟)
قلت طبعا نديله فرصة
.....
##انت ولي أمري
هكذا قالت.....
بابا رجع......
لم يكف عن العصبية تماما لكن اتحسن شوية....
واضح ان زوجته التانية رافعة قضايا اجهدته وهي من عيلة كبيرة 😌
ماما اصبحت وكيلة المدرسة.....
انا ومحمد ومحمود.......احلي قعداتنا مع ماما....
الدردشة... الحوار....
ماما....حبيبتي.....
محمد خطب ومحمود اتجوز....
انا لسة قاعد لها....
كل شوية تقولي هاخلص منك امتي.....😊😋
انا وهي ساعات كتير نفتكر اليوم اللي دخلت لها فيه وانا ف خامسة وناقشتها....هي بتسميه #يوم الافاقة من الغيبوبة 👌
الحمد لله رب العالمين♡♡♡
##لو جوزك مزعلك متخسريش ولادك
##ولادك اهلك وعيلتك وعملك الصالح
###بلاش من تعاستك الزوجية تتعسي نفسك كأم.....
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مساكم الله بالخير ، صلو على النبي
فالبدايه بعرفكم على نفسي انا اسمي نايف عمري ٢٦ نررجع على ورا اربع سنين ؟ بقولكم قصتي من اولها لين اخرها ، انا يا جماعة الخير كم مره بلغط شفت بنت خالي تعلقت فيها افكر فيها طول الوقت ماشاءالله تبارك الله ايه من الجمال ومره ما صبرت وسحبت رقمها من جوال امي وكلمتها وبادلتني نفس الشعور ومرت سنين وانا لها وهي لي 💔 وانا والله العظيم ما كلمتها الا اني بتزوجها على سنة الله ورسوله كنت انا طالب جامعي عمري كان ٢١ وهي ١٩ يمكن كنا صغار بس كان حبنا طاهرر تنصحني وانصحها ابد كأنها انا تصرفاتها وعقليتها يا سبحان الله💔، اللمهم انا كانت خطتي لا توظفت على طول بخطبها لان مستحيل بيوافقون اهلها على طالب، ومرت السنين وحبنا مستمر وصار عمري ٢٤ اخر سنه لي بالجامعه وهي عمرها صار ٢٢ ، مره كلمتني بموضوع ما كنت حاسب حسابه ابداً ابداً -بوضح لكم نقطه ما قد تقابلنا هالسنين الا يوم شفتها بالصدفه-اللمهم قالت لي
يا نايف فيه واحد خطبني وابوي يقول لك ثلاث ايام فكري وعطيني ردك هنا فز قلبي وعييت خفت تروح من بين يديني قلت لها فاتن انتبهي توافقين انا شاريك قالت اوعدك ما اكون لغيرك واكون لك رحت طياره على بيت خالي وقلت يا خال انا شاري بنتك وابيها على سنة الله ورسوله قال لي
يا وليدي انت لا وظيفه ولا بيت شلون بتعيشها وبدا الحوار معه حاولت فيه قلت باخذ قرض كلها كم شهر واتوظف قال والله يا وليدي انت والنعم فيك لاكن البنت انخطبت خلاص 💔
طلعت من بيت خالي ضايق صدري رحت خففت على فاتن وارسلت لها
#يتبع 👇
فالبدايه بعرفكم على نفسي انا اسمي نايف عمري ٢٦ نررجع على ورا اربع سنين ؟ بقولكم قصتي من اولها لين اخرها ، انا يا جماعة الخير كم مره بلغط شفت بنت خالي تعلقت فيها افكر فيها طول الوقت ماشاءالله تبارك الله ايه من الجمال ومره ما صبرت وسحبت رقمها من جوال امي وكلمتها وبادلتني نفس الشعور ومرت سنين وانا لها وهي لي 💔 وانا والله العظيم ما كلمتها الا اني بتزوجها على سنة الله ورسوله كنت انا طالب جامعي عمري كان ٢١ وهي ١٩ يمكن كنا صغار بس كان حبنا طاهرر تنصحني وانصحها ابد كأنها انا تصرفاتها وعقليتها يا سبحان الله💔، اللمهم انا كانت خطتي لا توظفت على طول بخطبها لان مستحيل بيوافقون اهلها على طالب، ومرت السنين وحبنا مستمر وصار عمري ٢٤ اخر سنه لي بالجامعه وهي عمرها صار ٢٢ ، مره كلمتني بموضوع ما كنت حاسب حسابه ابداً ابداً -بوضح لكم نقطه ما قد تقابلنا هالسنين الا يوم شفتها بالصدفه-اللمهم قالت لي
يا نايف فيه واحد خطبني وابوي يقول لك ثلاث ايام فكري وعطيني ردك هنا فز قلبي وعييت خفت تروح من بين يديني قلت لها فاتن انتبهي توافقين انا شاريك قالت اوعدك ما اكون لغيرك واكون لك رحت طياره على بيت خالي وقلت يا خال انا شاري بنتك وابيها على سنة الله ورسوله قال لي
يا وليدي انت لا وظيفه ولا بيت شلون بتعيشها وبدا الحوار معه حاولت فيه قلت باخذ قرض كلها كم شهر واتوظف قال والله يا وليدي انت والنعم فيك لاكن البنت انخطبت خلاص 💔
طلعت من بيت خالي ضايق صدري رحت خففت على فاتن وارسلت لها
#يتبع 👇
لا تشيلين هم ، ومرت ثلاث ايام ارسلت لي فاتن نايف ابوي واخواني غاصبيني عليه ويقولون ذا ما ينرد ومنصبه عالي وحاولت اهدي الوضع معها ، وذيك الفتره ما تركت صلاة الليل اقوم ادعي ربي تكون لي ويسهلها فجأه وبدون علم لي املكت حبيبتي وقلبي فاتن😭💔، قعدت اهاوشها واصيح وانا اكلمها قلت لها وين وعدك لي يا فاتن قعدت تصيح وتحلف انها مجبوره تقول وتقول وتقول..... قفلت جوالي وطلعت برا البيت معصب ومجروح رحت لاقرب صديق لي راكان 💜
قلت له عن كل شيء ولا قدر يحلها قال ارضا بالواقع يا نايف خيره لك ما لقيت عنده حل ورحت البيت وطقيتها نومه ، اشوف رسايلها وانا قلبي ينزف تبكي وتعتذر ،،،، -بحاول اقدم لكم الاحداث لان صاررت اشياء كثيرر وبدون حل خلاص البنت املكت صارت حلاله💔-
ومره كنت جالس مع اهلي وعقلي يفكر فيها جت امي وقالت ابشركم بنت خالكم فاتن الشهر الجاي زواجها هنا فز قلبي وقمت بسرعه وطلعت ورحت لركان 💔 وقعدت اقول له كلام مب مفهوم راكان البنت بتروح مني راكان تكفى ساعدني ،ومرت الايام والزواج بعد اسبوع واهلي ما حسوو فيني شيء يوجع الكبد تودي اهلك يشترون ويتجهزون لحبيبتك على واحد ثاني 😭💔، هذيك الايام اختلف لوني والاكل ما طب فمي والنوم ما جا عيني مغير اصيح واون لربي دعيت ربي ودعيته ويا الله انك توفقها💔، في صباحية زواجها ارسلت لي رساله شقت قلبي وقعدت اصيح وعطتني حظر بكل البرامج واتركت حبيبها اللي اوعدته ما تكون الا له جا المغرب مشينا انا واهلي للزواج ويسولفون يسولفون وانا الدمعه بعيني لو تكلمت طاحت دموعي -كنت متكشخ ومتزين لها -💔 وصلنا القصر ودخلنا انا وابوي واخواني
سلمنا على العرب وجلست ساكتت اسلك واضحك وانا خلااص قلبي ماات 💔 مرت نص ساعه تقريبا ويدخل المعرس ويسلمون عليه ويستعرضون له ويرقصون يوم شفت وجهه والله العظيم دموعي صبت وعيوني حمرت طلعت بسررعه قبل لا اسلم عليه تلثمت وركبت سيارتي واصيح واوون معد احس باللي حولي بغيت اصدم مدري وين اروح جوالي بدا يدق ابوي واخواني ما رديت على احد والجوال ما وقف من الاتصال دقيت على راكان وقلت له اطلع بسرعه انا عند الباب وكنت اشاهق الولد جا ما شاف غير عيوني تصب دموع امتلت غترتي منها قال نايف ليه ما حظرت الزواج قعدت اصيح والوم نفسي واوون مسكني وبدا يهديني ويسمي علي قال انزل خلني اسوق نزلت وركب يسوق ويهديني وانا ماعاد فيني قعدت اقول كلام ابد ابد مب مفهوم 💔 يا عالم اربع سنين مب هينه تحب وحده حب شرريف وطاهرر اللمهم قلت لراكان
#يتبع 👇
قلت له عن كل شيء ولا قدر يحلها قال ارضا بالواقع يا نايف خيره لك ما لقيت عنده حل ورحت البيت وطقيتها نومه ، اشوف رسايلها وانا قلبي ينزف تبكي وتعتذر ،،،، -بحاول اقدم لكم الاحداث لان صاررت اشياء كثيرر وبدون حل خلاص البنت املكت صارت حلاله💔-
ومره كنت جالس مع اهلي وعقلي يفكر فيها جت امي وقالت ابشركم بنت خالكم فاتن الشهر الجاي زواجها هنا فز قلبي وقمت بسرعه وطلعت ورحت لركان 💔 وقعدت اقول له كلام مب مفهوم راكان البنت بتروح مني راكان تكفى ساعدني ،ومرت الايام والزواج بعد اسبوع واهلي ما حسوو فيني شيء يوجع الكبد تودي اهلك يشترون ويتجهزون لحبيبتك على واحد ثاني 😭💔، هذيك الايام اختلف لوني والاكل ما طب فمي والنوم ما جا عيني مغير اصيح واون لربي دعيت ربي ودعيته ويا الله انك توفقها💔، في صباحية زواجها ارسلت لي رساله شقت قلبي وقعدت اصيح وعطتني حظر بكل البرامج واتركت حبيبها اللي اوعدته ما تكون الا له جا المغرب مشينا انا واهلي للزواج ويسولفون يسولفون وانا الدمعه بعيني لو تكلمت طاحت دموعي -كنت متكشخ ومتزين لها -💔 وصلنا القصر ودخلنا انا وابوي واخواني
سلمنا على العرب وجلست ساكتت اسلك واضحك وانا خلااص قلبي ماات 💔 مرت نص ساعه تقريبا ويدخل المعرس ويسلمون عليه ويستعرضون له ويرقصون يوم شفت وجهه والله العظيم دموعي صبت وعيوني حمرت طلعت بسررعه قبل لا اسلم عليه تلثمت وركبت سيارتي واصيح واوون معد احس باللي حولي بغيت اصدم مدري وين اروح جوالي بدا يدق ابوي واخواني ما رديت على احد والجوال ما وقف من الاتصال دقيت على راكان وقلت له اطلع بسرعه انا عند الباب وكنت اشاهق الولد جا ما شاف غير عيوني تصب دموع امتلت غترتي منها قال نايف ليه ما حظرت الزواج قعدت اصيح والوم نفسي واوون مسكني وبدا يهديني ويسمي علي قال انزل خلني اسوق نزلت وركب يسوق ويهديني وانا ماعاد فيني قعدت اقول كلام ابد ابد مب مفهوم 💔 يا عالم اربع سنين مب هينه تحب وحده حب شرريف وطاهرر اللمهم قلت لراكان
#يتبع 👇
اللمهم قلت لراكان
انا ماشي البيت قعد يحلف ما اروح قلت يا ولد تعبان خلني ونزلته بيته -كنت قاسي معه وهاوشته وسمعته كلام ما ينقال لحد يلومني لحظه غضب- جلست بسيارتي ورحت حواري وشارع ورا شارع وامي بدت تتصل وابوي واخواني قفلت الجوال وحطيت راسي ع المرتبه ومرت حول ساعتين وانا ما غير استرجع الذكريات مع فاتن مب مصدق انها صارت لغيري اذن الفجر وصليت بمسجد مب بالحاره وانا اصلي دموعي تصب اخر سجده ما قدرت اقوم قعدت ادعي واشاهق واون والناس سلمت وانا باقي ساجد اصيح وادعي لها 😭، سلمت من الصلاة واللي يناظر لي بشفقه قريت صفحتين من القران كني هديت شوي وطلعت من المسجد رحت البيت ولقيت ابوي مستقبلني ويهاوشني فضحتنا عند العرب يسألون عنك وين رحت قلت يبه خويي صار عليه حادث ورحت له وبدا يسبني ،،،،، ورحت لغرفتي قفلت علي واصيح واون دقت علي امي قالت يوليدي فيك شيء ليه وجهك كذا قلت لا مافيني شيء والكلمه يالله تطلع من حلقي💔 حول يومين ما اكلت ولا ذقت النوم رحت للمكان اللي كانت تحبه وجلست فيه معد قدرت اوقف بديت ادوخ وصحيت على صوت امي
وهي تقرا علي وتدعي لي وصار اللي صار وطحت بالمستشفى وامي عند راسي تسمي علي وانا كنت اقول كلام مب مفهوم من ضمنه كنت اقول لامي يمه ليه اخذوها مني يمه ليه صارت لغيري ليه يايمه يمه فاتن لي انا وبديت اتكلم امي انصدمت قالت يا وليدي من فاتن بنت خالك ،،، وقالت ليه ما قلت لي يا وليدي والله ما كانت الا لك لو تكلمت ليه يا وليدي البنت تزوجت وراحت في سبيلها لا تتعبني معك وكانت تصيح وتلوم نفسها هنا ما تحملت وقعدت اصيح بعدها تحسنت حالتي حمدلله وقلت باخذ لي عمره اعتمرت انا وامي وقعدت ادعي لها وان ربي ينسيني ويشيل الجرح اللي بقلبي ، رجعنا الرياض وحمدلله تحسنت حالتي بكثير وكنت امثل الضحكه ونا بداخلي طعنه ومرت سبع شهور رجعت نايف بس مب نايف الاولي تغيرت وتغيرت حالتي حذفت حساباتي بالانستا والتويتر والسناب وهاللحين مرت سنه ونص على زواجها فتحت لي حسابات ورجعت نايف الاولي بس مطعووون من داخل ولا جا طاريها هلت دموعي الله يوفقها ويسعدها ودعواتكم ربي يجبر كسر قلبي وابشركم توظفت بس عقب ايش؟ عقب ماراحت من كانت تنتظر وظيفتي 💔 دعواتتتتكم لي 💔
انا ماشي البيت قعد يحلف ما اروح قلت يا ولد تعبان خلني ونزلته بيته -كنت قاسي معه وهاوشته وسمعته كلام ما ينقال لحد يلومني لحظه غضب- جلست بسيارتي ورحت حواري وشارع ورا شارع وامي بدت تتصل وابوي واخواني قفلت الجوال وحطيت راسي ع المرتبه ومرت حول ساعتين وانا ما غير استرجع الذكريات مع فاتن مب مصدق انها صارت لغيري اذن الفجر وصليت بمسجد مب بالحاره وانا اصلي دموعي تصب اخر سجده ما قدرت اقوم قعدت ادعي واشاهق واون والناس سلمت وانا باقي ساجد اصيح وادعي لها 😭، سلمت من الصلاة واللي يناظر لي بشفقه قريت صفحتين من القران كني هديت شوي وطلعت من المسجد رحت البيت ولقيت ابوي مستقبلني ويهاوشني فضحتنا عند العرب يسألون عنك وين رحت قلت يبه خويي صار عليه حادث ورحت له وبدا يسبني ،،،،، ورحت لغرفتي قفلت علي واصيح واون دقت علي امي قالت يوليدي فيك شيء ليه وجهك كذا قلت لا مافيني شيء والكلمه يالله تطلع من حلقي💔 حول يومين ما اكلت ولا ذقت النوم رحت للمكان اللي كانت تحبه وجلست فيه معد قدرت اوقف بديت ادوخ وصحيت على صوت امي
وهي تقرا علي وتدعي لي وصار اللي صار وطحت بالمستشفى وامي عند راسي تسمي علي وانا كنت اقول كلام مب مفهوم من ضمنه كنت اقول لامي يمه ليه اخذوها مني يمه ليه صارت لغيري ليه يايمه يمه فاتن لي انا وبديت اتكلم امي انصدمت قالت يا وليدي من فاتن بنت خالك ،،، وقالت ليه ما قلت لي يا وليدي والله ما كانت الا لك لو تكلمت ليه يا وليدي البنت تزوجت وراحت في سبيلها لا تتعبني معك وكانت تصيح وتلوم نفسها هنا ما تحملت وقعدت اصيح بعدها تحسنت حالتي حمدلله وقلت باخذ لي عمره اعتمرت انا وامي وقعدت ادعي لها وان ربي ينسيني ويشيل الجرح اللي بقلبي ، رجعنا الرياض وحمدلله تحسنت حالتي بكثير وكنت امثل الضحكه ونا بداخلي طعنه ومرت سبع شهور رجعت نايف بس مب نايف الاولي تغيرت وتغيرت حالتي حذفت حساباتي بالانستا والتويتر والسناب وهاللحين مرت سنه ونص على زواجها فتحت لي حسابات ورجعت نايف الاولي بس مطعووون من داخل ولا جا طاريها هلت دموعي الله يوفقها ويسعدها ودعواتكم ربي يجبر كسر قلبي وابشركم توظفت بس عقب ايش؟ عقب ماراحت من كانت تنتظر وظيفتي 💔 دعواتتتتكم لي 💔
لقيت زوجتي 😨
انا شاب عمري 29 اعاني معاناه غير طبيعية راسي بينفجر لجأت لكم ابي حل انا انسان ولدت يتيم امي وابوي توفو بحادث مروري وكان عمري 9 شهور وعيت على الدنيا وانا عند عمي وزوجته وكانو مربينني احسن تربيه وكانت مرت عمي تعاملني احسن معاملة وكبرت عندهم وكنت اعتبر عمي ومرته ابوي وامي حتى يوم كنت في المدرسة والجامعة كانت مرت عمي ما تنام الى لما اجي من الاختبار وتتاكد اني حليت زين كبرتني وعلمتني ولين تخرجت من الجامعة وانا عمري ٢٢ وسوت عشاء وفرح وكان عندهم بنت اصغر مني بسنتين وكان عمي من يوم اني صغير يقول هذي مرتك وحبيتها ومرت عمي تقول انت تربيت تحت عيني وانت الي تستحق بنتي وضفني عمي عنده هو كان تاجر ومن توظفت زانت امور المحلات وصار الربح يزيد بحكم اني متخرج تخصصي ادارة اعمال عقبها بكم شهر زوجني بنته وقعدت معي لين جاء ذاك اليوم وكان عمي معزوم هو ورزوجتة في مزرعة برى الرياض وهم راجعين توفت بحادث مروري مرت عمي توفت على طول الله يرحمها وعمي تكسر من الحادث وقعد ست شهور ومات الله يرحمة متاثر بالحادث طبعاً عمي قبل لا يتوفى قالي يا ولدي ترى بنتي عندك وداعة رد الجميل وقلتلة ابشر ... المشكلة بنت عمي هذي من تزوجتها وهي كانت تعاملني اسوء معاملة وكنت اعدي يعني ما كنت اشوف منها شي حتى بحقي الشرعي بطلعت الروح لكن من بعد ما توفى ابوها زادت كنت ذاك اليوم نايم وقمت لصلاة الفجر لقيتها ......
.
لقيتها تكلم قلت من تكلمين هالوقت قومي صلي قالت اكلم صديقي قلت من!!! قالت صديقي قلت تمزحين قالت لا انا مجبورة عليك ولا احبك وهذا احبة طبعاً ما تمالكت نفسي ومديت يدي عليها وقلت شوفي انا ما قصرت معك بشي والله يجماعة ما خليت عليها قاصر مصروف شهري ٥٠٠٠ وكل جوال ينزل اشترية واجيب هدايا وكل صيف اسفرها للديرة الي تبي بعدها ضبطت كم يوم ورجعت تكلم شباب انا اقدر اطلق واقدر اسوي كوارث لكن مو حل وغير كذا ما لها احد غيري مالها الا خال واحد وبرى الرياض وعزوبي ووضعة زفت سحبت الجوال عاقبتها لكن ما فيه فايدة كل ما جيت ابي اطلق اتذكر عمي ومرت الي طلعوني من الصفر وماقصرو معي ووصات عمي لي قال بنتي عين من عيونك يا ناس انا تعبت احس اني بسوي كارثة مرة قلت بتفاهم معها لعل الله يهديها وترجع لصوابها وتعيش زي اي بنت تعاند وتشتم جيتها بالكلام الحلو والغزل ما نفع جبنا هدايا وديتها لدكتور نفسي قال ما فيها شي مدري وش اسوي انا في ورطة عذبتني الله لا يوفقها....
انا شاب عمري 29 اعاني معاناه غير طبيعية راسي بينفجر لجأت لكم ابي حل انا انسان ولدت يتيم امي وابوي توفو بحادث مروري وكان عمري 9 شهور وعيت على الدنيا وانا عند عمي وزوجته وكانو مربينني احسن تربيه وكانت مرت عمي تعاملني احسن معاملة وكبرت عندهم وكنت اعتبر عمي ومرته ابوي وامي حتى يوم كنت في المدرسة والجامعة كانت مرت عمي ما تنام الى لما اجي من الاختبار وتتاكد اني حليت زين كبرتني وعلمتني ولين تخرجت من الجامعة وانا عمري ٢٢ وسوت عشاء وفرح وكان عندهم بنت اصغر مني بسنتين وكان عمي من يوم اني صغير يقول هذي مرتك وحبيتها ومرت عمي تقول انت تربيت تحت عيني وانت الي تستحق بنتي وضفني عمي عنده هو كان تاجر ومن توظفت زانت امور المحلات وصار الربح يزيد بحكم اني متخرج تخصصي ادارة اعمال عقبها بكم شهر زوجني بنته وقعدت معي لين جاء ذاك اليوم وكان عمي معزوم هو ورزوجتة في مزرعة برى الرياض وهم راجعين توفت بحادث مروري مرت عمي توفت على طول الله يرحمها وعمي تكسر من الحادث وقعد ست شهور ومات الله يرحمة متاثر بالحادث طبعاً عمي قبل لا يتوفى قالي يا ولدي ترى بنتي عندك وداعة رد الجميل وقلتلة ابشر ... المشكلة بنت عمي هذي من تزوجتها وهي كانت تعاملني اسوء معاملة وكنت اعدي يعني ما كنت اشوف منها شي حتى بحقي الشرعي بطلعت الروح لكن من بعد ما توفى ابوها زادت كنت ذاك اليوم نايم وقمت لصلاة الفجر لقيتها ......
.
لقيتها تكلم قلت من تكلمين هالوقت قومي صلي قالت اكلم صديقي قلت من!!! قالت صديقي قلت تمزحين قالت لا انا مجبورة عليك ولا احبك وهذا احبة طبعاً ما تمالكت نفسي ومديت يدي عليها وقلت شوفي انا ما قصرت معك بشي والله يجماعة ما خليت عليها قاصر مصروف شهري ٥٠٠٠ وكل جوال ينزل اشترية واجيب هدايا وكل صيف اسفرها للديرة الي تبي بعدها ضبطت كم يوم ورجعت تكلم شباب انا اقدر اطلق واقدر اسوي كوارث لكن مو حل وغير كذا ما لها احد غيري مالها الا خال واحد وبرى الرياض وعزوبي ووضعة زفت سحبت الجوال عاقبتها لكن ما فيه فايدة كل ما جيت ابي اطلق اتذكر عمي ومرت الي طلعوني من الصفر وماقصرو معي ووصات عمي لي قال بنتي عين من عيونك يا ناس انا تعبت احس اني بسوي كارثة مرة قلت بتفاهم معها لعل الله يهديها وترجع لصوابها وتعيش زي اي بنت تعاند وتشتم جيتها بالكلام الحلو والغزل ما نفع جبنا هدايا وديتها لدكتور نفسي قال ما فيها شي مدري وش اسوي انا في ورطة عذبتني الله لا يوفقها....
واليكم القصة الثانية التي يرويها الشيخ عبد الكريم المشيقح ؛
يقول : إتّصَلَتْ بي فتاة تقول : ياشيخ كنت على إتصال مع احد الشباب قبل الزواج واعطيته صوري
والان اطلب منه الصور ولكن رفض ان يعيدها يقول لي : لن اضرك بها ولكن خليها عندي ذكريات !!!
طلب منها الشيخ أن تعمل نفس الاشياء الاربعة الّلي بالقصة الاولى
وبعد ثلاثة ايام اتصلت على الشيخ قالت : ياشيخ يقولي لو ماتطلعين معي افضحك بالصور !
قال لها الشيخ لا تكلمينه وخلي اتصالكِ بالله وكمّلي ما قلت لك عليه , هذا الشيطان شافك قربتي توصلي قام يوسوس لكِ .
ويقول الشيخ : والذي نفسي بيده ماهي الا اربعة ايام وتتصل عليّ الاخت من مكة المكرمة وتقول
ياشيخ والله اني بالحرم ومعاي الصور واني ادعيلك ياشيخ .أحبتي بعد هذا ماذا ننتظر ؟
يقول الشيخ عبد الكريم المشيقح : تغلبوا على همومكم ومشاكلكم بذكر ربكم وابشروا والله بالفرج القريب
أين اصحاب الحاجات ؟أين الذين يحلمون بالاطفال ليلآ ونهاراً ويصرفون على ذلك المبالغ الطائلة ؟
أين من يريد السعادة بالحياة ؟
أين من يريد التوفيق بالدراسة أو الوظيفة ؟أين صاحب المرض الذي حرمه مرضه لذة النوم ؟أين ... وأين .. وأين ؟
والله كلنا ذو حاجة وفاقة ومشاكل وهموم , ولكن لن تدوم دامنا مع الله " إعرف الله في الرخاء يعرفك في الشدّة " واسطته أقوى من أيّ واسطة أخرى
يقول : إتّصَلَتْ بي فتاة تقول : ياشيخ كنت على إتصال مع احد الشباب قبل الزواج واعطيته صوري
والان اطلب منه الصور ولكن رفض ان يعيدها يقول لي : لن اضرك بها ولكن خليها عندي ذكريات !!!
طلب منها الشيخ أن تعمل نفس الاشياء الاربعة الّلي بالقصة الاولى
وبعد ثلاثة ايام اتصلت على الشيخ قالت : ياشيخ يقولي لو ماتطلعين معي افضحك بالصور !
قال لها الشيخ لا تكلمينه وخلي اتصالكِ بالله وكمّلي ما قلت لك عليه , هذا الشيطان شافك قربتي توصلي قام يوسوس لكِ .
ويقول الشيخ : والذي نفسي بيده ماهي الا اربعة ايام وتتصل عليّ الاخت من مكة المكرمة وتقول
ياشيخ والله اني بالحرم ومعاي الصور واني ادعيلك ياشيخ .أحبتي بعد هذا ماذا ننتظر ؟
يقول الشيخ عبد الكريم المشيقح : تغلبوا على همومكم ومشاكلكم بذكر ربكم وابشروا والله بالفرج القريب
أين اصحاب الحاجات ؟أين الذين يحلمون بالاطفال ليلآ ونهاراً ويصرفون على ذلك المبالغ الطائلة ؟
أين من يريد السعادة بالحياة ؟
أين من يريد التوفيق بالدراسة أو الوظيفة ؟أين صاحب المرض الذي حرمه مرضه لذة النوم ؟أين ... وأين .. وأين ؟
والله كلنا ذو حاجة وفاقة ومشاكل وهموم , ولكن لن تدوم دامنا مع الله " إعرف الله في الرخاء يعرفك في الشدّة " واسطته أقوى من أيّ واسطة أخرى
يمكن اكتر موقف حصلي محرج ف حياتي🤦♀️🤦♀️
كنت راكبه المترو ورايحه القصر العيني المهم جالي مكالمه وكنت واقفه مش قاعده وطبعا المتر محتاج وانت واقف حاجه تمسك فيها وبحكم اني ماسكه الموب بايد وبتكلم فلقيت عيل صغير وشعره ناعم واقف جنبي سندت عليه وخدته تحت باطي كدا وانا واقفه😂ايوا بالظبط تحت باطي المهم عماله اتكلم وكلي تناكه وعماله العب ف شعر الواد اللي زي الحديد فقلت الف كدا ابص احنا ف محطه اي فالمترو جه ف حته ضلمه ولما يجي كدا الازاز بتاعه بيبقي زي المرايه بتشوف فيه نفسك واذا فجأةً الاقي نفسي واخده تحت باطي عيل صغير بشنب طبعا انا جالي هبوط حاد فالدوره الدمويه رحت بصيت عالحقيقه لقيته قذم هو راجل كبير بس قذم وانا مخدتش بالي نهائي طبعا محستش بنفسي الا اول ما بابا المترو فتح نزلت ف محطه غير السيده زينب اللي كنت ريحاله وفضلت ف حاله من هيستريا الضحك حوالي ست شهور كنت بدخل عالعيان اشتغل معاه عشر دقايق واستاذن واطلع اضحك برا نص ساعة😂😂😂
حقيقي اكتر موقف محرج اتعرضتله ف حياتي ومنظري فالمترو قدام الناس وانا واخده الراجل تحت باطي رايحه جايه بيه مع حركة المترو😂😂
كنت راكبه المترو ورايحه القصر العيني المهم جالي مكالمه وكنت واقفه مش قاعده وطبعا المتر محتاج وانت واقف حاجه تمسك فيها وبحكم اني ماسكه الموب بايد وبتكلم فلقيت عيل صغير وشعره ناعم واقف جنبي سندت عليه وخدته تحت باطي كدا وانا واقفه😂ايوا بالظبط تحت باطي المهم عماله اتكلم وكلي تناكه وعماله العب ف شعر الواد اللي زي الحديد فقلت الف كدا ابص احنا ف محطه اي فالمترو جه ف حته ضلمه ولما يجي كدا الازاز بتاعه بيبقي زي المرايه بتشوف فيه نفسك واذا فجأةً الاقي نفسي واخده تحت باطي عيل صغير بشنب طبعا انا جالي هبوط حاد فالدوره الدمويه رحت بصيت عالحقيقه لقيته قذم هو راجل كبير بس قذم وانا مخدتش بالي نهائي طبعا محستش بنفسي الا اول ما بابا المترو فتح نزلت ف محطه غير السيده زينب اللي كنت ريحاله وفضلت ف حاله من هيستريا الضحك حوالي ست شهور كنت بدخل عالعيان اشتغل معاه عشر دقايق واستاذن واطلع اضحك برا نص ساعة😂😂😂
حقيقي اكتر موقف محرج اتعرضتله ف حياتي ومنظري فالمترو قدام الناس وانا واخده الراجل تحت باطي رايحه جايه بيه مع حركة المترو😂😂
يا بنات شوروا عليه انا مبنامش ارجوكى ردو علية بعقلقو انا محتاجة افضفض واخد قرار
انا متزوجة ومعايا بنت وولد ابنى سنتين وبنتى ٦ شهور وسنى ٢٥ سنة متجوزة من ٥ سينين شفت فيهم المرار والذل من جوزى ومن حماتى واخواته البنات كان بيستخسر فيا الجنيه كل كلمة بتحصل بينا بينزل يقولها لامه مثلا اول الجواز كنت لسة صغيرة ومش فاهمة حاجة متجوزة ٢٠ سنة فكنت فرحانة بالمسكات اللى جايباها وحاجات البشرة وكنت بغيب فى الحمام وانا بعملها الاقى حماتى طالعة تقولى متبقيش تغيبي فى الحمام اصل حمادة بيضايق طب هى عرفت منيييييين
موقف تانى .. كنت حامل فى بنتى وكل يوم بالليل بيجيب لنفسة كيس مليان شيبسيات وبسكوت انا مكنتش باكلهم علشان حامل بس وانا بطبخ نفسي راحت لحاجة مالحة فاكلت كيس شيبسي بجنية اتقام عليها شكلة وهزانى واتصل بمامتى وبابايا يشتكيلهم اهلى قالولو ايه يعنى لما تاكله تشاكل مراتك علشان كيس شيبسي بجنيه قالهم اكلته من ورايا لازم تستاذن
موقف تانى ابنى سنة ونص وكنت حامل فى بنتى فى التامن شايلة ابنى على ايد وبطبخ بايد فالاكل اتاخر عن الميعاد اللى بياكل فيه نص ساعه نزل قال لمامته وطلعو يشاكلونى ويقولى والله يابنت كذا لهسقطك النهاردة وقعد يضربنى وهى واقفة وراه بستنجد بيها عمالة تطلعلى لسانها وتقولى تستاهلى اللى متطبخش لجوزها جوزها يجوز عليها روح اتجوز عليها يا ولا وخليك شديد عليها ذلها وهينها زى بناتى ماهم مذلولين اقولها ليه بتعملى فيا كدة انا عملتلك ايه
موقف تانى .. ولدت ابنى فى مستشفى حكومى بتذكرة بجنيه وهو ماشاء الله مبسوط ومسافر برة وجرحى فتح واتلوث وكنت هموت فيها وكان عاوزنى اولد بنتى بردة كدة لكن انا مرضيتش خاصمنى شهر قبل الولادة وكنت قاعدة عند اهلى الدكتور طلب منى اشاعات وتحاليل قبل الولادة بكلمه بقوله انا محتاجة فلوس يقولى مفيش روحى اشحتى اتصلت على مامته ترد علية تقولى حمادة قالى مديش ليكى حاجة وهى معاها فلوس اهلى صرفو علية وعديت الموقف
وروحت اولد طبعا عند الدكتور اللى متابعه معاه والولادة ب ٤ الاف جنيه الفلوس طالعه من جوة عينهم مامته قاعدة ع السلالم وانا ومامتى طالعين ف مامتى وطت عليها وهى قاعدة ع الارض وباستها وسلمت عليها وانا واقفة ورا مامتى قولتلها ازيك يا ماما اتقام شكلة لرب السما انى موطتش اسلم عليها وهى ع الارض ودعت عليه وقالتلى قبرك مفتوح للاربعين وطبعا هو كل دة مخاصمنى ومشاكلنى ولا بيسال على عيالة ومعرفش السبب ايه مامته قالتله خاصمها يبقى خاصمها
وطبعا مواقف تانية كتيييييير
اخر موقف بقا اللى بعده اخدت القرار
باكل بنتى مية رز علشان تمت الاربع شهور مسكنى هزانى وشاكلنى ويقولى مامتك اللى قالتلك تعملى كدة مامتك لو قالتلك ادى للعيال سم هتعملى كدة وانا بستعر منك والناس بتفتخر بمراتتها على القهوة لكن انا بستعر منك
اعرفكو بنفسي بقى ..انا خريجة كلية تربية عام بتقدير جيد جدا مامتى مدرسة بابا مدير مالى وادارى لمجزر بلدنا اختى بتحضر ماجيستير فى كلية تمريض اخويا فى ٤ كلية تجارة ناس من اصل طيب وبيت الكل بشهد بادبنا وتربيتنا عندنا بيتنا ساكنين فيه وعندنا ارض زراعية وعندنا ارض مبانى
اهلى ناس ونعم بيهم خالاتى مدرسين واعمامى ناس طيبين ونعم بيهم بيقولى بستعر منك روحى شوفى مرات صاحبي بتقبض فى الشهر ١٥ الف جنيه وبتشتغل فى الضرايب لكن انتى اخرك هتشتغلى مدرسة ب٢٠٠ ج هى تعرف من الناس بهوات وبشوات لكن انتى اخرك هتعرفى كام مدرسة كحيانة زيك
ومسكنى ضرب وتلطيش بالاقلام ونزل جاب مامته تكمل علية مسكونى شتايم بيا وباهلى اوسخ واقذر شتايم من الساعه ٢ لما فجر ربنا اذن علينا
انا لما لقيتو قالى كدة ومسكنا ضرب واوسخ شتايم ليا لاهلى وكمان يقولى والله لرايح مناديلك امى مسكت تليفونى وسجلت شتايمهم ليا
وكان عاوز يطردنى برة البيت الساعه ٢ باليل
عديت الليل وجا تانى يوم راح عزم اخواته البنات ٣ باجوازهم وولادهم وجابله كنتاكى وحلويات وبيبسي وانا وولادو فوق مفيش عندنا لقمه وكل شوية يطلع يطرد فيا اقوله مش هسيب بيتى وامشي يقولى هتمشي والله ما انتى قاعدة فيها .اربع مرات ينزل تحت ليهم يلقنوه ويطلع يطردنى بردة سجلتله وهو بيطردنى
وطردنى فعلا وسيبت ولادى وشيت نص الليل
سيبت ولادى على امل انو يرجعنى علشان الولاد ويعرف غلطه
المهم راح لخال بابا هو محامى وطلب بابا وبابايا راحله فبابا بيعاتبه بيقولو تطرد بنتى فى نص الليل وتشتمها بنا رد عليه قاله ايوة شتمتها وضربتها دة انا شتمت شتايم افظع من كدة هى مبلغتكش والله لهبهدلك واطلقلك بناتك الاتنين واقعدهم جمبك
بعد ما بابايا جه من المقابلة دى خدت قرارى ورفعت عليه قضية طلاق للضرر ودعوى بضم الاولاد ونفقة ليهم وليا وتبديد عفش
الكلام دة من شهرين ..
رجع اتصل علينا وقال انا ندمان وجزمتكو فوق راسي ونرجع ونربي عيالنا فى وسطنا وهتسافرلى هى والعيال ونبعد عن المشاكل واتنازلى عن القضايا قلتله موافقة ارجع بس انزل امضيلى على قايمة جديدة
انا متزوجة ومعايا بنت وولد ابنى سنتين وبنتى ٦ شهور وسنى ٢٥ سنة متجوزة من ٥ سينين شفت فيهم المرار والذل من جوزى ومن حماتى واخواته البنات كان بيستخسر فيا الجنيه كل كلمة بتحصل بينا بينزل يقولها لامه مثلا اول الجواز كنت لسة صغيرة ومش فاهمة حاجة متجوزة ٢٠ سنة فكنت فرحانة بالمسكات اللى جايباها وحاجات البشرة وكنت بغيب فى الحمام وانا بعملها الاقى حماتى طالعة تقولى متبقيش تغيبي فى الحمام اصل حمادة بيضايق طب هى عرفت منيييييين
موقف تانى .. كنت حامل فى بنتى وكل يوم بالليل بيجيب لنفسة كيس مليان شيبسيات وبسكوت انا مكنتش باكلهم علشان حامل بس وانا بطبخ نفسي راحت لحاجة مالحة فاكلت كيس شيبسي بجنية اتقام عليها شكلة وهزانى واتصل بمامتى وبابايا يشتكيلهم اهلى قالولو ايه يعنى لما تاكله تشاكل مراتك علشان كيس شيبسي بجنيه قالهم اكلته من ورايا لازم تستاذن
موقف تانى ابنى سنة ونص وكنت حامل فى بنتى فى التامن شايلة ابنى على ايد وبطبخ بايد فالاكل اتاخر عن الميعاد اللى بياكل فيه نص ساعه نزل قال لمامته وطلعو يشاكلونى ويقولى والله يابنت كذا لهسقطك النهاردة وقعد يضربنى وهى واقفة وراه بستنجد بيها عمالة تطلعلى لسانها وتقولى تستاهلى اللى متطبخش لجوزها جوزها يجوز عليها روح اتجوز عليها يا ولا وخليك شديد عليها ذلها وهينها زى بناتى ماهم مذلولين اقولها ليه بتعملى فيا كدة انا عملتلك ايه
موقف تانى .. ولدت ابنى فى مستشفى حكومى بتذكرة بجنيه وهو ماشاء الله مبسوط ومسافر برة وجرحى فتح واتلوث وكنت هموت فيها وكان عاوزنى اولد بنتى بردة كدة لكن انا مرضيتش خاصمنى شهر قبل الولادة وكنت قاعدة عند اهلى الدكتور طلب منى اشاعات وتحاليل قبل الولادة بكلمه بقوله انا محتاجة فلوس يقولى مفيش روحى اشحتى اتصلت على مامته ترد علية تقولى حمادة قالى مديش ليكى حاجة وهى معاها فلوس اهلى صرفو علية وعديت الموقف
وروحت اولد طبعا عند الدكتور اللى متابعه معاه والولادة ب ٤ الاف جنيه الفلوس طالعه من جوة عينهم مامته قاعدة ع السلالم وانا ومامتى طالعين ف مامتى وطت عليها وهى قاعدة ع الارض وباستها وسلمت عليها وانا واقفة ورا مامتى قولتلها ازيك يا ماما اتقام شكلة لرب السما انى موطتش اسلم عليها وهى ع الارض ودعت عليه وقالتلى قبرك مفتوح للاربعين وطبعا هو كل دة مخاصمنى ومشاكلنى ولا بيسال على عيالة ومعرفش السبب ايه مامته قالتله خاصمها يبقى خاصمها
وطبعا مواقف تانية كتيييييير
اخر موقف بقا اللى بعده اخدت القرار
باكل بنتى مية رز علشان تمت الاربع شهور مسكنى هزانى وشاكلنى ويقولى مامتك اللى قالتلك تعملى كدة مامتك لو قالتلك ادى للعيال سم هتعملى كدة وانا بستعر منك والناس بتفتخر بمراتتها على القهوة لكن انا بستعر منك
اعرفكو بنفسي بقى ..انا خريجة كلية تربية عام بتقدير جيد جدا مامتى مدرسة بابا مدير مالى وادارى لمجزر بلدنا اختى بتحضر ماجيستير فى كلية تمريض اخويا فى ٤ كلية تجارة ناس من اصل طيب وبيت الكل بشهد بادبنا وتربيتنا عندنا بيتنا ساكنين فيه وعندنا ارض زراعية وعندنا ارض مبانى
اهلى ناس ونعم بيهم خالاتى مدرسين واعمامى ناس طيبين ونعم بيهم بيقولى بستعر منك روحى شوفى مرات صاحبي بتقبض فى الشهر ١٥ الف جنيه وبتشتغل فى الضرايب لكن انتى اخرك هتشتغلى مدرسة ب٢٠٠ ج هى تعرف من الناس بهوات وبشوات لكن انتى اخرك هتعرفى كام مدرسة كحيانة زيك
ومسكنى ضرب وتلطيش بالاقلام ونزل جاب مامته تكمل علية مسكونى شتايم بيا وباهلى اوسخ واقذر شتايم من الساعه ٢ لما فجر ربنا اذن علينا
انا لما لقيتو قالى كدة ومسكنا ضرب واوسخ شتايم ليا لاهلى وكمان يقولى والله لرايح مناديلك امى مسكت تليفونى وسجلت شتايمهم ليا
وكان عاوز يطردنى برة البيت الساعه ٢ باليل
عديت الليل وجا تانى يوم راح عزم اخواته البنات ٣ باجوازهم وولادهم وجابله كنتاكى وحلويات وبيبسي وانا وولادو فوق مفيش عندنا لقمه وكل شوية يطلع يطرد فيا اقوله مش هسيب بيتى وامشي يقولى هتمشي والله ما انتى قاعدة فيها .اربع مرات ينزل تحت ليهم يلقنوه ويطلع يطردنى بردة سجلتله وهو بيطردنى
وطردنى فعلا وسيبت ولادى وشيت نص الليل
سيبت ولادى على امل انو يرجعنى علشان الولاد ويعرف غلطه
المهم راح لخال بابا هو محامى وطلب بابا وبابايا راحله فبابا بيعاتبه بيقولو تطرد بنتى فى نص الليل وتشتمها بنا رد عليه قاله ايوة شتمتها وضربتها دة انا شتمت شتايم افظع من كدة هى مبلغتكش والله لهبهدلك واطلقلك بناتك الاتنين واقعدهم جمبك
بعد ما بابايا جه من المقابلة دى خدت قرارى ورفعت عليه قضية طلاق للضرر ودعوى بضم الاولاد ونفقة ليهم وليا وتبديد عفش
الكلام دة من شهرين ..
رجع اتصل علينا وقال انا ندمان وجزمتكو فوق راسي ونرجع ونربي عيالنا فى وسطنا وهتسافرلى هى والعيال ونبعد عن المشاكل واتنازلى عن القضايا قلتله موافقة ارجع بس انزل امضيلى على قايمة جديدة
لان كدة قايمتى دخلت المحكمة بطلت مهوش راضي ينزل ولا يمضى على قايمه جديدة
وباعت ناس ياخدو منى الرد النهاردة سواء هرجع واتنازل عن القضايا وكدة حقوقى راحت
او لو عاوزة اطلق يبقا طلاق ودى محكمة لاء
وطبعا الطلاق الودى هخسر فيه كل حقوقى
شوروا علية اعمل اييييييببببه
اسفة قوى انى طولت عليكو انا والله ما بنام
وباعت ناس ياخدو منى الرد النهاردة سواء هرجع واتنازل عن القضايا وكدة حقوقى راحت
او لو عاوزة اطلق يبقا طلاق ودى محكمة لاء
وطبعا الطلاق الودى هخسر فيه كل حقوقى
شوروا علية اعمل اييييييببببه
اسفة قوى انى طولت عليكو انا والله ما بنام