عجایب دنیای ظهور
6.24K subscribers
1.77K photos
131 videos
1 file
468 links
کانالی که به‌صورت تخصصی و میدانی و با بهره‌گیری از آیات و روایات معتبر و موثق، به مباحث مهدویت و رویدادهای آخرالزمان می‌پردازد.
Download Telegram
🔴 بقای دولت حبتر تا زمان قیام امام مهدی...(۱)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَ الْفَجْرِ ۞ وَ لَيَالٍ عَشْرٍ ۞ وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ ۞ وَ اللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ.

سوگند به سپيده‏ دم، و به شب‌هاى ده‌گانه، و به جفت و به تَک، و به شب هنگامی که سپری شود.

🌕 جابر بن يزيد جُعْفی از امام صادق علیه السلام در تفسیر آیات مذکور فرمودند:

«وَ الْفَجْرِ» قائم (امام دوازدهم) است.

«وَلَیَالٍ عَشْرٍ» شب‌های ده‌گانه ائمه علیهم السلام هستند؛ از امام حسن مجتبی تا امام حسن عسكری‌ علیهماالسلام.

«وَ الشَّفْعِ» امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه علیهماالسلام هستند.

«وَ الْوَتْرِ» خدای یکتا است که هیچ شریکی ندارد.

«وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ» مراد از شب، دولت حبتر (آخرین فرمانروای عبّاسی) است؛ پس آن دولت تا قیام قائم ادامه می‌یابد. (یعنی حکومت بنی عباس تا زمانی نزدیک به زمان قیام امام عصر عجل ﷲ تعالی فرجه الشریف دوام می‌آورد.)

عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ اَلْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اَلْفَجْرِ وَ اَلْفَجْرُ هُوَ اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اَللَّيَالِي اَلْعَشْرُ اَلْأَئِمَّةُ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ مِنَ اَلْحَسَنِ إِلَی‌ اَلْحَسَنِ وَ اَلشَّفْعُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ فَاطِمَةُ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ وَ اَلْوَتْرُ هُوَ اَللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ اَللَّيْلِ إِذٰا يَسْرِ هِيَ دَوْلَةُ حَبْتَرٍ فَهِيَ تَسْرِي إِلَی‌ قِيَامِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ.

📗سورۀ فجر، آیات ۴-۱
📗تأويل الآيات، ص ۷۶۶
📗تفسيرالبرهان، ج ۵، ص ۶۵۰

🔗مطلب مرتبط:
بقای دولت حبتر تا زمان قیام امام مهدی...(۲)

❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 بقای دولت حبتر تا زمان قیام امام مهدی...(۲)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَ الشَّمْسِ وَ ضُحَاهَا ۞ وَ الْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا ۞ وَ النَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا ۞ وَ اللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا.

قسم به خورشيد و پرتو نورانی آن؛ و قسم به ماه هنگامی که از پیِ خورشید برآید؛ و قسم به روز چون خورشيد را آشکار گرداند؛ و قسم به شب هنگامی که خورشيد را می‌پوشاند.

🌕 فضل بن عباس از امام صادق علیه السلام در تفسیر آیات مذکور فرمودند:

«وَ الشَّمْسِ» وجود مقدس امیرالمؤمنین علیه السلام است؛ او خورشید ولایت و هدایت است.

«وَ ضُحَاهَا» یعنی پرتو نورانی آن، قیام امام قائم است. زیرا خداوند سبحان فرموده است: «وَ أَنْ يُحْشَرَ اَلنّٰاسُ ضُحًی‌» مردم پیش از ظهر گرد آورده شوند.

«وَ الْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا» امام حسن و امام حسین علیهماالسلام هستند که در پی خورشید یعنی امیرالمؤمنین می‌آیند.

«وَ النَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا» قیام امام قائم است؛ قیام آن حضرت همچون آشکار شدن روز است که پس از تاریکی شام غیبت واقع می‌شود.


«وَ اللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا» حبتر و دولت اوست که علیه او (قائم) حقّ را پوشاند و مخفی کرد.

شــــرح:
حبتر به معنای روباه است و به دلیل فریبکاری و مخفی کاری‌های فراوان و حقّ پوشی، به آخرین حاکم بنی‌عباس اطلاق شده که حکومتش به قیام جهانی امام عصر علیه السلام متصل خواهد بود.

عَنِ اَلْفَضْلِ أَبِي اَلْعَبَّاسِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: وَ اَلشَّمْسِ وَ ضُحٰاهٰا اَلشَّمْسُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ ضُحَاهَا: قِيَامُ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِأَنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ قَالَ: وَ أَنْ يُحْشَرَ اَلنّٰاسُ ضُحًی‌ وَ اَلْقَمَرِ إِذٰا تَلاٰهٰا اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ وَ اَلنَّهٰارِ إِذٰا جَلاّٰهٰا هُوَ قِيَامُ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ اَللَّيْلِ إِذٰا يَغْشٰاهٰا حَبْتَرٌ وَ دَوْلَتُهُ قَدْ غَشَّی‌ عَلَيْهِ اَلْحَقَّ.

📗سورهٔ شمس، آیات ۴-۱
📗تأويل الآيات، ص ۷۷۷
📗تفسير البرهان، ج ۵، ص ۶۷۲

🔗مطلب مرتبط:
بقای دولت حبتر تا زمان قیام امام مهدی...(۱)

❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 محبّت مولا علی: پایان حسرت، قبرِ بی‌وحشت، قیامتِ بی‌هراس...

🌕 پيامبر اکرم صلی ﷲ علیه و آله خطاب به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: ای علی! برای تو همين بس كه: دوستدارِ تو نه حسرتی هنگام مرگ دارد و نه وحشتی در قبر و نه ترس و هراسی در روز قيامت.

📗منبع مخالفین:
تاريخ بغداد، ج ۵، ص ۱۶۴
📗منبع شیعه:
المناقب، ج ۳، ص ۲۳۷
بحار الأنوار، ج ۳۹، ص ۲۲۸

أَخْبَرَنِي أَبُو الْفَرَجِ الطَّنَاجِيرِيُّ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُثْمَانَ الصَّفَّارُ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ أَحْمَدُ بْنُ الْحُسَيْنِ الْبِرْتِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو ذَرٍّ الْبَعْلَبَكِيُّ بِبَعْلَبَكَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهَاشِمِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا مَرْوَانُ بْنُ مُحَمَّدٍ. قَالَ: أَخْبَرَنَا خَلَفٌ الأَشْجَعِيُّ عَنْ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ الْمُعْتَمِرِ عَنْ أُمِّه عَنْ جِدَّتِهِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: لِعَلِيٍّ حَسْبُكَ مَا لِمُحِبِّكَ حَسْرَةٌ عِنْدَ مَوْتِهِ وَ لا وَحْشَةٌ فِي قَبْرِهِ وَ لا فَزَعٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.

🔗مطلب مرتبط:
شادی محبّان امیرالمؤمنین در سه جا

❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 بررسی روایات صیحه آسمانی (۲۲)

🔴 وقوع صیحه آسمانی قبل از قیام امام زمان

🌕 امام صادق علیه السلام فرمودند:
پنج چيز قبل از قيام قائم علیه السلام است: خروج يمانی‌ و سفيانی‌ و ندا دهنده‌ای كه از آسمان ندا دهد و خسفی در بيداء و كشته شدن نفس زكيّه.


شــــرح:
۱): نداء یکی از علائم پنجگانه است.
۲): نداء از آسمان است.
۳): نداء قبل از قیام قائم است.
۴): و با توجه به دیگر احادیث، ندای آسمانی سومین علامت است.

حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ اَلْحِمْيَرِيُّ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ أَخِيهِ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَی‌ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَكِيمٍ عَنْ مَيْمُونٍ اَلْبَانِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: خَمْسٌ قَبْلَ قِيَامِ اَلْقَائِمِ خُرُوجُ اَلْيَمَانِيِّ وَ اَلسُّفْيَانِيِّ وَ اَلْمُنَادِي يُنَادِي مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ خَسْفُ اَلْبَيْدَاءِ وَ قَتْلُ اَلنَّفْسِ اَلزَّكِيَّةِ.

📗کمال‌الدين‌وتمام‌النعمة،ج۲،ص۶۴۹،ح۱
📗الخصال، ج ۱، ص ۳۰۳
📗الإمامة و التبصرة، ص ۱۲۸
❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 کشته شدن هشتاد هزار نفر از بنی عباس در تهران توسط ایرانی‌ها

🌕 معاويه بن وهب گويد امام صادق عليه السلام به شعرى از ابن ابى عقب تمثل جست كه گويد: در هنگام ظهر در زوراء هشتاد هزار نفر از آنان همچون شتر قربانى شوند. فرمودند: آيا زوراء را می‌شناسی؟ عرض کردم فدایت شوم می‌گويند: زوراء همان بغداد است. سپس امام فرمودند: نه! آيا به رِى رفته‌اى؟ گفتم آرى! امام فرمودند: به بازار چهارپايان رفته‌ای؟ گفتم آرى! امام فرمودند: آن كوه سياه را كه سمت راست جادّه است ديده‌اى؟ آنجا زوراء است كه در آنجا هشتاد هزار نفر كشته می‌شوند كه هشتاد نفر از شخصیت‌های بنی فلان (بنی عباس) در ميان آن‌ها هستند كه همگیِ آنها (از نظر خودشان) صلاحیتِ خلافت و حکومت دارند. گفتم: فدایت شوم چه كسی آنها را می‌كشد؟ فرمودند: فرزندانِ عجم (ایرانی‌ها) آن‌ها را خواهند كشت.

شــــرح:
در حدیثی دیگر این کوه سیاه، کوه «لیل» به معنای شب نامیده شده است؛ گرچه شاید هم «لیلا» اسمی زنانه داشته. ﷲ اعلم!

سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: تَمَثَّلَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِبَيْتِ شِعْرٍ لاِبْنِ أَبِي عَقِبٍ وَ يُنْحَرُ بِالزَّوْرَاءِ مِنْهُمْ لَدَی‌ اَلضُّحَی‌ ثَمَانُونَ أَلْفاً مِثْلُ مَا تُنْحَرُ اَلْبُدْنُ [وَ رَوَی‌ غَيْرُهُ اَلْبُزَّلُ] ثُمَّ قَالَ لِي تَعْرِفُ اَلزَّوْرَاءَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَقُولُونَ إِنَّهَا بَغْدَادُ قَالَ لاَ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ دَخَلْتَ اَلرَّيَّ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ أَتَيْتَ سُوقَ اَلدَّوَابِّ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ رَأَيْتَ اَلْجَبَلَ اَلْأَسْوَدَ عَنْ يَمِينِ اَلطَّرِيقِ تِلْكَ اَلزَّوْرَاءُ يُقْتَلُ فِيهَا ثَمَانُونَ أَلْفاً مِنْهُمْ ثَمَانُونَ رَجُلاً مِنْ وُلْدِ فُلاَنٍ كُلُّهُمْ يَصْلُحُ لِلْخِلاَفَةِ قُلْتُ وَ مَنْ يَقْتُلُهُمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ يَقْتُلُهُمْ أَوْلاَدُ اَلْعَجَمِ.

📗الکافی، ج ۸، ص ۱۷۷
📗الوافی، ج ۲۶، ص ۴۵۹
📗الزام الناصب، ج ۲، ص ۱۳۲

✍️ شيخ مفيد می‌نگارد:
بدان كه رواياتی‌ در ذكر نشانه‌های‌ زمان ظهور حضرت مهدی‌ عليه السلام رسيده كه پيش از ظهور آن بزرگوار آن نشانه‌ها آشكارا شود و حوادثی‌ پيش آيد: از آن جمله است: ...و اختلاف بین دو گروه از عجم و خونریزی‌های بسیار در بین آنان...

وَ اِخْتِلاَفُ صِنْفَيْنِ مِنَ اَلْعَجَمِ وَ سَفْكُ دِمَاءٍ كَثِيرَةٍ فِيمَا بَيْنَهُمْ.

📗الإرشاد، ج ۲، ص ۳۶۸
❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 آیا محل ظهور امام زمان قابل تغییر است؟ آیا ممکن است برخلاف روایات، امام زمان از جایی غیر از مکّه ظهور نمایند؟

🌕 راوی می‌گوید: از امام باقر علیه السلام سوال کردم: این امر (ظهور) کی خواهد بود؟ حضرت فرمودند: اگر شما امید می‌داشتید او از وجهی بیاید و از وجه دیگری نزد شما آمد وی را انکار نکنید.

عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَنْ هَذَا الْأَمْرِ مَتَى يَكُونُ؟ قَالَ: إِنْ كُنْتُمْ تُؤَمِّلُونَ أَنْ يَجِيئَكُمُ مِنْ وَجْهٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ‏ مِنْ‏ وَجْهٍ‏ فَلَا تُنْكِرُونَهُ.
📗الإمامة و التبصرة، ص ۹۴، ح ۸۵

🟠 شبهه:
یاران احمد بصری می‌گویند: از این حدیث فهمیده می‌شود محل ظهور قائم قابل تغییر است و مردم از مکّه انتظارش را می‌کشند؛ امّا از جای دیگری ظهور می‌کند که همان بصره یا نجف می‌باشد!

🟢 پاسخ:
اولاً: این روایت نسخه بدل دارد؛ یعنی در نقل کتاب «بحار الأنوار» اصلاً فقره مورد استناد اتباع احمد وجود ندارد و نگفته اگر از جای دیگری آمد:

عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ‏ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ هَذَا الْأَمْرِ مَتَى يَكُونُ؟ قَالَ: إِنْ كُنْتُمْ‏ تُؤَمِّلُونَ‏ أَنْ يَجِيئَكُمْ مِنْ وَجْهٍ فَلَا تُنْكِرُونَهُ.
📗بحار الأنوار، ج ۵۲، ص ۲۶۸

👆طبق این نسخه، حدیث می‌گوید: اگر از همانجا که امید داشتید آمد انکارش نکنید.

ثانیاً: سوال راوی از زمان قیام است نه مکان قیام؛ لذا باید مقصود امام از «من وجه» نیز «زمان» باشد و الا هیچ ارتباطی به سوال راوی ندارد که این معقول نیست؛ پس معنا این است که: اگر در زمانی امید داشتید بیاید و در زمان دیگری آمد.

همچنان‌که وقتی مشابه همین سوال را از همین امام کردند پاسخ به زمان دادند؛ نه مکان:

🌕 جابر جعفی‌ گويد: از امام باقر عليه السلام پرسيدم: اين امر (ظهور) چه زمانی‌ خواهد بود؟ حضرت فرمودند: ای‌ جابر! كجا اين امر واقع شود با اينكه هنوز کشتار زیادی ميان حيره و كوفه نشده‌؟

عَنْ جَابِرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: مَتَى‏ يَكُونُ‏ هَذَا الْأَمْرُ؟ فَقَالَ: أَنَّى يَكُونُ ذَلِكَ يَا جَابِرُ؟ وَ لَمَّا يَكْثُرُ الْقَتْلُ‏ بَيْنَ الْحِيرَةِ وَ الْكُوفَة.
📗الإرشاد، ج ۲، ص ۳۷۴-۳۷۵

نیز همین سوال در همان مصدر از امام صادق علیه السلام شده که باز از زمان پاسخ دادند نه مکان:

🌕 مهزم از امام صادق عليه السلام پرسيد: فدايت شوم! به ما خبر ده از امر (ظهور) كه منتظر آن هستيم؛ چه زمانى رخ خواهد داد؟ حضرت فرمودند: اى مهزم! كسانى كه (براى ظهور) وقت تعيين مى‏كنند دروغگو هستند و كسانى كه شتاب مى‏ورزند، هلاك مى‏شوند و آنان‏ كه تسليم باشند، نجات خواهند يافت و به سوى ما بازخواهند گشت.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَهُ إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ مِهْزَمٌ فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ أَخْبِرْنِي عَنْ هَذَا الْأَمْرِ الَّذِي نَنْتَظِرُهُ مَتَى هُوَ؟ قَالَ‏: يَا مِهْزَمُ‏ كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ وَ هَلَكَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُسَلِّمُونَ وَ إِلَيْنَا يَصِيرُونَ.
📗الإمامة و التبصرة، ص ۹۵

ثالثاً: و از همه مهم‌تر! این حدیث نگفته، مخاطب امام دربارهٔ چه مکانی امید داشته و منظور امام از مکان دیگر کجاست؟ لذا هیچ بُعدی ندارد که مخاطب، امید داشته قائم از کوفه بیاید و همان زید شهید باشد و امام می‌گویند اگر از جای دیگر یعنی مکّه آمد انکار نکنید.

غیر از اینکه اولاً: سند این حدیث مرسل است؛ ثانیاً: چنین مضمونی در هیچ حدیث دیگری یافت نشده تا مورد تأیید قرار گیرد و شاید به همین جهت نویسندهٔ کتاب آن را در باب نوادر ثبت نموده؛ ثالثاً: این خلاف احادیث متواتری است که به اتّفاق، محل ظهور قائم موعود و مهدی مورد انتظار را مکّه معرفی می‌کنند نه غیر آن.

نکتـهٔ پایانی:
طبق روایاتِ هدایتگرِ هادیان امّت، امام مهدی علیه السلام با صیحه آسمانیِ جهانی در کنار کعبه ظهور می‌فرمایند؛ پس هرکسی قبل از صیحه آسمانی هر ادعایی بکند دروغگوست و هرکسی در غیر کنار کعبه ادعایی بکند دروغگوست.
بنابراین اینکه امر اهل بیت علیهم السلام بر خلاف آنچه که خودشان بارها و بارها بیان و تاکید نموده‌اند رخ دهد، در حقیقت، گمراه کردنِ مردمی است که از ایشان هدایت جسته‌اند و ثابت می‌کند که آنها ظاهراً امام هدایتگرِ این مردم نبوده‌اند!

❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 با محبّت داشتن نسبت به امیر مؤمنان، گناهان خود را پاک کنیم

🌕 پيامبر اکرم صلی ﷲ علیه و آله:
دوستی و محبّت علی بن ابی طالب علیه السلام گناهان را می‌خورد و از بين مى‌برد؛ همان‌گونه که آتش، هیزم را می‌خورد.

🌕 در حدیث دیگری آمده است که:
شرط محبّت، داشتن برائت از دشمنان اهل‌ بیت علیهم السلام است.

عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی‌ اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: حُبُّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَأْكُلُ اَلذُّنُوبَ كَمَا تَأْكُلُ اَلنَّارُ اَلْحَطَبَ.

📗المناقب، ج ۳، ص ۱۹۸

🔅 فقط حیدر امیرالمؤمنین است!!!

❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 بررسی روایات صیحه آسمانی (۲۳)

🔴 جبرئیل؛ نخستین بیعت‌کننده با حضرت مهدی علیه‌ السلام

🌕 امام صادق علیه السلام فرمودند:
اوّلین كسی‌ كه با قائم علیه السلام بيعت می‌كند، جبرئيل است که به صورت پرنده‌ای سفید نازل شده و با او بيعت می‌نماید. سپس يک پایش را بر بيت اللّٰه الحرام (کعبه) و يک پایش را بر بيت المقدس گذاشته؛ سپس با صدایی آزاد (و بلند) ندایی می‌دهد که همـۀ خلائق می‌شنوند: امر خدا رسید؛ پس نسبت به آن عجله نكنيد.

عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: أَوَّلُ مَنْ يُبَايِعُ اَلْقَائِمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ جَبْرَئِيلُ يَنْزِلُ فِي صُورَةِ طَيْرٍ أَبْيَضَ فَيُبَايِعُهُ ثُمَّ يَضَعُ رِجْلاً عَلَی‌ بَيْتِ اَللَّهِ اَلْحَرَامِ وَ رِجْلاً عَلَی‌ بَيْتِ اَلْمَقْدِسِ ثُمَّ يُنَادِي بِصَوْتٍ طَلِقٍ تَسْمَعُهُ اَلْخَلاَئِقُ أَتی‌ٰ أَمْرُ اَللّٰهِ فَلاٰ تَسْتَعْجِلُوهُ.

📗کمال‌الدين‌وتمام‌النعمة،ج۲،ص۶۷۱،ح۱۸
📗تفسير العیاشی، ج۲، ص۲۵۴، ح۳

شـــرح: در این حدیث بسیار معتبر که دارای سند صحیح اعلایی است، نکات خیلی مهمی بیان شده، از جمله:

۱): اوّلین بیعت کننده با قائم علیه السلام از میان خلق خدا و نیز از میان مردم، جبرئیل است.

۲): جبرئیل به شکل پرنده می‌آید. امّا اینکه آیا دیگران هم او را می‌بینند، ظاهراً بله! و الا چرا به شکل پرنده بیاید؟! و چون قرار است‌ مردم عادی او را ببینند، به چهرهٔ واقعی برای مردم پدیدار نمی‌شود.

۳): جبرئيل در خود آسمان نداء نمی‌دهد؛ بلکه به زمین آمده و پس از آنکه به صورت پرنده‌ای سفید با قائم علیه السلام بيعت کرد، به حد متوسط خود در می‌آید؛ به گونه‌ای که یک پایش بر کعبه قبلهٔ دوّم مسلمین و یک پایش بر بيت المقدس قبلهٔ اوّل مسلمین قرار می‌گیرد.

۴): وقتی هیبت جبرئيل علیه السلام در حدی است که یک پایش در یک کشور و یک پایش را در کشور دیگر می‌گذارد طبیعتاً سر او در آسمان ناپدید شده و اینگونه است که ندای او از آسمان، ولی برای مردم زمین است.

۵): صدای جبرئيل گنگ و نارسا نیست که شک و شبهه‌ای برای کسی باقی بگذارد: «يُنَادِي بِصَوْتٍ طَلِقٍ»

۶): همـهٔ خلائق بدون استثناء صدای جبرئيل را می‌شنوند و شبهه‌ای برای احدی باقی نمی‌ماند. «تَسْمَعُهُ اَلْخَلاَئِقُ»

۷): محتوای این ندای آسمانی این آیه از قرآن است: «أَتی‌ٰ أَمْرُ اَللّٰهِ فَلاٰ تَسْتَعْجِلُوهُ: امر خدا رسید؛ پس نسبت به آن عجله نكنيد.» و این منافاتی با احادیث فراوانی ندارد که محتوای ندای آسمانی را معرفی قائم می‌دانند؛ چون این جمله می‌تواند بخشی از محتوای صیحه باشد. البته این احتمال وجود دارد که برای قائم دو صیحه زده شود؛ یکی صیحهٔ ظهور که در آن قائم و پدرشان معرفی می‌شود و دیگری صیحهٔ خروج که در آن به فرا رسیدن امر خدا و توصیه به عدم عجله پرداخته می‌گردد. و شاهد این احتمال آن است که در حدیث دیگری با همین مضمون از راوی دیگر تتمه‌ای دارد که در آن تصریح شده پس از ندای جبرئيل، قائم نزد مقام ابراهیم نماز می‌خواند و ۳۱۳ یار ناگهان حاضر شده و خروج رخ می‌دهد: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ قِيَامَ اَلْقَائِمِ بَعَثَ جَبْرَئِيلَ فِي صُورَةِ طَائِرٍ أَبْيَضَ فَيَضَعُ إِحْدَی‌  رِجْلَيْهِ عَلَی‌ اَلْكَعْبَةِ وَ اَلْأُخْرَی‌ عَلَی‌ بَيْتِ  اَلْمَقْدِسِ ثُمَّ يُنَادِي بِأَعْلَی‌ صَوْتِهِ: أَتی‌ٰ أَمْرُ اَللّٰهِ فَلاٰ تَسْتَعْجِلُوهُ. قَالَ: فَيَحْضُرُ اَلْقَائِمُ فَيُصَلِّي عِنْدَ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ يَنْصَرِفُ وَ حَوَالَيْهِ أَصْحَابُهُ وَ هُمْ ثَلاَثُمِائَةٍ وَ ثَلاَثَةَ عَشَرَ رَجُلاً إِنَّ فِيهِمْ لَمَنْ يَسْرِي مِنْ فِرَاشِهِ لَيْلاً فَيَخْرُجُ وَ مَعَهُ اَلْحَجَرُ فَيُلْقِيهِ فَتَعْشُبُ اَلْأَرْضُ.
📗دلائل الإمامة، ص ۴۷۲، ح ۶۸

همچنین در برخی احادیث، آیه مذکور در رابطه با لشکریان قائم موعود علیه السلام دانسته شده که مربوط به خروج آن حضرت است: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَتی‌ٰ أَمْرُ اَللّٰهِ فَلاٰ تَسْتَعْجِلُوهُ قَالَ هُوَ أَمْرُنَا أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ لاَ تَسْتَعْجِلَ بِهِ حَتَّی‌ يُؤَيِّدَهُ  اَللَّهُ بِثَلاَثَةِ أَجْنَادٍ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلرُّعْبِ.

📗الغيبة (للنعمانی)، ص ۱۹۸، ح ۹
❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor

⬇️ ادامه در پست بعدی:
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
⬆️ ادامه از پست قبلی:

و یک احتمال نیز هست که راوی آنچه از اهل سنّت درباره صیحهٔ روز قیامت شنیده را با آنچه از امام معصوم درباره صیحهٔ قائم دریاف کرده اشتباه نموده؛ زیرا اهل سنّت این آیه را محتوای صیحهٔ قیامت دانسته‌اند: و عن عقبة بن عامر الجهني رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: تطلع عليكم قبل الساعة سحابة سوداء من قبل المغرب مثل الترس فما تزال ترتفع في السماء حتى تملأ السماء، ثم ينادي مناد: يا أيها الناس. فيقبل الناس بعضهم على بعض: هل سمعتم؟ فمنهم من يقول: نعم. و منهم من يشك.ثم ينادي الثانية يا أيها الناس فيقول الناس: هل سمعتم؟ فيقولون: نعم. ثم ينادي: أيها الناس أتى أمر الله فلا تستعجلوه.
📗عقد الدرر، ص ۴٠۱

و اینگونه اشتباهات با توجه به آنچه از راوی این حدیث یعنی محمد بن ابی عمیر نقل شده، امکان پذیر است؛ چون او می‌گوید: من عده‌ای از اصحاب شیعه را دیدم که احادیث اهل سنّت و اهل بیت را شنیده بودند و بر آنها مشتبه شد و احادیث آنها را از شیعه روایت می‌کردند و احادیث شیعه را از اهل سنّت: أَنِّي رَأَيْتُ كَثِيراً مِنْ أَصْحَابِنَا قَدْ سَمِعُوا عِلْمَ اَلْعَامَّةِ وَ عِلْمَ اَلْخَاصَّةِ فَاخْتَلَطَ عَلَيْهِمْ حَتَّی‌ كَانُوا يَرْوُونَ حَدِيثَ اَلْعَامَّةِ عَنِ اَلْخَاصَّةِ وَ حَدِيثَ اَلْخَاصَّةِ عَنِ اَلْعَامَّةِ.
📗رجال الکشی ج ۱، ص ۵۹۰

❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 هشدار روایات: از آتشِ بنی عباس خود را حفظ کنید

🌕 امام باقر علیه السلام: 
در پايان حكومت بنى عباس خود را حفظ كنيد! چرا که در اواخر حکومت آنان برای شیعیان ما آزارهایی خواهد بود سوزاننده‌تر از آتشِ سوزان. (و بدانید آن شدت گرفتن آزارها خود علامت قُرب فرج است.)

🌕 امام کاظم علیه السلام:
پایانِ دولتِ فرزندانِ عباس آتشی است مانند بوتهٔ عرفج که شعله‌ور می‌شود؛ پس از آنان برحذر باشید! زیرا کسی که خود را از آنان حفظ كرد پیروز است.

توضیح: «عرفج» گیاهی بیابانی و
سریع الاشتعال است که به محض آتش گرفتن، سریع ملتهب و سرخ می‌شود.

و رَوَی‌ صَالِحُ بْنُ عُقْبَةَ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْجُعْفِيِّ عَنْ جَابِرٍ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: توقّوا آخِرَ دَوْلَةِ بَنِي اَلْعَبَّاسِ فَإِنَّ لَهُمْ فِي شِيعَتِنَا لَذَعَاتٍ أَمَضُّ مِنَ اَلْحَرِيقِ اَلْمُلْتَهِبِ.

و رَوَی‌ عَمَّارٌ اَلسَّابَاطِيُّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: آخِرُ دَوْلَةِ ولد العبّاس ضِرَامٌ عرفج يلتهب فَتَوَقَّوْهُمْ فَإِنَّ اَلْمُتَوَقِّيَ لَهُمْ فَائِزٌ.

📗إعلام الوری، ج ۲، ص ۲۸۰
❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 حبّ عثمان و تفکر عثمانی، ایمان به دجّال را در پی خواهد داشت

🌕 امام حسن مجتبی علیه السلام:
ای شیعیان! به فرزندان‌تان بغض عثمان را بیاموزید! همانا اگر کسی در قلبش محبّت عثمان باشد و دجّال را درک کند به او ایمان می‌آورد؛ و اگر قبل از خروج دجّال بمیرد در قبر به او ایمان خواهد آورد.

📗بحار الأنوار، ج ۳۱، ص ۳۰۸

🌕 پيامبر اکرم صلی ﷲ علیه و آله:
هر كه در مرحله اوّل با من، و در مرحله دوّم با اهل بيتم بجنگد، از شيعيان دجّال خواهد بود.

مؤلف گوید: اين حديث دليل بر رجعت اهل بيت عليهم السلام و رجعت جمعى از جنگ‏كنندگان با اهل بیت به هنگام خروج دجّال است.

📗الأمالي (للطوسی)، ص ۴۵۹

از فتنه‌های آخرالزّمانی دجّال و بت منفور «نعثل» بیشتر سخن بگوییم و جامعه را نسبت به تفکر خطرناک عثمانی بیدار کنیم! فراموش نکنیم سفیانی نیز عثمانی است و پیروان عثمان پیرو دجّال خواهند بود. بنابراین از مهمترین امور در عصر غیبت، برائت از غاصب سوم و تفکرات و مطاعن شیطانی اوست..!

❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
عجایب دنیای ظهور
🔴 حبّ عثمان و تفکر عثمانی، ایمان به دجّال را در پی خواهد داشت 🌕 امام حسن مجتبی علیه السلام: ای شیعیان! به فرزندان‌تان بغض عثمان را بیاموزید! همانا اگر کسی در قلبش محبّت عثمان باشد و دجّال را درک کند به او ایمان می‌آورد؛ و اگر قبل از خروج دجّال بمیرد در…
🔴 حقیقت شیطان، جبت و طاغوت و نعثل است

🌕 تعجب از گروهی که با بسنده کردن به سوزاندن بُت «بعل» به عنوان نماد شیطان در سطح ظاهر، خویشتن را برائت جویِ شرّ می‌پندارند؛ حال آنکه از ریشه های عمیق تر انحراف و از اصنام بنیادین: آنچه که به «صَنَمَی قریش» و «نَعثَل» موسوم گشته تغافل می‌ورزند...

❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 کشتی نجات مهدی یاوران در آخرالزّمان

🌕 امام سجاد علیه السلام در مناجات انجیلیه می‌فرمایند: اصحاب و یاران قائم علیه السلام بر کشتی نجات سوار شده‌اند...

🌕 حضرت در مکانی دیگر می‌فرمایند:
ما کشتی نجاتیم... ما كشتى روانِ در ژرفای دریاهای خروشان هستیم؛ هرکِه بر آن سوار شود در امان است و هرکس آن را رها کند غرق می‌شود.

تنها کشتی نجات در آخرالزّمان، کشتی اهل بیت علیهم السلام است. مانند کشتی حضرت نوح علیه السلام که هرکس سوار آن شد، از غرق شدن و هلاکت نجات پیدا کرد و هرکس سوار نشد، غرق گشته و به هلاکت دنیا و آخرت رسید؛ در مورد اهل بیت نیز همین طور است؛ هرکس برای حفظ ایمان خود در آخرالزّمان، از ایشان پیروی کرد و بر کشتی هدایت آنان سوار شد، نجات می‌یابد و هرکس از این کشتی دوری کرد، در گمراهی‌ها و در طوفان حوادث و فتنه‌ها غرق می‌شود.

مُنَاجَاةُ مَوْلاَنَا زَيْنِ اَلْعَابِدِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ: وَ رَكِبُوا فِي سَفِينَةِ اَلنَّجَاةِ... نَحْنُ سَفِینَةُ النَّجَاةِ... نَحنُ الفُلكُ الجارِيَةُ فِي اللُّجَجِ  الغامِرَةِ يَأمَنُ مَن رَكِبَها ويَغرَقُ مَن تَرَكَها.

📗بحار الأنوار، ج ۹۱، ص ۱۲۱
📗ينابيع المودّة، ج ۱، ص ۷۶
❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴 آیا ظهور، بدون علامات حتمی هم ممکن است؟

🌕 پاسخ ادمین:
ما صبح و شب انتظار می‌کشیم تا دوران غیبت، به واسطهٔ رخداد علامت‌هایی که در بیش از 300 حدیث برایمان گفته‌اند، تمام شود و امام زمان علیه السلام ظهور نمایند! حال با تکیه بر یک روایت که به لحاظ سندی خیلی ضعیف و محتوایش هم منفرد است، به راحتی بگوییم ظهور بدون علامات حتمی هم ممکن است؟!؟ اگر قرار بود منجی موعود، بدون تمام نشانه‌های ظهور بیایند، اصلاً چرا این همه نشانه برای ظهور و قیام ایشان در روایات گفته شده؟ برای چه این‌قدر علامتی را گفته و تکرار و اصرار کرده‌اند؟!

چرا امام صادق علیه السلام می‌فرمایند سفیانی به عنوان علامت برای شما بس است؟ و می‌فرمایند چون سفیانی خروج کرد به سمت ما بیایید... وقتی سفیانی خروج کرد به مکّه بروید... چرا فرموده‌اند نه به خدا قسم قائم بدون سفیانی نمی‌آید... و فرموده‌اند: با صیحه آسمانی است که صاحب این امر شناخته می‌شود؟؟؟ چرا نسبت به علائم حتمی بارها و بارها قسم یاد کرده‌اند که تا واقع نشوند، ظهور و قیام رخ نمی‌دهد؟

بداء در علائم حتمی، هرگز رخ نمی‌دهد و اینکه خدای متعال می‌توانند بدون هیچ علامتی ظهور را محقق کنند، در جایی که از امام اول تا امام آخر بر رخداد اینگونه علائم تأکید کرده‌اند، هیچ جایی ندارد!!!

❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 تا قبل از خروج سفیانی، بنی عباس ثانی از بین نخواهد رفت

🌕 امام کاظم علیه السلام:
اگر اهل آسمان‌ها و زمين بر بنی عباس خروج كنند، زمين از خون همه‌شان سيراب مى‏شود (دولت آنها از بین نمی‌رود) تا وقتی سفيانى خروج نماید. حكومت بنی عباس بر پایه حیله و نیرنگ است.

📗الغيبة(للنعمانی)،ص۳۰۲،ب۱۸،ح۹

🌕 امام رضا علیه السلام:
حکومت بنی عباس تا زمان قیام سفیانی، همچنان برپاست (و بعد از خروج او توسط خراسانی و سفیانی از بین می‌رود.)

📗الغيبة(للنعمانی)،ص۳۰۳،ب۱۸،ح۱۱

توضیح:
حکومت بنی‌ عباس دارای مدت و اجل معین است و تا وقتی که مدت مقرر شده از سوی خدا به پایان نرسیده باشد، هیچ قیامی علیه آنان نتیجه‌بخش نخواهد بود. برای نشان دادنِ همین بی‌فایده بودنِ تلاش علیه آنان، در روایات تاکید شده که اگر تمام اهل آسمان‌ها یعنی ملائکه و زمینیان علیه آنان بسیج شوند، زمین از خون‌شان پُر شود؛ اما سلطنت بنی‌ عباس از بین نخواهد رفت.

🔗 مطلب مرتبط:
بقای دولت حبتر تا زمان قیام امام مهدی...(۱)
بقای دولت حبتر تا زمان قیام امام مهدی...(۲)

❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴 گشوده‌شدن درهای رحمت الهی در ماه رمضان

🌕 پيامبر اکرم صلی ﷲ علیه و آله:
آن‌گاه كه هلال ماه رمضان طلوع كند، درهای آسمان و درهای بهشت و درهای رحمت گشوده شود و درهای دوزخ بسته گردد و دعا به اجابت می‌‌رسد.

عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی‌ اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يُقْبِلُ بِوَجْهِهِ إِلَی‌ اَلنَّاسِ فَيَقُولُ يَا مَعْشَرَ اَلنَّاسِ إِذَا طَلَعَ هِلاَلُ شَهْرِ رَمَضَانَ غُلَّتْ مَرَدَةُ اَلشَّيَاطِينِ وَ فُتِحَتْ أَبْوَابُ اَلسَّمَاءِ وَ أَبْوَابُ اَلْجِنَانِ وَ أَبْوَابُ اَلرَّحْمَةِ وَ غُلِّقَتْ أَبْوَابُ اَلنَّارِ وَ اُسْتُجِيبَ اَلدُّعَاءُ.

📗الکافی، ج ۴، ص ۶۷
📗تهذيب الأحکام، ج ۴، ص ۱۹۳
📗وسائل الشیعة، ج ۱۰، ص ۳۱۰
❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 هر چه به ظهور نزدیک‌تر می‌شویم، تقیّه شدیدتر می‌شود

🌕 امام صادق عليه السلام:
هر چه اين امر (ظهور حضرت مهدی علیه السلام) نزديک‌تر شود، تقيّه شديدتر گردد (زيرا بدعت و ستم گسترش يابد و ستمگر جری‌‌تر و اظهار حقّ خطرش بيشتر شود.)

این روایت بیانگر آن است که در آستانهٔ ظهور، شرایط برای مؤمنان و شیعیان واقعی سخت‌تر و خطرناک‌تر خواهد شد...

وَ عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ عَنِ اِبْنِ فَضَّالٍ عَنِ اِبْنِ بُكَيْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كُلَّمَا تَقَارَبَ هَذَا اَلْأَمْرُ كَانَ أَشَدَّ لِلتَّقِيَّةِ.

📗الکافی، ج ۲، ص ۲۲۰
📗وسائل الشیعة، ج ۱۶، ص ۲۰۶

🔗مطلب مرتبط:
از آتشِ بنی عباسِ آخرالزّمان خود را حفظ کنید

❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 بررسی روایات صیحه آسمانی (۲۴)

🔴 تقابل ندای ابلیس و ندای آسمانی

🌕 ميمون البان گويد:
نزد امام باقر عليه السلام در خیمه شان بودم که گوشه خيمه را بلند کرد و فرمودند: امر ما روشن‌تر از اين خورشید است.

🌕 سپس فرمودند:
نداء دهنده‌ای از آسمان نداء می‌‌دهد: فلان بن فلان فقط امام است، به نامش (نام او را می‌‌برد) و ابليس خدا لعنتش كند از زمين نداء می‌دهد؛ همان‌گونه كه به رسول خدا صلی ﷲ علیه و آله در شب عقبه نداء داد.

شـــــرح: در این حدیث نکات بسیار مهمی مطرح شده:

۱): نداء از آسمان داده می‌شود: «يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ اَلسَّمَاءِ»

۲): ندای آسمانی پیوند تنگانگی با ظهور امر امامت دارد و علامت بودنش از شدّت واضحی، روشن تر از خورشید می‌باشد. زیرا امام ابتدا خورشید را نشان داده و می‌فرمایند: «امر ما روشن‌تر از اين خورشید است» و پشت سر، موضوع نداء را بیان کرده، می‌فرمایند: «نداء دهنده‌ای از آسمان نداء می‌‌دهد فلان بن فلان فقط امام است» و برای اینکه کسی فکر نکند در آن ندای آسمانی اسم امام به صورت مبهم و با تعبیر به «فلان بن فلان» گفته می‌شود، بلافاصله تذکر می‌دهد که آن نداء دهنده «به نامش» نداء می‌دهد و فعلاً به خاطر تقیّه، نام وی را ذکر نکردم.

۳): ابلیس برای مقابله با این نداء ندایی از زمین می‌دهد، و ذکر لعن او، به این خاطر است که وی به خیال باطل خویش به مقابله با امر جهانی خدا قد بلند می‌کند؛ امّا عموم مردم پیرو ندای خدا می‌شوند؛ پس خدا لعنتش کند که خیال کرده می‌تواند با این کارها جلوی امر جهانی خدا جهت تشکیل حکومت عدل مهدوی که آرزوی هزاران ساله انبیاء و اولیاء بوده را بگیرد.

۴): ندای ابلیس قابل شنیدن است؛ همان‌گونه که در شب پیمان عقبه، برای جلوگیری از بیعت حلقه دوم مسلمانان با رسول خدا صلی ﷲ علیه و آله مردم بت پرست مکّه را برای شکست این پیمان صدا زد و همهٔ مردم مکّه شنیدند؛ امّا او شکست خورد و با این صدا هیچ کاری نتوانست بکند.

۵): ندای آسمانی نیز قابل شنیدن است؛ زیرا از تقابل ندای ابلیس و ندای آسمانی که ثابت شد ندای او قابل شنیدن خواهد بود، روشن می‌شود ندای آسمانی هم قابل شنیدن است؛ همچنان که در احادیث متعدد به آن تصریح شده است.

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ اَلْوَلِيدِ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْحُسَيْنُ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ أَبَانٍ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ اَلنَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ يَحْيَی‌ اَلْحَلَبِيِّ عَنِ اَلْحَارِثِ بْنِ اَلْمُغِيرَةِ اَلْبَصْرِيِّ عَنْ مَيْمُونٍ اَلْبَانِ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي فُسْطَاطِهِ فَرَفَعَ جَانِبَ اَلْفُسْطَاطِ فَقَالَ إِنَّ أَمْرَنَا قَدْ كَانَ أَبْيَنَ مِنْ هَذِهِ اَلشَّمْسِ ثُمَّ قَالَ يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ اَلسَّمَاءِ فُلاَنُ بْنُ فُلاَنٍ هُوَ اَلْإِمَامُ بِاسْمِهِ وَ يُنَادِي إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلْأَرْضِ كَمَا نَادَی‌ بِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّی‌ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَيْلَةَ اَلْعَقَبَةِ.

📗کمال‌الدين‌وتمام‌النعمة،ج۲،ص۶۵۰،ح۴
❤️@Ajayebezohoor
❤️@Ajayebezohoor
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM